Volgens Google gebruikt een huishouden gemiddeld 270 m3 gas per jaar om water te verwarmen, maar dat zal vooral van douchen zijn. Als ik zou moeten gokken zou ik dan inschatten dat je hooguit 50 m3 per jaar verbruikt aan warm water in de keuken. Met een gasprijs van €3 is dat €150 per jaar. Dus als die schatting klopt is de quooker qua elektra verbruik ongeveer even duur als met gas verwarmen, en daar komen de aanschafkosten nog bij.
Dat is opzich ook nog wel een idee! Ik ga er eens even over nadenken. Ik kom er nog op terug.
Wij hebben ook zonnepanelen.
Wij zijn heel blij met onze boiler (10 liter) op elektra die we in de keuken hebben. In de zomermaanden betalen we €15-20 per maand aan elektra, met een tarief van €0,16 per Kwh. Daar zit ook regelmatig thuiswerken, tv kijken, wasmachine en vaatwasser gebruiken, andere elektronische apparatuur en lampen bij in. Laat het eens max €5 per maand zijn dat door die boiler wordt verbruikt (wilde gok). Met een variabele tarief is dat op dit moment natuurlijk een stuk hoger, maar gas is ook aan de prijs en het gemak van direct warm water hebben is het voor ons wel waard.
Op welke manier ga je dit dan gebruiken? Door het dan tijdens het werken om je heen te slaan? Ik vind het namelijk wel interessant. Wat ik zelf vaak deed was de verwarming zo laag mogelijk en dan de hele dag met een warme kruik op m’n schoot werken. Maar ik denk dan dat zo’n deken nog fijner is.
Zijn dat geen vaste kosten. Ik betaal elke dag een klein bedrag aan de leverancier voor aansluiting.
Ja dat denk ik wel. Alleen ziet het er zo stom uit. Ik heb meerdere dagen dat ik niks verbruiken en toch moet betalen…
Weet iemand hoe het zit met verlaging energiebelasting? Dit is van 560 naar 825 euro gegaan. Wordt dit bij je jaarafrekening berekend? Ik kan hier helemaal niets over vinden! Btw korting is er wel bij mij afgegaan in het voorschotbedrag
Ja volgens mij op je eindafrekening idd
Ik denk dat het een standaard blok tekst is, die ze juridisch moeten meegeven met een mededeling van wijziging tarief. Stel dat de boodschap anders was geweest, dan was je blij geweest met de tekst om te weten dat je weg kan. Toch?
Jaa ik heb dit bericht ook gehad en snap er eerlijk gezegd niets van. Dit is toch niet te rijmen met de tijd waar we in leven? Ik krijg okk ruim 800 euro terug ban Vattenvall. Ook al zo gek
Ik heb een kookgas pakketje van 65m3 per jaar en daarnaast alleen elektra, dus ik maak me niet zo heel veel zorgen. Hoewel ik van 300 per jaar naar naar 1200/1300 ga. Daarnaast zitten mijn stookkosten in mijn servicekosten, en ik ga voor de zekerheid gewoon sparen voor de eindafrekening volgend jaar. Ben niet van plan om mijn verwarming aan te zetten, onder een deken red ik het ook wel, dus ben benieuwd.
Echter maak ik me wel zorgen om mijn moeder die dus enorm omhoog gaat. Ze zou in aanmerking moeten komen voor de energietoeslag maar dit ligt nog steeds op tafel. Mijn zusje (20) wilt niet meebetalen met kostgeld dus het gaat heel zwaar worden voor mijn moeder. Als ze de energietoeslag niet krijgt zal ik haar dat bedrag storten, maar pff. Vreselijk. Ik kan het ook niet loslaten, zelfs nu ik op mezelf woon maak ik me druk om haar toestand
Ik maak me ook echt zorgen. Zag gister een advertentie voor een sociale huurwoning in mijn stad (zelf niet op zoek maar hou het aanbod een beetje in de gaten): huurprijs 650, geschatte energiekosten 450. Dit kan toch niet?! Wat is het nut van gesubsidieerde huur als je vervolgens in een oud tochtig pand terechtkomt waar je je blauw betaalt aan stookkosten?? Over mezelf maak ik me geen zorgen maar mag hopen dat het kabinet snel met nieuwe voorstellen komt om de lage inkomens te compenseren.
