Meen je? Hoeveel verbruik je? Bij ons zeiden ze dat het maandbedrag omlaag kon (betalen nu 250, variabel contract, jaren 30 huis met energie label e, 43m3 gas in mei en 226 m3 has in januari)
Ja schrok me de tering dus had nog even niet goed gelezen. Ze baseren het gebruik ook deels van de bewoners voor ons. Jaren 30 huis, vrijstaand, qua isolatie alleen dubbelglas. Als ik ons verbruik van afgelopen jaar bij gaslicht invoer kom ik op 250-300 euro uit, dat is wel okƩ maar alsnog wat zuur
En ja we zijn aan het isoleren maar dat wil nu iedereen.
Ja wij moeten ook nodig gaan isoleren⦠helaas ook op sommige plekken nog enkel glas . Moet zeggen dat we het erg aan het uitstellen zijn omdat we denken ā we kunnen toch niemand vindenā
Ik kon via nederlandisoleert laatst vrij snel terecht maar toen vonden ze asbest
Eindelijk eraan toe gekomen om Ziggo te bellen.
9x 20 euro korting op een nieuw jaarcontract. We betaalden ook nog voor iets wat we niet gebruikten dus permanent 5 euro eraf.
Ze boden me daarnaast aan om over te stappen naar Vodafone, voor 10 euro kreeg ik 14GB en 150 belminuten voor de volledige contractsduur van 2 jaar. Dat ook maar meteen gedaan, want bij Ben betaalde ik 13 euro voor 5GB en 300 belminuten (ik bel amper en heb al eens moeten bijbetalen voor dataā¦).
Sommetje
Internet: 9 x 20 euro korting = 180
Afmelden onnodige service: 12 x 5 euro uitgespaard = 60
Telefoon: 24 x 3 euro uitgespaard = 72 en een betere deal
Resultaat: 312 euro uitgespaard, dit met een half uurtje bellen.
O ja, dat herinnert me eraan dat ik ook wat bespaard heb op internet en mobiel bellen:
- Internet: van ruim 43 naar 32,50 (eerste 6 maanden 50% korting)
- telefoon: van 16 naar 9
Dus een besparing van 17,50 per maand en de eerste 6 maanden bespaar ik nog 97,50 extra. Ik moest nog wel aansluitkosten betalen, volgens mij 20 voor internet en 15 voor mobiel abonnement. Dus met die kosten eraf is dat een extra eenmalige besparing van 62,50. Met internet ging ik trouwens van KPN naar Ziggo en met mobiel van KPN naar Simyo.
Ik zit al jaren bij KPN, nooit nagedacht om over te stappen. Stom eigenlijk! Nu wel gedaan, scheelt meer dan 12 euro in de maand. Binnenkort ook even bellen met Ziggo, allemaal door de inspiratie dankzij dit topic
Sorry ik ga even klagen.
Ik snap echt niet hoe mensen het tegenwoordig allemaal doen.
Ik heb financieel ook echt rot jaren achter de rug wegens scheiding.
Nu eindelijk wel gelukkig samen met iemand. En dan wil je lekker genieten en een toekomst plannen en alles is onbetaalbaar.
Kreeg net een tussenstand van Eneco dat we nog eens 100 euro moeten bijbetalen want we moeten nu al 700 euro bijbetalen
We willen een groter auto en ooit samen ook een gezin. Maar hoe betaald iedereen alles toch ?
We proberen al zo veel mogelijk op alles te letten. Echt wat een drama periode is het toch.
Het huilen staat mij ook vaak nader het lachen. Om hier alles rond te krijgen eten we inmiddels minder vlees, is het een āluxeā om echt cola te halen en gaan we eigenlijk nergens meer lunchen, uit eten of bestellen.
Ook haal ik veel stekkers elke dag uit de muur, zorg ik dat we na 23:00 de wasmachine en vaatwasser aanzetten (en deze zetten we pas echt aan als het ramvol is).
Ik krijg hopelijk deze maand een gesprek op werk waar ik toch echt hoop op wat salaris verhoging en dat mn vriend eindelijk een BBL stage vind, dat zou zo veel ademruimte geven.
I feel you Voor wat het waard is: ik hoor iedereen inmiddels klagen over de opgelopen prijzen. Zelfs de mensen waarvan ik weet dat ze het breed genoeg hebben. Laten we hopen dat er snel iets van maatregelen komen en id tussentijd inderdaad maar zelf proberen zoveel mogelijk te besparen!
Hier de afgelopen maand dit gedaan:
-
overgestapt van variabel energiecontract naar dagprijzen. Contract gaat eind deze maand in, wel even afwachten hoe dat gaat zijn⦠Maar maandelijks opzegbaar dus geen al te groot risico.
