Budget- en besparingstopic

Klaverblad en ben tevreden!

Welke verzekeringen hebben jullie allemaal? Ik ben alleenstaand en heb inboedel, rechtsbijstand, uitvaartverzekering en voor mijn katten. Ik vraag me altijd af of dat voldoende is, heb ik meer/minder nodig?

O en ik heb een huurhuis waar een glasverzekering bij zit.

Heb je ook een aansprakelijkheidsverzekering? Ik heb ook een doorlopende reisverzekering omdat ik veel tussen landen reis.

1 like

Zorg, uitvaart, inboedel en aansprakelijkheid.

Fbto en heel tevreden! Al 2x gebruik moeten maken van de glasverzekering en beide keren netjes en snel afgehandeld.

Er is ook een verzekeringentopic! Had ‘m laatst gevonden en nieuw leven in proberen te blazen haha

Edit: Verzekeringen - Wat heb je echt nodig?

Als je spaargeld hebt zou in de uitvaartverzekering schrappen. Dood ga je toch wel, daar hoef je je niet voor te verzekeren :joy: (tenzij je nu al weet dat je uitvaartkosten bij een plotseling overlijden niet met eigen geld betaald kunnen worden)

Via de werkgever is er vaak ook een vorm van overleidingsrisico verzekering. Ken de details niet precies maar ik ken een ouder-paar dat na een zeer plotseling overlijden 15k van werkgever kreeg (terwijl het maar een bijbaantje was)

4 likes

Mijn uitvaartverzekering is maar 3 euro in de maand, omdat ik al sinds m’n geboorte ingeschreven sta.
Als ik daarop zou moeten bezuinigen, zou het financieel wel heel dramatisch gesteld zijn met mij. :joy::joy:

Van wie moet dat

Nog een tip, kijk naar eenheidsprijzen om te vergelijken. Want verpakkingen zijn vaak allemaal verschillend van inhoud.
En probeer van standaarditems/ dingen die je vaak koopt, dit te onthouden. Dan kan je wanneer je een aanbieding ziet (je denkt al snel: ‘dit is vast goedkoop’, eenvoudiger vergelijken.

2 likes

Ik zit aan hetzelfde bedrag met 2 volwassen dus ik denk dat je beter aan mij kunt vertellen hoe je dat doet!

2 likes

Ik woon alleen dus wel een want andere situatie dan met kinderen, maar wat ik probeer:

  • alleen groente en fruit uit het seizoen. Geen dure doosjes aardbeien en blauwe bessen bijvoorbeeld.
  • check of een aanbieding wel echt goedkoper is. 2de halve prijs op A-merken is vaak niet goedkoper dan het huismerk, 2de gratis wel.
  • check of er een goedkope markt is in de buurt.
  • ik heb nooit frisdrank, alleen een fles aanmaak limonade.
  • zelf je groente snijden is vaak veel goedkoper dan van die kant en klare zakjes.
  • ik doe bewust geen week boodschappen. Het gebeurt me te vaak dat ik dan blijf zitten met dingen omdat m’n plannen wijzigen.
  • niks weggooien. Als iets over is, eet ik het als lunch of doe ik het in de vriezer.
  • ik ga graag naar de Lidl, is vaak echt een stuk goedkoper. Vooral vleesvervangers als je die eet.

400 voor 4 p is toch echt supernetjes? Vraag me af of dat echt nog goedkoper kan. Dat is 25€ de neus de week. Het lukt me wel eens op 15-20 maar dat is echt een week boterhammen met pindakaas en savonds alleen groenteprakjes/soepjes. Ben heeeel benieuwd, laat je het weten als het ergens lukt en hoe?

2 likes

Als dat laatste echt zo is moet je eens kijken naar hoe je de koelkast indeelt. Niet alles kan overal in de koelkast liggen. Je hebt warmere en koude zones en bij moderne koelkasten vaak ook een vochtige en minder vochtige lade.

1 like

Een supergrote tip: bestel de koelkastthermometer van het voedingscentrum (je betaalt alleen de verzendkosten). Wij hadden dit ook en onze koelkast bleek veel te warm te staan. Nu hebben we ‘m goed gezet en spullen blijven veeel langer goed

9 likes

Wow ja nu ik het per persoon bekijk valt die 400 euro eigenlijk heel erg mee. Het leek in eerste instantie een heel groot bedrag.
@tijgerlelie

1 like

Ik merk dat het bij ons ook heel erg te maken heeft met waar ik winkel. Aldi hoef ik echt niet voor meer dan 2-3 dagen groente mee te nemen, Lidl kan ik weekboodschappen doen en als iets dan toch niet opgaat gaat dat ook op dag 8 of 9 nog prima. AH en Jumbo zitten er tussenin vind ik.

1 like

Bedankt voor alle tips hier, heb er zeker wat aan (vooral de tips rond boodschappen en eten).

Ik heb mijn uitgaven nu helemaal inzichtelijk dus dat is top. Maar ik baal dat mijn uitgaven aan wonen (huur) echt enorm drukken op mijn budget. Samen namelijk 50% van mijn hele inkomen :fearful:. Hierdoor kan ik voor mijn gevoel zo weinig sparen en spoel ik ook zoveel geld door de wc.

1 like

Dankje, heb deze ook meteen besteld!

Heb je grip al geprobeerd, de app? Je kunt als je die download, ook de historische mutaties uploaden en toewijzen aan categorieën. Veel gaat automatisch. Als je daar even een uurtje voor gaat zitten dan heb je meteen inzicht in waar je geld de afgelopen maanden gebleven is. Hij koppelt met je bank dus alles wat je vervolgens uitgeeft plaatst ie in categorieën zodat je overzicht houdt. Je kunt ook budgetten instellen zodat je gedurende de maand ziet hoeveel je nog ‘beschikbaar’ hebt.

Ik heb geen aandelen overigens, maar ben er wel enthousiast over :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes