Budget- en besparingstopic

Ik heb in 2022 gemiddeld 360 euro uitgegeven aan boodschappen (1 persoon), dus best veel als ik vergelijk met anderen hier, maar ik lette er tot voor kort eigenlijk weinig of niet op. Ik koop veel verse groenten en fruit, ik kook graag en ik verwen mezelf ook heel vaak met lekkere dingen. Ik heb ook best wel veel bereide maaltijden gekocht om mee te nemen naar m’n werk en ik eet vaak 2 keer per dag warm (ik hou niet van brood).

Ik had ook bijna geen ruimte voor iets van voorraad (en dus om van veel aanbiedingen te profiteren). Sinds deze herfst heb ik dat wel, dus nu let ik wel meer op de aanbiedingen om groot in te slaan. Daardoor zijn mijn uitgaven tijdelijk wel heel erg gestegen (in december zelfs 760 euro :sweat_smile:), maar op de lange termijn zou dit me goedkoper moeten uitkomen. Volgens mijn app heb ik de laatste 3 maanden 600 euro aan korting gehad :grin: :grin:.

7 likes

De app van de Colruyt (en die van de Delhaize), die houden bij hoeveel korting je gehad hebt.

2 likes

Ik probeer nu een keer per week boodschappen te laten bezorgen ipv 3-4 per week naar de super te gaan. Koop op deze manier veel minder onzin dingen en snacks. Ben benieuwd wat dat doet met mn maandelijkse uitgaven.

1 like

Zelf doe ik 2x p.w. boodschappen voor mezelf alleen. Dan plan ik dus voor een paar dagen. Vaak eet ik ook een paar keer hetzelfde in een week. Wat ik overhoudt, vries ik meestal in bv soep of bolognesesaus.

Ik schrik echt van hoe duur wcpapier is geworden. Een paar jaar geleden was er altijd een actie bij de kruidvat van 3 voor 5. Volgende week is dat zogenaamd in de aanbieding voor 3 voor 8! Ik weet niet of de kruidvat in een paar jaar tijd een laagje goud tussen heeft gestopt of zo🥲

12 likes

Ons budget is al bijna 2 jaar tussen de €300 en €400 voor 2 pers incl drogist en bestellen. Dat laatste proberen we zo veel mogelijk te beperken. Vorig jaar zaten we nog veel meer aan de kant van €300 en nu meer €400. Doen boodschappen bij AH, Plus, Picnic en soms Lidl of Dirk. Niet allemaal in 1 week natuurlijk, let veeel op aanbiedingen en ga/bestel naar/bij winkels waar de beste aanbiedingen zijn. En soms zijn dat 2 winkels.

Probeer 1x in de week boodschappen te doen maar soms moet ik tussendoor nog wat brood, groente of fruit extra halen. Eten wel regelmatig avg want dat is goedkoper dan een maaltijd met veel ingedrienten.

Er is ook een apart topic over kasboekjes:

https://www.forumfeminarum.nl/t/show-je-kasboekje/

3 likes

Een enorm open deur maar ik heb net boodschappen bij de dirk gehaald (voornamelijk groenten) en daarna alles ingevoerd in de appie app (onze vaste supermarkt). En dat was gewoon ruim 7 euro duurder. Ik was nu 15 euro kwijt.

3 likes

Ik hoor idd vaak dat dirk goedkoper is. Echt een enorm verschil bij jou, AH is dus gewoon 1,5x zo duur met de dingen die jij gekocht hebt.
Ik vind t echt jammer dat wij hier geen dirk hebben

1 like

Ik was laatst ook de Dirk ingelopen omdat de AH geen spinazie had. Ik schrok ook echt van het verschil qua prijzen met bepaalde producten die ik net daarvoor bij de AH had gehaald.
Ik ga nu maar weer beter opletten op het verschil en ook vaker naar de Dirk.

4 likes

De bleekselderij en vivera waren in de aanbieding. Maar bij vivera heb ik 3 pakjes gekocht (4,50) en bij appie 2 pakjes ingevoerd (5 euro).
Ik wist al wel dat energydrink daar 9 cent per stuk goedkoper is. Daar heb ik er ook 2 van gekocht.

