Wow, dat is wel veel ja! Gebruik nu zo’n 2 a 4 kWh per dag. En op een zonnige dag teruglevering via zonnepanelen (heb er maar 6, maar blij dat ik ze uberhaupt heb, huur sociaal) zo’n 9 a 10 kWh opbrengst.
Dan zou zo’n oliekachel wel veel verbruiken, en in de winter wek je amper iets op.
Ik betaalde eerst 40, nu ik verhuisd ben 300. Gebaseerd op verbruik vorige bewoners zou het eigenlijk 500 zijn.
Maar toen ontdekten we al snel dat de radiators niet goed afgesteld waren.
Die draaiknoppen stonden op 0 maar ze werden wel heel warm. Dus misschien een tip voor anderen om dat ook te controleren!
Toch voor een convector kachel gekozen, deze had ik al een tijdje op het oog. Goede reviews, en mooie prijs.
https://www.coolblue.nl/product/835957/eurom-alutherm-1000-wifi.html?utm_source=vanessa&utm_medium=mail&utm_campaign=notspecified
Voor mijn kleine woonkamer ook meer dan genoeg vermogen.
Voor gas of elektriciteit? Voor elektriciteit Ecopower (moet je wel het budget hebben om in te stappen, maar heel tevreden mee). Voor gas is er soms een groeps/samenaankoop, oa via Knack - misschien is dat interessant om in de gaten te houden?
@bonfire
Ecopower neemt dit jaar geen nieuwe mensen meer aan, dacht ik.
Ik ben zelf ook al 10 jaar bij Ecopower voor electriciteit een heel tevreden van. Ik betaal momenteel iets van 24 euro per maand voor jaarlijks verbruik van 1100 kw.
Voor gas ben ik bij Luminus en de afrekening volgend jaar in februari wordt één grote verrassing. Mijn voorschot staat momenteel veel te laag (23 euro), maar zolang het kan, houd ik dat zo.
Normaal is dat een stabiele leverancier, maar je weet nooit wat er kan gebeuren en dan wil ik niet mijn voorschot kwijt zijn door een faillisement.
Ik zal in feb 2023 wel een flinke afrekening betalen van minimum 200 euro tot ? 600 euro?
Ik denk dat ik nog in een bubbel leef wat betreft energie-afrekeningen. Ik betaal 24+23 euro voor electriciteit en gas per maand, wat wel 8 euro meer is dan vroeger, maar als ik dan bedragen van boven de 300 euro lees… Niet normaal meer. Ik ga heel hard verschieten als dat voor mij ook de realiteit word.
Voor iedereen hier misschien een tip. Wij moesten een nieuw contract afsluiten voor gas en stroom. De enige opties leken een variabel of dynamisch contract met flink hoge prijzen (400-450 euro). Nu hebben we gisteren via vastelastenvergelijkers een vast contract van 3 jaar bij Essent afgesloten voor 340 euro. Omdat 3 jaar nu best lang is om vast te zetten krijg je dus na een jaar 30% korting op je start bedrag. Ook in het 2e en 3e jaar krijg je korting. (gaat om 1150 m3 gas en 2500kwh stroom)
Verder zijn we echt goed geholpen qua advies. Ik vind het dus wel een aanrader. Je kan ze ook alleen bellen voor advies (zijn onafhankelijk). Wij zijn in ieder geval blij dat we een vast contract hebben en dat we gewoon weten waar we maandelijks aan toe zijn.
Wij zijn ook sinds deze maand overgestapt op Essent met een vaste prijs. Met allerlei voordelen.
Maar ik zie net dat ze hier in Belgie hun contracten overgedragen hebben aan Luminus…
Geen idee wat ik daar van moet denken
Om je een idee te geven: ik zit ook bij luminus en betaal 300 euro voorschot per maand voor gas + elektriciteit samen (150 elk). Contract met vast tarief sinds januari en appartement is 80 m². Eindafrekening is ook nog 1 grote verrassing hier
Dus je betaalt 150 euro gas per maand?
Bij mij stelde Luminus zelf 60 euro voor, maar goed staat dus nog steeds op 23 euro ik ben er mij bewust van de eindafrekening zwaar kan tegen vallen.
