Budget- en besparingstopic

Variabel, dus niks aflopends

2 likes

Als ik nu een contract af wil sluiten bij vattenfall en daar ons huidige gasverbruik invoer zijn ze voor mij zelfs 1 vd duurdere aanbieders, zelfs honderden euro’s duurder dan anderen. Zij bieden mij nu een tarief aan van € 3,287 per m3. En dat is dan nog ex alme bijkomende kosten (dit is dus alleen het variabele deel niet de vaste kosten).

Ter vergelijking ons contract wat over 3 weken afloopt heeft een tarief van onder de €1,- per m3.

Volgens mij gaan ze bij bestaande klanten wel minder hard omhoog dan bij nieuwe contracten, vriendin van mij zit bij Eneco en haar tarief is recentelijk weer verhoogd, maar ik kan daar ook niet voor dat tarief afsluiten. Echt 50ct duurder ofzo per m3.

(Ik kijk nu even bewust alleen naar gasprijzen, elektra is ook flink duurder geworden maar voor ons niet relecant ivm zonnepanelen die opleveren wat we verbruiken).

3 likes

Pff, ik houd mn hart echt vast voor de winter joh. We verbruiken nu al voor zo’n 3 euro per dag aan energie en dat is echt alleen voor douchen, koken en af en toe een wasmachine.

Heb bijna spijt dat ik niet op de aanbieding van Essent ben ingegaan, dan wist ik nu tenminste waar ik aan toe was.

3 likes

Wow, wat raar joh. Ik betaal 2,11 euro per m3. Verbruik momenteel maar 1m3 per dag. Misschien zit het toch in de ‘blijven loont-korting’ dan?

1 like

Ja dat zou goed kunnen idd. Onze huidige leverancier gaat ons 3 dagen voor aflopen contract een nieuw aanbod doen (maar ook onder voorbehoud blabla), dus ben benieuwd. Als ik daar nu opnieuw af moet sluiten zit ik ook rond de €3,-

Verbruik is hier gelukkig momenteel ook laag (afgeloepn maand 15m3), maar houd mn hart vast voor de wintermaanden, ook omdat we dan weer een kleine baby hebben en je dan toch iets eerder de verwarming hoger zet.

2 likes

Als je pesto over hebt kun je het ook in een zakje doen en invriezen, als je het dan nodig hebt gewoon bevroren in de pan gooien en het ontdooit heel snel!

6 likes

Ik heb mijn contract voor 5 jaar afgesloten in 2020, dus bij mij op die manier :stuck_out_tongue: Maar ik ben nu al bang voor over een paar jaar joh.

2 likes

Nee maar je voorschot is gebaseerd op je jaarverbruik, dus nu misschien €10 aan verbruik en in de winter €310 dus betaal je het hele jaar €160.

@Lady_Mary en @KipTokTok ik schrik ook van de prijzen hier, heb ook een variabel contract en betaal €165. Nu zouden we nog terug krijgen vanwege de zonnepanelen maar vind het wel spannend wat het in de winter gaat doen.

5 likes

Ik heb mijn contract vorige week van variabel Vattenfall overgesloten naar greenchoice, een collectieve actie via Univé. Was een tip via tweakers. Is alsnog duur, maar wel drie jaar vast waardoor ik weet waar ik aan toe ben. Ik ga €150 per maand betalen voor een eengezinswoning (ruim geschat 1000m3 per jaar, wel puur op gasverbruik berekend want onze zonnepanelen dekken onze elektrakosten). Ter vergelijking: bij Vattenfall zou ik op basis van de huidige tarieven €254 per maand gaan betalen, en kunnen de prijzen in januari weer aangepast worden (en vast niet dalen).

Je betaalt het eerste jaar incl. alle belastingen €1,95 per m3 gas, in jaar 2 €1,76 en jaar 3 €1,52. En als de prijzen weer heel erg dalen kun je voor maximaal €250 het contract afkopen en overstappen op de goedkopere tarieven.

Je moet wel klant zijn bij Univé, dus ik heb de goedkoopste reisverzekering afgesloten van €1,14 per maand om aan de eisen te voldoen.

Energie van de boer: duurzaam, eerlijk en uit de regio, wel alleen telefonisch af te sluiten maar dan krijg je een vrijblijvend aanbod in je mail. Je zit dus telefonisch nergens aan vast. Overigens framen ze het heel erg als energie van de boer (wat ik zelf met het oog op de boerenprotesten niet zo fijn vind), maar het is dus gewoon Greenchoice.

Volgens mij is er een soortgelijke deal bij Energiedirect, ik kan het tweakers topic over overstappen van energieleverancier aanraden voor meer info over de ‘beste’ deals

6 likes

Nee ik verbruik nu bijna niets vergeleken de wintermaanden. Maar ik betaal inderdaad elke maand hetzelfde als in de wintermaanden, dus dat compenseert wel.

mijn verbruik deze maand

Gas verbruik deze maand (tarief is een schatting ivm variabel tarief momenteel)

Energie verbruik en opbrengst (zonnepanelen) deze maand (idem dito qua tarief)

Rijtjeswoning van ong 130m2, twee personen

5 likes

Ik kreeg ook een aanbod, dacht dat ik had om te beslissen tot de datum waarop mijn vorige was ingegaan, maar lag blijkbaar 2wkn daarvoor. Bleek maar een kleine week te hebben om te beslissen, en in die tijd was het me door omstandigheden nog niet eens gelukt om het aanbod en bijbehorende tarieven te bekijken en vergelijken, ugh.

