Budget- en besparingstopic

Ik verhuis in oktober en heb geen flauw idee hoeveel meer het me allemaal gaat kosten. Dus ik denk dat ik sowieso zuinig doe en hopelijk valt het dan mee.

2 likes

Wij gaan van een inkomen naar twee dus we kunnen hoogstwaarschijnlijk alles blijven doen (en meer). Met 1 inkomen ook wel, maar dan misschien wel besparen op vakantie, uit eten etc

3 likes

Ik ga verhuizen naar een appartement dat dubbel zo groot is dan wat ik nu heb :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: ik durf er echt niet aan te denken. Gelukkig is het nieuwe appartement wel gas vrij maar stadsverwarming zal ook wel de pan uit rijzen

1 like

Och dat is toch niet meer te doen ook…
Dit gaat echt de verkeerde kant op.

4 likes

Ik ben begin dit jaar verhuisd en hierdoor betaal ik per maand €300 minder dan voorheen aan mijn woning. Ik dacht hierdoor eindelijk flink te kunnen sparen maar met de stijgende prijzen voor energie en boodschappen gaat dat niet lukken. Als ik nog in mijn oude appartement had gewoond had ik wel echt spaargeld moeten gebruiken om mijn rekeningen te kunnen blijven betalen.

Ja voorlopig zijn de prijzen van stadsverwarming gekoppeld aan de gasprijzen. Ze zijn er wel mee bezig om dat los te koppelen, maar ja politiek en bureaucratie.

1 like

Alsof verhuis stress nog niet genoeg was

2 likes

Ik heb ook stadsverwarming in een appartement, maar om je misschien een beetje gerust te stellen: mijn kosten zijn eigenlijk niet heel veel hoger dan toen ik nog op mijn 3x zo kleine studentenkamer woonde, omdat ik in de praktijk toch alleen de verwarming in de woonkamer aanzet en het in de rest v/h appartement niet echt nodig heb (en ik ben een koukleum). Dus al met al verwarm ik eigenlijk ongeveer een even grote ruimte. Hopelijk valt het mee!

6 likes

@Frambozentaartje ons vaste contract is afgelopen maand afgelopen en wij voelen het nu ook vooral in sparen, maar vinden dat dusdanig oncomfortabel dat we toch wel andere keuzes gaan maken in dingen. Ik krijg de komende maanden een zez-uitkering en vul die ook aan vanuit mijn zakelijke buffer, dus die krimpt ook weer lekker.

Plus het contract dat we nu hebben is variabel en ik verwacht nog wel verdere stijgingen van met name het gas… dus dan liever nu vast wat dingen aanpassen dat we het straks vooral in sparen blijven voelen dan van de winter denken kak en nu.

@Batalash echt om te janken he. Wij zijn ook €305,- in de maand gestegen voor alleen gas en leveringskosten (want onze zonnepanelen hebben meer opgewekt dan we hebben verbruikt dus elektra is niet eens meegerekend). Het kan nog wel de moeite waard zijn je verbruik van afgelopen jaar even door te rekenen met de nieuwe tarieven, alhoewel bij ons de conclusie was dat het voorschot meer omhoog moest dan het voorstel vd leverancier (die adviseerde in eerste instantie zelfs minder dan we nu betaalden, bij een tarief wat bijna 3x zo hoog is)

2 likes

Het isoleren is ook geen geld meer besparen op je oude bedrag, maar ondertussen alleen een rem op het stijgen van je nieuwe bedrag geworden :cry:

1 like

Ik heb ja geantwoord, in theorie ga ik het waarschijnlijk wel redden omdat ik een redelijke buffer spaargeld heb, maar ik de praktijk moet ik rondkomen van een bijstandsuitkering. En door dat spaargeld kom ik voor al de extra aanvragen (energietoealag, voedselbank, noem het maar op) niet in aanmerking. Dus ik vind het wel spannend om te zien hoe veel ik er straks echt op achteruit ga. Zuinig leven kan ik goed maar de onzekerheid vind ik niet fijn.

8 likes

Even iets positiefs, gisteren meer energie opgewekt dan verbruikt whie! (Eerste halve dag dat onze zonnepanelen aangesloten waren)

7 likes

Dat helpt wel! Ik heb een hekel aan verwarming in de slaapkamer dus nu (en straks) gebruiken we alleen de verwarming in de woonkamer en badkamer. De woonkamer is kleiner dan wat ik nu heb (ivm keuken/woon samen maar keuken/woon apart), misschien laat 't dat ook wel wat schelen :smiling_face_with_tear:

3 likes

Wij hebben variabele elektriciteitsprijzen, het verschilt per uur. In de app kun je voor 24 uur vooruitkijken en meestal is het 's nachts tussen 24:00-06:00 bijna gratis/ heel goedkoop. Ik stel daarom tegenwoordig de vaatwasser met de uitstel-functie in op middernacht. Ik zag net dat onze wasmachine een ‘nachtstand’ heeft waarin hij heel weinig geluid maakt. Ik hoop dat dit ook echt zo is :grimacing: Ik ga het vannacht testen, draai af en toe een lege trommel op 90 graden tegen wasluis. Kost als het goed is vannacht dus (edit:bijna) niks :crossed_fingers:

1 like

Ja mijn vriend zei ook al ‘dat gaat vast gauw veranderen’. Dus ik maak er maar gebruik van zo lang het nog kan

Ik heb gerekend dat met de prijzen die ik nu betaal bij m’n vaste contract ik 20€ per maand minder kan betalen dan ik nu doe (en dan heb ik al een hoger verbruik gerekend). Maar nu is er ook nog die energie korting van rond de 500€.
Als ik dus 1700€ per jaar wil betalen, moet ik daar dan die 500€ nog afhalen en dan dat instellen als termijnbedrag?
Ik kan eventueel bijbetalen vanuit spaargeld maar wil ook niet veeeels te laag zitten natuurlijk.

1 like

Huh is die 500 euro niet de toeslag voor lage inkomens?

4 likes

Nee, alle huishoudens Maatregelen om de hoge energieprijzen te compenseren | Koopkracht | Rijksoverheid.nl

6 likes

Nee klopt! Er komt nog wel wat bij, dus gratis is het niet. Maar dit is als het goed is wel het grootste deel van de kosten, goedkoper wordt het niet (helaas :cry:)

2 likes

Verhuurder gooit all-inhuur omhoog vanwege energieprijzen, mag dat? Verhuurder gooit all-inhuur omhoog vanwege energieprijzen, mag dat? | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (via @NUnl)

Ik las dit toevallig vd week! Mss heb je daar wat aan.

2 likes