Mijn gasverbruik van afgelopen jaar was 315m3 (correctie met convectiefactor: 3200 kwh), maar dat is blijkbaar verdubbeld tegen over 2019, dus ik moet terug lager kunnen qua verbruik.
315 is idd weinig! Ik heb als alleenwonend persoon 774 m3 gas gebruikt en ong 1400 kwh van maart 2021-maart 2022 en dat vond ik al weinig met permanent thuiswerken . Tot de woningbouw zonnepanelen of een warmtepomp installeert kan dat niet echt minder…
315m3 is gasverbruik en met conversiefactor is dat 3200 kwh.
Ik kan het zo laag houden omdat ik een ingesloten appartement heb met maar 1 buitenmuur. Ik heb links/rechts/boven/onder en achter buren.
Zelf ben ik niet kouwelijk aangelegd, maar de laatste jaren ben ik meer thuis en werk ik 1 of 2 dagen per week thuis. Ik vermoed dat daardoor mijn verbruik is gestegen. Ook kon ik vroeger best zuinig zijn, maar ik was dat wat beu. Als ik zuinig was, betaalde ik 14 euro per maand voor gas en bij minder zuinig 16 euro. Dus voor die paar euro’s er zo op te letten was ik beu en ik dacht YOLO. Dat is dus nu niet meer te betalen.
Verbruik electriciteit is momenteel 1100 kwh per jaar en dat gaat niet veel lager kunnen. Paar jaar geleden was het nog 950, maar ik heb een airco nu.
Ja klopt! Ik ben nog maar pas het ouderlijk huis uit dus geen idee hoeveel partner & ik (zullen) verbruiken. Ben wel heel blij met mn vast tarief net voor de oekraine oorlog, las dat gas 95% duurder geworden is tav vorig jaar
Hebben voorstel voor onze nieuwe tarieven en gas wordt €2,60 per m3 (inc). Lijkt inderdaad goedkoper dan overstappen/nieuw contract afsluiten, maar ga volgende week nog ff goed kijken. Mocht iemand nou denken ik heb recentelijk een nieuw contract afgesloten en betaal minder per m3 (inclusief), hoor ik het graag. Stroomprijs vind ik minder interessant, onze zonnepanelen hebben afgelopen jaar zelfs ietsjes meer opgeleverd dan we verbruikt hebben namelijk. Verwachten komend jaar iets meer elektra te verbruiken, dus gok dat we dan redelijk uit komen met wat we opwekken.
Wel bijzonder; wij betaalden afgelopen jaar €175,- in de maand en krijgen iets terug. Nu krijgen we een nieuw voorstel voor maandbedrag van €143,- vanaf september. Maar dat is echt veel te weinig, vanaf halverwege augustus gaan voor ons de nieuwe tarieven in en als je ons gasverbruik van afgelopen jaar keer het nieuwe tarief doet kom je echt op een veel groter bedrag uit. Dus dacht doe ons verbruik van afgelopen jaar keer dat tarief en dan delen door 12 en dan termijnbedrag iets hoger zetten, want liever dat we dadelijk iets terugkrijgen dan honderden euro’s bij moeten betalen (zeker als de tarieven nog verder gaan stijgen), maar dat kan dus helemaal niet. Kan hem op max €350,- zetten en dan hebben we einde van het jaar echt veel te weinig betaald met het nieuwe tarief Heb al 3x geprobeerd te bellen maar de klantenservice is nogal druk
Ja de prijs is zeker oke en valt me niet tegen. Het is wel variabel en ze mogen per maand aanpassen, dus zal nog wel omhoog gaan. Staat in de mail dat dit tarief tot 1-10 geldt, dus ben benieuwd. Voordeel van variabel contract is wel dat je makkelijker over kan stappen
Maar dat voorschotbedrag is gewoon onrealistisch… met ons verbruik van afgelopen jaar zouden we dan volgend jaar zomer nog ruim €4000,- bij moeten betalen voor alleen het gas. Ervan uitgaande dat de prijs niet verder gaat stijgen (wat wss wel gaat gebeuren). Dat is toch gewoon megadom dat ze je dit zo aanbieden? Ik reken het na en zie zelf dat dit niet kan kloppen, maar er zijn ook mensen die denken oh ja prima als jullie dat voorstellen en er verder niet naar kijken en dan na een jaar een mega probleem hebben
Krijg die klantenservice ook gewoon niet te pakken. Of mega druk of onderbezet ivm vakantie? Zijn alleen van 9-15u te bereiken ook, dus vandaag maar nieuwe poging
Ik had het al eerder getipt in dit topic maar Greenchoice biedt samen met Univé een relatief goedkoop contract aan voor 3 jaar. Tarieven zijn 2 dagen geleden flink gestegen maar gasprijs voor het eerste jaar is nu €2,45/m3 incl. alle heffingen. En in jaar 2 en 3 krijg je korting op die prijs (tarievenblad kun je online opzoeken). Als de gasprijzen enorm gaan dalen kun je het contract relatief goedkoop afkopen, kost je na een jaar €200 dus dat kan wel snel uit als de tarieven flink dalen (wishful thinking)
Maar mensen met een laag inkomen of uitkering kunnen dat toch gewoon niet betalen? Dat is ruim 500 euro per maand.