-
ziggo gebeld vandaag en ook 9 maanden lang korting geregeld
-
mijn e-reader abbo opgezegd. Maakte er niet niet genoeg gebruik vanā¦.
-
en ben nu aan het kijken om met mijn autoverzekering nog over te stappen. Scheelt ook weer ā¬10 per maand
-
o ja en ik ben van plan echt eens wat meer naar de Lidl te gaan of de lokale groenteboer. Ik zag hier een groenteboer in de buurt die 10 producten voor ā¬10 doet iedere week. Ook best een goede deal!
Al met al kleine bedragen maar opgeteld toch weer wat extra. En heb wel echt het geluk dat binnenkort 4% cao verhoging erbij komt en in august de periodiek
Schrale troost, er is ook veel schijn, aflossingsvrije hypotheek, autoās op lease-constructie etc. Ik heb me daar in mijn vriendenkring echt over verbaasd, zij kochten dan een dubbel zo duur huis en dure auto met ongeveer hetzelfde inkomen terwijl wij echt geen ruimte daarvoor meer hadden.
Zou het zo zijn dat al die mensen die zoān constructie hebben nu vreeslijk onderuit gaan, dan moeten zij hun huizen gedwongen verkopen en worden de huizen weer goedkoper. Zo werkt dat toch?
(Ik huur dus begeef me niet in de koop/hypotheek wereld gelukkig)
Ik merk het niet echt in mān energie rekening. Ik betaalde altijd flink extra zodat ik een bups terug kreeg aan t eind van t jaar. Ik ben heel bewust gaan leven en zoals t nu lijkt krijg ik nog steeds geld toe. Wel minder maar ik ben elektrisch gaan verwarmen en dat scheelt zo veel!
Nee, er is gewoon een tekort aan huizen. Dat verandert in principe niet in een crisis. Nu lijken de huizenprijzen licht te dalen, maar je hebt er geen reet aan want de rente stijgt (en gaat vermoedelijk ook nog flink stijgen).
Ik heb laatst ook gekeken of ik niet elektrisch kan gaan verwarmen maar ik vraag me af of het zoveel scheelt? Mijn elektriciteit is ook 3x zo duur geworden als mijn gas en zoān elektrische kachels trekken toch best veel stroom? (Ik heb ook een woonkamer/open keuken van 40m2 dus heb ook 2 kachels nodig denk ik?)
Benieuwd wat jij merkt van de kosten als je de kachel aan hebt en ook welke elektrische kachel je dan hebt?
En toch kreeg ik mijn appartement aan de straatstenen niet kwijt in 2012⦠prijzen waren destijds wel echt flink gezakt en het woningtekort in principe even groot. Heeft meer dan een jaar te koop gestaan. Uiteindelijk 8 jaar later verkocht (gelukkig voor mij, ipv met verlies werd het toen opeens per bieding verkocht). Ik zou er niet te hard op rekenen dat alles hetzelfde blijft eerlijk gezegd.
Pas na de aflossingsvrije periode is er een risico op āonderuit gaanā. Je moet dan je hypotheekschuld aflossen en daar dus het vermogen voor hebben opgebouwd. Of je hypotheek oversluiten maar als de bank dat niet wil doen, heb je alsnog een probleem. Volledig aflossingsvrij mag sowieso al een tijdje niet meer (dacht max 50%), en ik denk dat relatief jonge mensen dus Ć©n max 50% aflossingsvrij hebben Ć©n de rente vast voor 20 a 30 jaar. Dus niet op korte termijn dit risico lopen.
Het woningtekort van toen kan je alleen echt totaal niet vergelijken met nu. Het was toen nog op een acceptabel niveau in hoeverre je dit natuurlijk ooit acceptabel kan noemen.
Edit: als ik even snel Google van zo een 2% in 2012 naar 3,5 (en in bepaalde regioās 6,5!) in 2022. En het lijkt sowieso verder op te lopen tot zeker 2024/25.
Ja de huizenmarkt is echt compleet kapot (voor zover hij al ooit āheelā was)
Overigens niet helemaal met je eens dat het toen āacceptabelā was. Kopen ging in 2005 ook gewoon op opbod, met 1 kijkmiddag en voor 18 uur je hoogste bod doorgeven.
Maar 2005 is al een heel andere periode dan 2012?
Uiteraard komen dit soort dingen altijd weer terug. Ik heb zelf gekocht in 2015 denk ik, en toen was het echt een kopersmarkt.
Voor nieuwe hypotheken heb je annoiteit of liniair. Gee. Aflossingsvrij meer.