Budget- en besparingstopic

Ja eens! @Leverworst van mijn kant ook wel met de aanname dat het roodstaan een kleiner bedrag is. Ik denk dat het rood staan misschien ook iets tastbaarder is doordat het is gekoppeld aan je lopende rekening. Dus hopelijk is het dan ook al een stukje stress weg als je dat hebt ingelost.

Daarbij denk ik dat je heel goed moet nadenken of je weer een lening van 5000 wilt aangaan om een bedrag dat nu lager is (als ik je goed begrijp) af te kunnen lossen, alleen omdat je rente percentage lager is bij die nieuwe lening. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je op dit moment nog open hebt staan, maar het klinkt voor mij niet als de beste optie eerlijk gezegd.

4 likes

Ga naar de Kredietbank van de gemeente! Onder bepaalde voorwaarden kunnen zij soms je schuld overnemen en dat betaal je aan hun af met geen of in elk geval een redelijke rente. Zeker de moeite om naar te informereren

9 likes

en @Luipaard @C3PO @Zonnestraaltje

Heel erg bedankt voor jullie advies/tips. Ik merk ook heel erg aan mezelf dat ik weer 5000 afsluiten onder het mom dat er dan 1 ding weg is (het roodstaan) niet zie zitten.

Dat ben ik nu aan het afbouwen met roodstaan maar met het bedrag wat de bank doet (25 euro) duurt het nog 2,5 jaar voor dit klaar is. Nu heb ik wel gezien dat ik zelf ook elke maand het roodstaan bedrag kan aanpassen. En ga deze dan met mijn volgende salaris even een stuk naar beneden zetten. Ik had graag het ‘aanbod’ van de bank willen zien ondanks dat het nu niet kon (qua looptijd, bedrag wat nog overblijft/maandbedrag van de lening etc). En ook even bij de bank navragen of die 25, 50 kan worden dat dat tenminste iets sneller gaat.

2 likes

Je krijgt dan wel een extra BKR registratie maar uit eigen ervaring kan ik het wel aanraden.

@Leverworst

Hoe snel was je anders klaar geweest? Ik vind 2,5 jaar nog best snel.

3 likes

Die 2,5 jaar gaat alleen om het roodstaan! Dat bouwen ze elke maand af (sorry ik was misschien niet helemaal duidelijk). Als ik nu even snel reken met mijn persoonlijke lening zou dat over 3/3,5 jaar klaar zijn.

3 likes

Hmm maar dat klinkt opzich wel realistisch toch? Is het haalbaar om eerder klaar te zijn/per maand meer af te lossen.

Ik heb rond de 7K aan schulden gehad 5 á 6 jaar terug. En die van mij zijn toen overgenomen door de kredietbank zoals hier ook als tip wordt gegeven.
Ik heb er uiteindelijk ook iets van drie jaar over gedaan vanaf start budgetbeheer.
In mijn persoonlijke situatie was het mogelijk om het op een gegeven moment vrij rap af te lossen maar dat kwam omdat ik 36 uur werkte en mijn huur belachelijk laag was.

Ik denk dat 3 jaar een realistisch tijdsbestek is, misschien niet leuk maar wel haalbaar. Je kan alleen meer aflossen als je vaste lasten + uitgaven omlaag gaan en of er meer inkomsten binnenkomen.

1 like

Ik werk ook 36 uur maar helaas wel hoge vaste lasten.

Ik weet niet vind het vooral zuur dat als ik naar die lening kijk dat nu zonder rente een okay bedrag is (wat ik dan nog moet betalen) en dat het met rente gelijk ongeveer 600/700 euro meer is. Dan voelt het een beetje uitzichtloos op een of andere manier (terwijl ik ook wel weet dat dat niet zo is). Kredietbank zit helaas niet in mijn stad maar ben nu wel doorverwezen naar een wijkteam en die gaan contact met mij opnemen. Maar denk dat er niets anders opzit dan zodra het kan het maandelijkse bedrag van de lening verhogen en hetzelfde doen met het roodstaan (maar die dan verlagen uiteraard :blush:)

4 likes

Ik snap je helemaal hoor! Toen het bij mij uitzichtloos was en ik nog geen gerichte hulp had werd het vaak ook 3x zo duur omdat er gerechtelijke kosten etc. bij kwamen terwijl als het eerder op een hoop gegooid was dit echt iets van 1000 euro gescheeld had.

Mijn PM staat altijd open mocht je iets kwijt willen of advies oid.

