Budget- en besparingstopic

Mij interesseert vocht eigenlijk vrij weinig. Onze bovenverdieping is rond de 11 graden in de winter want enkel glas en niet geïsoleerd. Maar ik stook dat eigk niet warm tot 14 graden want dat is gewoon echt heel duur. Tis ook nog eens een puntdak en tot de nok wel 4 meter.
Doordat het sociale huur is ga ik het dus ook niet nog beter isoleren (heb leiding isolatie en radiatorfolie geplakt boven).
De baby slaapt trouwens in de enige wel geïsoleerde kamer met dubbelglas.

Ik zie nu je Edit. Ik werkte vaak thuis ook met handschoenen aan waar de vingers vanaf waren en had een grote onesie waardoor ik 3 lagen over elkaar aan kon overdag. (ik studeerde en videocalls bestonden nog niet eens toen)

2 likes

Het zou ook fijn zijn als je wat makkelijker informatie zou kunnen vinden over de solvabiliteit van energiemaatschappijen. Maar ik google even en vind weinig echt recents en vooral over het omvallen van die kleine spelers vorig jaar. Maar over m’n eigen maatschappij vind ik niks. Laat ik er maar op hopen dat dat goed nieuws is :upside_down_face:

3 likes

Ik ben aan het kijken of ik gas kan besparen door de temperatuur van de CV lager in te stellen. Ik heb een goed geïsoleerd appartement met ongeveer 300m2 gasverbruik per jaar vloerverwarming, douchen en koken. Is al laag, maar met net een aankondiging dat mijn maandbedrag (weer) omhoog moet wil ik toch proberen meer te besparen.

Op dit moment staat de CV ketel ingesteld op verwarmen tot 60 graden. Nou lees ik online dat het in goed geïsoleerde woningen ook lager kan (40-55 graden). Iemand die dit ook heeft gedaan en tot welke temperatuur?

1 like

Ik durf niet lager dan 60°C gaan ivm legionella bacterie.

6 likes

Ik zit ook te denken aan de mensen die niet kunnen werken en weinig te besteden hebben en daardoor juist veel thuis zijn (en veel verbruiken).

8 likes

Heel kut idd. :tired_face: Ellende.

1 like

Ja wat denk je bv van mensen met reuma bv die ook niet tegen kou kunnen. En dan niet of niet volledig kunnen werken maar ook niet echt de optie hebben in de kou te gaan zitten.

Maar ik meen laatst een grafiek gezien te hebben dat Nederland niet veel Russisch gas afneemt. Waarom stijgen de prijzen dan zo gigantisch?

1 like

Wij hebben sinds de nieuwe CV ketel lage temperatuur verwarming. Staat op 50°C voor verwarmen en gaat naar 60°C voor waterverwarming. Wij doen dit icm nieuwe convector radiatoren. Volgens mij moet dit met vloerverwarming ook heel goed kunnen!
Het wordt hier in elk geval warmer dan voorheen, maar de CV ketel die hier hing was ook helemaal op en slecht onderhouden in het verleden. Maar ik ben er zeer tevreden over want we hebben de verwarming echt veel vaker aangehad (zeg maar zo ongeveer non stop gedurende een half jaar ofzo) en ook de thermostaat op hogere temperatuur dan we altijd deden en we hoefden afgelopen keer maar een minimaal bedrag bij te betalen (mijn man wilde het voorschot bedrag hetzelfde houden want hij was super overtuigd van de besparing, nouja hij had wel gelijk).

Dus vast een kans dat het bij jou icm de vloerverwarming ook wel wat besparing kan opleveren.

Goeie tip! Ik ga kijken of ik hem apart kan instellen voor de vloerverwarming en voor water verwarmen, legionella wil ik zeker geen risico mee lopen.

2 likes

Ik begin me toch een beetje zorgen te maken over de toekomst. Jongste kind word in oktober 18 en daarmee vervalt voor mij een hele grote toeslag; kindgebonden budget a 480€
Ik had al besproken op m’n werk dat ik meer uren kan werken, daarmee kan ik ongeveer 200€ opvangen. Nog meer werken lukt niet ivm gezondheid. Dus alsnog een gat van ongeveer 280€. Ik spaar nu elke maand 200€ en dat kan straks niet meer. Boodschappen, energie, alles word ook zo duur.
Ik verdien teveel om voor minima potjes in aanmerking te komen en alles word zo duur dat de beste oplossing zou zijn dat zoon de deur uit gaat maar dat kan helemaal niet want hoe moet hij dat gaan betalen? Zoon werkt en studeert, maar kan niet meer dan 16u werken naast studie en stage en school.

