Budget- en besparingstopic

Ik heb dat rustig altijd lang open staan en op pesto na bederfd er niks. Wel een keer met augurk gehad dat ik het weer naast de koelkast had ivm ruimtetekort en daarna er weer in en toen was de augurk echt goor haha, dus bewaar het allemaal wel koel is de tip.

Maar dat is toch helemaal niet wat hierboven gezegd wordt? Gewoon ruiken en toch ook proeven. Je denkt misschien dat je het niet zal ruiken, maar dan is er juist meestal niks aan de hand.

Aanvullende tip vind ik kijken naar de structuur. Afhankelijk van het product vertelt het je veel. Van de week had ik een pot mayonez in mijn handen. Remia Mayolijn voor je beeldvorming, hoort echt soepel te zijn en goed smeerbaar maar ineens was het helemaal klonterig en gaar. Moeilijk uit te leggen zo maar ik zag dus meteen dat het niet klopte, toen ik verder keek bleek-ie inderdaad ver over de datum te zijn dus dan hoef ik al niet meer te ruiken en te proeven. Maar als ik het wel had gedaan was ik van een beetje proeven vast niet dood gegaan.

10 likes

Sorry, ik zie dit nu pas. Ik weet niet eigenlijk? Ik woon in mijn eentje in een vrij klein appartement, ga bewust om met mijn gebruik en heb alleen apparaten met label A of B. En bijvoorbeeld geen vaatwasser. Ik zit volgens mijn energieleverancier wel onder het gemiddelde van een eenpersoonshuishouden, maar ik weet niet zeker waar het verschil nou in zit.

3 likes

Ik ben misschien wat te makkelijk met houdbaarheidsdata maar ik gooi pas iets weg als ik er zelf iets aan zie/ruik/proef en kijk echt niet naar de datum.
Dus inderdaad structuur, de geur en ik proef gewoon.
Ben nog steeds niet dood en ook nooit ziek van iets. Het enige waar ik wel streng mee ben is
American filet (dat eet ik echt alleen nog tot op de dag dat op de verpakking staat en niet later)
Kipfilet (rauwe kipfilet dan he)

Verder heb ik soms sauzen in de koelkast staan die al 1 jaar over datum zijn en gewoon open zijn en elke keer gebruikt word.

4 likes

Nee dat is zo, maar voor mij een begin haha. Meestal staat er ā€˜binnen een paar dagen consumeren’ oid op en heb ik geen idee of die pot er al 2 weken of 2 jaar staat. Dus nu ga ik dateren en gewoon netjes ruiken en kijken en zorgen dat alles onder de olie blijft staan :slight_smile:

En misschien ook eens beter kijken hoe ik iets koop, want zongedroogde tomaten vind ik er altijd ranzig uit zien in die pot, maar zo staan ze in de winkel al geloof ik :grimacing:

Ik was vandaag aan het swifferen en dat reinigingsspul was op voordat ik de hele onderverdieping kon doen. We hadden geen nieuwe fles en eerlijk ga ik geen zin om zoiets duurs te kopen. Dus heb mijn eigen reinigingsmiddel erin gedaan en dat werkte als een droom!

We gaan nog een keer zo’n fles kopen zodat we twee aparte reinigingsmiddelen kunnen maken. Een voor houten vloer en de andere voor de rest.

3 likes

Zolang ze nog onder het sap/olieniveau zitten en je ze eenmaal open in de koelkast bewaard, blijven dingen aks zongedroogde tomaat, augurk, zilveruitjes en kappertjes echt maaaaanden goed is mijn ervaring. Zongedroogde tomaat en zilveruitjes gaan er hier vaak wel vlot doorheen (gooi dat vaak door een salade), maar augurken veel minder en die blijven ook gewoon goed. Eventjeek zou je met een stift ofzo de datum van openen erop kunnen zetten, maar zou echt ff kijken/ruiken/proeven en niet standaard na x-maanden weg gooien.

3 likes

Ik zou lekker een glazen spuitfles kopen, dan blijft de fles altijd goed. Een plastic fles gaat op een gegeven moment toch contact van het indrukken etc.

Zoiets bedoel ik dan

Ik ben ook van plan om het eea zelf te gaan maken als m’n schoonmaakspullen op zijn. Ook beter voor het milieu. Welk ā€œreceptā€ heb jij gebruikt?