Edit : appie was dus 22,39 en dirk 15,02. Scheelt dat 50%? Minder toch?

1 like

Jaa praktisch alle producten zijn minstens 10 cent goedkoper bij de dirk, dus dat tikt wel aan. Ook A-merken zijn veel goedkoper. Wij kopen alleen nog aanbiedingen bij de AH omdat dat het enige moment is dat het goedkoper is

3 likes

Heeft iemand ooit de boodschappencursus van PorteRenee gedaan? Ik ben heel bang dat het nogal voor de hand ligt en ik geef geen €600+ uit aan boodschappen ofzo maar toch ben ik ergens getriggerd, al vind ik het ook echt heel veel geld om zo eraan uit te geven. Las dat mensen al heel veel hadden aan de tip om alles op te schrijven. Maar dat is toch méga logisch om te doen als je inzicht wil krijgen? Ik hou echt op de euro bij hoeveel geld er uit gaat en ben van de weekboodschappen en bonusshoppen. Ben benieuwd of mensen er echt wat aan hebben gehad buiten die mega standaard dingen.

2 likes

Ik denk dat er niets nieuws in die cursus zit tov haar website. Sowieso zijn altijd álle tips die de op haar site geeft mega voor de hand liggend dus ik denk niet dat die cursus ineens iets vernieuwends bevat. Uiteindelijk komt het neer op overzicht en inzicht. Je uitgaven (eerlijk) op een rij zetten, bonnetjes bewaren en dan kijken waar het geld naartoe gaat.

2 likes

Daar ben ik ook bang voor inderdaad!

@Totoro ja precies, daarom denk ik ook: hoe kan het dat die mensen die zij deelt, zoveel besparen? Gaven zij dan lukraak geld uit waardoor een kleine aanpassing al zoveel kan besparen?

Ik ben n.a.v. de tips hier ook maar ff bij de Boni gaan kijken en mijn hemel wat een verschil. Echt alle groenten waren veel goedkoper dan de AH. Zelfs de dingen die nu in de bonus zijn. Snap niet zo goed waarom ik altijd maar uit gemak naar AH ben gegaan. Boni zit zelfs dichterbij haha. Volgens mij is dat van dezelfde eigenaar als Dirk toch? Huisstijl lijkt hetzelfde.

En qua assortiment is het ook prima. Heb alles wat ik nodig had gewoon kunnen halen.

Echt sinds Lidl hier weg is ben ik zo lui geworden met waar ik boodschappen haal.

2 likes

Ze deelt al ontzettend veel en nu zijn alle tips gebundeld. Als je de hoofdstukken ziet kan je zien waar de cursus overgaat. Ik kan dan zelf wel bedenken welke tekst daar bij hoort.

Ik denk dat het meer zit in dan je mee wordt genomen en aan het werk wordt gezet, om wat te veranderen.

1 like

Volgens mij is het vooral bij de cursus: koken met aanbiedingen uit de bonus.

Ik heb zelf ervaren, door een weekplanning te maken en een weekbudget op te stellen, en dat bijhouden in een kasboekje (wij deden het via excel) dat je daardoor al zo bewust wordt dat je al minder uitgeeft. Na elke keer boodschappen doen ff invullen in het lijstje en je ziet wat je nog hebt voor de rest van de week.

Nu doen we dat dus al een tijdje niet meer en dan gaat het gelijk mis :joy:

3 likes

Ja, dit doe ik al! En een weekmenu grotendeels op basis van de bonus. Kan me haast niet voorstellen dat je nog veel meer kan besparen dan.

Ik zag ook iets staan van wat een maaltijd mag kosten. Misschien je standaard recepten uitrekenen hoe duur een portie is. En niet de duurdere recepten in 1 week koken. Rest was echt basic.

2 likes

Ja ik denk dat als je:

  • op de aanbiedingen let
  • weekboodschappen doet
  • de keukenkastjes checkt voordat je boodschappen gaat doen
  • niet met honger naar de supermarkt gaat
  • en als je echt hardcore bent verschillende winkels af gaat voor de beste aanbiedingen

je dan alles doet wat porterenee je gaat vertellen en die cursus.

8 likes