Budget- en besparingstopic

Reken dat eens uit over een jaar? 400€ is duur, maar de kans is groot dat het van de winter nog veel meer wordt dan die €3,- die het morgen is. Misschien wel het dubbele. In de maanden dat je het meeste verbruikt. Dus als je dat dan vergelijkt met wat je het afgelopen jaar hebt verbruikt, valt €400,- misschien wel mee aan het einde? Wel mega bizar dat ik dit schrijf hoor, want het is echt mega veel geld.

Ik ben trouwens benieuwd wat bij jullie uiteindelijk de keuze op een hybride warmtepomp heeft doen vallen? Wij hebben hier ook naar zitten kijken, maar zijn er nog niet helemaal uit. Ook nog niet voldoende in verdiept, maar ben dus wel benieuwd wat jullie overweging erin is geweest als je daar iets over wilt delen. Wij zitten ook te kijken om het dak beter te laten isoleren (hebben schuin dak van 30jr oud en dat loopt ook door op 3 vd 4 slaapkamers), maar dat wordt ook een behoorlijke investering want heel de zolder + dus 3 slaapkamers.

1 like

Ja, ik probeer mijn vriend ervan te overtuigen een contract af te sluiten maar hij is nog niet overtuigd. Ik wou dat een energie adviseur ons even goed kon adviseren…

We betalen deze maanden overigens heel weinig, ongeveer 100 pm voor gas en stroom samen. Maar ben vooral heel bang voor een koude winter. We hebben een groot huis en met 2 kleine kinderen kan ik het niet maken om de verwarming uit te houden.

Maar hybride warmtepomp, ik weet er niet alles van maaaar wij hadden echt net een nieuwe cv ketel. Die zou bij een normale warmtepomp onnodig dus wel zonde. En volgens mij (maar not sure) is een gewone warmtepomp veel duurder?

2 likes

Onze cv-ketel is ook nog niet zo oud, dus dat is een goede om mee te nemen in de overweging. Een half jaar voor wij het huis kochten ging de oude kapot, dus daar hebben we echt mazzel mee gehad. Gewone warmtepomp is volgens mij inderdaad duurder, maar kan ook niet zomaar als ik het goed heb begrepen.

@Handtas thanks, helder verhaal! Beneden is het bij ons na de verbouwing aardig goed geisoleerd, op de spouwmuur van het oude gedeelte na. Hele huis behalve kantoor had al vloerisolatie en dat hebben wij met de verbouwing aangepakt (het kantoor beter isoleren, want dat was zowel qua muren als vloer slecht geisoleerd en in september al een koude ruimte zeg maar). Wij hebben beneden overal vloerverwarming ook. Afgelopen winter hebben we boven de verwarming niet aangehad, alleen de vloerverwarming in de badkamer maar was ook geen hele koude winter zoals jaar ervoor bv. Alleen een aantal keer ‘s avonds op de kamer van de jongste, omdat het daar dus wel echt heel erg koud werd en die zelfs dik ingepakt wakker werd vd kou. Vandaar dat we nu zitten de denken aan het schuin dak beter isoleren. Afgelopen winter was er nog 1 slaapkamer vrij, maar die is binnenkort ook gevuld en dat is de enige slaapkamer met 2 schuine wanden dus ben wel heel benieuwd wat die gaat doen qua kou. Nu in de zomer is dat de heetste kamer omdat vanaf einde ochtend ze zon erop staat.

Merk je met douchen veel verschil tot het water niet meer koud is of pakt de cv het dan goed over? Vind het nu bij ons vaak al erg lang duren, wij hebben de ketel beneden.

Ik kan het wel zien, maar eigenlijk geen idee of dat wel klopt. Als ik vergelijk met juli dan heb ik wel het idee dat het klopt eigenlijk. Zonnepanelen staan er ook gewoon bij

4 likes

Ik dacht weer dat bij een hybride warmtepomp er een soort airco hing ipv normale/vloer verwarming. Wij hebben namelijk een cv ketel waar een hybride warmtepomp op aangesloten kan worden.

Aah vandaar, zouden jullie dan zelf gaan isoleren? Dan valt het misschien nog wel mee met de kosten. De douche gaat bij ons nog wel via de cv, we zouden eventueel een boilervat kunnen laten plaatsen om ook het stromend water via de pomp te laten verwarmen maar vind ik nu niet nodig (en het geld is op haha). Eerst maar eens zien hoe we zo de winter doorkomen.

1 like

We hebben buiten een unit staan die op een airco lijkt, denk dat ie ietsjes groter is dan de gemiddelde airco unit. Die is verbonden met de cv op zolder en met de vloerverwarming, dus de warmte komt wel uit de vloerverwarming.

