Budget- en besparingstopic

@Kusjessoldaat @Lulu_danger

Mijn lievelingsrecept met parelcouscous is een stoof van groente en worstjes, en dat eet je dan met de couscous. Heel herfstig!

receptje ff uitgetypt:

Nodig voor om ± 2 a 3 personen

  • 1 aubergine
  • 1 courgette
  • 2 tomaten
  • 1 ui
  • knoflook
  • paprikapoeder en evt kaneel
  • bouillonblokje
  • en als je vlees eet: paar smalle worstjes

Snijd de ui en knoflook, gooi het in de pan met wat olie (ik gebruik een gietijzeren pan), daarna aubergine en courgette in kwartjes erbij, even laten aanbakken, zout/peper/paprikapoeder erbij en evt kaneel als je dat lekker vindt, tomaat in blokjes erbij en dan klein beetje water en (deel van) bouillonblokje. Dan 20 minuutjes met de deksel half op de pan laten sudderen tot het vocht wat verdampt is en dan evt de gebakken worstjes in stukjes er doorheen en serveren op gekookte parelcouscous!

Je kunt er ook nog andere groente doorheen gooien evt.

8 likes

Ik heb het ook maar gaat erg langzaam. Misschien koop ik niet genoeg haha. Wel vul ik enquêtes in bij Attapoll, daar heb ik in een week tijd zonder teveel moeite ook al 10 euro gespaard haha.

2 likes

14 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Beleggen/investeren

Supersimpel warm recept, maar best prima te eten met parelcouscous:

5 likes

en @Lulu_danger Ik maak vaak soep en doe er dan parelcouscous doorheen als extra vulling ipv bijvoorbeeld vermicelli!
Mijn dochter van 6 vind het altijd extra leuk als er balletjes in zitten

3 likes

De berichten over Bunq zijn verplaatst naar Beleggen/investeren.

Willen jullie dat gesprek daar voortzetten? Dit topic is echt bedoeld voor bespaartips om te helpen om rond te komen.

5 likes

Je kunt parel couscous ook in plaats van vermicelli in soep gebruiken!

2 likes

Ik ben mijn vaste lasten weer op een rij ah zetten en kijken of iets kan besparen evt. Laatst al via een belletje naar Ziggo/Vodafone op beide abonnementen een aardige korting gekregen.

Ik probeer meer te gaan sparen en kwam dit tegen: https://flowyour.money/nl/blog/money-methods/de-503020-regel-uitgelegd#:~:text=De%2050%2F30%2F20-methode%20is%20een%20hele%20gemakkelijke,Wel%20zo%20overzichtelijk.

Maar dan verschillen de percentages iets bij mij. Ik spaar nu 25 % van mijn netto inkomen. Dit wil ik naar 30% ophogen. Vaste lasten zijn ca 50% (46%) dus de rest blijft over voor leuke dingen. Ben ook tijdje erg ziek geweest dus heb wel veel extra kosten gemaakt voor speciale voeding en fysio/diëtist wat niet (meer) vergoed werd etc.
Geeft wel goed inzicht zo want ik dacht altijd dat ik teveel geld uitgaf aan leuke dingen maar zie nu in dat het sommige maanden vaak maar 10% was. Dat valt me heel erg mee toch

50-30-20:
Wat zijn jullie verhoudingen ongeveer, merk je ook dat dit af en toe verschilt of lukt het je om dit vast te houden voor langere tijd?

6 likes

Ik wil in januari veel minder geld gaan uitgeven aan boodschappen en buiten de deur eten. Ik heb het van 3 maanden even op een rijtje gezet en aan alleen boodschappen ging er zo’n €440 per maand uit. Dit is exclusief bestellen en buiten de deur eten dus tel er zeker nog zo’n €200 bij op. Ongeveer €640 aan alleen eten voor 2 personen dus.

