Ik ga dit proberen voor mijn vader, reisverzekering afgesloten en dan nu bellen voor die aanbieding?
Hoop dat het lukt vind het wel eng eigenlijk
Ik ben ook benieuwd wat de prijzen van stadsverwarming gaan doen volgend jaar. Die zijn nu gelinkt aan gas, wat echt totaal niet eerlijk is natuurlijk. Dat was destijds om de consument te beschermen, maar nu is het juist een verschrikking als je eraan vast zit.
Bah net gebeld maar de tarieven zijn al 2x verhoogd sinds gister.
Zal nu 178 betaken voor 1700kwh en 600m3 hij betaald nu 145 voor dat maar is wel variabeltarief
Wat vind je er eng aan? Het bellen of dat je telefonisch iets afsluit? Je krijgt sowieso een aanbod in je mail, en dan heb je drie dagen bedenktijd (en na op akkoord klikken heb je nóg 14 dagen wettelijke bedenktijd). Dus als ze telefonisch beginnen over dingen als ‘betere deal ga je niet krijgen’ zeg je gewoon dat je het aanbod in de mail gaat bestuderen!
Edit: ik lees nu dat de tarieven sinds gisteren weer gestegen zijn? Waar zitten ze nu op?
Dit kreeg ik in de mail.
Maar ik snap er niks van. Als ik uitreken kom ik op ruim 409 euro meer per jaar uit dan het termijnbedrag wat hun aangeven
Hij betaald nu bij essent 145 euro en zou hier 178 euro gaan betalen? Ik vind het zo lastig dit.
Wij hebben afgelopen maandag een nieuw vast contract afgesloten bij Essent. De gasprijs in het contract is nu €2,43. Volgend jaar krijgen we 30% korting op het startbedrag en de opvolgende jaren ook (dacht 20% en dan 10). Mochten de prijzen echt gaan kelderden wat nu nog niet heel waarschijnlijk is kan je je voor 250 euro uitkopen uit het contract (dat is voor stroom en gas €125 per product)
Ik vind het zelf gewoon een heel prettig idee dat wij gewoon nu weten wat we deze winter gaan betalen en niet voor verrassingen komen te staan met een variabel of dynamisch contract. Ook omdat we nog niet precies ons verbruik weten.
Welke variabele tarieven betaalt je vader nu bij Essent? En wanneer worden die weer verhoogd? En heb je rekening gehouden met vermindering energiebelasting bij de bedragen onder aan de streep? Dat zit niet in de tarieven op het tarievenblad, maar wel in de jaarrekening. En misschien heeft Essent het wel ook verwerkt in je maandbedrag.
Voor mij was het een no-brainer, want mijn variabele tarief was hoger dan de tarieven voor drie jaar vast bij Greenchoice. Maar als je vader meer zou gaan betalen kun je er ook voor kiezen om het contract bij Greenchoice pas in te laten gaan op de datum dat Essent de variabele tarieven weer gaat verhogen, bijv. Per 1 oktober of 1 januari. Dan profiteert je vader nu nog een paar maanden van de lagere tarieven bij Essent, en de voorspellingen zijn dat de tarieven in de winter wel weer gaan stijgen.
Er zullen vast mede hierdoor nog meer mensen op straat komen te staan als er niet wordt ingegrepen. Tegenlicht maakte vorig jaar een uitzending over het toenemend aantal daklozen (sommige wonen in hun auto en gaan wel elke dag naar hun werk). Ondertussen bieden mensen tienduizenden euro’s over op huizen alsof het niks is. Walgelijke verschillen. (Die uiteraard buiten landsgrenzen nog walgelijker zijn.)
Ik hoorde vanochtend op het nieuws dat bij Vattenfall 40 procent van de klanten al een betaalachterstand heeft en dat sommige klanten duizenden euro’s moeten bijbetalen op de jaarafrekening. En dan zitten we nog niet eens in de winter. Echt enorm schrijnend.
Edit: volgens mij was het 40 procent meer klanten met betalingsachterstanden maar alsnog enorm schrijnend natuurlijk
Ik vind ook dat je aan alles merkt dat deze groep weinig politieke macht heeft. Het is echt enorm problematisch wat er aan zit te komen en het blijft angstaanjagend stil. Huidige kabinet zat bij de Voorjaarsnota ook vooral te jammeren over dat het wel betaalbaar en uitvoerbaar moet zijn.
100% eens dat die monopoliepositie het probleem is. Ik heb al een tijd stadsverwarming en het was historisch al niet waar dat het vergelijkbaar was met gasprijzen. Ik woon nu in een goed geïsoleerd appartement, heb nooit de verwarming aan omdat buurtjes blijkbaar goed stoken. Ik gebruik het dus alleen voor warm water. De kosten zijn ondanks dat hoger dan dat ik had in een slecht geïsoleerde jaren 20 huis waar we maanden lang elke dag aan het stoken waren.
