Budget- en besparingstopic

Aha door mijn excel te proberen maken kom ik op volgens mij het grote verschil waarin ynab wel handig is.
Je maakt dus budgetten op voor alles bv. kledij, huishouden,…
En dan kan je ook de effectieve uitgaven ingeven en wordt dit met elkaar vergeleken waardoor je dus in groen, rood of grijs uitkomt.
Bij de meeste excels kan je enkel de effectieve uitgaven bijhouden. Terwijl het mij wel handig lijkt om op voorhand budgetten te maken
Zal waarschijnlijk ook wel ergens gratis te vinden zijn hoor

Die enige die kan bepalen of die app zijn geld waard is, ben jij. Voordeel is dat je het ook heel makkelijk bij kunt houden op je mobiel. Waarom probeer je het niet een maand? Is toch gratis en je hoeft niks op te zeggen daarna. Ik was te lui, zo bleek, om het bij te houden :grimacing:

2 likes

Ik gebruik de app Spendee hiervoor, is gratis en geeft een handig overzicht.

2 likes

Ik kwam toevallig een paar weken terug verse tegen in de koeling bij Wah nam Hong in Rotterdam! Wel duur.

Normaal haalde ik altijd takken vol blaadjes mee uit Parijs (zitten heel goede Indiase supermarkten) en dan vroor mijn moeder ze in.

2 likes

Ik heb besloten dat ik deze maand echt even minimaal wil leven want ik wil sparen en heb tot 16 november geen sociale activiteiten gepland waarvoor ik geld nodig heb, maar ik ben nu al een soort onrustig??? Echt vreemd.

Haha dat gevoel ken ik. Alsof je dan ineens niks meer mag en overal op moet letten. En ook het gevoel dat alles dan saai wordt ofzo :stuck_out_tongue:

Wat maakt het dat jij dat gevoel hebt? Misschien kun je er dan iets aan doen zodat het minder wordt.

Bij mij helpt het vaak om te kijken naar wat ik nog heb. Eten, kleding, verzorgingsproducten, etc.

Nouja inderdaad wat je zegt, alsof ik dan niks meer kan… maar ik woon thuis, kan mee-eten, heb alles wat ik wil… er is niks aan de hand

Ik wil deze maand ook zo min mogelijk uitgeven en heb idd ook zo’n gek gevoel alsof ik echt raar ben ofzo. Slaat echt nergens op, maar het voelt wel irritant.

2 likes

Ik heb een vriendin m’n PayPal wachtwoord laten veranderen. Geld uitgeven gaat veel te makkelijk daarmee. Minstens tot 1 januari.

9 likes

Dit denk ik ook altijd. Heb mezelf een bedrag gegeven om de maand mee door te komen, excl eten. En ik word helemaal gek, want ik wil alweer allerlei dingen kopen waardoor het toch al eerder op gaat. Terwijl het toch een behoorlijk bedrag is. Maja een keer uit eten is al 40 euro, en laat dit nou mijn lievelings hobby zijn.

Beetje nutteloze post maar weet dat je niet de enige bent.

1 like

Ik heb mezelf nu 120 gegeven, 400 is voor mij heel veel

Is ook veel, maar ik heb echt een gat in mijn hand. Moet echt leren om inderdaad normaal geld uit te geven.

1 like

Ja snap ik wel hoor als ik het heb maak ik het ook op. Lekker koffie halen, nieuwe sokken, leuk boek, bloemen… enz

Ik heb laatst hier op het forum iets gelezen over beleggen van forummers die dat doen. Ging over apps en dat de bank oid het risico wat spreid maar je kan kiezen tussen high en low risk.
Als ik zoek op beleggen kan ik de posts niet terugvinden, maar weet iemand wat ik bedoel? Vond het namelijk erg interessant en wil me er verder in verdiepen

Ik doe dit via de app Peaks

Weet niet of het mag dus in een spoiler en als het weg moet hoor ik het wel en zal ik het gelijk weghalen, maar mocht het je aan trekken en je meldt je aan met de code KELLYL66K krijgen we allebei €5 gestort op je account

1 like

Thanks! Had er overheen gelezen maar dit zocht ik inderdaad. Goede tip, als ik het ga doen zal ik die code gebruiken :smile:

Over beleggen gesproken… Ik heb een beleggingsrekening (?) wat mijn ouders op mijn naam hebben gezet toen ik jong was, met als doel dat het dus een extra zakcentje kan zijn voor de toekomst.

Oftewel de waarde van die rekening varieert al zo’n 20 jaar maar ik snap er eigenlijk helemaal geen reet van dat de waarde op dit moment nog steeds (of weer) ongeveer gelijk staat aan de aankoopwaarde. In de laatste jaren is het ook helemaal niet toegenomen.

Ik weet niet hoe dit in het verleden is geweest maar zou het dan niet een beter idee zijn om ergens anders in te beleggen? En dan heb ik het nog niet eens over het bedrijf waar het geld in zit (niet mijn smaak).

Ik lees regelmatig de blog van porterenee en daar wordt beleggen zelfs soms als inkomstenbron gezien ofzo? Hoe dan? Bij mij wordt het helemaal niet hoger in waarde.

Er is een topic over!

Deze blog wordt daarin ook genoemd, die is ook wel interessant. https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/

2 likes

Ik gok dat dit een rekening was ten tijde van de gloriadagen van Dexia enzo? Aegon en nog een paar grote hadden toen ook dat soort producten… (Google even dexia affaire, dan ben je blij dat iig de inleg er nog is :no_mouth:)

Ja ik weet het niet precies haha :sweat_smile: Misschien maar eens over hebben om er wat aan te doen. Ik weet alleen dat er geloof ik aandelen in Sh.ell zitten en ik weet niet of ik daar wel zo blij mee ben.