Budget- en besparingstopic

Ik pin iedere week €50 en doe daar de boodschappen van. Bij de Zeeman heb ik voor €1,29 een spaarpotje gekocht en daar doe ik nu al het geld in wat ik over heb gehouden. Ik weet nog niet waarvoor ik precies ga sparen, maar ik denk voor ‘zakgeld’ voor op vakantie volgend jaar. Ik heb dit jaar ook op die manier gespaard en m’n vriend was echt verbaasd over hoeveel leuke dingen we ervan konden doen. Dat potje van dit jaar had alleen geen slot en af en toe pakte ik er toen nog wel eens wat uit. Ik probeer dat met deze niet te doen. Nu nog een plekje vinden voor de sleutels van dat lullige slotje :stuck_out_tongue:

Het liefste zou ik zo’n spaarvarken van de Rabobank willen waarvan de zij de sleutel hebben, maar volgens mij ben ik al te oud voor zoiets. Echt stom dat ik vroeger niet zo eentje heb gekregen.

15 likes

Oh goeie, moet ik ook echt aandenken dat ik dit weer ga doen. Ik ben er al paar keer aan begonnen maar ik vergeet het steeds.

1 like

Wij moeten gaan sparen en denk dat wij veel op boodschappen kunnen besparen als ik zie hoeveel jullie uitgeven.

Er waren ook Timon, Simba en Nala varianten :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Je hebt ook van die blikken spaarpotten die alleen open te maken zijn met een blikopener, die zijn ook leuk!

2 likes

Ik doe dit ook, mijn geld gaat in het spaarvarkentje van mijn jeugd, lekker nostalgisch. Ik gebruik het overgebleven geld voor uit eten gaan/eten bestellen, maar lang sparen voor vakantie zakgeld is een heel goed idee!

1 like

Wat een goed idee! Ik geef het nu aan onzin uit of raak het kwijt en vind het jaren later bij opruimen terug. Ik pin sowieso vaak, kan beter echt geld pinnen en daarmee doen.

1 like

Ik ben verslaafd aan sparen. Heb ook een spaarpotje die niet open kan die bomvol zit, er kan echt niks meer bij. Ik ben benieuwd hoeveel erin zit maar ik weet dat er meer dan 1000 euro inzit. Daarnaast heb ik ook een spaarrekening maar die wordt geplunderd als we hopelijk gaan verhuizen in december. Een beetje raar maar ik word daar gewoon verdrietig van. En niet dat ik eindelijk ga samen wonen met mijn vriend maar dat ik opnieuw moet beginnen met sparen hahaha :stuck_out_tongue:

15 likes

Ik heb dat ook. Ik had vorige maand eindelijk een bepaald bedrag bereikt en toen moest ik m’n keuken en badkamer betalen.
Ik wil straks ook een bedrag per week pinnen voor de boodschappen en dan de rest in een afgesloten spaarpotje doen.

2 likes

Ja heel herkenbaar! Gespaard voor een doel en dan is het toch een beetje pijnlijk als je dan het geld gaat uitgeven aan dat doel :joy:

1 like

Door verandering van werk kan er bij ons 1 auto uit. Ik blij, dat geld wat die ene auto oplevert kan zo door naar de spaarrekening. Wil m’n man liever de twee auto’s inruilen voor een nieuwere zuinigere auto… mehhh

Ik heb zelf een beetje het tegenovergestelde; spijt van sparen.

Ik spaar (vind ik) best wel veel. Ik heb een erg gemiddeld salaris, woon alleen dus kan de huur ed niet delen en mijn woonlasten zijn 850 euro. Toch spaar ik zo’n 400 euro per maand, terwijl ik niet eens een concreet spaardoel heb.

Grappend zeg ik wel eens ‘ik spaar voor een beter leven’ maar later bedenk ik mij ‘ik kan dít leven ook wat beter maken’.