Pfff ik wil er niet teveel mee bezig zijn maar het laat me niet meer los :cry:

6 likes

Wij kunnen de temperatuur van het water in onze vloerverwarming apart instellen via de regelunit. En ook per zone de vloerverwarming verder open of dicht zetten. Ik ben tot januari met verlof en gebruik dan de werkruimte amper, dus die gaat dan daar bijna helemaal dicht. Zonde om 30m2 warm te stoken waar we amper komen die maanden.

Loodgieter die de vloerverwarming heeft gelegd adviseerde tussen de 40-50gr, maar is ook afhankelijk van het soort vloer erboven, grootte vd ruimte etc. Dus kwestie van even uitproberen.

3 likes

Ja zou kunnen alleen verdiend hij niet zoveel, dus dan is het bedrag lastig te bepalen.

@Saray ik heb vanaf mijn 18e idd ook kostgeld betaald, ik geloof €150,- in de maand. Mijn man heeft dat niet gehoeven en vindt dat heel vreemd, maar hij komt echt uit een luxepositie waarbij zijn ouders álles voor hem betaalden zolang hij thuis woonden qua lasten (ziektekosten, auto etc) terwijl hij op zijn 17e bbl is gaan doen en gewoon fulltime werkte. Hij betaalde alleen zijn mobiel en vrije tijdsbesteding zelf tot hij uit huis ging. Super fijn voor hem, want zo heeft hij flink kunnen sparen. Maar echt het andere uiterste van de situatie in het huis waar ik woonde, waar het vaak zoeken naar geld was.

Dus als kind het kan missen en het nodig is, vind ik het geen gekke vraag.

Misschien kun je samen een keer kijken wat er bij hem in en uitgaat in de maand en wat hij zou kunnen missen @Saray ? Hoeft natuurlijk niet het volledige bedrag te zijn wat hij over heeft, maar alles helpt en het heeft mij ook wel geholpen om nog beter in te zien dat dingen geld kosten en je over keuzes na moet denken. Ik ben er iig echt niet slechter van geworden.

7 likes

Heeft hij geen recht op een aanvullende beurs van het DUO?

2 likes

Ik denk dat we het wel in die hoek moeten gaan zoeken…hij heeft gelukkig wel in de smiezen dat er iets gaat veranderen qua uitgaven/inkomsten.

Ja was dat maar zo…inkomen van paps is te hoog volgens de DUO.
(Vader beweert van niet trouwens, toch krijgt ze niet meer alimentatie of beurs, heel bijzonder)

Wat een vervelend vooruitzicht, ik snap wel dat je je er zorgen om maakt. Misschien dat onderhandelen over je salaris en arbeidsvoorwaarden nog een optie is?

3 likes

Ik heb dat nog nooit gedaan :sweat_smile:
Maar misschien is dit het juiste moment om er iets mee te gaan doen. Hoe doe je zoiets? Gewoon het gesprek aangaan?

3 likes

Dit is zeker het moment, er is lastig aan personeel te komen momenteel in de meeste sectoren, dus je zit in een goede positie.

Begin eens met het opschrijven van je kwaliteiten: waar ben jij goed in, waarom ben jij waardevol voor het bedrijf etc. Waarom verdien jij meer dan je nu krijgt. Waarom ben jij onmisbaar voor ze en willen ze niet dat je ergens anders gaat werken. Ga hierin niet te erg vergelijken met andere collega’s (als in X doet veel minder dan ik, vraagt mij om hulp en verdient meer), maar leg het echt bij jezelf neer.

En dan een gesprek aanvragen als je niet nog dit jaar een functioneringsgesprek hebt idd.

Misschien wel iets om rekening mee te houden en goed naar te kijken; als je meer gaat verdienen kan het ook zo zijn dat je er tijdelijk netto op achteruit gaat. Omdat je nu bv nog recht hebt op bepaalde toeslagen en dan net die grens over gaat.

9 likes

@Wonderland en @Suikerklontje het afgelopen jaar is er best wel wat gebeurd en dan vind ik t erg lastig om mezelf als onmisbaar te profileren. Ik ben er 4 maanden uitgeweest ivm COVID klachten en om dan te gaan vragen om loonsverhoging voelt een beetje gek. Ik voel me zelfs dankbaar dat ze me zo goed hebben geholpen toen ik ziek en ellendig was :relieved:
Misschien moet ik dat los van elkaar zien maar of ik dat kan…?

3 likes