Budget- en besparingstopic

haha zeker wel van toepassing op mezelf!
Maar het lijkt me wel handig om bv echt eens mee te zijn wat en hoe precies beleggen is en ook omtrent cryptomunten.
langs de andere kant hebben we momenteel niet echt veel financiele slagruimte om veel te beleggen.
Het lijkt inderdaad zo handig 1 cursus waarbij je vanalles leert en dan hopelijk overnight rijk wordt. Ik ben zelf wel gevoelig aan zo’n dingen :see_no_evil:

1 like

Jaa nou je bent zeker niet de enige hoor! Maar juist dan zou ik je aanraden om misschien niet een dure cursus te kopen, maar eens te beginnen met in excel (je hebt ook gratis voorbeelden online) een huishoudboekje bij te gaan houden om te kijken waar je kan bezuinigen. En als je dat hebt en wat financiële ruimte hebt om te beleggen, je daar in te verdiepen (bijv. het boek ‘blondjes beleggen beter’ vind ik zelf echt aan aanrader!).

Uiteindelijk zijn ‘rijke’ mensen denk ik ook vaak gewoon mensen die erg op de centen letten en precies weten wat er in en uit gaat. En goed langetermijn kunnen denken en richting concrete doelen kunnen sparen.

5 likes

Er is hier ook een beleggen topic, daar stellen veel beginners vragen. Zou het er zelf niet voor over hebben. Dan zou ik eerder een boek van Janneke Willemse (?) lezen oid. Maar ja, ik heb ook totaal geen interesse in crypto dus dat deel van de cursus is me niets waard.

3 likes

Persoonlijk denk ik dat er veel info in hun cursus staat die zij al eens hebben gedeeld in hun podcast of op hun website.

2 likes

Als je zin hebt om zelf alles uit te pluizen en veel te lezen zou ik het niet doen, maar wat zij doen is natuurlijk heel slim gewoon gebundeld die informatie aanbieden. Makkelijker te verteren wordt het niet zegmaar. Ik vind het zelf niet erg om uren te lezen en te zoeken op het internet, maar als je daar geen trek in hebt kan ik me goed voorstellen dat je zo’n cursus koopt.

2 likes

Eindelijk weer eens naar de Turkse groentenwinkel kunnen gaan.
Die zit op de iets langere route richting huis en bij haast neem ik die nooit (dat is dit jaar zegmaar bijna altijd).

Voor 18 euro had ik:

• 3 flespompoenen van net formaat
  • netje knoflook a 6 bolletjes
  • zak met 4 puntpaprika’s
  • 8 grote vleestomaten
  • 3 grote paprika’s
  • 6 kleine aubergines
  • 3 courgettes
  • 1 rettich (ook groot)
7 likes

Ja wij moeten ook iets gaan veranderen. Het geld loopt hier langs gaten en kieren weg.
Maar ik denk dat ik eerst de tips van hierboven ga volgen.
Eerst zelf goed inzicht krijgen in wat binnen en buiten gaat. En dan vandaar verder kijken.
En eens kijken voor het boek blondjes beleggen béter.
De cursus spreekt me wel nog steeds heel erg aan maar vooral omdat ik ook graag zo ver in mijn leven wil staan. Huis praktisch afbetaald, genoeg geld om te beleggen, in crypto te stoppen. Maar dat is voor ons nu niet realistisch geloof ik.

5 likes

Snap ik, maar dat is natuurlijk ook haar marketing, dat je net zo succesvol wilt zijn als zij. Volgens mij is het hierboven al gezegd maar volgens mij is het niet bijster moeilijk wat er in de cursus wordt gegeven. Is toch de mantra die de altijd aangeeft op haar website? Via reddit veel waardevollere informatie te vinden (Renee stelde daar zelf ook altijd veel vragen)

Stap 1 besparen (als dat nodig is)
Stap 2 indien nog niet aanwezig buffer opbouwen
Stap 3 geld dat je over hebt beleggen/ huis aflossen (als het de moeite waard is qua rente)

En beleggen lijst lastig, maar zij beleggen gewoon in een indexfonds via meesman. Account aanmaken en je kan beginnen met beleggen, veel meer is het niet. Ik zou zeggen neem een kijkje op reddit of beluister 1 van de duizend podcast die er zijn over beleggen!

16 likes

Ja sluit me hierbij aan.

