Budget- en besparingstopic

Eigenlijk omdat ik niet precies wist wat al mijn vaste lasten waren en dus niet wist wat ik op mijn huis rekening moest zetten, dus dan had ik wel eens dat ik een mail kreeg met je moet deze rekening nog betalen en dat deed ik dan snel van mijn privérekening. En dat zorgde er dan voor dat er de volgende maand een automatische incasso kwam van mijn privérekening, het loopt allemaal een beetje door elkaar. Dat heb ik nu allemaal aangepast, dus vanaf deze maand zou het allemaal goed moeten gaan en zou 1 overboeking in principe genoeg moeten zijn voor alle vaste lasten.

Ik heb dan nu van de afgelopen 3 maanden per maand een overzicht gemaakt van wat ik precies heb uitgegeven, maar weet dan niet zo goed of ik die overboekingen er ook in moet zetten en vooral hoe, want het is niet echt een inkomst/uitgave maar gewoon een wissel.

3 likes

Ik zou ze bij beiden buiten beschouwing laten, zo gaat het boekhoudkundig eigenlijk ook. Anders ben je namelijk zowel je uitgaven als inkomsten aan het opplussen. Dat maakt per saldo natuurlijk niet uit, maar wel als je los naar de inkomsten of uitgaven kijkt.

Dus bijvoorbeeld met een filter op het tegen rekeningnummer, dat je die transacties er uit filtert. Of als je alles handmatig toevoegt, deze gewoon niet toevoegen.

2 likes

Ik heb voor het eerst een bestelling bij Foodello gedaan!
Al een paar keer had ik een winkelmandje vol gegooid maar uiteindelijk toch niet besteld, maar momenteel hebben ze zoveel (voor mij) interessante aanbiedingen dat ik toch heb besteld.
Kruiden en specerijen zijn voor mij onmisbaar om voordelig te kunnen koken en die zijn nu heel aantrekkelijk geprijsd. Ik kocht onder andere:

• Uiengranulaat
  • Peperbollen
  • Peterselie
  • Marjolein
  • Pizzakruiden
  • Selderijzout
  • Paprikapoeder
  • Dillepuntjes
  • Lookzout
  • Himalaya zout
  • Tacosaus
  • Pindakaasrepen
  • M&M’s
  • Reese’s mini peanut butter cups

Die laatste 2 ga ik gebruiken om mee te bakken.
Van verschillende specerijen heb ik meerdere verpakkingen gekocht en ik deel die met 2 familieleden die Foodello ook wel wilden proberen, dus ik ben hiermee veel goedkoper uit dan in de reguliere supermarkt. Verzending was bij nieuwe klanten vanaf 30 euro gratis en daar zaten we net boven.
Overigens koop ik kruiden en specerijen ook in Duitsland, waar meer keuze is en de prijzen beter zijn dan in NL. Of ik sla in als AH een 1+1-actie heeft van Verstegen.

8 likes

Hoe helpt je dat om voordelig te koken? Dat is toch allemaal hartstikke duur en als je dat niet gebruikt ben je toch voordeliger uit? Oprechte vraag trouwens misschien snap ik het gewoon niet haha

Ik denk omdat je dan niks kant en klaar hoeft te kopen, dus geen sauzen bijvoorbeeld want die kun je zelf maken met de juiste verse ingrediënten en kruiden. Dat soort producten zijn vaak in verhouding heel duur.

4 likes

Wat @Bailey zegt inderdaad. Met losse kruiden kan ik zelf mixen maken die je anders kant en klaar koopt, zoals voor taco’s, spaghetti, chili, curry’s, nasi, etc.

En het is niet duur hoor. Kijk naar de peterselie, de kiloprijs bij Foodello is €62,50. Bij AH €311,25. Of de dille, bij Foodello €51,25 per kilo, bij AH €170. Kruiden en specerijen gaan er in mijn huishouden rap doorheen omdat ik weinig gebruik maak van kant en klare mixen en pakjes en zakjes.
Zo ben ik een stuk goedkoper uit dan wanneer ik bijvoorbeeld macaronimix van Honig koop.

Ik heb ook alleen voedingsmiddelen gekocht die daadwerkelijk gebruikt worden in mijn huishouden, want anders is het inderdaad onzinnig en alsnog duur.

