Budget- en besparingstopic

Toevallig afgelopen weekend gekeken en als we nu zouden verlengen dan zijn de kosten voor gas 15x(!) hoger en elektriciteit meer dan 10x. Ik maak me er nu al zorgen om.

Bij ons voor gas 6x keer hoger en we zouden dan afgelopen januari 900 euro hebben betaald voor gas. Terwijl we bewust de verwarming op 18 graden zetten en het dan nog zo koud is dat we allebei standaard thermokleding onder een dikke trui droegen. Dan betaal je dus 900 euro voor zo goed als niks. Als we daarmee in een lekker warm huis hadden gezeten dan was het nog veel geld maar in ieder geval warm.

3 likes

BTW verlagen kan de overheid makkelijk doen, maar dat is fucking veel werk voor bedrijven om door te voeren in hun kassasystemen/boekhoudsystemen. Dat kun je niet zo van de ƩƩn op de dag van hen verwachten op orde te hebben.

Heel veel dingen die schijnbaar makkelijk en logisch zijn als oplossing, worden geblokkeerd doordat de uitvoering ervan niet bepaald een druk op de knop is.

Mwah het is ook waar een wil is, is een weg. Tijdens corona was ineens super veel mogelijk. Dat zie je nu ook bij de Europese unie met corona en de oorlog in OekraĆÆne. Nederland is een regeltjesland en verschuilt zich daar altijd achter. Nou de wegen in Belgie zijn misschien niet zo perfect aangelegd als in Nederland maar je kan er wel goed overrijden. Het hoeft ook niet in 1x perfect te zijn.

6 likes

Ja dit. Ik snap ook niet goed waarom het gas in Nederland nu het duurste is van heel Europa. Wat doen andere landen anders/beter en kan dat in Nederland niet. lk had het er nu op vakantie met iemand uit Frankrijk over en daar is het bijv veeel minder hard gestegen.

In Frankrijk houden ze de prijzen kunstmatig laag. Ze hebben een van de grootste energie leverancier (EDF) genationaliseerd waardoor ze dit kunnen doen. (Bron / meer info)

Maar dit is ook niet zaligmakend. Een van de grote energiebronnen is kern energie. Omdat we zo’n warme zomer hebben is het water uit rivieren wat wordt gebruikt om af te koelen warmer en daardoor minder verkoelend. Ik geloof dat er ook scheurtjes zijn ontdekt waardoor een gedeelte stil ligt. Dus Frankrijk moet ook meer energie importeren. Nu kan de overheid dat nog aan maar het is niet alsof ze dit geen geld kost. (Nog een bron)

Met andere woorden, logisch dat het in Frankrijk minder hard is gestegen, maar het is de vraag of ze dit op de lange termijn kunnen volhouden.

3 likes

Wat gebeurt er met de economie als honderdduizenden ( of misschien wel 1 of 2 miljoen) huishoudens niet meer de rekeningen/noodzakelijke dingen kunnen betalen? Je kan toch niet zoveel mensen in de schulden laten lopen, want dat lijkt me ook niet handig voor de economie. Komen we hier nog uit of is t een beetje hopeloos?

2 likes

Oke bedankt voor toevoeging! Duidelijk. Was gewoon even benieuwd hoe het kan dat gas in Nederland het duurste is.

Ik heb beide, maar heb geen idee of het echt verschil maakt qua kosten aangezien de prijzen zo zijn gestegen en ik vorig jaar een nieuwe ketel heb gekregen. Heb het bij mijn oude ketel ook gedaan, dat scheelde op jaarbasis (2019/202) zo’n 200m3 gas, maar ik durf echt niet te zeggen of dat komt doordat de ketel lager stond ingesteld of dat we echt zuiniger hebben gedaan.

1 like

Ik heb zowel dit als radiatorfolie gedaan en kreeg nog wel wat terug! Heb ook wel echt op stookgedrag gelet (meestal niet warmer dan 18/18,5) maar dat deed ik eigk al want ik ben het tegenovergestelde van een koukleum. En ik werkte vorig jaar zo goed als permanent thuis

3 likes

Ik weet niet wat het radiatorfolie oplevert in euro’s, maar ik merkte wel dat ruimtes veel sneller opwarmden nadat ik radiatorfolie had geplakt. Zou even bij je gemeente kijken of je korting oid kan krijgen op dit soort energiebesparende opties. In mijn gemeente was er een soort tegoedbon voor een webshop waar je oa folie kon kopen (en ook van die ventilators)

4 likes

Als je een heel slecht geĆÆsoleerd huis hebt zou ik je afraden om je cv-ketel op 60 graden te zetten. De eerste winter in mijn appartement kreeg ik het maar niet warm gestookt en toen bleek de ketel dus ook maar op 60 te staan. Uiteindelijk was ik wel duurder uit met een hoge temperatuur maar een koud appartement was ook niet te doen :sweat_smile:
Maar of het voor jou werkt merk je natuurlijk meteen als het kouder wordt. Kwa kosten scheelt het in ieder geval.

2 likes

Op de website van zetmop60 staat dit over Legionella:

Is er geen risico op Legionella?
Nee, deze actie heeft alleen betrekking op de temperatuur van het water in de centrale verwarming: cv-water (in de radiatoren) en niet op het tapwater (kraan en douche). Het water in de cv-ketel levert nooit legionella op (dicht systeem).

Dat wist ik zelf niet en ik twijfelde al langer of ik de cv wel op 60 moest laten staan. Vind dit dus wel geruststellend!

2 likes

Ik ging het ook gelijk even navragen bij mijn vriend haha, maar is inderdaad anders voor een boiler en (nieuwe?) CV-ketels hebben ook een anti legionella stand die even wat hoger verwarmt waardoor je dat risico ook niet hebt.

Bij ons staat hij op 50 geloof ik en scheelt echt aanzienlijk. Wij hebben wel vloerverwarming beneden dus dat heeft ook een lagere temperatuur nodig om goed te kunnen verwarmen.

2 likes

Ik kan dus gewoon niet verder besparen. Ik zit al met 2 personen onder ā€œnormaalā€ verbruik. En douchen doen we ook niet bijster lang. Geen droger, geen vaatwasser. Het stopt natuurlijk ook een keer met het besparen.

5 likes

dat licht ook aan waar het gas dat in nederland gebruikt wordt vandaan komt, volgens mij voornamelijk russisch dat via duitsland loopt? Het gas in Belgiƫ komt bijvoorbeeld ook meer van Frankrijk en Scandinaviƫ als ik het goed heb.

1 like

Tenzij je afwast met koud regenwater zou het best kunnen dat een vaatwasser zuiniger zou zijn juist!

3 likes

Wij schijnen ook de meeste belastingen en heffingen erover te betalen, ik vond dit wel een heldere uitleg

Bij de huidige prijzen zijn de opslagen en heffingen goed voor 30% vd prijs

2 likes

Over gas gesproken; ik lig al dagen wakker van het feit dat we denk ik een mega rekening krijgen begin volgend jaar. Onze leverancier ging failliet begin van het jaar en nu hebben we een variabel contract, maar elk nieuw contract is zo ontzettend duur…. Ik heb niet het idee dat het nu handig is om een nieuw contract aan te gaan? Maar ik heb geen idee. Daarnaast hebben we een tweede kindje gekregen en Ik moet ook in januari een nieuwe auto en ik weet gewoon niet hoe we dat allemaal moeten regelen financieel. Onze buffer is niet zo groot dat dit allemaal kan. Ben echt bang dat ik bij m’n ouders moet aankloppen. :frowning:

2 likes

Oh :sweat_smile:

1 like