Herkent iemand dit? Bemoedigende woorden? :sweat_smile:

1 like

Ik woon ook alleen, verdien net iets onder modaal (zorg) en best hoge vaste lasten.
Soms vind ik het best jammer dat ik niet veel kan sparen. Echter wil ik wat jij zegt ook gewoon kunnen leven en leuke dingen doen. Ik heb via mijn bank (ABN Amro) pinsparen aanstaan. Houd in dat je tot 10% van wat je pint per dag naar je spaarrekening gaat. Als je dan bijvoorbeeld benzine tankt voor 50 euro, gaat er 5 euro naar je spaarrekening.
Zo spaar ik toch een beetje, maar mag ik van mezelf ook gewoon leuke dingen doen/kopen.

2 likes

Maar wordt je leven echt beter/leuker als je nu veel meer zou uitgeven? Want ik herken het wel, spaar ook veel zonder concreet doel. Maar ik heb het geld nu niet nodig. Dus ik zou het dan wel zonde vinden om het nu zonder veel verschil te merken op te gebruiken.
Er komt vast ooit wel een keer een goede reden dat je het wel nodig hebt. Bijvoorbeeld je droomhuis of een verre reis of tijdelijk werkloos of juist om over een tijdje minder kunnen gaan werken ofzo.

Ja, dat is inderdaad de vraag…Ik weet het niet?
Ik heb bijvoorbeeld best wel wat aan te merken op mijn woning. Het kost best wat, maar het is niet goed geisoleerd, geen mooie keuken, geen fije badkamer. Door een luxer appartement te huren zou ik wel meer woongenot hebben. Maar ik heb nu eenmaal in mijn hoofd dat 850 mijn absolute max is.

Wat is een voorbeeld waar je nu meer geld aan uit wil geven maar het nu laat vanwege het sparen?

Ik probeer te besparen op spullen omdat dat vaak mijn leven toch niet beter maakt op lange termijn. Op uitjes en belevenissen bespaar ik niet meer omdat ik daar veel meer plezier aan beleef

1 like

Bijv een wat luxere woning, of wat vaker mijzelf trakteren op een lekkere maaltijd. Als ik op vakantie ga, niet altijd goedkoop verblijf boeken.
Ik moet de balans zien te vinden. Veel geld uitgeven aan vergankelijke dingen vind ik zonde en wil ik niet, maar ik heb het gevoel dat ik nu in het andere uiterste zit. Met uitzondering van kleding en schoenen dan :wink: Ik koop niet veel, maar wel kwaliteit en daardoor vaak prijzig. Maar dat vind ik het ook waard :slight_smile:

1 like

Je hebt al best goed in beeld waar je geld aan wilt uitgeven en waaraan niet. Kun je niet op je gemakje kijken naar een andere woning in dezelfde prijsklasse? Fijnere keuken en badkamer betekent niet per se dat die ook duurder is. Ligt maar net aan de woning en hoe het is ingedeeld.

Mijn grootste lange termijn spaardoel wat ik nu heb staan is niet per se heel concreet maar wel iets voor de toekomst waar ik me toch mee bezig hou. Ik spaar voor mijn woning en of ik het geld ga gebruiken voor renovatie of om uiteindelijk een goedkopere hypotheek / aflossing dat weet ik nu nog niet. Maar er staat al wat apart en er gaat maandelijks geld naar het potje. Mocht ik over een paar jaar beslissen wat ik ermee wil doen dan heb ik het geld en dat voelt goed!

2 likes

Ik woon sinds afgelopen maand in een duurder huis en moet hier door veel meer op de kosten letten. Ik heb namelijk voor mijzelf de eis dat ik minimaal 200 euro per maand wil sparen.

Nu had ik bedacht om voor 30eu ongeveer boodschappen voor een week te halen. Heb ik net 20 euro uitgegeven voor maar 2 dagen aan eten, hier zaten wel extra’s als koffie en chips bij. Merk dat ik het echt nog lastig vind.

Pfoe, 30 vind ik zelf ook wel lastig. Als je alle basisproducten al in huis hebt is het natuurlijk wel makkelijker. Denk aan aardappels, rijst en pasta. Heb je nog wat in je vriezer of voorraadkast wat je kunt gebruiken zodat je niet veel meer bij hoeft te kopen?

1 like