Voelt nu extra stom, al was toen nog het algemeen heersende “advies” dat vastzetten niet verstandig zou zijn op dat moment gezien de hoge tarieven. Maar wellicht viel het mee gezien ik al bij hun zat en het om verlengen ipv helemaal nieuw ging? Al stond er ook wel een vermelding bij dat de tarieven hoger waren dan gewend en waardoor etc blabla. Nja, zal het nooit weten, weet wel dat ik bij ieder artikel over gas(prijzen) er gewoon buikpijn van krijg.

2 likes

Ik heb inderdaad even gekeken, en omgerekend met de huidige tarieven. Ik betaal 2,35 per kubieke meter gas nu sinds de tarieven zijn verhoogd in juli. De maand waarin wij het meeste verbruikten dit jaar was januari, 230 m3, met de huidige tarieven zou dat ruim 500 euro kosten, ipv de 320 euro die we in januari hebben betaald. Wel een fixe stijging idd, maar alsnog niet de bedragen waarvoor nu contracten worden aangeboden. Blijven loont korting zou kunnen, maar volgens mij is dat maar Max een paar procent.

Overigens betalen wij per maand maar 10 euro aan stroom… we wilden graag zonnepanelen maar nu denk ik: tja waarvoor, die investering is het niet waard, zelfs milieu technisch niet bij zo’n laag verbruik.

Kook je op gas en zou je naar inductie kunnen gaan om meer elektriciteit af te nemem ipv gas?

2 likes

Yes kook op gas idd, denk je dat dat zo veel zou schelen? Ik bedacht me, een qooker zou ook wel misschien gas kunnen besparen omdat je minder verspild aan water kokend maken. (Maar dan uiteraard wel met zonnepanelen op het dak). Maar geld is ook een ding, denk dat we beter ons geld kunnen investeren in isolatie… :money_with_wings: we waren laatst naar een duurzame informatie avond voor oude huizen. Super handige tips maar de investering is echt niet mals. Kwamen uit op bijna 50 k. We waren ook veruit de jongste aanwezigen, waarschijnlijk omdat alleen rijke babyboomers dit kunnen bekostigen :joy:

1 like

Gemiddeld verbruik is 1200m3 per jaar, dat scheelt 125 euro per maand in je berekening. Lijkt me niet nodig om mensen onnodig bang te maken.

4 likes

Ik zou een quooker aanraden met het oog op gemak en comfort, maar niet om geld te besparen tbh. Zo’n kraan kost ongeveer €1500 als je ‘m los koopt, en hij verbruikt ongeveer 500 kWh per jaar (=€200 p/j aan stroom met de huidige tarieven zonder zonnepanelen). Daar kan je (zelfs in deze tijd) een boel gas voor gebruiken. Meeste gas gaat op aan verwarming en douchen.

5 likes

Ik heb vorig najaar voor een vergelijkbaar appartement qua oppervlakte en energielabel een energiecontract afgesloten. Betaalde toen een behoorlijk bedrag en kon dat na een paar maanden halveren omdat mijn verbruik zwaar overschat was door de maatschappij.

Als ik mijn geschatte verbruik voor een jaar (gebaseerd op mijn daadwerkelijke verbruik) nu invul op de site van vattenfall kom ik uit op €160 in de maand, dus ik weet niet of je kan zien hoe hoog jouw verbruik geschat wordt?

1 like

Ja dit @CloserToFine. Bij Vattenfall krijg je, volgens mij elke drie maanden, een mailtje dat je de meterstand in kan vullen. Aan de hand daarvan kan je dan zien of je bedrag goed is, verlaagd kan worden of dat je beter kan verhogen. Dat kan je dan gelijk zelf aanpassen. Ik doe dit al een aantal jaren en eigenlijk kom ik altijd goed uit aan het eind van het jaar.

Je zou nog even kunnen bellen met Vattenfall hoe het precies werkt en of het klopt dat jij dit ook kan doen nadat je een nieuw contract hebt afgesloten. Ik verwacht het eigenlijk wel.

Gefeliciteerd trouwens met je nieuwe huis. Het is echt vreselijk stom om nu in te zien hoe duur alles is, maar als alles loopt dan nouja is het oké. Nog steeds niet chill maar het went, haha.

3 likes

Ja ik kan ook wel bronnen opzoeken Energieverbruik particuliere woningen; woningtype en regio's - Bron CBS

Ik woon zelf wat kleiner dan jij (37m2), wel zelfde energielabel volgens mij en mijn gemiddeld gasverbruik is 385m3 per jaar. Het gemiddelde voor een alleenstaande is dus blijkbaar 650m3 (hoewel ik een gedeelte van het jaar zelfs samenwoon). Maar vul anders eens 600m3 in op een vergelijkingssite en kijk dan welk maandbedrag eruit komt, dat zal vast een stuk lager zijn. Eventueel betaal je dan de eerste maanden wat meer maar kun je daarna het bedrag aanpassen naar daadwerkelijk verbruik.

Ik doe trouwens gewoon de verwarming aan (wel op 19) en doe geen moeite om kort te douchen.

3 likes