Ik kan me voorstellen dat als iemand weinig tijd heeft om te koken, of er niet zo gek op is als ik, het makkelijker is om een pakje of zakje te gebruiken. Maar in mijn huishouden en situatie is het een mooie manier om te besparen, en ik beleef er veel plezier aan. Win win; besparen en hobby’en tegelijk.

Wat ik ook fijn vind is dat Foodello hiermee voedingsmiddelen redt van de vuilnisbak. De kruiden en specerijen die ik heb gekocht hebben een lange houdbaarheid (sommigen tot 2026, dat gaan ze niet halen bij mij), maar de pindakaasrepen, M&M’s en Reese’s zijn bijna over datum. Zo worden ze toch nog gered. Een soort Too Good To Go maar dan met voorraadkast-producten.

26 likes

Tip: als je van bepaalde kruiden echt veel gebruikt, is ze in grote verpakkingen kopen bij Amazing Oriental (Aziatische supermarkt) nog veel goedkoper. Prijs gaat dan nog eens door de helft ten opzichte van de prijs bij Foodello. Gedroogde kruiden verliezen wel smaak als ze lang staan dus je kunt dit niet bij alles doen, maar bijvoorbeeld komijn of kaneel gaat hier altijd zo hard dat ik daar prima een grote verpakking van kan kopen.

7 likes

Amazing Oriental staat hoog op de verlanglijst om te bezoeken! :smiley: Dank voor de tip.
Ik weet niet of ze het daar hebben, maar ik zou graag uienpoeder, uiengranulaat, knoflookpoeder en knoflookgranulaat inslaan. Die gebruik ik veel.

Overigens gebruik ik -vanwege het gemak en de energiezuinigheid- vaak een slowcooker, en daar gebruik ik ook veel kruiden en specerijen voor. Ik laat me o.a. inspireren door Amerikaanse Youtubers die dan bijvoorbeeld een blik cream of mushroomsoup gebruiken als smaakmaker voor een gerecht, en dan maak ik dat zelf na. Door dat soort acties ga ik ook sneller door mijn voorraad heen.

Ik heb daar pas geleden enorme potten uienpoeder zien staan.

2 likes

Ze hebben ook een webshop al is door de winkel struinen wel veel leuker

1 like

Dan zou ik daar zeker een keer naartoe gaan! Uien- en knoflookpoeder hebben ze zeker, granulaat heb ik volgens mij ook wel eens gezien maar daar ben ik niet 100% zeker van

3 likes

Dat hebben ze wel. Wel even kijken naar welke vestiging je gaat, soms zit er nog wel iets aan verschil in assoritment.

1 like

Ik heb daar laatst ook weer een bestelling geplaatst maar eigenlijk heb ik wel een beetje spijt :rofl: Aan de ene kant veel semi-verantwoorde repen voor tussendoortjes die ik eigenlijk altijd wel eet maar nu dan eens andere merken om te proberen. Maar ik kocht ook veel ongezonde snacks zoals chips en chocolade die dan “super goedkoop” zijn maar dan zijn het niet-mainstreem merken die sowieso duurder zijn, en het is ook altijd minder dan ik dacht, en vervolgens zit ik al die troep achter mekaar op te vreten. Ik had mijn geld beter in mijn zak kunnen houden. :cry:

5 likes

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan het niet vinden. Iemand deelde hier een duurzame bank die niet uit die onderzoeken kwam ofzo. Met een hoog rentepercentage. Weet iemand welke bank ik bedoel?

1 like

Bunq?

4 likes

Ja dat dacht ik ook maar kon die posts niet vinden

4 likes

Bedoel je deze posts?

1 like

Ik heb t-mobile gebeld omdat ik korting wil. Kreeg in een minuut 120 euro korting maar Ziggo is dan alsnog goedkoper. Dus pech voor t-mobile

1 like

Potjes op je betaalrekening?

1 like

Ik heb in excel een sheet die ik 1x in de 3 dagen ongeveer bijwerk met de gegevens van mijn bankapp. Dan blijft het werk te overzien en kun je op verschillende momenten zien hoe je ervoor staat.

Edit: wat vaak ook handig is is eerst 2 maanden uit proberen (ik weet niet of je nu nog meer verdient?) zodat je beetje inzicht krijgt in wat voor jou een realistisch budget is.

2 likes