2 januari gaan we wel uit eten omdat we dan 8 jaar samen zijn, maar verder wil ik echt mezelf uitdagen om ten minste 1 maand goedkoop te koken. Als ik kook, zijn dat vaak bijzondere dingen, dure ingrediënten. Ik wil nu maximaal €300 uitgeven aan boodschappen in de maand januari (exclusief kattenspullen dan en wasmiddel enzo denk ik). Dat is een budget van €10 per dag voor 2 personen. Volgens het nibud is een budget van €8 per persoon per dag echter gemiddeld, is €10 per dag dan wel realistisch?

2 likes

Bij ons is dat haalbaar. Hoe doen jullie het nu qua boodschappen? Maken jullie al een weekmenu?
Mijn vriend en ik maken altijd een weekmenu en bestellen dan boodschappen (meestal bij crisp - we hebben in totaal 3 accounts en de helft van de tijd krijgen we een kortingscode) voor ongeveer €50 en halen dan nog voor ongeveer €20 bij de appie (dit is zonder alcohol). We koken 's avonds voor 4 personen en nemen dan de restjes mee als lunch.
We koken ook vrij uitgebreid, maar wel vega, bijna geen kaas en kopen vooral ingrediënten en geen dure pakjes ed. Eens in de zoveel tijd ofzo gaan we naar amazing oriental/ mena supermarkt en halen we een voorraad. Dus we hebben ook een vrij grote voorraad.

Maar wat bij ons heeft geholpen is om er een gewoonte van te maken. In het weekend pakken we wat kookboeken erbij en maken wij een menu en bestellen het direct. Oh en we hebben een aparte whatsapp waarin we elke week dan het weekmenu (en resterende boodschappen) zetten zodat als we inspiratie nodig hebben we het makkelijk kunnen terugzoeken.

6 likes

Wij besparen geld door minder te bestellen, buiten de deur te eten. Dat scheelde echt veel geld. Maar daardoor trakteren we onszelf wel op sommige duurdere producten. En we gooien ook nog te vaak eten weg. We proberen daarom ook een menu voor meerdere dagen te maken waarbij bepaalde ingrediënten vaker nodig zijn en dus niks hoeft weg te gooien. En dat zou je misschien kunnen doen zodat je nog steeds iets luxer kan eten. Daarnaast echt aan het boodschappenlijstje houden. We kochten echt te veel extra’s.

Ik merk zelf als we te zuinig doen het gewoon niet echt leuk meer is om te eten (er van genieten, en natuurlijk luxe dat we meer kunnen uitgeven). Dus we geven wel meer uit dan 5 eur pp, maar stuk minder dan we eerst deden.

1 like

Nee geen weekmenu, doen nu eigenlijk iedere dag dat we thuis eten boodschappen. Maar een weekmenu is ook niet echt haalbaar voor ons, denk ik. Ik weet soms pas een of twee dagen van te voren dat ik die dag een avonddienst ga werken bijvoorbeeld. De ene week eet ik 6 avonden thuis en de ander drie.

@Mexi ja daar ben ik ook wel bang voor, dat koken dan niet eens meer leuk is en het eten ook maar mwah. Maar ik denk ook dat soms buiten de deur eten wel goedkoper is dan wanneer ik zelf kook. Bv wok buiten de deur eten ben je denk ik €15/18 in totaal kwijt terwijl ik zelf wel eens boodschappen doe voor een(!) avondmaaltijd voor 25/30 euro ofzo. Dus ik denk dat met alleen stoppen buiten te eten de kosten niet per se dalen hier.

1 like

Wat bij ons wel veel scheelde is standaard voor 4 personen koken met z’n tweeën. Ik eet niet graag twee dagen achter elkaar hetzelfde dus wij eten dan bijv. maandag pasta bolognese, dinsdag curry en dan woensdag weer pasta bolognese, donderdag niet thuis en vrijdag weer curry. En soms varieer ik dan nog door bijv maandag de bolognese te combineren met penne met parmezaan te en woensdag spaghetti met burrata. En de curry bijv een keer met rijst en een keer met naan. Als we echt niet uitkomen met de tweede portie dan gooien we het in de vriezer.

