@Zeezout ik volg het topic op tweakers over energieleveranciers. De enige optie die er nu nog is volgens mij is via consumind een contract afsluiten voor drie jaar met Energie Direct. Gasprijs voor dat contract is volgens mij €2,37/m3. Enorm duur natuurlijk, maar sommige leveranciers zitten al op €3 of €4 per kuub gas met hun variabele tarieven, en je weet waar je aan toe bent komende winter. Je krijgt dan na afloop van elk jaar korting op het tarief, dus ieder jaar daalt je tarief iets.
@Zeezout ons vaste contract is net afgelopen en bij ons was blijven bij de leverancier waar we al zaten op dit moment in ieder geval goedkoper dan overstappen/nieuw contract afsluiten. Alsnog erg pijnlijk hoor. Ik probeer af en toe ff te checken wat de tarieven bij anderen doen, want dat is dan wel weer het voordeel van variabel: per maand opzegbaar. Als de tarieven gaan stijgen straks voor ons, ga ik ook weer vergelijken. Beetje kak dat je nu echt zelf alles moet checken omdat veel niet meer in die vergelijkers zitten, maar met de huidige tarieven wel de moeite waard.
Innova schijnt nog wel contracten voor een jaar af te sluiten, daar zit mijn moeder bij sinds begin zomer dus die zei je moet daar kijken. Maar zit daar qua tarief hoger dan wanneer we dus bleven waar we nu zitten én ik lees online niet zo’n beste dingen over hun solvabiliteit en klantenservice, dus wat als het straks nog verder gaat stijgen en zij ook omvallen omdat ze tarieven vast hebben staan?
Tis gewoon echt een ruksituatie en mij bezorgd het soms ook echt stress moet ik zeggen.
Heb dit een beetje met een scheef oog gevolgd maar weet jij of het klopt dat je je voor 300 euro evt kan uitkopen mochten de prijzen toch op magische wijzen dalen.
Wij zitten variabel nu. Dat tarief is duurder dan hetgeen wat we nu betalen, dat is nog onder de 2 euro volgens mij.
Ja, dat klopt. Opzegvergoeding is wettelijk vastgelegd en hoeveel je moet betalen is afhankelijk van hoe lang je contract nog loopt. Maar maximaal €250 ‘boete’ als je gas en elektra afneemt. Dus als de tarieven weer gaan dalen kun je berekenen of het financieel slimmer is om je lange contract af te kopen en een nieuw contract met lagere tarieven af te sluiten
@Suikerklontje ongevraagd advies maar ik zou je moeder adviseren om ver weg te blijven van Innova. Zij stonden er voor de energiecrisis financieel al slecht voor, en op internet regent het klachten dat zij momenteel eenzijdig de voorschotbedragen enorm verhogen. Dat zou een teken aan de wand kunnen zijn dat ze financieel op omvallen staan, en alleen aan de betalingsverplichtingen kunnen voldoen door die hoge voorschotten van klanten te vragen. Als ze failliet gaan ben je overgeleverd aan de dan geldende tarieven, en die kunnen zo maar enorm hoog zijn als ze midden in de winter omvallen.
En als zelf je vaker gaat overstappen ivm tarieven, let er dan op dat je in het stookseizoen meer verbruikt dan je betaalt aan voorschot, dus als je dan overstapt moet je bijbetalen op de eindafrekening omdat je niet lang genoeg klant bent geweest om het dure stookseizoen te compenseren. Kan een vervelende verrassing zijn
Bedankt! Nu nog even bedenken of we de gok willen nemen…weet iemand hier meer over de huidige verwachting wbt de gasprijzen komende winter?
