Het is enkel het weer. Het was afgelopen maart, april en mei heel zonnig en warm en met name april vorig jaar was relatief koud. De genoemde vermindering energiebelasting is niet van toepassing op gas
Helaas:(
Voor iedereen die in ieder geval de komende 3 jaar wil weten waar hij aan toe is qua prijzen, Greenchoice biedt een 3-jarig contract aan met kortingen in het 2e en 3e jaar.
https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/
Je hoeft niet daadwerkelijk een verzekering bij Unive te hebben
Ik snap wassen op eco eigenlijk nooit zo en hoe dat voordeliger kan zijn, als ik was op het gewone programma van 40 graden en ik de snel knop indruk duurt het programma 59 minuten. Als ik op eco was dan duurt het minimaal 2,5 uur. Dan is 59 minuten aanstaan toch veel beter dan 2,5 uur? Ik heb ook een wasmachine van zeker al 15 jaar oud dus zuinig zal ie sowieso niet zijn, maar ‘m 2,5 uur aanzetten voelt zo tegenstrijdig?
Ja maar ook als ik m op het normale programma op koud zet, duurt het alsnog Max 1,5 uur ipv 2,5 uur op eco. In koud en koud zal toch geen verschil zitten?
Ik dacht dat de eco stand te maken had met het water. Dat eco minder water verbruikt dan niet-eco. Ik kan op mijn wasmachine ook bij alle temperaturen de eco stand gebruiken en duurt inderdaad altijd langer, maar wel minder water verbruik.
Hele goede vraag, had ik er niet bij gezegd. Ik heb geen speciale wasdag maar was als er genoeg is, om te voorkomen dat de wasmachine alleen maar kleine wasjes doet. Ik probeer het ook een beetje samen te laten vallen met zonnig weer; ik doe liever een was extra als het zonnig is zodat het lekker snel droog is buiten. De wasmachine draait hier inmiddels al.
Ik verzamel de zandbakkleding van mijn dochter apart, die gaan in een XXL waszak. Het gaat bij haar voornamelijk om sokken. Als ik genoeg vervuilde kleding heb, zeg maar een emmer vol, doe ik die in een emmer en laat ik ze weken in de Biotex. Zorg er wel voor dat sokken goed uitgetrokken zijn en niet nog half op een bolletje zitten. Hoe platter ze zijn, hoe beter de Biotex kan inwerken.
Als die vervuilde was heeft geweekt giet ik het af, en doe ik het samen bij de gewone bonte was. Het merendeel van mijn kleding is gewoon gedragen maar niet vuil, en daar mogen de zandbakkleren dan bij. Na die was op lage temperatuur komt alles er smetteloos uit. Het verbaast me nog steeds dat dat gewoon kan op 20 graden. Vroeger dacht ik dat vlekken een hogere temperatuur nodig hadden, maar vlekken hebben over het algemeen gewoon tijd nodig.
Omdat het vooral sokken zijn van mijn dochter, noemen we het inmiddels de sokkenwas. Sokken van een bijna 4-jarige nemen niet zoveel ruimte in beslag dus soms duurt het wel anderhalve week voor we die was doen. In al die tijd worden de vlekken niet hardnekkiger of zo, vuil gaat er nog steeds uit als ik ze op dag 9 pas ga weken.
De eerste keer dat ik het probeerde heb ik de sokkenwas apart gedaan van mijn kleding, omdat ik eigenlijk niet kon geloven dat het zou werken. Maar dat deed het wel en sindsdien was ik het dus samen.
Kledingstukken zonder zichtbaar vuil week ik niet.
@spaarlamp 90% van de kosten voor je was, worden veroorzaakt door de temperatuur. Het ronddraaien van de trommel kost nauwelijks energie.
Mijn man houdt via Zigbee’s en slimme sensoren ons energieverbruik bij per minuut en daar kan ik op zien hoe laat er energiepieken zijn in ons huishouden. Als ik de wasmachine laat draaien op een hogere temperatuur is er een energiepiek van jewelste, terwijl die er nauwelijks is als ik was op 20 graden.