2 likes

Lief dank je wel <3. Het zit gelukkig bij mij al wel op 1 hoop dat maakt het wel een stuk overzichtelijker. Ga mij nu eerst focussen op dat roodstaan zo snel mogelijk kwijt zijn. Kan ik daarna nog kijken hoe die lening sneller kan.

1 like

Nieuw energiecontract is binnen. Van €0,70 naar €1,89 per m3 gas :(. En dan staan de prijzen ook nog eens enkel vast tussen 14 juni en 1 juli want variabel contract.
Energie is van 21/23 cent naar 45/50 cent.

Nouja na de bevalling maar eens uitzoeken wat we kunnen doen om en het huis beter te isoleren, en waar we heen over kunnen stappen voor betere prijzen.

1 like

@Ovenschaal haha hier had ik het net over in wjekw, sindskort kun je je dus aanmelden voor De slimme energieleverancier ⚡️ Tibber maar ik weet niet of ik dat een goed idee vind (mn partner is helemaal om)
op zich als je idd van tevoren kan zien wanneer het goedkoop is, dan is het wel wat maar dat zie ik op hun website niet terug

en bv met wassen, mijn wasmachine staat naast de kamer van mn dochter die overdag slaapt. als de stroom dus om 13u goedkoop is maar zij doet dan haar middagdutje, dan kan hij sowieso niet aan

dus ik twijfel nog, ben benieuwd wat anderen hiervan vinden

2 likes

Je kan het wel 24 uur vooruit zien!
Ik vraag me af wat alle addertjes onder het gras zijn, maar vind het eigk wel interessant klinken.

(edit: dit is de info mail die ze sturen)

4 likes

Is dit topic ook voor besparen op boodschappen? Ging door mijn uitgaven en zag dat ik iets meer voor boodschappen betaalde dan ik had gebudgetteerd.

Ze zijn 22% duurder dan het jaar ervoor. Ik bestel mijn boodschappen online en het is 90% hetzelfde, dus makkelijk met berekenen.

Biologische eieren, Griekse yoghurt en tomaten zijn mijn grootste kostenposten.

Voor de meeste opties zijn er geen goedkopere alternatieven op de site. Denk dat ik yoghurt een keer in de zoveel tijd bij de Lidl haal. Hopelijk groeien de tomaatjes dit jaar in mijn moestuintje. Voor de eitjes moet ik nog een oplossing vinden.

Ben wel bang dat ik extra dingen ga kopen als ik naar de Lidl ga, maar we zullen het zien.

4 likes

Altijd goed om te lezen als herinnering!

Groente her-groeien is een goeie, kan je ook in water doen als je geen grond/potjes hebt. Ik heb zelf goede ervaring met lentuitjes en selderij. Sla ook, maar dan 1 keertje, anders wordt het te bitter.

1 like

Zijn hartstikke fijne tips juist! Op youtube staan ook een hoop meal prep video’s voor in de vriezer.

1 like

Misschien als je dan toch naar de Lidl gaat kan je direct je week boodschappen doen? Zo heb je een duidelijk doel en koop je al meer wat er mogelijk voor zorgt dat je niet opeens ‘domme’ aankoopjes doet.

Wie weet kan je dan ook bij de Lidl een toogoodtogo box scoren en zitten daar ook al lekkere tomaten in :slight_smile: voor 2.99 zijn die boxen echt mooi en je koopt groente/fruit tegenwoordig niet voor minder dan die prijs.

2 likes

Ik heb een kleine Lidl en kan er helaas niet alles halen. Heb ik lang geprobeerd.

Nu haal ik elke week groente en fruit op de markt, elke maand droge/ lang houdbare dingen bij de Turkse winkel en best de rest elke twee weken online. Werkte voor mij het beste en ik hoef niet perse veel te besparen, maar door inflatie wil ik een paar dingen wisselen zodat ik weer een beetje op het oud budget zit.

Ik haal geen TooGoodToGo van supermarkten omdat ik hoop dat mensen die het echt nodig hebben die krijgen. Weet uit de buurt app dat een paar gezinnen daar echt van leven.

6 likes

Heeft iemand ervaring met Dyme? Kunnen die ook echt wat voor je doen (zoals tv/internet rekening verlagen etc) of is het puur verzamelen van gegevens ofzo wat ze doen?

2 likes

Ja, ze kunnen korting voor je regelen, maar houden daar wel commissie op in, dus je kunt het net zo goed zelf proberen.

1 like

Ja heb ik vorig jaar gedaan met ziggo.

Totale korting Ziggo: €120.00

Commissie Dyme: €36.00

Jouw besparing: €84.00

Nou prima hoor.

2 likes