Precies, dus dat wordt nog wat.
Wij zitten al bij greenchoice, dus zal eens even checken of het ook voor bestaande klanten mogelijk is om naar die variant over te stappen, thanks!
Hopen op een milde winter… Ons contract loopt af in oktober .
Zelf overweeg ik half om in de koudste maand(en) remote ergens te gaan werken waar alle lasten lager liggen en een goedkope AirBnB te huren is. Ik denk dat je dan al met al quitte speelt of zelfs kunt besparen ten opzichte van in Nederland te blijven. Mega privilege natuurlijk als het gaat en ik denk dat m’n werkgever het een beetje onconventioneel gaat vinden, maar ik overweeg het serieus.
Nee dat wordt ook echt een probleem. Ik krijg het er al spaansbenauwd van en als je onze inkomsten op een grote hoop gooit hebben wij echt niet te klagen. Wij storten beiden op een gezamenlijke rekening (waarbij mijn partner meer inlegt want ik werk als gezamenlijke keus minder dan hem en verdien dus ook minder) en daarvan betalen we de vaste lasten, boodschappen, sparen we samen en alle gezamenlijke andere dingen (uitjes, kinderkleding, als er in huis geklust moet worden etc.). Dat laatste kan nu niet meer van die rekening met die stijging en als er iets tegen zit in de maand of de boodschappen worden nog duurder, hebben we een probleem. Maar gelukkig hebben wij de luxe situatie dat er meer ingelegd kan worden en we dan dus de keuze kunnen maken om dan maar niet te sparen voor de badkamerverbouwing of andere dingen te laten.
Ik ben zelf opgegroeid in een situatie waarin mijn moeder iedere maand ieder dubbeltje om moest draaien en bij ons zouden deze stijgende lasten vroeger gewoon hebben betekend dat de verwarming uit ging of er nog 2 minuten gedoucht kon worden ofzo. En dan zou mijn moeder het overzien en die keuzes maken, er zijn ook een hoop mensen die het pas overzien als het te laat is.
En dit is ook de groep die niet even kan investeren in zonnepanelen of een warmtepomp. En sowieso als je dat doet zijn de wachtlijsten eindeloos. Wij willen extra zonnepanelen gaan leggen (hebben modulair systeem) zodat we meer opwekken en dat dan gebruiken om met de airco bij te verwarmen zodat de verwarming beneden nog verder omlaag kan in de winter (stond afgelopen winter op 19gr). Maar zijn van het voorjaar pas aan de beurt. Nu is dat voor ons niet erg en haal je er in die periode ook nog veel winst mee over het hele jaar gezien.
Edit: ik moet ook wel lachen om mijn man. Die zegt steeds joh dit laten ze niet gebeuren, mensen kunnen dit dadelijk niet meer betalen hoor, maak je niet druk ze gaan echt wel compenseren kf er een rem op zetten. Echt teveel vertrouwen in Rutte heeftie ofzo en als er al iets gebeurt is dat voor de lage inkomens, wij vallen daar echt ver buiten hoor.