Budget- en besparingstopic

Ik hoop zo erg dat ze ook dit soort situaties meenemen met de woningnood (en andere fiscale maatregelen waardoor bijvoorbeeld doorstroming aantrekkelijker wordt). Dan kunnen kinderen langer thuisblijven en mensen misschien eerder samenwonen.

3 likes

Oh ik weet nog zo goed dat die wet werd ingevoerd 11 jaar terug en m’n man van z’n ouders binnen een week nieuwe woonruimte moest vinden. Zij hebben toen een gigantisch bedrag gekregen dat ze terug moesten betalen en verwachten ook dat hij dat wel ging betalen (maar hij betaalde ook kost en inwoning al die tijd dus niet gedaan).

1 like

Ik ben wel benieuwd wat jullie gedachten zijn over het volgende: wij wonen in een huis dat bestaat uit 2 huizen waarbij de keuken in het ene huis zit en de cv in het andere huis op de bovenverdieping. Warm water uit de keukenkraan krijgen duurt dus heel lang, vaak langer dan 2 minuten. Echt zonde dus. We koken op inductie maar ik vind het ook super omslachtig(oke en deels is het luiheid) om steeds een ketel op te zetten voor heet water.

Nu had mijn man bedacht om een kokend water kraan aan te schaffen. Dan heb je direct warm water of kokend water. Dat kost natuurlijk wel iets aan elektriciteit maar het scheelt wel in het gas denk ik omdat het zo lang duurt voordat we warm water hebben. Zou dit wat zijn?

4 likes

Je zou misschien ook een boiler onder je gootsteen kunnen plaatsen? Dan heb je echt zo warm water.
Misschien een goeie om de bedragen naast elkaar te leggen.

4 likes

Ik denk niet dat je met een quooker geld bespaard, met aanschafkosten en elektriciteit. Ik zou dat echt alleen doen als je het gewoon graag wilt voor de luxe.

3 likes

Ik vind het ideaal. Onze quooker zorgt er ook voor dat gewoon warm water meteen uit de kraan komt (doen ze niet allemaal blijkbaar) en ook met koken bespaar ik tijd (en dus energie) omdat ik kokend water in de pannen doe en dus niet hoef te wachten tot het kookt (wij hebben hier ook inductie).

Of het onderaan de streep echt scheelt weet ik niet, maar de quooker gebruikt elektriciteit om zijn reservoir te verwarmen en dat is sowieso goedkoper dan gas en onze zonnepanelen hebben inmiddels meer opgewekt dan we afgelopen jaar hebben verbruikt, dus is voor ons altijd gunstiger dan met gas het water verwarmen.

In ons oude huis hadden we ook boven de ketel en in de keuken een kleine boiler ernaast geplaatst, omdat het echt lang duurde voor je enigzins warm water had beneden. Dat werkte ook prima, maar dat ging wel op gas. En niet het gemak van meteen kokend water. Zou dat nu niet meer willen missen.

Zo’n boiler onder de gootsteen erbij is wel een stuk goedkoper in aanschaf, als ik het me goed herinner hebben we daar destijds 300/400 voor betaald inc installatie (jaar of 6-7 geleden) en de quooker was volgens mij alleen in aanschaf inc de kraan al 1000€ ofzo en daar komen de loodgieterskosten nog bij (maar dat was een grote factuur met ook wc, vloerverwarming, regenpijpen, paar leidingen net verleggen in de keukenvloer etc dus geen idee… denk dat het max een uur werk was).

Je hebt ook quookers waarmee je ook bruisend water kan maken van het water, daar hebben wij ook nog naar gekeken omdat mijn man niet graag water drinkt maar wel spa rood. Maar die dingen die koolzuurflessen die je daar dan voor nodig hebt om de zoveel liter + de extra aanschafkosten maakten het voor ons een stuk duurder dan de huismerkflessen die we nu altijd in huis hebben.m

1 like

ik zou het even uittellen voor de zekerheid maar in het algemeen zijn keukenboilers en kokend waterkranen eigen grote verbruikers

1 like

Onderschat dat ‘iets’ niet. De quooker (versie die onbeperkt warm water geeft naast kokend water) verbruikt 400-500 kWh per jaar. Met de huidige energieprijzen van €0,40 per kWh is dat €160-€200 per jaar. En dan heb je nog geen rekening gehouden met de aanschafkosten van ~€1500. Daar kun je aardig wat gas voor verstoken! Wij hebben toch de quooker genomen omdat wij hebben gekozen voor gemak en overcapaciteit hadden met onze zonnepanelen waar we bijna niks voor terug kregen aan terugleververgoeding. Maar ik denk niet dat het qua kosten goedkoper is dan warm water via de cv ketel

5 likes

Ik zit daar nu idd ook naar te kijken.