6 likes

Ah dat maakt het plannen wel moeilijker. Wij hebben ook een jaar onregelmatige diensten gedraaid toen was het voor ons ook een grotere uitdaging, of dan bleef er eten over idd. Wat toen hielp was om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken zodat je niet gaat bestellen als je moe bent. Dus voor 3 a 4 dagen boodschappen doen (menu bedenken en boodschappen doen op een vrije dag ipv na werk want dan ben je moe en wil je gemak), wat eten invriezen, zorgen dat je b.v. soep in huis hebt (crisp heeft hele lekkere verse soep) onze makkelijke maaltijd als we moe zijn is vega champignonburger, aardappelen uit de oven en gegrilde broccoli/bloemkool - dat is allemaal lang houdbaar.

1 like

Wat eet je tijdens een avonddienst? Krijg je eten op werk? Of neem je zelf iets mee/koop je iets?

Als je zelf je eten moet meenemen, kun je toch in je weekmenu een aantal maaltijd inplannen die je mee kan nemen naar werk? Bv een curry? Dan eet je partner de ene helft thuis en neem jij het mee naar werk en warm je het op.

Dan maakt het ook niet uit of je van tevoren weet of je avonddienst hebt - al moet je alleen rekening houden met een aantal van zulke maaltijden (die je kan meenemen) per week.

Ik heb geen avonddiensten maar als wij een weekmenu maken, kopen we bv 5 maaltijden en staat het nog niet vast dat we maandag X, dinsdag Y etc eten. Zo zouden jullie er ook mee om kunnen gaan afhankelijk van je avonddiensten.

5 likes

Ik heb geen vaste dag waarop ik inkopen doe, maar ik koop wel altijd de dingen die ik voor zo’n 3 keer koken nodig heb. Dan staat het niet vast wanneer ik wat eet en kan er nog wel geschoven worden als ik onverwachts niet thuis eet. En ik heb altijd reserve-maaltijden in de vriezer zitten (omdat ik meestal extra porties invries als ik kook) en enkele gerechten waarvan ik de ingrediënten standaard in huis heb (ingrediënten die goed bewaren), voor als ik onverwachts toch meer thuis eet of als ik weet dat ik een tijd weinig thuis eet (dan moet ik niet speciaal naar de winkel voor 1 maaltijd). Voor mij werkt dat het handigst.

5 likes

Dat ik potjes wil maken om meer inzicht te krijgen in m’n uitgaven, maar elke app dit alleen als premium-functie lijkt te bieden. En ik wil juist meer gaan besparen en niet vastzitten aan nóg een abbo.

Dus, iemand een goede tip?

Ik heb geen tip voor een bepaalde app, maar misschien kun je eerst als gratis tussenoplossing je transacties categoriseren in je bankapp? Daar heb je volgens mij bij de meeste banken ook een overzicht van je inkomsten en uitgaven.

3 likes

Jaaa dat heb ik al gedaan idd! Zit bij ABN AMRO en gebruik de Dyme app. Maar wil eigenlijk gewoon per potje up-to-date kunnen bijhouden wat ik heb uitgegeven.

Dit idd @Oprah! Maar ik zie dit zo snel niet terug in de abn app, die besteden dat uit via Dyme lijkt het

2 likes

Bij ABN amro op heb ik op deze manier 10 extra gratis spaarrekeningen geopend. Staan bij elkaar in de app. Met daar ook de pinrekening. Hieronder een voorbeeld;

Het werkt niet echt met potjes maar met steeds een nieuwe (gratis) spaarrekening openen.
Direct sparen rekening openen heet het en dat kan dan meerdere keren. @Stateofmind

4 likes