Hele goede vraag, had ik er niet bij gezegd. Ik heb geen speciale wasdag maar was als er genoeg is, om te voorkomen dat de wasmachine alleen maar kleine wasjes doet. Ik probeer het ook een beetje samen te laten vallen met zonnig weer; ik doe liever een was extra als het zonnig is zodat het lekker snel droog is buiten. De wasmachine draait hier inmiddels al.
Ik verzamel de zandbakkleding van mijn dochter apart, die gaan in een XXL waszak. Het gaat bij haar voornamelijk om sokken. Als ik genoeg vervuilde kleding heb, zeg maar een emmer vol, doe ik die in een emmer en laat ik ze weken in de Biotex. Zorg er wel voor dat sokken goed uitgetrokken zijn en niet nog half op een bolletje zitten. Hoe platter ze zijn, hoe beter de Biotex kan inwerken.
Als die vervuilde was heeft geweekt giet ik het af, en doe ik het samen bij de gewone bonte was. Het merendeel van mijn kleding is gewoon gedragen maar niet vuil, en daar mogen de zandbakkleren dan bij. Na die was op lage temperatuur komt alles er smetteloos uit. Het verbaast me nog steeds dat dat gewoon kan op 20 graden. Vroeger dacht ik dat vlekken een hogere temperatuur nodig hadden, maar vlekken hebben over het algemeen gewoon tijd nodig.
Omdat het vooral sokken zijn van mijn dochter, noemen we het inmiddels de sokkenwas. Sokken van een bijna 4-jarige nemen niet zoveel ruimte in beslag dus soms duurt het wel anderhalve week voor we die was doen. In al die tijd worden de vlekken niet hardnekkiger of zo, vuil gaat er nog steeds uit als ik ze op dag 9 pas ga weken.
De eerste keer dat ik het probeerde heb ik de sokkenwas apart gedaan van mijn kleding, omdat ik eigenlijk niet kon geloven dat het zou werken. Maar dat deed het wel en sindsdien was ik het dus samen.
Kledingstukken zonder zichtbaar vuil week ik niet.
@spaarlamp 90% van de kosten voor je was, worden veroorzaakt door de temperatuur. Het ronddraaien van de trommel kost nauwelijks energie.
Mijn man houdt via Zigbee’s en slimme sensoren ons energieverbruik bij per minuut en daar kan ik op zien hoe laat er energiepieken zijn in ons huishouden. Als ik de wasmachine laat draaien op een hogere temperatuur is er een energiepiek van jewelste, terwijl die er nauwelijks is als ik was op 20 graden.
Hetzelfde geldt trouwens voor de oven, als ik die gebruik zie ik ook een flinke piek op de energiemeter. Nancy geeft aan dat als je meerdere pannen tegelijk op het vuur moet zetten, je beter gebruik kunt maken van de oven. Met vuurvaste pannen kan je in de oven ook eten klaarmaken, en die maken dan allemaal gebruik van dezelfde warmtebron. Dat kan natuurlijk wel alleen als je een grote oven hebt.
Dat heb ik nog niet geprobeerd op de schaal waarop zij het doet, maar daar wil ik in het najaar wel mee gaan experimenteren. Ook zet zij soms als een baksel nog niet klaar is, de oven uit zodat het baksel verder kan garen met de ‘residual heat’. Ook vriendelijk voor de portemonnee.
Aanvulling: Als ik acute vlekken heb op haar kleding van bijvoorbeeld tomatensaus, kerrie of ketchup etc, dan handel ik wel direct. Die behandel ik zsm met ossengal, dat laat ik enkele uren intrekken, en die gaan daarna mee met de bonte was.