Volgens diverse sites gebruikt een gemiddelde quooker voor een gezin van 3 511kWh per jaar aan elektra. Als ik dat maal ons huidige elektratarief doe wat vanaf morgen in gaat komt dat uit op ongeveer €275,- per jaar.

Geen idee wat zon kleine boiler verbruikt of wat het kost als het vanuit de cv op zolder moet komen, maar met de huidige energietarieven zou je met 110m3 gas op ongeveer hetzelfde uitkomen qua verbruikskosten. Plus dan nog de extra kosten van dat het langer duurt voor je water kookt op de inductie en de besparing van het niet meer gebruiken van de waterkoker, maar dat zal geen €100,- per jaar zijn lijkt me.

2 likes

En een elektrische waterkoker met meerdere standen? Die zijn snel warm. Dan kan je gewoon ff snel water in de waterkoker doen, 70 graden, koud water erbij en je kan zo afwassen bijv. zonder vet lang de kraan te moeten laten stromen.

2 likes

Volgens Google gebruikt een huishouden gemiddeld 270 m3 gas per jaar om water te verwarmen, maar dat zal vooral van douchen zijn. Als ik zou moeten gokken zou ik dan inschatten dat je hooguit 50 m3 per jaar verbruikt aan warm water in de keuken. Met een gasprijs van €3 is dat €150 per jaar. Dus als die schatting klopt is de quooker qua elektra verbruik ongeveer even duur als met gas verwarmen, en daar komen de aanschafkosten nog bij.

2 likes

Dat is opzich ook nog wel een idee! Ik ga er eens even over nadenken. Ik kom er nog op terug.
Wij hebben ook zonnepanelen.

1 like

Wij zijn heel blij met onze boiler (10 liter) op elektra die we in de keuken hebben. In de zomermaanden betalen we €15-20 per maand aan elektra, met een tarief van €0,16 per Kwh. Daar zit ook regelmatig thuiswerken, tv kijken, wasmachine en vaatwasser gebruiken, andere elektronische apparatuur en lampen bij in. Laat het eens max €5 per maand zijn dat door die boiler wordt verbruikt (wilde gok). Met een variabele tarief is dat op dit moment natuurlijk een stuk hoger, maar gas is ook aan de prijs en het gemak van direct warm water hebben is het voor ons wel waard.

1 like

Op welke manier ga je dit dan gebruiken? Door het dan tijdens het werken om je heen te slaan? Ik vind het namelijk wel interessant. Wat ik zelf vaak deed was de verwarming zo laag mogelijk en dan de hele dag met een warme kruik op m’n schoot werken. Maar ik denk dan dat zo’n deken nog fijner is.

Niks verbruiken kost ook geld :cry:

2 likes

Zijn dat geen vaste kosten. Ik betaal elke dag een klein bedrag aan de leverancier voor aansluiting.

1 like

Ja dat denk ik wel. Alleen ziet het er zo stom uit. Ik heb meerdere dagen dat ik niks verbruiken en toch moet betalen…

Weet iemand hoe het zit met verlaging energiebelasting? Dit is van 560 naar 825 euro gegaan. Wordt dit bij je jaarafrekening berekend? Ik kan hier helemaal niets over vinden! Btw korting is er wel bij mij afgegaan in het voorschotbedrag

1 like

Ja volgens mij op je eindafrekening idd

3 likes

Ik denk dat het een standaard blok tekst is, die ze juridisch moeten meegeven met een mededeling van wijziging tarief. Stel dat de boodschap anders was geweest, dan was je blij geweest met de tekst om te weten dat je weg kan. Toch?

2 likes