Budget- en besparingstopic

Omdat je nooit genoeg thee in huis kan hebben (of als je geen spar in de buurt hebt):
Bij Coop is Pickwick nu ook in de aanbieding, 3 voor 3 euro :grin:

Meteen nog een boodschappen tip voor wie graag online boodschappen bestelt: ik vind Coop echt chill om boodschappen te laten bezorgen!
Vanaf 70 euro bezorgen ze gratis. En er zijn elke week ook acties voor gratis bezorging bij bepaalde producten (bij veel supermarkten zijn dat meestal producten die ik niet nodig heb, of moet je alsnog best wat uitgeven aan die actie producten, vind ik bij Coop eigenlijk nooit het geval).
Veel huismerk producten die ik voorheen bij picnic bestelde maar die picnic nu vervangt door hun eigen duurdere merk.
(Ik weet niet meer of ik dit promo praatje voor Coop al eens heb gehouden hier, anders sorry dat je dit nog eens leest😅)

4 likes

Het gereedschap van Lidl (Parkside) is goed!

3 likes

Ik vind de coop als supermarkt juist echt veel duurder dan de AH. Het is wel paar jaar terug dat ik het had vergeleken, maar was daar voor weekboodschappen altijd meer kwijt dan bij de AH. :scream:

3 likes

Ik ken het ook als dure winkel maar het zijn hier ook vooral dorpssupermarkten, weet niet of dat het ook duurder maakt?

Volgens mij is het gewoon een dure supermarkt. Ik woon in een grote stad en ik dacht altijd dat Coop hier duur was vanwege de toeristen :joy: Qua prijzen vind ik het vergelijkbaar met de Spar.

3 likes

ik kreeg nou toch van vandebron aanbod om mijn contract vast te zetten, ivm prijsstijgingen per 1 juli. snap niet waarom dat nu ineens wel mag maar heb het maar gedaan. blijf nu hetzelfde termijnbedrag betalen ipv 5 euro meer. en mijn verbruik is minder dan 1/3e dan geschat :call_me_hand:t2: dus lekker spaarpotje dan maar.

5 likes

Waarom bewust geen weggeefgroep? Gewoon benieuwd haha

Die glazen weckpotten van ikea?
Ik heb ook plastic bakken van rösti mepal en die gaan ook al heel wat jaren mee

6 likes

Die oproepen plaatste ik voornamelijk niet in weggeefgroepen, omdat ik geld over heb voor spullen die ik van een ander overneem (als ze nog goed zijn). Ik zoek met name tweedehands vanuit milieuoverwegingen en in de lockdown om onnodig menselijk contact te voorkomen bij afhaalpunten of winkelen op afspraak. Vaak kon je met mensen wel afspreken dat iets buiten klaar lag en vooraf per tikkie betalen.

In weggeefgroepen zou ik reacties missen van mensen die iets wel weg willen doen, maar het niet gratis willen aanbieden.

2 likes

Ongevraagd advies maar ik zou hier wel mee oppassen. Want als de energiemaatschappij failliet gaat, kun je fluiten naar je te veel betaalde bedrag. En met de onzekerheid op de energiemarkt is een faillissement niet ondenkbaar hoewel vandebron niet heel klein is. Als je enige discipline hebt om te sparen zou ik het termijnbedrag aanpassen naar een wat realistischer bedrag en de rest op je spaarrekening zetten.

3 likes

Ik ben ook fan van de Ikea weckpotten! Ze heten “Korken”, en beschikbaar in verschillende maten. Dus voor elk voedsel is er wel een goede te vinden. Vind zelf vooral die van 1,8L fijn (voor een kilo rijst enzo), en 1L is zeker genoeg voor een pak havermout.

4 likes

Naast die van de Ikea vind ik die van de Hema ook fijn. Ze hebben ze soms ook in de aanbieding en in verschillende formaten.

Deze tip is alleen budget als je van augurken houdt haha, maar bij AH verkopen ze mega-potten met augurken voor 2,40: AH Zoetzure augurken groot bestellen | ah.nl

Ik vind ze zelf echt een chill formaat hebben en als je ze eventjes in water met soda weekt, komt het etiket er netjes af zonder lijmresten. Ik heb voor deze prijs tot nu toe nergens anders glazen potten van die grootte kunnen vinden. En dan heb je dus ook nog een shitload aan augurken :smile:

16 likes

Kleine update hierover.

