Budget- en besparingstopic

O ja, The Financial Diet is misschien wel een betere tip, die volg ik ook op YouTube inderdaad.

En ja, ik had geen tijd/zin om alle disclaimers over Dave Ramsey uit te typen. Voor de geinteresseerden, lees dit:
Dave Ramsey Review: The Pros and Cons of His Financial Advice (prosperitythinkers.com)

3 likes

Voor de Nederlandse situatie vind ik Porterenee eigenlijk wel super goed. Ik ga ook echt hun cursus niet kopen, maar ik heb veel geleerd van met name hun podcast.

1 like

Eens en zeker voor mensen die net beginnen met zich verdiepen in geldzaken is zij fijn. Zelf mis ik nog wel eens verdieping in de adviezen die ze geven, bijvoorbeeld als het over pensioensparen gaat, maar dat is voor veel mensen niet interessant en daarnaast heel complexe materie.

1 like

Net verhuisd dus opeens het dubbele aan vaste lasten (lang leven dure huurwoningen in de randstad).

Nu spaar ik zelf al redelijk goed (vind ik), spaardoel is nu ook behaald. Dus wil ik nu iets doen met het spaargeld dat er aankomt. Misschien is dit niet de topic hiervoor, maar hoe zorgen jullie voor ‘verdienen met je spaargeld’?

En wat betreft besparen: Mijn mei-doel was echt gewoon minder boodschappen doen. En dat werkt wel, ik kom uit een gezin waar altijd genoeg eten in huis was. In mijn vorige woning kookte ik meer omdat ik vaker familie op bezoek had, vaker koookte/bakte en dan een deel naar ouders en broers/zussen bracht. Daar is nu geen sprake meer van maar ik blijf op de automatische piloot boodschappen doen.

Nu gaan we 1x per maand voor de grote boodschappen naar de lidl en tussendoor is het vooral groenten/fruit/brood en wat nodig is. Merk dat voorraadkast en vooral koelkast hierdoor wel wat leger aan het worden is. Heel fijn eigenlijk.

1 like

Ik behandel mijn spaargeld als een verzekering, daar hoef ik geen geld aan te verdienen. Zorgt ervoor dat ik goed kan slapen 's nachts. Het moet altijd beschikbaar zijn voor in noodgevallen dus het staat ook nergens vast.

Ik beleg wel maandelijks (passief en automatisch), mijn streven is om dat 10% van mijn inkomen te maken. Daar verdien ik technisch gezien wel aan, maar dat laat ik niet uitkeren ofzo.

6 likes

Wij zijn van een verbruik van €55 per maand naar een voorschot van €153 gegaan. Komt volledig door de gasprijzen, want we krijgen geld toe op elektriciteit (we wekken meer op met zonnepanelen dan we verbruiken). En per juli weer een tariefverhoging omdat we nu op een variabel contract zitten. Echt om te janken. Gelukkig kunnen wij het betalen, maar ik kan me niet voorstellen hoeveel mensen hierdoor in de problemen komen

Stress om je energierekening is kut. Hopelijk valt het mee :cold_sweat:

2 likes

Vattenfall mailt me net een voorstel voor 500 per maand :smiling_face_with_tear:

2 likes

Meen je? Hoeveel verbruik je? Bij ons zeiden ze dat het maandbedrag omlaag kon (betalen nu 250, variabel contract, jaren 30 huis met energie label e, 43m3 gas in mei en 226 m3 has in januari)

1 like

Ja schrok me de tering dus had nog even niet goed gelezen. Ze baseren het gebruik ook deels van de bewoners voor ons. Jaren 30 huis, vrijstaand, qua isolatie alleen dubbelglas. Als ik ons verbruik van afgelopen jaar bij gaslicht invoer kom ik op 250-300 euro uit, dat is wel oké maar alsnog wat zuur :grimacing:

En ja we zijn aan het isoleren maar dat wil nu iedereen.

2 likes

Ja wij moeten ook nodig gaan isoleren… helaas ook op sommige plekken nog enkel glas :flushed:. Moet zeggen dat we het erg aan het uitstellen zijn omdat we denken ‘ we kunnen toch niemand vinden’

1 like

Ik kon via nederlandisoleert laatst vrij snel terecht maar toen vonden ze asbest :smiling_face_with_tear:

4 likes

Eindelijk eraan toe gekomen om Ziggo te bellen.

9x 20 euro korting op een nieuw jaarcontract. We betaalden ook nog voor iets wat we niet gebruikten dus permanent 5 euro eraf.

