Budget- en besparingstopic

Jaa ik heb dit bericht ook gehad en snap er eerlijk gezegd niets van. Dit is toch niet te rijmen met de tijd waar we in leven? Ik krijg okk ruim 800 euro terug ban Vattenvall. Ook al zo gek

1 like

Ik heb een kookgas pakketje van 65m3 per jaar en daarnaast alleen elektra, dus ik maak me niet zo heel veel zorgen. Hoewel ik van 300 per jaar naar naar 1200/1300 ga. Daarnaast zitten mijn stookkosten in mijn servicekosten, en ik ga voor de zekerheid gewoon sparen voor de eindafrekening volgend jaar. Ben niet van plan om mijn verwarming aan te zetten, onder een deken red ik het ook wel, dus ben benieuwd.

Echter maak ik me wel zorgen om mijn moeder die dus enorm omhoog gaat. Ze zou in aanmerking moeten komen voor de energietoeslag maar dit ligt nog steeds op tafel. Mijn zusje (20) wilt niet meebetalen met kostgeld dus het gaat heel zwaar worden voor mijn moeder. Als ze de energietoeslag niet krijgt zal ik haar dat bedrag storten, maar pff. Vreselijk. Ik kan het ook niet loslaten, zelfs nu ik op mezelf woon maak ik me druk om haar toestand :sleepy:

1 like

Ik maak me ook echt zorgen. Zag gister een advertentie voor een sociale huurwoning in mijn stad (zelf niet op zoek maar hou het aanbod een beetje in de gaten): huurprijs 650, geschatte energiekosten 450. :astonished: Dit kan toch niet?! Wat is het nut van gesubsidieerde huur als je vervolgens in een oud tochtig pand terechtkomt waar je je blauw betaalt aan stookkosten?? Over mezelf maak ik me geen zorgen maar mag hopen dat het kabinet snel met nieuwe voorstellen komt om de lage inkomens te compenseren.

17 likes

Een voorstel was om [de lonen te verhogen en de koopkracht te verbeteren](Kabinet wil dat werkgevers lonen verhogen om koopkracht - Kabinet wil dat werkgevers lonen verhogen om koopkracht). Vooral leuk voor mensen die nog net in aanmerking komen voor toeslagen en er met loonsverhoging op achteruit gaan.

3 likes

Echt hoor, ik vind dit ook echt schrijnend. Dit zie ik ook constant bij sociale huurwoningen die ik bekijk. Ben wel een beetje op zoek (maar heb waarschijnlijk sowieso niet genoeg wachttijd), val met mijn inkomen en alleenstaand net in het iets ‘hogere’ segment, dus kale prijzen tussen 633 en 763 geloof ik. Maar dan staat er bij de indicaties ook steeds minstens 300, 350 euro aan energiekosten. Dat kan ik nooit betalen en ik denk heel veel mensen met mij, en zeker niet met het risico dat het nog meer gaat worden.

Een collega van me vertelde vorige week ook dat hij 4000 euro per jaar meer gaat betalen, dus zo’n 300 per maand. Zoveel mensen die dat niet zomaar kunnen missen… (hij ook niet overigens)

4 likes

Ja schuif die toeslagen dan ook gewoon op :confused: en verhoog ze.

O nee “te veel gunstigere maatregelen mag óók niet want dat zou de inflatie alleen maar hoger maken” :face_with_spiral_eyes:

Dus linksom of rechtsom we are fucked??

1 like

Rare loonstijgingen hebben ook dit effect.

Supermarkt X verhoogt de lonen → verhoogt ook de prijzen zodat de loonstijgingen uitkunnen → prijzen stijgen met meer dan de lonen → inflatie die niet te dragen is voor de gewone mens.

Het kabinet kan een winstbelasting opleggen aan Shell etc., accijnzen verlagen of op z’n minst al het extra geld dat de overheid nu ontvangt gelijk weer investeren in oplossingen om de lasten beperkt houden. Maar in plaats daarvan moeten werkgevers en dus ‘gewone burgers’ opdraaien voor kostenstijgingen die met name zijn veroorzaakt in een geopolitieke context.

3 likes

Ik gooi ‘m er maar weer in maar ik snap echt niet waarom de overheid de heffingen op energie niet verlaagt. De overheid krijgt door de gestegen prijzen namelijk veel meer aan energiebelastingen binnen, en dat zou je dus ook weer terug kunnen geven door de belasting op energie te verlagen zonder dat het je geld kost (want er komt veel meer aan belasting binnen dan geraamd). Ik bedoel expliciet niet de btw, maar de energiebelasting en opslag voor duurzame energie die minimaal 50 cent per kuub gas is.

En over btw gesproken: je zou ook de btw op levensmiddelen nu tijdelijk kunnen verlagen net als al voor energie is gebeurd, ook daar geldt dat door de gestegen prijzen veel meer btw inkomsten binnenkomen dan geraamd. Het liefst zou je iets inkomensafhankelijks willen regelen zodat alleen lage en middeninkomens ervan profiteren maar dat vraagt maatwerk en duurt langer denk ik, dus waarom niet alvast algemene maatregelen nemen?