Door die stappen moet ik denken aan Dave Ramsey. Als je geactiveerd wilt worden zou je zijn (gratis) podcasts kunnen luisteren (The Ramsey Show). Heel cringe en Amerikaans en ik ben het niet in alles met hem eens, maar door zijn enthousiasme en heldere stappenplan kan het je wel net dat zetje geven wat je nodig hebt. Je hoeft niet zijn plan letterlijk op te volgen maar haal er gewoon uit wat voor jou werkt @Rockstar.

3 likes

Top nog bedankt @anon53137221 en @Greenliving.
Ik vind het zelf ook wel leuk om wat rond te struinen op reddit etc dus ga daar eens zoeken ( weet je mss welk topic?).
En bedankt voor de tip van Dave Ramsey, ga eens wat podcasts van hem luisteren.

Hup heb ik toch weer €100 bespaard :grinning:.

8 likes

Goeie eerste stap om rijk te worden.

Ik denk met dat soort dingen altijd volgens mij is er maar 1 persoon die hier rijk van wordt, en dat is degene die de cursus geeft.
Het staat mij erg tegen om te betalen voor iets waar je zogenaamd leert geld te verdienen/besparen, terwijl daar dus ook zoveel gratis info over te vinden is

16 likes

O ja, The Financial Diet is misschien wel een betere tip, die volg ik ook op YouTube inderdaad.

En ja, ik had geen tijd/zin om alle disclaimers over Dave Ramsey uit te typen. Voor de geinteresseerden, lees dit:
Dave Ramsey Review: The Pros and Cons of His Financial Advice (prosperitythinkers.com)

3 likes

Voor de Nederlandse situatie vind ik Porterenee eigenlijk wel super goed. Ik ga ook echt hun cursus niet kopen, maar ik heb veel geleerd van met name hun podcast.

1 like

Eens en zeker voor mensen die net beginnen met zich verdiepen in geldzaken is zij fijn. Zelf mis ik nog wel eens verdieping in de adviezen die ze geven, bijvoorbeeld als het over pensioensparen gaat, maar dat is voor veel mensen niet interessant en daarnaast heel complexe materie.

1 like

Net verhuisd dus opeens het dubbele aan vaste lasten (lang leven dure huurwoningen in de randstad).

Nu spaar ik zelf al redelijk goed (vind ik), spaardoel is nu ook behaald. Dus wil ik nu iets doen met het spaargeld dat er aankomt. Misschien is dit niet de topic hiervoor, maar hoe zorgen jullie voor ‘verdienen met je spaargeld’?

En wat betreft besparen: Mijn mei-doel was echt gewoon minder boodschappen doen. En dat werkt wel, ik kom uit een gezin waar altijd genoeg eten in huis was. In mijn vorige woning kookte ik meer omdat ik vaker familie op bezoek had, vaker koookte/bakte en dan een deel naar ouders en broers/zussen bracht. Daar is nu geen sprake meer van maar ik blijf op de automatische piloot boodschappen doen.

Nu gaan we 1x per maand voor de grote boodschappen naar de lidl en tussendoor is het vooral groenten/fruit/brood en wat nodig is. Merk dat voorraadkast en vooral koelkast hierdoor wel wat leger aan het worden is. Heel fijn eigenlijk.

1 like

Ik behandel mijn spaargeld als een verzekering, daar hoef ik geen geld aan te verdienen. Zorgt ervoor dat ik goed kan slapen 's nachts. Het moet altijd beschikbaar zijn voor in noodgevallen dus het staat ook nergens vast.

Ik beleg wel maandelijks (passief en automatisch), mijn streven is om dat 10% van mijn inkomen te maken. Daar verdien ik technisch gezien wel aan, maar dat laat ik niet uitkeren ofzo.

6 likes

Wij zijn van een verbruik van €55 per maand naar een voorschot van €153 gegaan. Komt volledig door de gasprijzen, want we krijgen geld toe op elektriciteit (we wekken meer op met zonnepanelen dan we verbruiken). En per juli weer een tariefverhoging omdat we nu op een variabel contract zitten. Echt om te janken. Gelukkig kunnen wij het betalen, maar ik kan me niet voorstellen hoeveel mensen hierdoor in de problemen komen

Stress om je energierekening is kut. Hopelijk valt het mee :cold_sweat:

2 likes

Vattenfall mailt me net een voorstel voor 500 per maand :smiling_face_with_tear:

2 likes