Hetzelfde geldt trouwens voor de oven, als ik die gebruik zie ik ook een flinke piek op de energiemeter. Nancy geeft aan dat als je meerdere pannen tegelijk op het vuur moet zetten, je beter gebruik kunt maken van de oven. Met vuurvaste pannen kan je in de oven ook eten klaarmaken, en die maken dan allemaal gebruik van dezelfde warmtebron. Dat kan natuurlijk wel alleen als je een grote oven hebt.
Dat heb ik nog niet geprobeerd op de schaal waarop zij het doet, maar daar wil ik in het najaar wel mee gaan experimenteren. Ook zet zij soms als een baksel nog niet klaar is, de oven uit zodat het baksel verder kan garen met de ‘residual heat’. Ook vriendelijk voor de portemonnee.
Aanvulling: Als ik acute vlekken heb op haar kleding van bijvoorbeeld tomatensaus, kerrie of ketchup etc, dan handel ik wel direct. Die behandel ik zsm met ossengal, dat laat ik enkele uren intrekken, en die gaan daarna mee met de bonte was.
Daar zit ik nog een beetje mee; door het weken gaan bacteriën en huisstofmijt volgens mij niet dood. Dus beddengoed, vaatdoekjes en handdoeken gaan nog wel op een hogere temperatuur. Ik heb de boeken van Nancy nog niet in zijn geheel gelezen dus moet nog even opzoeken wat ze daar precies over zegt.
Mijn dochter is iemand die meteen begint te piepen als er ergens een vlekje of kruimeltje op zit. In de zandbak doet ze dus heel rustig aan en wordt ze nauwelijks vuil op haar bovenkleding. Het zijn vooral de sokken. Op zich wel handig want ze wordt nooit megavuil, terwijl ik op social media weleens foto’s voorbij zie komen van kids die van top tot teen onder de spaghetti zitten. Het scheelt mij schoonmaken dus ik vind het niet erg.
Mijn oven gaat -tenzij het heet is- toch wel een keer of 5 per week aan, soms meerdere keren per dag, en ik baal er van hoeveel energie dat slurpt. Maar bakken is mijn favoriete hobby.
Een airfryer heb ik overwogen, maar mijn keuken is niet supergroot en het is best een groot apparaat. Over een tijd wordt mijn keuken verbouwd en heb ik meer bergruimte, wellicht heroverweeg ik het dan. Het lijkt me mede om de redenen die jij noemt toch wel een heel fijn apparaat.
Weken in vloeibare biotex helpt inderdaad super goed.
Ik had alleen laatst bij 3 witte truitjes dat er blijkbaar ook zonnebrand op zat en door het weken in de biotex waren die vlekken echt knal rood geworden. Na het wassen bleven ze rood, zelfs in de zon bleven ze rood. Uiteindelijk die vlekken ingespoten met glansspoelmiddel en in de zon gelegd en toen zijn ze gelukkig wel verdwenen. Even uitkijken met zonnebrand vlekken dus haha.
Oei, waar kwam dat rood vandaan, door een chemische reactie?
Tegenwoordig bevat kant en klare bellenblaas uit de winkel glycerine dat ook reageert op wasmiddel. Als je kleding in de wasmachine gooit zonder deze eerst uit te spoelen met water, krijg je bruine kringen op je kleding doordat de glycerine reageert met het wasmiddel. Echt bizar, het zijn ook nog eens heel hardnekkige vlekken. Is dat met de zonnebrand ook zoiets?
Fijn dat je ze er uit hebt gekregen, ik heb al vaker gehoord dat glansspoelmiddel kan helpen bij vlekken op witte was.
Ik denk inderdaad een chemische reactie. De vlekken zaten ook precies op de boord en mouwen, ik wist daardoor dat het echt alleen de zonnebrand vlekken waren. Er zaten namelijk ook nog andere vlekken op en die waren niet rood geworden.
Ik heb die bruine vlekken bij bellenblaas nog niet meegemaakt, wel goed om dit nu te weten en op te letten.
Regelmatig een wasje op hogere temperatuur is vooral ook goed voor de wasmachine. Zou ik zeker blijven gebruiken voor beddengoed, ondergoed en handdoeken enzo. Maar wel super dat je de rest koud kan wassen!
