Budget- en besparingstopic

Ik vond Grip heel handig. Gebruik hem al een tijdje niet meer, omdat ik bij een andere bank zit.

De app had bij mij wel een tijdje een bug. Als ik bijvoorbeeld 1000 euro ontving en daarvan 500 euro naar mijn spaarrekening overmaakte, dacht de app dat er 1500 euro was binnengekomen. Ging dat maar zo makkelijk :joy:

3 likes

Ik heb verschillende ‘spaarpotjes’ binnen m’n spaarrekening, en één daarvan gebruik ik als budget voor kleding, een maximaal bedrag per maand. Nieuwe kleding kopen was echt zo’n grote kostenpost, nu is het: op = op!

Hoeveel zit er in dat potje? En mag je het meenemen naar de volgende maand?

Ik doe dat ook, gaat iedere maand geld in En dat is wat ik kan gebruiken. Doe dat overigens met heel veel dingen, werkt ideaal vind ik.

Bij mij gaat er €40 per maand in en dat spaart gewoon door totdat ik het uitgeef :blush:

1 like

Ik zit bij de rabobank

Iedere maand gaat er geld naar allerlei potjes, denk aan;
Kleding
Katten
Auto
Vakantie
Gemeentelijke belastingen

Als ik dan iets uitgeef wat in de categorie can de potjes valt maak ik het vanuit dat potje weer over naar de lopende rekening. Zo heb ik en heel goed inzicht en is er voor bepaalde dingen gewoon altijd geld. Ik zit ook echt niet aan die potjes voor andere dingen, is verboden gebied.

€100 en ja dat is veel, maar hiervoor was het soms wel het driedubbele. Voor mij werkt het goed. Wat niet opgaat gaat mee naar de volgende maand voor een grotere aankoop zoals schoenen of een winterjas. Toen ik dit budget net had ingevoerd had ik er echt moeite mee, maar de laatste maanden houd ik steeds geld over.

Oja, als je je kledingkast even heel grondig opruimt dan weet je ook meteen dat je genoeg hebt of dat je nog een bepaald item mist en dat maakte het voor mij ook makkelijker om minder nieuw te kopen. Ik houd nu op mijn telefoon een lijstje bij van dingen die ik nog zoek (een fijne zwarte trui, een blouse met een mooie print).

2 likes

Ook bij de rabobank, die feature hebben ze daar ook nog niet zo lang

@joejoejoe, zo doe ik dat ook!

1 like

Oh jouw kleding budget is wel veel meer dan het mijne! Maar als het veel meer was dan dit is dit echt een net bedrag!

1 like

Ik sns maar is wel spaarrekening, heb abn doorlopende rekening.

Ik heb SNS en daar kan je ook potjes maken op je spaarrekening

Dat kledingbudget deed ik ook, maar was daar na 7 maanden dus doorheen. Oeps. Ik weet nu wel waar ik veel geld aan uitgeef op kledinggebied: schoenen. Ik heb dit jaar echt 7 paar gekocht ofzo. 2 overigens voor de volle mep, de rest met flinke sale, maar toch.

En ik ben fan van potjes. Ik heb heel veel potjes. Volgens mij een stuk of 15. En dan nog een spaarpot met contant geld.

1 like

Het is wel handig om met een startbedrag te beginnen als je rekening dat toelaat. Dus overal een basis bedrag in. Ik heb bijv ook een potje voor cadeautjes en het is zo lullig als je iemand geen cadeautje kan geven omdat er niks in je potje zit. Of dat je niet naar de kapper ka n omdat je net met potjes bent gaan werken .

1 like

Ik las ergens dat het advies voor kledinguitgave 5% van je netto loon is, dus dat ga ik vanaf nu proberen! (Ofja vanaf mijn nieuwe maand, want deze maand zit ik er al overheen.)

1 like

Ik heb met dit budget dit jaar 3 paar zomer schoenen en en winterjas kunnen kopen en dan ook nog dingen tussendoor. Het voordeel van die potjes is dat wat je niet uitgeeft er in blijft zitten, je hebt niet iedere maand nieuwe dingen nodig over het algemeen!

1 like

Het zou zo handig zijn als je ook je lopende rekening kon opdelen in potjes! Ik vind het teveel gedoe om voor zulk soort dingen geld apart te zetten en dan steeds over en weer te boeken.

Mwah valt wel mee, is met de bank app binnen een paar seconden gedaan

Goed idee! Ik denk dat ik dit ook ga proberen per 1 januari met mijn 13de maand

Ja dat lijkt mij ook fijner. Ik vind het namelijk irritant als ik geen ronde bedragen op m’n spaarrekening heb staan.