Als je een heel slecht geïsoleerd huis hebt zou ik je afraden om je cv-ketel op 60 graden te zetten. De eerste winter in mijn appartement kreeg ik het maar niet warm gestookt en toen bleek de ketel dus ook maar op 60 te staan. Uiteindelijk was ik wel duurder uit met een hoge temperatuur maar een koud appartement was ook niet te doen
Maar of het voor jou werkt merk je natuurlijk meteen als het kouder wordt. Kwa kosten scheelt het in ieder geval.
Op de website van zetmop60 staat dit over Legionella:
Is er geen risico op Legionella?
Nee, deze actie heeft alleen betrekking op de temperatuur van het water in de centrale verwarming: cv-water (in de radiatoren) en niet op het tapwater (kraan en douche). Het water in de cv-ketel levert nooit legionella op (dicht systeem).
Dat wist ik zelf niet en ik twijfelde al langer of ik de cv wel op 60 moest laten staan. Vind dit dus wel geruststellend!
Ik ging het ook gelijk even navragen bij mijn vriend haha, maar is inderdaad anders voor een boiler en (nieuwe?) CV-ketels hebben ook een anti legionella stand die even wat hoger verwarmt waardoor je dat risico ook niet hebt.
Bij ons staat hij op 50 geloof ik en scheelt echt aanzienlijk. Wij hebben wel vloerverwarming beneden dus dat heeft ook een lagere temperatuur nodig om goed te kunnen verwarmen.
Ik kan dus gewoon niet verder besparen. Ik zit al met 2 personen onder “normaal” verbruik. En douchen doen we ook niet bijster lang. Geen droger, geen vaatwasser. Het stopt natuurlijk ook een keer met het besparen.
dat licht ook aan waar het gas dat in nederland gebruikt wordt vandaan komt, volgens mij voornamelijk russisch dat via duitsland loopt? Het gas in België komt bijvoorbeeld ook meer van Frankrijk en Scandinavië als ik het goed heb.
Tenzij je afwast met koud regenwater zou het best kunnen dat een vaatwasser zuiniger zou zijn juist!
Wij schijnen ook de meeste belastingen en heffingen erover te betalen, ik vond dit wel een heldere uitleg
Bij de huidige prijzen zijn de opslagen en heffingen goed voor 30% vd prijs
Over gas gesproken; ik lig al dagen wakker van het feit dat we denk ik een mega rekening krijgen begin volgend jaar. Onze leverancier ging failliet begin van het jaar en nu hebben we een variabel contract, maar elk nieuw contract is zo ontzettend duur…. Ik heb niet het idee dat het nu handig is om een nieuw contract aan te gaan? Maar ik heb geen idee. Daarnaast hebben we een tweede kindje gekregen en Ik moet ook in januari een nieuwe auto en ik weet gewoon niet hoe we dat allemaal moeten regelen financieel. Onze buffer is niet zo groot dat dit allemaal kan. Ben echt bang dat ik bij m’n ouders moet aankloppen.
Oh
Ja dit is heel erg balen… wij zitten met hetzelfde probleem en met ons heel veel andere Nederlanders met een variabel contract. Ik vrees dat er op dit moment geen goed aanbod te krijgen is, maar als iemand de gouden tip heeft?
@Zeezout ik volg het topic op tweakers over energieleveranciers. De enige optie die er nu nog is volgens mij is via consumind een contract afsluiten voor drie jaar met Energie Direct. Gasprijs voor dat contract is volgens mij €2,37/m3. Enorm duur natuurlijk, maar sommige leveranciers zitten al op €3 of €4 per kuub gas met hun variabele tarieven, en je weet waar je aan toe bent komende winter. Je krijgt dan na afloop van elk jaar korting op het tarief, dus ieder jaar daalt je tarief iets.
@Zeezout ons vaste contract is net afgelopen en bij ons was blijven bij de leverancier waar we al zaten op dit moment in ieder geval goedkoper dan overstappen/nieuw contract afsluiten. Alsnog erg pijnlijk hoor. Ik probeer af en toe ff te checken wat de tarieven bij anderen doen, want dat is dan wel weer het voordeel van variabel: per maand opzegbaar. Als de tarieven gaan stijgen straks voor ons, ga ik ook weer vergelijken. Beetje kak dat je nu echt zelf alles moet checken omdat veel niet meer in die vergelijkers zitten, maar met de huidige tarieven wel de moeite waard.
Innova schijnt nog wel contracten voor een jaar af te sluiten, daar zit mijn moeder bij sinds begin zomer dus die zei je moet daar kijken. Maar zit daar qua tarief hoger dan wanneer we dus bleven waar we nu zitten én ik lees online niet zo’n beste dingen over hun solvabiliteit en klantenservice, dus wat als het straks nog verder gaat stijgen en zij ook omvallen omdat ze tarieven vast hebben staan?
Tis gewoon echt een ruksituatie en mij bezorgd het soms ook echt stress moet ik zeggen.
Heb dit een beetje met een scheef oog gevolgd maar weet jij of het klopt dat je je voor 300 euro evt kan uitkopen mochten de prijzen toch op magische wijzen dalen.
