Budget- en besparingstopic

Ik heb de volkskrant en betaal 20 euro maar vind dat echt duur. Nu wil ik ook bellen en doen alsof ik ga opzeggen maar ik wil alleen maar korting. Maar straks geven ze geen korting en heb ik dus opgezegd :sweat_smile:

3 likes

Ik wou oprecht opzeggen dus ergens hebben ze mij nu toch weer aan het lijntje weten te houden. Al betaalde ik 19 euro per maand de afgelopen twee jaar :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik heb de verwarming nauwelijks gebruikt deze winter, omdat ik vorige winter zo schrok van de rekening. Dus ik zat met dikke truien en dekentjes thuis te werken. Nu is mijn appartement wel goed geisoleerd, maar ik heb ook nog tochtstrips geplaatst

3 likes

Goed bezig !
Helaas ik ben Gastouder dus kan de kleine baby’s niet in de kou laten liggen.
Huis is wel goed geïsoleerd maar woon wel relatief groot.
Wonen in het oosten dus betaalbaar :sweat_smile:

2 likes

Ja, ik woon dus kleiner en hoef alleen rekening te houden met mezelf qua verwarming :smile:

2 likes

Ja scheelt wij koken niet op gas

2 likes

Voor eieren; water aan de kook brengen in de waterkoker, 1 minuut koken op het gas met de eieren er in. Gas uit, deksel erop en 15 minuten laten staan.

Zo deed ik het toen ik nog eieren at.

4 likes

De grootste besparing die ik gedaan heb qua boodschappen is veganist worden. En ook besparing qua gezondheid.

Scheelt me serieus meer dan €100 per maand. Daar ben ik geen veganist voor geworden maar het werkt wel lekker mee.

Oh en ik was bijna altijd op het eco programma op koud. Was wordt heel erg schoon en het scheelt veel water en veel elektra. Ook gaan je kleren langer mee. Doordat je kleding veel langer in het sopwater ligt worden ze veel schoner ik heb me daar echt zo over verbaasd maar wil nu echt niets anders meer .

10 likes

Oh! Ik was altijd op het eco programma maar de machine zet hem dan standaard op 40 graden. Zet je hem dan helemaal koud of op 30 of 20 graden? En denk je dat dit ook werkt met hele vieze kinderkleding (volop tomatensaus op shirt en moddervlekken op de broek, dat soort dingen)

2 likes

O dat laatste vind ik heel interessant
En waar was je dan mee?
Ben benieuwd of dat ook werkt bij mijn vriend. Die heeft het tienerzweet nooit achter zich gelaten en die shirts brrrrrr niet schoon te krijgen.

1 like

Oh dat laatste vind ik interessant! Doe je dat ook met sokken/ondergoed en sportkleding? Dat was ik namelijk wel op 60 graden. Heb het idee dat de zweetlucht etc er anders niet echt uit gaat? De rest alles op 30 graden eco.

@ iedereen die het koud wassen wil gaan proberen; check het Instagram account van Nancy Birtwhistle.
Zij laat ernstig vervuilde werkkleding van haar man een nacht weken in water op kamertemperatuur met daarin washing soda. Na die nacht weken giet ze het (vieze) water af en wast ze de kleding op een lang programma van 20 graden en daarna is het schoon. Ze heeft ook boeken geschreven over eco-schoonmaakmiddelen en budgetvriendelijk leven. Die zijn echt de moeite waard. Goed voor het milieu èn je portemonnee; win-win.

Ik heb haar methode getest en het werkt echt. De washing soda die zij gebruikt kan ik niet vinden in Nederland, maar met groene vloeibare Biotex lukt het ook. Als ik bijvoorbeeld sokken van mijn dochter wil schoon krijgen, sokken die helemaal bruin zijn van de zandbak, dan week ik die eerst in een emmer. Net als Nancy maar dan met een scheut Biotex.
Vervolgens wassen op 20 graden en ze zijn brandschoon.
Het hoge verbruik van wasmachines komt vooral door veel te hoge temperaturen. Een wasje op 20 graden, hoe lang ook, is veel goedkoper. Het voorweken is de truc.

30 likes

Als iedereen dit antwoord even leest ben ik klaar :rofl: al doe ik voorweken alleen bij bloed/inkt/stijfstaande shirts

Love nancy :heart:

5 likes

Dankjewel! Ik ga eens kijken of ik hier iets vergelijkbaars kan vinden qua washing soda/biotex.

2 likes

Ik was met poeder en azijn en als het nodig is groene bleek en soda!

1 like

Werkt dit ook bij kleding met zweetplekken en -geuren? Ik behandel het eerst voor met shout maar dan nog gaat niet alle vieze geuren en gele plekken weg. En ik ben bang dat de shirts snel vaal worden. Hoe is jullie ervaring daarmee?

2 likes

Daar heb ik geen ervaring mee helaas. In stories van haar zie ik echter weleens verhalen van anderen die haar volgen, en die met Pure Magic (een door haar ontworpen schoonmaakmiddel dat voor heel veel dingen gebruikt kan worden) goede resultaten boeken.

Ik was vroeger ook van de Shout en Vanish etc, maar vlekken hebben vooral tijd nodig om los te komen. Met het voorweken in de Biotex of de door haar voorgestelde middelen, gaan zware vlekken er goed uit.
Ossengal van Dr. Beckmann vind ik trouwens ook fijn, daar behandel ik o.a. tomaten-, bloed-, aardbeien- en ontlastingvlekken mee. Voorbehandelen, in laten trekken en daarna met de koude was mee.

7 likes

Daar ging het laatst over in het huishoudtopic! Dit schijnt daar ook voor te werken. Ik moet het zelf nog uitproberen.

Ossengal werkt sowieso wel als de vlekken nog niet te groot en oud zijn! Ik gebruik zelf gewoon de blok zeep. Die houdt ook goed vast en werkt prettig. Zelf doe ik wel handschoenen aan wat het ontvet je handen als een malle.

Wel af en toe je wasmachine draaien op 90 graden anders krijg je wasluis. Dat is echt heel vies.

2 likes

Papje van baking soda maken en dat op de oksels smeren. Werkt anti bacterieel :blush: geur heeft dan geen kans meer. Als het echt al verkleurt is zou ik groene bleek aanraden. Inborstelen met een borsteltje in laten trekken tot je ziet dat de verkleuring weg is (dus in de gaten houden) en daarna uitspoelen en gewoon wassen.

4 likes

Het idee om met de gal van een os je was te doen vind ik echt heel smerig :nauseated_face::nauseated_face::nauseated_face: sowieso vind ik het raar dat er een dier dood moet omdat je een vlek in je kleding hebt maar dat staat even los van het idee om gal te gebruiken :nauseated_face:

Heb jij dat niet? (Oprechte vraag! Geen oordeel)

8 likes