Ze boden me daarnaast aan om over te stappen naar Vodafone, voor 10 euro kreeg ik 14GB en 150 belminuten voor de volledige contractsduur van 2 jaar. Dat ook maar meteen gedaan, want bij Ben betaalde ik 13 euro voor 5GB en 300 belminuten (ik bel amper en heb al eens moeten bijbetalen voor data…).

Sommetje
Internet: 9 x 20 euro korting = 180
Afmelden onnodige service: 12 x 5 euro uitgespaard = 60
Telefoon: 24 x 3 euro uitgespaard = 72 en een betere deal

Resultaat: 312 euro uitgespaard, dit met een half uurtje bellen.

25 likes

O ja, dat herinnert me eraan dat ik ook wat bespaard heb op internet en mobiel bellen:

• Internet: van ruim 43 naar 32,50 (eerste 6 maanden 50% korting)
  • telefoon: van 16 naar 9

Dus een besparing van 17,50 per maand en de eerste 6 maanden bespaar ik nog 97,50 extra. Ik moest nog wel aansluitkosten betalen, volgens mij 20 voor internet en 15 voor mobiel abonnement. Dus met die kosten eraf is dat een extra eenmalige besparing van 62,50. Met internet ging ik trouwens van KPN naar Ziggo en met mobiel van KPN naar Simyo.

Ik zit al jaren bij KPN, nooit nagedacht om over te stappen. Stom eigenlijk! Nu wel gedaan, scheelt meer dan 12 euro in de maand. Binnenkort ook even bellen met Ziggo, allemaal door de inspiratie dankzij dit topic :hugs:

3 likes

Sorry ik ga even klagen.

Ik snap echt niet hoe mensen het tegenwoordig allemaal doen.
Ik heb financieel ook echt rot jaren achter de rug wegens scheiding.

Nu eindelijk wel gelukkig samen met iemand. En dan wil je lekker genieten en een toekomst plannen en alles is onbetaalbaar.
Kreeg net een tussenstand van Eneco dat we nog eens 100 euro moeten bijbetalen want we moeten nu al 700 euro bijbetalen

We willen een groter auto en ooit samen ook een gezin. Maar hoe betaald iedereen alles toch ?

We proberen al zo veel mogelijk op alles te letten. Echt wat een drama periode is het toch.

5 likes

Het huilen staat mij ook vaak nader het lachen. Om hier alles rond te krijgen eten we inmiddels minder vlees, is het een ‘luxe’ om echt cola te halen en gaan we eigenlijk nergens meer lunchen, uit eten of bestellen.
Ook haal ik veel stekkers elke dag uit de muur, zorg ik dat we na 23:00 de wasmachine en vaatwasser aanzetten (en deze zetten we pas echt aan als het ramvol is).

Ik krijg hopelijk deze maand een gesprek op werk waar ik toch echt hoop op wat salaris verhoging en dat mn vriend eindelijk een BBL stage vind, dat zou zo veel ademruimte geven.

4 likes

I feel you :hugs: Voor wat het waard is: ik hoor iedereen inmiddels klagen over de opgelopen prijzen. Zelfs de mensen waarvan ik weet dat ze het breed genoeg hebben. Laten we hopen dat er snel iets van maatregelen komen en id tussentijd inderdaad maar zelf proberen zoveel mogelijk te besparen!

Hier de afgelopen maand dit gedaan:

• overgestapt van variabel energiecontract naar dagprijzen. Contract gaat eind deze maand in, wel even afwachten hoe dat gaat zijn… Maar maandelijks opzegbaar dus geen al te groot risico.

• ziggo gebeld vandaag en ook 9 maanden lang korting geregeld :+1:t2:

• mijn e-reader abbo opgezegd. Maakte er niet niet genoeg gebruik van….

• en ben nu aan het kijken om met mijn autoverzekering nog over te stappen. Scheelt ook weer €10 per maand

• o ja en ik ben van plan echt eens wat meer naar de Lidl te gaan of de lokale groenteboer. Ik zag hier een groenteboer in de buurt die 10 producten voor €10 doet iedere week. Ook best een goede deal!

Al met al kleine bedragen maar opgeteld toch weer wat extra. En heb wel echt het geluk dat binnenkort 4% cao verhoging erbij komt en in august de periodiek :pray:t3:

5 likes

Schrale troost, er is ook veel schijn, aflossingsvrije hypotheek, auto’s op lease-constructie etc. Ik heb me daar in mijn vriendenkring echt over verbaasd, zij kochten dan een dubbel zo duur huis en dure auto met ongeveer hetzelfde inkomen terwijl wij echt geen ruimte daarvoor meer hadden.

2 likes