Nee dat wordt ook echt een probleem. Ik krijg het er al spaansbenauwd van en als je onze inkomsten op een grote hoop gooit hebben wij echt niet te klagen. Wij storten beiden op een gezamenlijke rekening (waarbij mijn partner meer inlegt want ik werk als gezamenlijke keus minder dan hem en verdien dus ook minder) en daarvan betalen we de vaste lasten, boodschappen, sparen we samen en alle gezamenlijke andere dingen (uitjes, kinderkleding, als er in huis geklust moet worden etc.). Dat laatste kan nu niet meer van die rekening met die stijging en als er iets tegen zit in de maand of de boodschappen worden nog duurder, hebben we een probleem. Maar gelukkig hebben wij de luxe situatie dat er meer ingelegd kan worden en we dan dus de keuze kunnen maken om dan maar niet te sparen voor de badkamerverbouwing of andere dingen te laten.
Ik ben zelf opgegroeid in een situatie waarin mijn moeder iedere maand ieder dubbeltje om moest draaien en bij ons zouden deze stijgende lasten vroeger gewoon hebben betekend dat de verwarming uit ging of er nog 2 minuten gedoucht kon worden ofzo. En dan zou mijn moeder het overzien en die keuzes maken, er zijn ook een hoop mensen die het pas overzien als het te laat is.
En dit is ook de groep die niet even kan investeren in zonnepanelen of een warmtepomp. En sowieso als je dat doet zijn de wachtlijsten eindeloos. Wij willen extra zonnepanelen gaan leggen (hebben modulair systeem) zodat we meer opwekken en dat dan gebruiken om met de airco bij te verwarmen zodat de verwarming beneden nog verder omlaag kan in de winter (stond afgelopen winter op 19gr). Maar zijn van het voorjaar pas aan de beurt. Nu is dat voor ons niet erg en haal je er in die periode ook nog veel winst mee over het hele jaar gezien.
Edit: ik moet ook wel lachen om mijn man. Die zegt steeds joh dit laten ze niet gebeuren, mensen kunnen dit dadelijk niet meer betalen hoor, maak je niet druk ze gaan echt wel compenseren kf er een rem op zetten. Echt teveel vertrouwen in Rutte heeftie ofzo
en als er al iets gebeurt is dat voor de lage inkomens, wij vallen daar echt ver buiten hoor.