Budget- en besparingstopic

We hebben hem een enkele keer aangehad voor de zomer, toen vond ik het meevallen. De hele zomer staat hij uit, dan hoor je dus ook echt niks. We wachten nog even het stookseizoen af en gaan dan een ombouw ervoor kopen, die heb je ook geluid dempend.

1 like

Wij wachten waarschijnlijk tot de hybride warmtepomp van Itho Daalderop (Vincent) beschikbaar is - deze heeft geen buitenunit.

1 like

Edit: post leeggehaald!

1 like

Er zijn forummers met facturen die oplopen in de honderden euro’s per maand en je vraagt je af of 50 euro per maand nog goedkoper kan? Het ligt waarschijnlijk aan mij maar ik zou content zijn met die voorwaarden en geen slapende honden wakker maken.

27 likes

Ik zou vooral nu geen energiebedrijven vertrouwen met je spaarpotje. Zelfs de grote partijen niet. Liever wat bijbetalen dan je spaarpotje kwijt

8 likes

Nou ik zou vooral niet overstappen want ook de huidige tarieven voor elektra liggen veel hoger dan wat jij niet betaald. Maar dat betaal je alleen over het deel wat je meer verbruikt dan opwekt en dat doe je niet. Dus je betaald alleen de vaste leveringskosten enzo en die zijn denk ik overal hetzelfde? Maar dat zou je kunnen checken.

Als je niks teruglevert heb je idd niet zoveel met de terugleververgoeding te maken.

En idd als een maatschappij omvalt ben je alles wat je teveel hebt betaald kwijt, dus zou even goed narekenen wat je met je huidige tarieven per jaar moet betalen en dat door 12 delen en daar je voorschot op zetten. Niet nu een potje opbouwen in de energiesector. Ook grote maatschappijen zouden om kunnen vallen.

Klopt, je hebt wel gelijk! Sorry. Ik dacht vanuit mijn eigen perspectief en financiën en hoe kunnen we een zo goed mogelijk contract afsluiten. Dat is egoïstisch en niet de beste vraag inderdaad! Daar had ik beter over kunnen nadenken voor ik de vraag stelde.

@Suikerklontje @tessel Niet nagedacht over dat ook een grote partij zou kunnen omvallen, daar denk ik veel te makkelijk over! Volgens mij komt onze jaarafrekening al snel, in oktober, dus dan kunnen we het wel gaan aanpassen inderdaad. Goede tip, dank je!

4 likes

Even een anonieme poll omdat ik alles alleen maar duurder zie worden.

Denk jij de komende winter of erna als je vaste contract later afloopt(mocht je die al hebben) in financiële problemen te komen? Of bv door de stijgende boodschappen prijzen?

• Ja
  • Nee, maar moet heel erg gaan besparen (bv helemaal geen verwarming meer aan)
  • Nee, maar moet wel bewuste keuzes gaan maken (verwarming lager, anders boodschappen doen)
  • Nee, kan gewoon doen wat ik altijd deed

0 stemmers

1 like

Mensen mogen best wat mijn vraag was hoor (of mijn tarieven anders/beter kunnen), daarom heb ik het niet weggehaald. Maar in de context van mijn hele verhaal en de opmerking van @Daelyss (ze heeft helemaal gelijk) voelt het fijner om het hele stuk met inhoud weg te halen.

3 likes

We kunnen alles blijven doen, maar het gaat een ziek groot gat in ons te sparen bedrag slaan en daar maak ik mij wel zorgen om, want er komen nogal wat grote kostenposten aan de komende tijd.

4 likes

Ik verhuis in oktober en heb geen flauw idee hoeveel meer het me allemaal gaat kosten. Dus ik denk dat ik sowieso zuinig doe en hopelijk valt het dan mee.

2 likes

Wij gaan van een inkomen naar twee dus we kunnen hoogstwaarschijnlijk alles blijven doen (en meer). Met 1 inkomen ook wel, maar dan misschien wel besparen op vakantie, uit eten etc

3 likes

Ik ga verhuizen naar een appartement dat dubbel zo groot is dan wat ik nu heb :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: ik durf er echt niet aan te denken. Gelukkig is het nieuwe appartement wel gas vrij maar stadsverwarming zal ook wel de pan uit rijzen

1 like

Och dat is toch niet meer te doen ook…
Dit gaat echt de verkeerde kant op.

4 likes

Ik ben begin dit jaar verhuisd en hierdoor betaal ik per maand €300 minder dan voorheen aan mijn woning. Ik dacht hierdoor eindelijk flink te kunnen sparen maar met de stijgende prijzen voor energie en boodschappen gaat dat niet lukken. Als ik nog in mijn oude appartement had gewoond had ik wel echt spaargeld moeten gebruiken om mijn rekeningen te kunnen blijven betalen.

Ja voorlopig zijn de prijzen van stadsverwarming gekoppeld aan de gasprijzen. Ze zijn er wel mee bezig om dat los te koppelen, maar ja politiek en bureaucratie.

1 like

Alsof verhuis stress nog niet genoeg was

2 likes

Ik heb ook stadsverwarming in een appartement, maar om je misschien een beetje gerust te stellen: mijn kosten zijn eigenlijk niet heel veel hoger dan toen ik nog op mijn 3x zo kleine studentenkamer woonde, omdat ik in de praktijk toch alleen de verwarming in de woonkamer aanzet en het in de rest v/h appartement niet echt nodig heb (en ik ben een koukleum). Dus al met al verwarm ik eigenlijk ongeveer een even grote ruimte. Hopelijk valt het mee!

6 likes

@Frambozentaartje ons vaste contract is afgelopen maand afgelopen en wij voelen het nu ook vooral in sparen, maar vinden dat dusdanig oncomfortabel dat we toch wel andere keuzes gaan maken in dingen. Ik krijg de komende maanden een zez-uitkering en vul die ook aan vanuit mijn zakelijke buffer, dus die krimpt ook weer lekker.

Plus het contract dat we nu hebben is variabel en ik verwacht nog wel verdere stijgingen van met name het gas… dus dan liever nu vast wat dingen aanpassen dat we het straks vooral in sparen blijven voelen dan van de winter denken kak en nu.

@Batalash echt om te janken he. Wij zijn ook €305,- in de maand gestegen voor alleen gas en leveringskosten (want onze zonnepanelen hebben meer opgewekt dan we hebben verbruikt dus elektra is niet eens meegerekend). Het kan nog wel de moeite waard zijn je verbruik van afgelopen jaar even door te rekenen met de nieuwe tarieven, alhoewel bij ons de conclusie was dat het voorschot meer omhoog moest dan het voorstel vd leverancier (die adviseerde in eerste instantie zelfs minder dan we nu betaalden, bij een tarief wat bijna 3x zo hoog is)

2 likes

Het isoleren is ook geen geld meer besparen op je oude bedrag, maar ondertussen alleen een rem op het stijgen van je nieuwe bedrag geworden :cry:

1 like