Het zal ondertussen niet meer zo zijn met de huidige gasprijzen, maar het is wel iets waar ik me zorgen om maak (voor andere vooral) omdat het ook minder vaak genoemd wordt als discussiepunt.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Mijn vader betaald nu 1,88 voor gas (buiten de vaste netbeheer etc kosten van 0,60 per dag) en dat is nu dus goedkoper dan greenchoice als ik het zo zie.
Maar ik vind het echt lastig om te beslissen wat nu wijsheid is.
1 januari gaat het natuurlijk weer omhoog maar zal dat dan echt ook meer dan die 33 euro zijn?
Ik hoop echt dat tegen die tijd de regering in gaat grijpen voor iedereen want dit kan zo toch niet langer.
Dit is bij ons dus ook (zie posts hierboven) en ik denk dat ze het termijnbedrag nog gebaseerd hebben op ons oude tarief bij ons. Als je het verbruik weet kun je het zelf narekenen en zou het daarop zetten om straks veel bijbetalen te voorkomen. Of even bellen met klantenservice en met hun narekenen.
@FredPaillet @Tostibrood ja echt verschrikkelijk als je erover nadenkt. Als je voorheen al net aan rond kon komen zijn de stijgende boodschappen al een probleem, maar dat is een stijging van 10-15% gemiddeld. Dit is gewoon een stijging van veel meer (wij gaan €300,- in de maand meer betalen met het tarief van vandaag de dag, dat is bijna 3x zoveel als we nu betalen). Dan heb je echt een probleem als je weinig vrij besteedbare ruimte over hebt en ook al alles eraan doet. Ik bedoel als je heel de winter je kachel op 23gr zet (die mensen ken ik namelijk ook), is er echt nog wel veel te besparen. Maar als je dat al niet deed omdat je al op moet letten qua uitgaven…
€1,88 voor gas is echt wel goedkoop voor deze tijd ja. Als je nu als nieuwe klant een variabel contract afsluit betaal je al tegen de €3 per kuub bij Eneco/Vattenfall/Essent. Het is natuurlijk koffiedik kijken hoeveel de leverancier het tarief van je vader gaat verhogen in januari dus die risico-inschatting moeten jij en je vader echt zelf maken.
Ik ga komende winter denk ik maar in de kou leven, geen grap. Kan op deze manier de verwarming helaas niet betalen. Moet even kijken tot hoe laag ik kan met mijn huisdieren en schimmel in huis maar hoger gaat het niet.
Ik betaal nu “nog maar” 1.70 ofzo voor gas maar het is nog maar zomer en de winter komt nog, die prijs gaat sowieso nog wel dik omhoog voor die tijd. Ik heb er gewoon geen geld voor.
Ze mogen het nu tussendoor ook verhogen. Hebben ze hier in april ook gedaan. Dus hou je niet vast aan 2x per jaar een prijsverhoging. In theorie mogen ze nu iedere maand aanpassen (maar moet je wel te horen krijgen van te voren) door deze crisis.
Ja zodra de hema mn favo warme dekentje weer heeft koop ik er weer een. Elektra is goedkoper dan gas. Ik woon nog thuis. Maar kan je eerst niet t huis uit omdat je niet aan de beurt ben, ben je dadelijk aan de beurt kan je niet omdat t gas niet te betalen is.
Ja ik heb gelukkig vorig jaar een elektrisch dekentje gekregen van iemand! Zo fijn. Maar hebben mijn huisdieren helaas weinig aan. Anders deed ik de verwarming helemaal uit. Ja kut dat het misschien vochtig gaat worden maar een schuld van weet ik hoeveel bij Vattenfal heb ik nog minder zin in.
En die fucking boodschappen worden iedere keer ook duurder lijkt het wel als ik in de supermarkt sta. De tijd van een klein beetje geld over kunnen houden is wel voorbij.
Ik denk dat je niet lager dan 14-16°C mag gaan ivm vocht.
Ik heb wel marge over voor een hogere energie rekening, maar heb geen zin omdat te betalen. Ongelooflijke luxe status eigenlijk.
Mijn strategie is verwarming op 16°C en enkel bij bezoek hoger. En veel meer onbetaalde uren op het werk blijven zitten. Op het werk slaagt verwarming om 18 uur af en door de slechte isolatie van het gebouw vertrek je dan best rond 18u45. Bespaard mij toch wat kouwelijke uren thuis.
Heel trieste budget-tip eigenlijk. Maar ik heb het vroeger ook wel gedaan toen ik een een kouwelijk huis woonde dat duur was om te verwarmen.
Ja dat dact ik dus al. Ik hou het maar gewoon aan bij essent en hoop voor alles en iedereen dat het echt gaat zakken binnenkort.
@Suikerklontje ; als ik het tarief gebruik van greenchoice dan klopt er ook geen moer van.
Dus ik durf het niet aan om over te stappen