Budget- en besparingstopic

Korter douchen, verwarming lager, investeren in isolatie, eten wat in de aanbieding is en restjes uit de koelkast echt opmaken ipv weggooien.

Daarnaast wat grotere dingen zoals elektrische vloerverwarming, nieuw dak met goede isolatie en zonnepanelen. Is wel een flinke uitgave maar besparing op de lange termijn.

6 likes

Sorry, maar ga je nu serieus aan iemand die haar pensioeninleg heeft verlaagd aanraden om te investeren in zonnepanelen en een nieuw dak?

33 likes

Volgens mij vraagt @Kultakala wat mensen zelf hebben gedaan, daar geeft @jahoor antwoord op.

17 likes

Mag ik vragen hoe electrische vloerverwarming bevalt? Of heb je het nog niet? Wij hebben straks zonnepanelen en de vloer op de eerste verdieping moet worden vervangen, dus we dachten misschien is het goed om te kijken of daar andere verwarmingsmogelijkheden zijn dan gas…

1 like

5 likes

Ja en jij moet dat ook doen van mij

8 likes

We hebben het nu 3 weken en bevalt heel goed! We hadden eerst gewoon radiotoren dus ons gasverbruik is nu heel laag (logisch). We verbruiken 1 of 2 m3 gas per dag. Sowieso vloerverwarming tov radiotoren vind ik echt een verschil, warmte is gelijk verdeeld en heb het nooit koud. We zetten m op 18 graden en dat voelt gewoon net als 20 toen we nog gewone cv hadden. En doordat we zonnepanelen hebben spelen we straks als het goed is bijna quitte. Alleen jammer van die saldering over een paar jaar minder wordt.

5 likes

Ligt er toch ook aan wat voor sport je doet? Als je cardio in de sportschool doet kan je dat prima vervangen met rondjes rennen buiten.
Mocht het echt nodig zijn dan zou ik er zeker op bezuinigen, maar ik zou het niet als eerste wegbezuinigen.

2 likes

Dat het nogal kortzichtig en priviliged is om te suggereren dat iemand wellicht zonnepanelen kan nemen als diegene al dusdanig moest bezuinigen op kosten dat ze haar pensioeninleg moest verlagen

maar dat snapte je wss zelf ook wel

3 likes

Ja dat snapte ik… hetzelfde dan toch

3 likes

Is ook niet heel laag toch? Maar you do you natuurlijk.

1 like

Haha mijn graadmeter zijn de cherrytomaatjes bij de Ap
Waren iets van 55 of 65 cent, nu laatst zag ik €1,19 geloof ik. Hallo hoe dan, schrok er ook van inderdaad

6 likes

Ik dacht dat voor goed geïsoleerde huizen werd aangeraden om de verwarming ‘s nachts op 15 te zetten omdat dat goedkoper is dan helemaal uit en de volgende dag weer aan

8 likes

Wordt het ook, alleen gaat het daar niet om. Gaat erom dat er mensen zijn waarvoor de verwarming ‘s nachts op 15 graden al niet meer te betalen is.

5 likes

Maar het punt van @Fuji is juist dat het op 15,5 graad laten staan voordeliger kan zijn dan belemaal uit.

2 likes

Ah op die manier! Heb alsnog wel het idee dat verwarming ‘s nachts op 15 niet betekent dat iemand ook gelijk geld heeft liggen voor een nieuw dak en zonnepanelen, maar misschien begrijp ik dat bericht verkeerd. En ik heb weinig verstand van de exacte kosten van verwarmen eigenlijk, behalve dan dat het duur is

2 likes

Dat hangt ervan af tot hoe hoog je overdag wil stoken toch? Als je overdag op 20 graden zit dan lijkt 15 graden 's nachts inderdaad prima. Maar als je hem overdag op 16 graden hebt is het slim om 's nachts wat lager te gaan.

3 likes

Oh ja dat klopt, geen rekening mee gehouden!

2 likes

Klopt hoor.
In mijn huis betekent de thermostaat op 15,5 eigenlijk gewoon uit. Huis komt niet onder de 16,5. En op deze stand gaat de verwarming pas aan als de temperatuur onder de 15,5 belandt. (Muv extreme vrieskou buiten maar dat is een andere situatie).
De paar centjes op mijn bankrekening lachen je echter hard uit als je over zonnepanelen gaat beginnen.

Je kan hier niets over zeggen als je de woonsituatie niet weet.

3 likes

Wij hebben de thermostaat 's nachts op 17,5 graden, maar we gaan ook binnenkort een privéjet kopen.

16 likes