Dit kunnen zelfs professionals tegenwoordig amper nog zeggen dus ik zou niet uitgaan van mensen op dit forum als ik eerlijk ben
Het afgelopen jaar is het om de meest onverwachte redenen op en neer gegaan en een einde aan de oorlog in Oekraïne werd gezien als verlossing maar nu speelt ook de droogte en daardoor lage waterstand mee. Daarnaast is het belangrijk dat voorraden worden aangevuld, op welke manier dat ook is en vervolgens zijn we natuurlijk sterk afhankelijk van de meest onvoorspelbare factor; het weer (of misschien is nummer 1 qua onvoorspelbaarheid Poetin).
Volgens logica gaan de prijzen natuurlijk omhoog wanneer een koudere periode aanbreekt en dat zal waarschijnlijk ook wel gebeuren, maar in welke mate… uiteindelijk is het voor zo’n groot deel speculatie.
Nu heb ik toch iets gezegd over “de prijzen” maar meer om aan te geven hoe onvoorspelbaar het is. Oktober vorig jaar dachten we ook dat de piek bereikt was, afgelopen februari dachten we dat weer, en afgelopen dagen gaat het wederom door het dak. En in de tussentijd zakt het ook in he, het is geen continu stijgende lijn maar dat is juist mijn punt
Ja dat zei ik idd ook al tegen haar. Snap het sowieso niet, want hun energieleverancier viel dus om eerder dit jaar. Toen werden ze overgenomen door eneco of essent ofzo en dat was een tarief 3x zo hoog. En dan mag je na 1 of 2 maanden ofzo overstappen en toen dus bij Innova uitgekomen… snap niet als je dit al keer mee hebt gemaakt je dan puur voor het goedkoopste tarief gaat ipv even verder kijkt. Bijna niemand zet de tarieven momenteel vast, behalve zij en zij zitten echt nog ver onder de €2,- per m3. Zou toch al een teken moeten zijn dat dat niet helemaal jovel is. Maar goed ieder zn eigen ding en ze wonen in een klein appartement dus zouden het wel kunnen dragen als ze dadelijk nog eens 3x zoveel moeten gaan betalen.
Ik had het al eerder gelezen in dit topic denk ik, na heel lang uitstellen heb ik eindelijk zigg.o gebeld voor korting. Komend half jaar betalen we de helft van ons normale bedrag. Besparen we iets meer dan €200 mee. Kunnen we weer een halve maand gas/elektra van betalen
Waar vond je die info over Innova? Ik kon daar niks over vinden namelijk (zit daar zelf bij met contract dat ik in sept 2021 nog 3 jaar verlengde). Bij googlen naar die verhalen van eind vorig jaar kwam ik hun naam niet tegen. Ze hebben juist klanten van een van die failliete partijen overgenomen.
Ik heb het geluk dat ze mijn huis voor de winter gaan renoveren (wel weer huursverhoging) en dat ik komend schooljaar in ieder geval fulltime kan gaan werken, maar ik vraag me ook af hoe ik alles moet betalen. Ik verbruik minder gas en elektriciteit dan vorig jaar maar waar ik toen 400 terugkreeg, zou ik nu 500 euro moeten bijlappen terwijl ik wel meer betaal. En in mijn eentje 225 euro per maand betalen is teveel.
Ik krijg nu wel zonnepanelen dus ik vraag me af of het misschien zin heeft om een elektrische kachel aan te schaffen in plaats van de gewone verwarming te gebruiken. Of gaat de energierekening daar ook nog steeds enorm van omhoog?
Als je zoekt via Trustpilot/klacht.nl lees je deze verhalen massaal. Volgens mij komt dat hoge voorschot vanaf eind juni/juli vaak voor
Linkje over solvabiliteit: Deze energieleveranciers kampen met solvabiliteitsproblemen
Weet niet of iemand hier iets aan heeft maar ik ben in april verhuisd en moest een nieuw contract (geen gas, heb alleen electriciteit). Vandebron vond ik toen wel chill maar wel alleen variabele contracten. Toch afgesloten want niks anders kon. Na twee maanden kreeg ik een mail dat het termijnbedrag verhoogd ging worden met 5 euro maar ook direct de aanbieding om over te gaan naar een vast contract met de lagere prijs, voor één jaar. Die prijs is nog steeds veel te hoog voor mij maar heb dus nu wel een vast contract.