1 like

Ik gebruik de fles van de Easyjet swiffer. Kan helaas geen andere fles in dus die fles is wel handig om te houden. Ik heb nu houtreiniger erin gedaan voor onze vloer.

2 likes

Ja ik heb het gedaan. Ik moest extra gegevens inleveren en werd gebeld omdat degene die mijn aanvraag deed het niet helemaal snapte qua inkomen. Ik heb het wel gekregen. De aanvraag op zich was trouwens wel heel makkelijk via de site van de regionale sociale dienst.

Ik heb een huis toegewezen gekregen en moet nu mijn eigen gas/water/licht gaan afsluiten. In mijn huidige woning is alles gedeeld dus ik kan niks mee nemen. De sites waar ik nu kijk voor gas staat de prijs op 470 euro per maand, maar dit is voor mij echt niet te betalen als 1 persoons huishouden. Hoe hebben jullie dit gedaan?

1 like

Dat bedrag is waarschijnlijk gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners.

Welke energieleverancier is dit? Of is het een vergelijkingssite? Hoe groot is het huis? Wat is het energielabel?

3 likes

Het is een huis van 50m2 met energielabel D. Ik ben hier zelf totaal niet in thuis omdat alles altijd inclusief was. Dit was van eneco en fjattenvall wat ik zag met gas en licht.

1 like

Omg ik keek even nav jouw bericht voor 2 huisjes die nu er op staan die ik wel leuk zo vinden (maar ben nog niet aan de beurt). En in eerste instantie komt ie dan met 550 :sob: Als je t aanpast naar de situatie alsnog 350. T zijn sociale huurwoningen maar hoe de fuck kunnen mensen nog alleen wonen.

Ja het is echt niet te doen. De woning die ik heb gekregen is in de vrije sector en dus ook al aan de prijzige kant, hoe moet je dan nog zoveel op kunnen hoesten voor de overige kosten die er bij komen? Mn blijdschap valt een beetje weg nu haha.

1 like

Even goed kijken naar het geschatte verbruik, maar het is echt schrikbarend en bizar hoog momenteel helaas. Ons contract loopt over 3 weken af en met de huidige tarieven gaan wij voor alleen gas €480,- in de maand betalen (gebaseerd op ons verbruik afgelopen jaar). Wel een gezin en groter huis, dus €470,- in de maand voor 50m2 en 1 persoon lijkt me wel wat ruim ingeschat. En het zijn ook nog eens variabele tarieven allemaal trouwens, dus als de prijzen nog verder stijgen naar de winter toe mogen ze dat aan je doorbelasten. Ook wel iets om rekening mee te houden en even te checken hoe vaak ze het aan mogen passen: is dat per half jaar, per maand etc.

Neem trouwens als je er eenmaal zit / het contract afsluit met de waterleverancier, ik kon dat toen bij BrabantWater om laten zetten naar een 1persoonshuishouden en dan krijg je weer korting tov mensen die met meer wonen.

2 likes

Wat gek, wij zitten wel al twee jaar bij Vattenfall, en betalen 250 euro per maand (variabel). We verwachten wel terug te krijgen, aangezien ons daadwerkelijke verbruik veel lager is in kosten (kan je inzien). Qua gas verbruik zitten we net boven het gemiddelde van een twee persoons huishouden. Is het dan zo dat mensen die langer klant zijn dus goedkoper gas hebben? Of proberen ze nieuwe klanten af te schrikken door de schatting hoog in te zetten?

2 likes

Maar nu in de zomer betalen jullie toch niet zoveel voor gas??

4 likes

Ik heb hetzelfde. Betaal nu 150 euro in de maand en verwacht ook nog terug te krijgen dankzij zonnepanelen. Vorig jaar verhuisd en contract meegenomen wel. Maar Vattenfall raadt ook geen verhoging aan? En we staan in de zonnige maanden sowieso in de min qua bedrag. Ben echt benieuwd hoe dat gaat zijn straks als het kouder wordt.

Ik ben er blij mee hoor, maar ik begrijp echt dat verschil niet.

3 likes

Maar loopt je contract al af dan? Want als jij gewoon een contract hebt voor bedrag X, ga je niet ineens meer betalen. Maar op het moment dat je contract afloopt ga je de huidige tarieven betalen en die zijn hoog.

3 likes