3 likes

Leuk zo’n thuiswerkvergoeding van 2 euro per dag maar ik vrees dat met de huidige gasprijzen het in de winter gewoon goedkoper is om de trein naar werk te betalen a 10,40 (krijg 6 euro reiskosten in dat geval, dus betaal zelf 4,40) dan om thuis te werken. Als ik thuiswerk staat de verwarming vanaf 08.00 uur ‘s ochtends aan vs. vanaf 19.00 als ik op werk ben.

7 likes

Ja echt hè! Bij mij is de reisvergoeding zelfs iets hoger dan de thuiswerkvergoeding (ga met de fiets dus vrijwel geen kosten) dus dan is de som snel gemaakt. Afhankelijk van hoe hoog de energierekening uit gaat vallen tegen die tijd ga ik ook maar veel op kantoor werken denk ik (wel jammer want vind 2 dagen thuis werken juist zo fijn).

3 likes

Hoor je die unit goed buiten? Al zal dat nu in de zomer wel meevallen natuurlijk (hoop ik).

Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een hybride warmtepomp. Krijgen alleen pas eind december de sleutel van ons nieuwe huis. Binnenkort gaan we wel langs om foto’s te maken van de huidige installatie en opmeten, zodat we wel alvast een offerte kunnen opvragen. Hopelijk gaat dat wat schelen met de wachttijd uiteindelijk.

1 like

We hebben hem een enkele keer aangehad voor de zomer, toen vond ik het meevallen. De hele zomer staat hij uit, dan hoor je dus ook echt niks. We wachten nog even het stookseizoen af en gaan dan een ombouw ervoor kopen, die heb je ook geluid dempend.

1 like

Wij wachten waarschijnlijk tot de hybride warmtepomp van Itho Daalderop (Vincent) beschikbaar is - deze heeft geen buitenunit.

1 like

Edit: post leeggehaald!

1 like

Er zijn forummers met facturen die oplopen in de honderden euro’s per maand en je vraagt je af of 50 euro per maand nog goedkoper kan? Het ligt waarschijnlijk aan mij maar ik zou content zijn met die voorwaarden en geen slapende honden wakker maken.

27 likes

Ik zou vooral nu geen energiebedrijven vertrouwen met je spaarpotje. Zelfs de grote partijen niet. Liever wat bijbetalen dan je spaarpotje kwijt

8 likes

Nou ik zou vooral niet overstappen want ook de huidige tarieven voor elektra liggen veel hoger dan wat jij niet betaald. Maar dat betaal je alleen over het deel wat je meer verbruikt dan opwekt en dat doe je niet. Dus je betaald alleen de vaste leveringskosten enzo en die zijn denk ik overal hetzelfde? Maar dat zou je kunnen checken.

Als je niks teruglevert heb je idd niet zoveel met de terugleververgoeding te maken.

En idd als een maatschappij omvalt ben je alles wat je teveel hebt betaald kwijt, dus zou even goed narekenen wat je met je huidige tarieven per jaar moet betalen en dat door 12 delen en daar je voorschot op zetten. Niet nu een potje opbouwen in de energiesector. Ook grote maatschappijen zouden om kunnen vallen.

Klopt, je hebt wel gelijk! Sorry. Ik dacht vanuit mijn eigen perspectief en financiën en hoe kunnen we een zo goed mogelijk contract afsluiten. Dat is egoïstisch en niet de beste vraag inderdaad! Daar had ik beter over kunnen nadenken voor ik de vraag stelde.

@Suikerklontje @tessel Niet nagedacht over dat ook een grote partij zou kunnen omvallen, daar denk ik veel te makkelijk over! Volgens mij komt onze jaarafrekening al snel, in oktober, dus dan kunnen we het wel gaan aanpassen inderdaad. Goede tip, dank je!

4 likes

Even een anonieme poll omdat ik alles alleen maar duurder zie worden.

Denk jij de komende winter of erna als je vaste contract later afloopt(mocht je die al hebben) in financiële problemen te komen? Of bv door de stijgende boodschappen prijzen?

• Ja
  • Nee, maar moet heel erg gaan besparen (bv helemaal geen verwarming meer aan)
  • Nee, maar moet wel bewuste keuzes gaan maken (verwarming lager, anders boodschappen doen)
  • Nee, kan gewoon doen wat ik altijd deed

0 stemmers

1 like

Mensen mogen best wat mijn vraag was hoor (of mijn tarieven anders/beter kunnen), daarom heb ik het niet weggehaald. Maar in de context van mijn hele verhaal en de opmerking van @Daelyss (ze heeft helemaal gelijk) voelt het fijner om het hele stuk met inhoud weg te halen.

3 likes

We kunnen alles blijven doen, maar het gaat een ziek groot gat in ons te sparen bedrag slaan en daar maak ik mij wel zorgen om, want er komen nogal wat grote kostenposten aan de komende tijd.

4 likes