5 likes

Ja ik weet het, ik volg het ook wel alleen weten we allemaal dat dit is wat er gebeurt: mensen die afzien en afglijden en de overheid “heel naar ja we zitten met de handen in het haar oh oh wat nu wat nu”

Pak de multi’s aan ffs, verlaag btw, doe een keer iets fatsoenlijks aan inkomens- en vermogensongelijkheid, etc etc maar das ijdele hoop.

5 likes

Toevallig afgelopen weekend gekeken en als we nu zouden verlengen dan zijn de kosten voor gas 15x(!) hoger en elektriciteit meer dan 10x. Ik maak me er nu al zorgen om.

Bij ons voor gas 6x keer hoger en we zouden dan afgelopen januari 900 euro hebben betaald voor gas. Terwijl we bewust de verwarming op 18 graden zetten en het dan nog zo koud is dat we allebei standaard thermokleding onder een dikke trui droegen. Dan betaal je dus 900 euro voor zo goed als niks. Als we daarmee in een lekker warm huis hadden gezeten dan was het nog veel geld maar in ieder geval warm.

3 likes

BTW verlagen kan de overheid makkelijk doen, maar dat is fucking veel werk voor bedrijven om door te voeren in hun kassasystemen/boekhoudsystemen. Dat kun je niet zo van de één op de dag van hen verwachten op orde te hebben.

Heel veel dingen die schijnbaar makkelijk en logisch zijn als oplossing, worden geblokkeerd doordat de uitvoering ervan niet bepaald een druk op de knop is.

Mwah het is ook waar een wil is, is een weg. Tijdens corona was ineens super veel mogelijk. Dat zie je nu ook bij de Europese unie met corona en de oorlog in Oekraïne. Nederland is een regeltjesland en verschuilt zich daar altijd achter. Nou de wegen in Belgie zijn misschien niet zo perfect aangelegd als in Nederland maar je kan er wel goed overrijden. Het hoeft ook niet in 1x perfect te zijn.

6 likes

Ja dit. Ik snap ook niet goed waarom het gas in Nederland nu het duurste is van heel Europa. Wat doen andere landen anders/beter en kan dat in Nederland niet. lk had het er nu op vakantie met iemand uit Frankrijk over en daar is het bijv veeel minder hard gestegen.

In Frankrijk houden ze de prijzen kunstmatig laag. Ze hebben een van de grootste energie leverancier (EDF) genationaliseerd waardoor ze dit kunnen doen. (Bron / meer info)

Maar dit is ook niet zaligmakend. Een van de grote energiebronnen is kern energie. Omdat we zo’n warme zomer hebben is het water uit rivieren wat wordt gebruikt om af te koelen warmer en daardoor minder verkoelend. Ik geloof dat er ook scheurtjes zijn ontdekt waardoor een gedeelte stil ligt. Dus Frankrijk moet ook meer energie importeren. Nu kan de overheid dat nog aan maar het is niet alsof ze dit geen geld kost. (Nog een bron)

Met andere woorden, logisch dat het in Frankrijk minder hard is gestegen, maar het is de vraag of ze dit op de lange termijn kunnen volhouden.

3 likes

Wat gebeurt er met de economie als honderdduizenden ( of misschien wel 1 of 2 miljoen) huishoudens niet meer de rekeningen/noodzakelijke dingen kunnen betalen? Je kan toch niet zoveel mensen in de schulden laten lopen, want dat lijkt me ook niet handig voor de economie. Komen we hier nog uit of is t een beetje hopeloos?

2 likes

Oke bedankt voor toevoeging! Duidelijk. Was gewoon even benieuwd hoe het kan dat gas in Nederland het duurste is.

Ik heb beide, maar heb geen idee of het echt verschil maakt qua kosten aangezien de prijzen zo zijn gestegen en ik vorig jaar een nieuwe ketel heb gekregen. Heb het bij mijn oude ketel ook gedaan, dat scheelde op jaarbasis (2019/202) zo’n 200m3 gas, maar ik durf echt niet te zeggen of dat komt doordat de ketel lager stond ingesteld of dat we echt zuiniger hebben gedaan.

1 like

Ik heb zowel dit als radiatorfolie gedaan en kreeg nog wel wat terug! Heb ook wel echt op stookgedrag gelet (meestal niet warmer dan 18/18,5) maar dat deed ik eigk al want ik ben het tegenovergestelde van een koukleum. En ik werkte vorig jaar zo goed als permanent thuis

3 likes

Ik weet niet wat het radiatorfolie oplevert in euro’s, maar ik merkte wel dat ruimtes veel sneller opwarmden nadat ik radiatorfolie had geplakt. Zou even bij je gemeente kijken of je korting oid kan krijgen op dit soort energiebesparende opties. In mijn gemeente was er een soort tegoedbon voor een webshop waar je oa folie kon kopen (en ook van die ventilators)

4 likes