Een voorstel was om [de lonen te verhogen en de koopkracht te verbeteren](Kabinet wil dat werkgevers lonen verhogen om koopkracht - Kabinet wil dat werkgevers lonen verhogen om koopkracht). Vooral leuk voor mensen die nog net in aanmerking komen voor toeslagen en er met loonsverhoging op achteruit gaan.
Echt hoor, ik vind dit ook echt schrijnend. Dit zie ik ook constant bij sociale huurwoningen die ik bekijk. Ben wel een beetje op zoek (maar heb waarschijnlijk sowieso niet genoeg wachttijd), val met mijn inkomen en alleenstaand net in het iets ‘hogere’ segment, dus kale prijzen tussen 633 en 763 geloof ik. Maar dan staat er bij de indicaties ook steeds minstens 300, 350 euro aan energiekosten. Dat kan ik nooit betalen en ik denk heel veel mensen met mij, en zeker niet met het risico dat het nog meer gaat worden.
Een collega van me vertelde vorige week ook dat hij 4000 euro per jaar meer gaat betalen, dus zo’n 300 per maand. Zoveel mensen die dat niet zomaar kunnen missen… (hij ook niet overigens)
Ja schuif die toeslagen dan ook gewoon op en verhoog ze.
O nee “te veel gunstigere maatregelen mag óók niet want dat zou de inflatie alleen maar hoger maken”
Dus linksom of rechtsom we are fucked??
Rare loonstijgingen hebben ook dit effect.
Supermarkt X verhoogt de lonen → verhoogt ook de prijzen zodat de loonstijgingen uitkunnen → prijzen stijgen met meer dan de lonen → inflatie die niet te dragen is voor de gewone mens.
Het kabinet kan een winstbelasting opleggen aan Shell etc., accijnzen verlagen of op z’n minst al het extra geld dat de overheid nu ontvangt gelijk weer investeren in oplossingen om de lasten beperkt houden. Maar in plaats daarvan moeten werkgevers en dus ‘gewone burgers’ opdraaien voor kostenstijgingen die met name zijn veroorzaakt in een geopolitieke context.
Ik gooi ‘m er maar weer in maar ik snap echt niet waarom de overheid de heffingen op energie niet verlaagt. De overheid krijgt door de gestegen prijzen namelijk veel meer aan energiebelastingen binnen, en dat zou je dus ook weer terug kunnen geven door de belasting op energie te verlagen zonder dat het je geld kost (want er komt veel meer aan belasting binnen dan geraamd). Ik bedoel expliciet niet de btw, maar de energiebelasting en opslag voor duurzame energie die minimaal 50 cent per kuub gas is.
En over btw gesproken: je zou ook de btw op levensmiddelen nu tijdelijk kunnen verlagen net als al voor energie is gebeurd, ook daar geldt dat door de gestegen prijzen veel meer btw inkomsten binnenkomen dan geraamd. Het liefst zou je iets inkomensafhankelijks willen regelen zodat alleen lage en middeninkomens ervan profiteren maar dat vraagt maatwerk en duurt langer denk ik, dus waarom niet alvast algemene maatregelen nemen?
Ja ik weet het, ik volg het ook wel alleen weten we allemaal dat dit is wat er gebeurt: mensen die afzien en afglijden en de overheid “heel naar ja we zitten met de handen in het haar oh oh wat nu wat nu”
Pak de multi’s aan ffs, verlaag btw, doe een keer iets fatsoenlijks aan inkomens- en vermogensongelijkheid, etc etc maar das ijdele hoop.
Toevallig afgelopen weekend gekeken en als we nu zouden verlengen dan zijn de kosten voor gas 15x(!) hoger en elektriciteit meer dan 10x. Ik maak me er nu al zorgen om.