Ik heb een huis toegewezen gekregen en moet nu mijn eigen gas/water/licht gaan afsluiten. In mijn huidige woning is alles gedeeld dus ik kan niks mee nemen. De sites waar ik nu kijk voor gas staat de prijs op 470 euro per maand, maar dit is voor mij echt niet te betalen als 1 persoons huishouden. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Dat bedrag is waarschijnlijk gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners.
Welke energieleverancier is dit? Of is het een vergelijkingssite? Hoe groot is het huis? Wat is het energielabel?
Het is een huis van 50m2 met energielabel D. Ik ben hier zelf totaal niet in thuis omdat alles altijd inclusief was. Dit was van eneco en fjattenvall wat ik zag met gas en licht.
Omg ik keek even nav jouw bericht voor 2 huisjes die nu er op staan die ik wel leuk zo vinden (maar ben nog niet aan de beurt). En in eerste instantie komt ie dan met 550 Als je t aanpast naar de situatie alsnog 350. T zijn sociale huurwoningen maar hoe de fuck kunnen mensen nog alleen wonen.
Ja het is echt niet te doen. De woning die ik heb gekregen is in de vrije sector en dus ook al aan de prijzige kant, hoe moet je dan nog zoveel op kunnen hoesten voor de overige kosten die er bij komen? Mn blijdschap valt een beetje weg nu haha.
Even goed kijken naar het geschatte verbruik, maar het is echt schrikbarend en bizar hoog momenteel helaas. Ons contract loopt over 3 weken af en met de huidige tarieven gaan wij voor alleen gas €480,- in de maand betalen (gebaseerd op ons verbruik afgelopen jaar). Wel een gezin en groter huis, dus €470,- in de maand voor 50m2 en 1 persoon lijkt me wel wat ruim ingeschat. En het zijn ook nog eens variabele tarieven allemaal trouwens, dus als de prijzen nog verder stijgen naar de winter toe mogen ze dat aan je doorbelasten. Ook wel iets om rekening mee te houden en even te checken hoe vaak ze het aan mogen passen: is dat per half jaar, per maand etc.
Neem trouwens als je er eenmaal zit / het contract afsluit met de waterleverancier, ik kon dat toen bij BrabantWater om laten zetten naar een 1persoonshuishouden en dan krijg je weer korting tov mensen die met meer wonen.
Wat gek, wij zitten wel al twee jaar bij Vattenfall, en betalen 250 euro per maand (variabel). We verwachten wel terug te krijgen, aangezien ons daadwerkelijke verbruik veel lager is in kosten (kan je inzien). Qua gas verbruik zitten we net boven het gemiddelde van een twee persoons huishouden. Is het dan zo dat mensen die langer klant zijn dus goedkoper gas hebben? Of proberen ze nieuwe klanten af te schrikken door de schatting hoog in te zetten?
Maar nu in de zomer betalen jullie toch niet zoveel voor gas??
Ik heb hetzelfde. Betaal nu 150 euro in de maand en verwacht ook nog terug te krijgen dankzij zonnepanelen. Vorig jaar verhuisd en contract meegenomen wel. Maar Vattenfall raadt ook geen verhoging aan? En we staan in de zonnige maanden sowieso in de min qua bedrag. Ben echt benieuwd hoe dat gaat zijn straks als het kouder wordt.
Ik ben er blij mee hoor, maar ik begrijp echt dat verschil niet.
Maar loopt je contract al af dan? Want als jij gewoon een contract hebt voor bedrag X, ga je niet ineens meer betalen. Maar op het moment dat je contract afloopt ga je de huidige tarieven betalen en die zijn hoog.
Variabel, dus niks aflopends
Als ik nu een contract af wil sluiten bij vattenfall en daar ons huidige gasverbruik invoer zijn ze voor mij zelfs 1 vd duurdere aanbieders, zelfs honderden euro’s duurder dan anderen. Zij bieden mij nu een tarief aan van € 3,287 per m3. En dat is dan nog ex alme bijkomende kosten (dit is dus alleen het variabele deel niet de vaste kosten).
Ter vergelijking ons contract wat over 3 weken afloopt heeft een tarief van onder de €1,- per m3.
