Budget- en besparingstopic

Dan zou ik denk ik de tip van @Crusti_Croc proberen en kijken wat je energiemeter doet bij zo’n lange was.
Ik vermoed echter dat je alsnog zuiniger wast ondanks de lengte van het programma.

5 likes

Ja dat kan ook nog natuurlijk! Ik heb ook geen inbouw maar die van mij is rvs

2 likes

We hebben hier helaas geen meter waarop je je verbruik kunt zien, en zo’n stekker kopen gaat me wat ver :laughing:
Dan maar hopen dat 20 graden echt minder verbruikt dan 40 op ecostand. In het boekje staat wel wat over verbruik maar helaas alleen over 40 en 60 graden, dus daar word ik ook niet veel wijzer van. Ik zal ook nog eens proberen wat er gebeurt als ik de voorwas oversla, of vlekken er dan uitgaan of niet

4 likes

Vandaag maak ik gebruik van de zon; zoveel mogelijk wasjes draaien op lage temperatuur, het laten drogen in de zon aan het wasrek, en ondertussen zien dat de energiemeter niet oploopt omdat de zonnepanelen hard aan het werk zijn. :sunny:

4 likes

Dat komt van de Consumentenbond. Kleding die eenmaal gedragen is zonder vlekken, kan dus prima. De rest niet.

8 likes

Ik heb een mail gekregen van mijn energieleverancier dat de btw op energie van 21% naar 9% gaat en dat dat invloed kan hebben op je maandbedrag. Ik kan mijn maandbedrag nu aanpassen van €200 naar €110, hebben jullie ook zulke grote verschillen? Ergens denk ik yessssss doen, maar wil ook niet aan het einde van het jaar bijbetalen en bij van de bron kun je dus niet zien wat je geschatte eindafrekening zal zijn, dus ik durf niet zo goed. Denk er nu aan om een beetje in het midden te gaan zitten, maar alsnog vind ik het maar eng. :smiling_face_with_tear:

3 likes

Bij mij was het verschil 105 ipv 115. Dus ik heb het voor m’n eigen gemoedsrust maar op 115 laten staan omdat ik dat toch gewend ben nu.

1 like

Dat verschil is wel heel groot, weet je zeker dat het alleen door de btw verlaging komt? Of zit er nog iets anders in hun aanbod? Alleen btw verlaging kan volgens mij niet deze impact hebben op zo’n bedrag. Ik zou er sowieso voorzichtig mee zijn want volgens mij is het, in ieder geval voor nu, alleen tot het einde van dit jaar verlaagd. Als je middenin de winter je maandbedrag weer moet ophogen kan dat wellicht tegenvallen (mogelijk ook icm variabele tarieven?)
Ik zou het laten staan zoals je hebt

2 likes

Ja ik denk dat het ook wel komt icm het verbruik hoor. Dit contract is in februari ingegaan en toen ging ik van €89 naar €200, dus ik let heel erg op mijn verbruik in de hoop dat het maandbedrag dan volgend jaar naar beneden zou kunnen. Nu gebruik ik natuurlijk geen verwarming, dus is m’n verbruik lager dan in de winter en ik heb zonnepanelen. Ben er idd ook voorzichtig mee, wil ook niet bijbetalen of het in de winter weer moeten verhogen en dan nog meer dan €200 pm betalen, maarja €90 verschil vind ik wel veel en dat geld kan ik heel goed gebruiken haha.

3 likes

Krijg je ook geen maandoverzicht van Vd Bron? Dat je in ieder geval op basis daarvan een overzicht voor jezelf kan maken hoe je het vanaf februari tot nu gedaan hebt tov je maandbedrag. Zit je inderdaad net wel naar gunstige maanden te kijken natuurlijk maar als je het vergelijkt met vorig jaar kun je wellicht inschatten hoe je qua verbruik zit. Het was wel een hele warme lente dus je zal sowieso lager uitkomen, ook iets om rekening mee te houden. Want ik zou niet obv daarvan m’n maandbedrag verlagen, gezien het volgend jaar weer anders kan zijn en dan moet je weer verhogen/bijbetalen

Ik vind het wel een beetje random/vreemd dat ze middenin de looptijd van je contract dan ineens een aanbod zouden doen dat rekening houdt met ander verbruik. Volgens mij is dat vrijwel altijd verbonden aan de jaarafrekening, vanuit de leverancier gezien dan

Gezien je maandbedrag en de procentuele verlaging zou ik er max 30 euro onder gaan zitten. Iets verlagen is sowieso wel een goed idee want als je leverancier omvalt zie je dat geld niet terug. Nu is Vd Bron overgenomen door Essent dus die kans is niet (meer) zo groot, maar meer in het algemeen

Ik las net dat de kinderbijslag omhoog gaat per oktober. Laat m’n kind nou in oktober 18 worden :sweat_smile:
Kan ik 2 tientjes besparen :confetti_ball:

3 likes

Dit had ik :sob: En elke maand flink onder het geschatte verbruik dus ik baalde echt gigantisch.

Zo kut :no_mouth: je staat als consument echt helemaal achteraan in zon situatie

Ik dacht zelf eerst ook “lekker spaarpotje” (ik betaalde van de jaarafrekening altijd mn gemeentelijke belastingen) want het bedrag wat ik betaalde was per afgelopen januari ineens 2.5 keer zo veel als geschat volgens mn verbruik (omdat de vermindering energiebelasting toen in ging) maar het is in deze tijd wel een risico. Ik zit zelf bij Greenchoice wat an sich al een redelijk grote partij is (en volgens mij is Eneco nog steeds deels eigenaar dus dat scheelt ook) maar je weet het echt niet meer zeker tegenwoordig :neutral_face: dus ik zit er nu nog maar 15 euro boven.

1 like

Ja, je kan beter zelf een spaarpotje aanmaken op je rekening (zodat je dat evt ook kan gebruiken als je toch moet bij betalen) dan bij de energiemaatschappij. Zo zuur als je zoveel geld kwijt bent…

2 likes

Ja ik dacht inderdaad ook vaak van oh chill handig sparen. Zo zuur :sob:

3 likes

Ik heb het 10 euro kunnen verlagen dus ik denk inderdaad dat het hem bij jou (tevens) in iets anders zit.

Want je kunt dat niet gewoon leuk vinden? Hè?

5 likes

Ik snap je denk ik niet?

1 like

Blonde vlechten en roze kleding.

Oh zo. Ja tuurlijk kun je dat gewoon leuk vinden. Maar dat in combinatie met de beetje kinderlijke manier van praten, geeft mij soms de indruk dat ze (misschien onbewust) naast liefhebbers van chille schoonmaakfilmpjes, ook ander soort publiek heeft.

4 likes