Ik zit bij VanDeBron energiemaatschappij, maar als ik in mn account kijkt dan wordt de maand augustus niet bijgewerkt. Normaal kan ik van minimaal 2 dagen mn gebruik terugzien, nu staat er wel iets maar dat klopt niet. Sowieso mn zonnepanelen worden niet meegenomen zag ik. Meer mensen die hier last van hebben? Had al contact gezocht met ze maar krijg geen gehoor. Heel vreemd…
Anders maar wachten tot eind van de maand, dan krijg ik ook altijd een mailtje met overzicht van de maand, maar vind t wel raar…
Ik ben pas verhuisd naar een gloednieuw nieuwbouwappartement en heb alleen elektriciteit. Het is een erg verduurzaamde woning dus gelukkig vallen de kosten (nu nog) heel erg mee. Nu zag ik afgelopen maand ineens bijna het dubbele aan elektriciteitsverbruik vergeleken met de twee maanden ervoor terwijl ik er voor de helft van de tijd niet eens ben geweest?
Er is een slimme meter. Maar ik heb alleen de app van mijn energieleverancier waar ik het bijhoud, dat is gewoon per dag of per week. Een globaal overzicht. Hoe zien jullie de precieze momenten aan verbruik, @Crusti_Croc bijv? Ik huur de woning trouwens.
Want ik snap niet hoe dit kan, omdat ik bijv zelfs twee weken niet eens thuis ben geweest.
Heb je je leverancier wel toestemming gegeven om om het kwartier je slimme meter uit te lezen? Want ik kan het in mijn app per uur zien omdat mijn leverancier mag uitlezen per kwartier
Ik heb indd toestemming gegeven om de slimmer meter uit te lezen (moest ook wel) maar niet specifiek per kwartier. De app leest ook m’n slimme meter uit. Kan me niet herinneren dat ik dat precies gevraagd heb gekregen
Ik heb vorige week (ik denk woensdag) nog ingelogd en m’n verbruik kunnen zien, vandaag lukt het niet, maar helemaal niks laadt, dus ik vermoed iets van een storing?
Wij zitten bij van de bron en gaan per september over naar variabel. Hebben helaas geen aanbod gehad voor een nieuw vast contract.
@OITNB Bij ons wordt er wel elke dag uitgelezen. Zonnepanelen worden soms niet mee genomen, omdat dan het netwerk overbelast is. Hebben wij sinds kort last van nu iedereen zonnepanelen in de straat heeft, dat was tot een jaar geleden niet zo.
Heb zelf niks te maken gehad met een verhoogd voorschot en betaal ivm prijzen van nu vrijwel ‘niks’ per kuub gas. Wel apart dan. Partijen die de failliete toko’s hebben overgenomen staan onder strenger toezicht van ACM las ik bij ACM zelf wat ik an sich geruststellender vind dan recensies van particulieren. Zit er nu toch vast (hopelijk voor deze prijs tot m’n contract afloopt in maart 2025 )
Nooooo wij zitten bij easyenergy en betalen dagprijzen (onze leverancier ging oktober vorig jaar falliet)… de gasprijs is morgen al 3 euro!! Nu al, wat gaat dat deze winter worden .
Met stroom is dit trouwens wel heel chill want we kunnen per uur tot morgen zien wat de stroomprijs is. Die is soms echt heel laag dus dan zetten we altijd wasmachine en vaatwasser aan.
We hebben gelukkig wel vanaf volgende week een hybride warmtepomp en zonnepanelen, maar met deze prijzen blijft het duur. We kunnen het vastzetten voor 400 pm, maar dat is zooooveel… (voor een jaar)