Wij zitten variabel nu. Dat tarief is duurder dan hetgeen wat we nu betalen, dat is nog onder de 2 euro volgens mij.
Ja, dat klopt. Opzegvergoeding is wettelijk vastgelegd en hoeveel je moet betalen is afhankelijk van hoe lang je contract nog loopt. Maar maximaal €250 ‘boete’ als je gas en elektra afneemt. Dus als de tarieven weer gaan dalen kun je berekenen of het financieel slimmer is om je lange contract af te kopen en een nieuw contract met lagere tarieven af te sluiten
@Suikerklontje ongevraagd advies maar ik zou je moeder adviseren om ver weg te blijven van Innova. Zij stonden er voor de energiecrisis financieel al slecht voor, en op internet regent het klachten dat zij momenteel eenzijdig de voorschotbedragen enorm verhogen. Dat zou een teken aan de wand kunnen zijn dat ze financieel op omvallen staan, en alleen aan de betalingsverplichtingen kunnen voldoen door die hoge voorschotten van klanten te vragen. Als ze failliet gaan ben je overgeleverd aan de dan geldende tarieven, en die kunnen zo maar enorm hoog zijn als ze midden in de winter omvallen.
En als zelf je vaker gaat overstappen ivm tarieven, let er dan op dat je in het stookseizoen meer verbruikt dan je betaalt aan voorschot, dus als je dan overstapt moet je bijbetalen op de eindafrekening omdat je niet lang genoeg klant bent geweest om het dure stookseizoen te compenseren. Kan een vervelende verrassing zijn
Bedankt! Nu nog even bedenken of we de gok willen nemen…weet iemand hier meer over de huidige verwachting wbt de gasprijzen komende winter?
Dit kunnen zelfs professionals tegenwoordig amper nog zeggen dus ik zou niet uitgaan van mensen op dit forum als ik eerlijk ben
Het afgelopen jaar is het om de meest onverwachte redenen op en neer gegaan en een einde aan de oorlog in Oekraïne werd gezien als verlossing maar nu speelt ook de droogte en daardoor lage waterstand mee. Daarnaast is het belangrijk dat voorraden worden aangevuld, op welke manier dat ook is en vervolgens zijn we natuurlijk sterk afhankelijk van de meest onvoorspelbare factor; het weer (of misschien is nummer 1 qua onvoorspelbaarheid Poetin).
Volgens logica gaan de prijzen natuurlijk omhoog wanneer een koudere periode aanbreekt en dat zal waarschijnlijk ook wel gebeuren, maar in welke mate… uiteindelijk is het voor zo’n groot deel speculatie.
Nu heb ik toch iets gezegd over “de prijzen” maar meer om aan te geven hoe onvoorspelbaar het is. Oktober vorig jaar dachten we ook dat de piek bereikt was, afgelopen februari dachten we dat weer, en afgelopen dagen gaat het wederom door het dak. En in de tussentijd zakt het ook in he, het is geen continu stijgende lijn maar dat is juist mijn punt
Ja dat zei ik idd ook al tegen haar. Snap het sowieso niet, want hun energieleverancier viel dus om eerder dit jaar. Toen werden ze overgenomen door eneco of essent ofzo en dat was een tarief 3x zo hoog. En dan mag je na 1 of 2 maanden ofzo overstappen en toen dus bij Innova uitgekomen… snap niet als je dit al keer mee hebt gemaakt je dan puur voor het goedkoopste tarief gaat ipv even verder kijkt. Bijna niemand zet de tarieven momenteel vast, behalve zij en zij zitten echt nog ver onder de €2,- per m3. Zou toch al een teken moeten zijn dat dat niet helemaal jovel is. Maar goed ieder zn eigen ding en ze wonen in een klein appartement dus zouden het wel kunnen dragen als ze dadelijk nog eens 3x zoveel moeten gaan betalen.
Ik had het al eerder gelezen in dit topic denk ik, na heel lang uitstellen heb ik eindelijk zigg.o gebeld voor korting. Komend half jaar betalen we de helft van ons normale bedrag. Besparen we iets meer dan €200 mee. Kunnen we weer een halve maand gas/elektra van betalen
Waar vond je die info over Innova? Ik kon daar niks over vinden namelijk (zit daar zelf bij met contract dat ik in sept 2021 nog 3 jaar verlengde). Bij googlen naar die verhalen van eind vorig jaar kwam ik hun naam niet tegen. Ze hebben juist klanten van een van die failliete partijen overgenomen.
Ik heb het geluk dat ze mijn huis voor de winter gaan renoveren (wel weer huursverhoging) en dat ik komend schooljaar in ieder geval fulltime kan gaan werken, maar ik vraag me ook af hoe ik alles moet betalen. Ik verbruik minder gas en elektriciteit dan vorig jaar maar waar ik toen 400 terugkreeg, zou ik nu 500 euro moeten bijlappen terwijl ik wel meer betaal. En in mijn eentje 225 euro per maand betalen is teveel.
Ik krijg nu wel zonnepanelen dus ik vraag me af of het misschien zin heeft om een elektrische kachel aan te schaffen in plaats van de gewone verwarming te gebruiken. Of gaat de energierekening daar ook nog steeds enorm van omhoog?