Ik ga niet een nieuw krediet afsluiten zodat ik in 1x van roodstaan af ben en dan een persoonlijke lening heb met een lagere rente. Want in the end zit ik er dan weer 5/6 jaar aan vast terwijl ik er nu over 3 jaar wel klaar mee zou moeten zijn.

Had de bank gebeld of ipv de 25€ waarmee zij nu elke maand het roodstaan verlagen of dit sneller kan, nee maar kan het zelf wel maandelijks aanpassen (het maximale roodstaan bedrag).
En heb dit nu al op nog max €1000 roodstaan kunnen zetten (stond nog op €1200). De aflossing van de persoonlijke lening is €100 maar dit heb ik nu naar €125 gezet onder het mom, alle beetjes helpen. Met het roodstaan is het nu elke maand kijken wat en of het lukt dat ik het zelf wat lager zet.

Ondertussen lukt het mij zowaar om een beetje te sparen voor het eerst sinds ooit. Ik heb ook een apart potje gemaakt om de lening sneller af te lossen (alles wat ik overhoud maak ik daar naar toe over en kan ik hopelijk over een tijdje een paar honderd euro extra aflossen). Maar met sparen vind ik het nu vooral winst dat ik eindelijk iets opzij kan zetten voor als er iets met mijn katten is.

Oh en ben stiekem enorm trots op mezelf dat sparen lukt na jarenlang financieel gedoe en het overzicht kwijt zijn. Naast mijn vrienden met zoveel duizenden euro’s op de spaarrekening die niet snappen waarom sparen niet lukt (die ook niet weten van mijn financiële sores) is het niets maar wat ben ik trots op die paar honderd euro.

76 likes

Maar echt… Ik had dus eerst een lening waarbij ik een bedrag afloste om daarna ongeveer hetzelfde bedrag als rente terug te zien elke maand. Het was zo frustrerend. Interessant die theorie! Deze kende ik nog niet.

Sparen is een privilege, ik had daar een artikel van gelezen en vond het echt eye-opening. Alleen kan ik het nu niet meer vinden.

4 likes

Ben je al bij de Action geweest? Daar zag ik ook wat van die potten staan. Xenos heeft ze ook, maar vermoedelijk bij Action goedkoper.

Oke ik dacht ik ga meteen prijzen vergelijken en zie dat ze bij de Ikea het goedkoopst zijn. Op basis van een 1 liter weck/inmaakpot:

• Ikea ‘Korken’ 2,49 euro
  • Action 2,99 euro
  • Xenos 3,49 euro

Dan moet je wel een Ikea in de buurt hebben of anders online bestellen (vanaf 3 euro bezorgkosten. Maar dan is je voordeel misschien wel weer weg?).

Of bij tweedehands winkels? En dan goed afwassen en steriliseren in kokend water??

2 likes

Thanks, ik zag door jouw post dat ik dit ook kon. Ik twijfelde gisteren nog maar door het nieuws van vandaag toch maar een jaar vast gezet :’) en gas was zelfs goedkoper dan ik nu betaal!

2 likes

Zijn er hier toevallig mensen die een cursus gevolgd hebben bij Porterenee?
Ik twijfel over de cursus ’ zo word je rijk’ of dergelijke.
Lijkt me wel interessant ( niet perse om rijk te worden maar om wat slimmer te worden omtrent financiën).

1 like

Ik heb zelf het idee dat je ook met het kopen van 1 boek, het luisteren van gratis podcasts of simpelweg dit hele topic doorspitten ook al veel goede tips en handvatten krijgt en ik vind dit soort cursussen altijd een beetje geldklopperij (van een doelgroep die juist al moet/wil besparen). Maar goed, ik weet niet precies wat zij allemaal zegt hoor en of dat misschien heel waardevol kan zijn.

En misschien helemaal niet toepasbaar op jou hoor, maar ik denk ook dat veel mensen al snel een cursus of iets kopen en dan hopen dat ze magischerwijs een skill leren, terwijl het uiteindelijk gewoon zelf doen en discipline is (zie je bijv. ook bij mensen die photoshop-cursussen of zoiets gaan doen. Dat zou je met een beetje discipline ook prima kunnen leren via youtube filmpjes bijv).

25 likes