Ik was ons beddengoed, ondergoed, handdoeken en vaatdoekjes ook gewoon op 30 graden. Alleen als er iemand ziek is was ik dat soort dingen heter en 1x in de zoveel tijd een hete was omdat dat goed is voor de machine en dan zorg ik in ieder geval dat alle vaatdoekjes e.d. daarin zitten. 20 graden heb ik nog niet geprobeerd, maar ga dat ook eens testen. Vlekken behandel ik altijd voor (met ossengalzeep, groene zeep of dasty) en op zonnebrandvlekken na gaat alles er altijd prima uit. Daar vind ik glansspoelmiddel idd top voor werken. En groene zeep werkt ook goed tegen die zandvlekken op de broeken en mouwen; even nat maken, groene zeep erop smeren en in de trommel gooien. Op 30 graden gaat dat er bij ons goed uit zonder voorweken dan. Ook de werkwas van mijn man wordt icm dasty (want is vooral veel vettige vlekken) goed schoon op 30gr. Als die kleding heel vies is of als zijn overalls gewassen moeten worden doet hij die trouwens wel voorweken in een emmer.
Ik heb trouwens verschillende kleuren vaatdoekjes, voor de wc’s gebruiken we andere dan bv voor de keuken en voor de rest van het huis gebruiken we ook weer andere. Want ik vind het idee dat ik met een doekje de wc bril heb schoongemaakt en daarna mijn nachtkastje of aanrecht dus echt ultiem ranzig, al zou ik ze na ieder gebruik op 90 graden wassen. Bijzonder eigenlijk hoe dat werkt he, want dat ik ze niet na ieder gebruik heet was vind ik dan in mijn hoofd weer niet ranzig.
Wat ik trouwens doe met vlekken waarvan ik niet wil dat ze intrekken, maar ook niet meteen wil wassen (bv verfvlekken) is ze behandelen en in een emmer koud water zetten. Dagelijks tot je wast even het water verversen.
@Roggebrood de truc daarvoor is de kleding eerst uitspoelen. Als er kinderkleding in de wasmachine zit die ze bv naar de opvang hebben gedragen laat ik hem altijd eerst spoelen alvorens ik er wasmiddel bij doe en het hoofdprogramma aan zet. Van de week 1 keer niet gedaan en meteen vlekken in een shirtje
Gebruik jij deze groene zeep?
Die heb ik ook in huis, ik vind dat zo lekker nostalgisch ruiken. Maar ik heb het nog niet voor was gebruikt, enkel voor badkamer, keuken etc.
Ja die, maar dan de groene zeep! Je hebt er ook 1 die echt groene zeep heet. Die zachte zeep heb ik ook nog in huis maar gebruik ik eigenlijk zelden. Gebruik jij die gewoon in een sopje ipv allesreiniger bv?
Ik denk dat dit een oude verpakking is, die van mij is inderdaad ook groene zeep. De inhoud is een soort bruinige yelly.
Ik los een paar eetlepels van het spul op in warm water en heb dan een fijn sopje om schoon te maken.
Ze zien er open inderdaad hetzelfde uit zie ik.
Ga het een keer proberen met schoonmaken!
Onze eco stand doet er 4.5 uur over en gaat op 40 graden. Terwijl we bovenkleding al op 30 graden wassen. Is eco dan alsnog zuiniger dan op 30 graden wassen?
Vind 4.5 uur ook zo overdreven, wij wassen alleen in het weekend overdag ivm geluidsoverlast naar mijn werkkamer en/of slaapkamer van de buren. Met 4.5 uur per wasbeurt zouden we de was niet/nauwelijks meer redden in het weekend.
Dat hebben wij dus ook… 1 wasdag en met eco redden we dat gewoon niet haha. Hier bijna 3u, maar ik heb wel 5-6 wassen
Anders is het 45min per was
Kun je ‘m niet alsnog op 20 graden zetten? Bij mij staan de meeste wasprogramma’s automatisch op 40 maar dan zet ik de temperatuur handmatig lager. En de tijd valt bij mij soms korter uit omdat ie niet helemaal vol zit (machine gaat eerst wegen en daarna krijg ik een nieuwe tijdsduur te zien).