Volgens mij gaan ze bij bestaande klanten wel minder hard omhoog dan bij nieuwe contracten, vriendin van mij zit bij Eneco en haar tarief is recentelijk weer verhoogd, maar ik kan daar ook niet voor dat tarief afsluiten. Echt 50ct duurder ofzo per m3.
(Ik kijk nu even bewust alleen naar gasprijzen, elektra is ook flink duurder geworden maar voor ons niet relecant ivm zonnepanelen die opleveren wat we verbruiken).
Pff, ik houd mn hart echt vast voor de winter joh. We verbruiken nu al voor zo’n 3 euro per dag aan energie en dat is echt alleen voor douchen, koken en af en toe een wasmachine.
Heb bijna spijt dat ik niet op de aanbieding van Essent ben ingegaan, dan wist ik nu tenminste waar ik aan toe was.
Wow, wat raar joh. Ik betaal 2,11 euro per m3. Verbruik momenteel maar 1m3 per dag. Misschien zit het toch in de ‘blijven loont-korting’ dan?
Ja dat zou goed kunnen idd. Onze huidige leverancier gaat ons 3 dagen voor aflopen contract een nieuw aanbod doen (maar ook onder voorbehoud blabla), dus ben benieuwd. Als ik daar nu opnieuw af moet sluiten zit ik ook rond de €3,-
Verbruik is hier gelukkig momenteel ook laag (afgeloepn maand 15m3), maar houd mn hart vast voor de wintermaanden, ook omdat we dan weer een kleine baby hebben en je dan toch iets eerder de verwarming hoger zet.
Als je pesto over hebt kun je het ook in een zakje doen en invriezen, als je het dan nodig hebt gewoon bevroren in de pan gooien en het ontdooit heel snel!
Ik heb mijn contract voor 5 jaar afgesloten in 2020, dus bij mij op die manier Maar ik ben nu al bang voor over een paar jaar joh.
Nee maar je voorschot is gebaseerd op je jaarverbruik, dus nu misschien €10 aan verbruik en in de winter €310 dus betaal je het hele jaar €160.
@Lady_Mary en @KipTokTok ik schrik ook van de prijzen hier, heb ook een variabel contract en betaal €165. Nu zouden we nog terug krijgen vanwege de zonnepanelen maar vind het wel spannend wat het in de winter gaat doen.
Ik heb mijn contract vorige week van variabel Vattenfall overgesloten naar greenchoice, een collectieve actie via Univé. Was een tip via tweakers. Is alsnog duur, maar wel drie jaar vast waardoor ik weet waar ik aan toe ben. Ik ga €150 per maand betalen voor een eengezinswoning (ruim geschat 1000m3 per jaar, wel puur op gasverbruik berekend want onze zonnepanelen dekken onze elektrakosten). Ter vergelijking: bij Vattenfall zou ik op basis van de huidige tarieven €254 per maand gaan betalen, en kunnen de prijzen in januari weer aangepast worden (en vast niet dalen).
Je betaalt het eerste jaar incl. alle belastingen €1,95 per m3 gas, in jaar 2 €1,76 en jaar 3 €1,52. En als de prijzen weer heel erg dalen kun je voor maximaal €250 het contract afkopen en overstappen op de goedkopere tarieven.
Je moet wel klant zijn bij Univé, dus ik heb de goedkoopste reisverzekering afgesloten van €1,14 per maand om aan de eisen te voldoen.
Energie van de boer: duurzaam, eerlijk en uit de regio, wel alleen telefonisch af te sluiten maar dan krijg je een vrijblijvend aanbod in je mail. Je zit dus telefonisch nergens aan vast. Overigens framen ze het heel erg als energie van de boer (wat ik zelf met het oog op de boerenprotesten niet zo fijn vind), maar het is dus gewoon Greenchoice.
Volgens mij is er een soortgelijke deal bij Energiedirect, ik kan het tweakers topic over overstappen van energieleverancier aanraden voor meer info over de ‘beste’ deals
Nee ik verbruik nu bijna niets vergeleken de wintermaanden. Maar ik betaal inderdaad elke maand hetzelfde als in de wintermaanden, dus dat compenseert wel.