Budget- en besparingstopic

Ja snap ik wel hoor als ik het heb maak ik het ook op. Lekker koffie halen, nieuwe sokken, leuk boek, bloemen… enz

Ik heb laatst hier op het forum iets gelezen over beleggen van forummers die dat doen. Ging over apps en dat de bank oid het risico wat spreid maar je kan kiezen tussen high en low risk.
Als ik zoek op beleggen kan ik de posts niet terugvinden, maar weet iemand wat ik bedoel? Vond het namelijk erg interessant en wil me er verder in verdiepen

Ik doe dit via de app Peaks

Weet niet of het mag dus in een spoiler en als het weg moet hoor ik het wel en zal ik het gelijk weghalen, maar mocht het je aan trekken en je meldt je aan met de code KELLYL66K krijgen we allebei €5 gestort op je account

1 like

Thanks! Had er overheen gelezen maar dit zocht ik inderdaad. Goede tip, als ik het ga doen zal ik die code gebruiken :smile:

Over beleggen gesproken… Ik heb een beleggingsrekening (?) wat mijn ouders op mijn naam hebben gezet toen ik jong was, met als doel dat het dus een extra zakcentje kan zijn voor de toekomst.

Oftewel de waarde van die rekening varieert al zo’n 20 jaar maar ik snap er eigenlijk helemaal geen reet van dat de waarde op dit moment nog steeds (of weer) ongeveer gelijk staat aan de aankoopwaarde. In de laatste jaren is het ook helemaal niet toegenomen.

Ik weet niet hoe dit in het verleden is geweest maar zou het dan niet een beter idee zijn om ergens anders in te beleggen? En dan heb ik het nog niet eens over het bedrijf waar het geld in zit (niet mijn smaak).

Ik lees regelmatig de blog van porterenee en daar wordt beleggen zelfs soms als inkomstenbron gezien ofzo? Hoe dan? Bij mij wordt het helemaal niet hoger in waarde.

Er is een topic over!

Deze blog wordt daarin ook genoemd, die is ook wel interessant. https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/

2 likes

Ik gok dat dit een rekening was ten tijde van de gloriadagen van Dexia enzo? Aegon en nog een paar grote hadden toen ook dat soort producten… (Google even dexia affaire, dan ben je blij dat iig de inleg er nog is :no_mouth:)

Ja ik weet het niet precies haha :sweat_smile: Misschien maar eens over hebben om er wat aan te doen. Ik weet alleen dat er geloof ik aandelen in Sh.ell zitten en ik weet niet of ik daar wel zo blij mee ben.

Mijn vriend doet dit momenteel voor zichzelf. Het is dan wel echt belangrijk dat je het nieuws heel goed volg. Zowel het normale nieuws als het financiële nieuws. Ook je vermogen spreiden over meerdere bedrijven schijnt bij te dragen aan een hoog rendement. Daarbij is niet in paniek raken als het een klein beetje zakt van belang haha. Daardoor doet mijn vriend dit en niet ik :rofl:

1 like

Dit kan eigenlijk op meerdere manieren. 1 is via dividend. Sommige bedrijven keren dividend uit aan aandeelhouders, dus wanneer je deze aandelen bezit krijg je (meestal één keer per kwartaal) geld op je rekening. Je krijgt het dividend per aandeel, dus hoe meer aandelen des te meer dividend. De 2e optie is om je aandelen te verkopen als ze zijn gestegen in waarde. Sommige mensen doen dit dagelijks (daytraders), maar dan moet je er heel veel tijd en energie in steken. Andere mensen kopen aandelen en laten ze vervolgens jaren staan, totdat ze met pensioen zijn. Dan nemen ze per jaar een bepaald percentage op om van te leven (aangezien ze niet meer werken en sommigen zelfs eerder dan de pensioenleeftijd stoppen met werken). Dus door je aandelen te verkopen heb je toch een inkomen.

Weet niet of ik het helemaal juist heb uitgelegd, maar ik denk dat dit het wel een beetje globaal is. Er zijn natuurlijk veel meer manieren en theorieën, maar dat is een beetje lastig om zo hier neer te zetten.

1 like

Dit is wel een helder verhaal! Dankje! In mijn geval is het inderdaad iets wat één keer gekocht is en als ik er niks mee doe blijft het staan tot mijn pensioen. :joy: Het stijgt op dit moment ook zo langzaam dat ik niet maandelijks een bedrag aan mezelf kan uitkeren of iets kan verkopen. Dus als ik dat wel wil moet ik me daar eens in verdiepen hoe ik het kan veranderen.

Ik heb me aangemeld voor een workshop over beleggen bij de bank? Ik lees die nieuwsmailtjes nooit maar ik dacht, hee ik heb die avond niks te doen, waarom niet? Niet dat ik echt geld heb om te beleggen, maar in de toekomst zou ik daar misschien wel iets mee willen doen.

Wanneer ga je dat dan overmaken? Elke avond? Of elke keer als je je app checkt?

1 like

Maar ben je dan niet superveel geld kwijt?

Jaa tuurlijk maar het is niet de bedoeling dat je het er daar weer gaat afhalen toch? Ik snap het idee wel maar als je bijv 100 op je rekening hebt, iets van 6 koopt en dan 4 euro naar je spaar stort en daarna iets koopt van 3 euro stort je weer 7 euro naar je spaar en zo gaat het maar door
Of kijk je niet zoveel op je rekening?

In Nederland heet dat peaks ofzo, is van de rabobank

Ik heb een paar maanden bijna niets nieuws gekocht en daardoor heb ik mijn kledingbudget drastisch omlaag gegooid, aangezien er nu een goed bedrag in staat en het sparen voor vakanties omhoog gedaan. Zo blij dat ik hierdoor meer inzicht krijg in wat voor mij belangrijk is. Laatst is mijn kat goed ziek geweest en daar heb ik nu ook maar gelijk een spaarpotje voor geopend waar elke maand een bedrag naartoe gaat.

6 likes

Dit doe ik ook :slight_smile: Alleen dan maak ik bv 0.70 over als ik zie dat er nog 33.70 op mijn rekening staat.

En ik ben begonnen met zegels sparen bij Albert Heijn. Is toch 3 euro per zegelboekje :smiley:

1 like

Heb net n.a.v. een blogartikel van zo’n bespaarsite gebeld met m’n tv/internetaanbieder via de opzeglijn en gevraagd wat ze kunnen doen. Nu heb ik een halfjaar lang elke maand €20 korting. En de medewerker vertelde dat ik elk jaar opnieuw kan bellen voor een deal :grin: mega snelle besparing van 120 euro!

Nu nog bezig met zorgverzekering en energie, merk dat ik de zorgverzekering toch lastig vind. Al zouden ze in principe allemaal dezelfde basis moeten verzekeren natuurlijk.

11 likes

Bij welke maatschappij zit je?