Budget- en besparingstopic

Bij mij zit warmte in de servicekosten. Deze zijn van 116 naar 146 gegaan per 2 augustus 2022. Ik denk dat als ik veel ga stoken ik zeker een eindafrekening ga krijgen ja…

Ik kan er ook voor kiezen om zelf nog deze kosten te verhogen. Maar daar kies ik niet voor en ben ook niet van plan om de verwarming aan te gooien. Ik ga tochtstrips aanschaffen en heb goede ervaringen gelezen over elektrische kacheltjes.

Echter denk ik wel dat je verhuurder dit dus wel mag verhogen. Geen idee verder of dit ook maar 1x per jaar mag, of dat het voor servicekosten anders zit.

Bij eneco betaal ik dus alleen maar elektra en kookgas (kookgas is jaarlijks 65m3) dus daar betaal ik nu 30 euro per maand. Ik verwacht in oktober omhoog te gaan naar ± 120 euro. Maar ik houd zeker rekening met 200 in het ergste geval.

5 likes

Wij zitten bij United Consumers en ik zie nu dat zij in hun contract hebben staan dat ze 2x per jaar de prijzen mogen aanpassen: juli en jan. Hebben meer dit in hun contract?

1 like

Ik woon in een appartement van de woningbouw en betaal servicekosten inclusief voorschot verwarming en water. Is het dan puur wachten op de afrekening volgend jaar? Hij is nu al geweest en nu kreeg ik nog terug, maar ben best gespannen over hoe het verder gaat. Ik stook nooit, douche 1x in 2 dagen ongeveer en kook op inductie.

Dit was sowieso al standaard bij een contract met variabele tarieven. Het gebeurt nu juist dat leveranciers vaker dan dat de prijzen aanpassen, per kwartaal of per maand bijvoorbeeld

Oke dat heb ik nu nog niet gezien, ben benieuwd. We betalen op dit moment 192e per maand (gebruik is 1450 per jaar ongeveer) aan gas, dus ben bang dat het dan nog fors omhoog gaat.

1 like

Ik was gisteren bij mijn vriend thuis en hij heeft zonnepanelen en airconditioning. Dus ik zei tegen hem: kun jij ook niet verwarmen met je airco? Want dat zou wel gunstig zijn voor deze winter. Neeeee dat kon deze airco niet.

(Context: hij woont er nu zo’n 1,5 jaar en heeft vorig jaar dus volop gas gestookt, de airco is geïnstalleerd door de vorige bewoners)

Ik toch stiekem de handleiding opzoeken op internet. Drie keer raden wie er deze winter waars veel geld gaat besparen :zipper_mouth_face:

18 likes

Mannen :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ik ben dus een beetje bang dat onze rekening niet klopt, omdat we zo weinig betalen. Ik lees ook dat iedereen hier met veel moeite een vast contract wil hebben, maar ik heb die van vandebron juist niet aangenomen omdat ik had uitgerekend dat de tarieven goedkoper zijn bij variabel dan met vast (zelfs als ze hoger worden). Maar nu denk ik echt: ojee heb ik een rekenfout gemaakt?? klopt m’n app wel?

We hebben wel nieuwbouw met alleen elektra dus dat scheelt natuurlijk enorm zonder gas, maar we betalen voor ± 200 kwh per maand ongeveer 35-40 euro.

edit: als ik in m’n gegevens op de website kijk lijkt het inderdaad veel meer te kosten (bijna dubbel soms), maar gaan er veel vaste lasten af (denk die belasting verlaging etc?) Enig idee waarom dat bij ons wel zo is, en bij anderen dan blijkbaar niet? Of is gas inmiddels ZO duur dat dat helemaal niet meer uitmaakt? @Lemongrab ja het gekke is dat ik dus 50 per maand betaal als voorschot (en dat is al hoger dan ooit, eerste jaar betaalden we 30 en kregen we 250 euro terug), maar er echt staat per maand wat ik betaal, en dat is dus heel weinig. In juni zelf 9 euro??

2 likes

Ik betaal ong 85 euro voor 160kwh per maand dus dat is wel een heel groot verschil, kan me haast niet voorstellen dat er nu zulke grote verschillen zijn tussen de leveranciers dat het ergens meer dan de helft goedkoper is? Mijn tarief is deze maand €0,54 per kwh. Je maandelijkse voorschot wordt niet automatisch aangepast aan de variabele tarieven, dat moet je zelf doen, dus het zou wel kunnen dat je nu een te laag voorschot betaalt. Als je ergens je maandelijkse tarief per kwh ziet en weet wat je ongeveer gebruikt kun je zo uitrekenen wat je maandelijkse bedrag zou moeten zijn

1 like

Er gaat inderdaad veel belasting en kosten vanaf. Anders was ik afgelopen maand veel meer kwijt geweest. Onder aan de streep heb ik nu in juli 213kwh voor €20,33 verbruikt.
In juni 183 kwh voor €2, een groot verschil.

2 likes

Bedoel je dit? Ik heb een vast contract sinds augustus. Betaal 100 euro per maand maar verbruik ongeveer 100 kwh en dat kwam in juli neer op €3,28. 43 euro aan electriciteit - 40 euro vaste kosten.

Ohja dit is dus vdbron

1 like

Ik snap de facturen voor elektriciteit ook nooit helemaal. Wij krijgen soms geld toe op elektriciteit? Op de factuur staat: U heeft afgelopen maand 142 kWh verbruikt. De kosten hiervan zijn € 36,54. Uw vaste kosten in deze periode zijn € -40,08. Dus we krijgen 3 euro nog wat? Wij hebben overigens wel gas bij dezelfde leverancier dus moeten uiteraard gewoon flink betalen maandelijks.

2 likes

Dat is die korting op de belastingen en heffingen die eraf gaat. In maanden dat je weinig verbruikt, kan die hoger zijn dan dat wat je moet betalen.

1 like

Ja wij verbruiken elke maand ongeveer dit dus wat stroom betreft zitten we helemaal prima! Alleen op gas moeten we eigenlijk echt nog wat zien te besparen.

Ah ja dit zou het wel verklaren inderdaad misschien.
@FISSA ja precies! juni was bij mij dus ook een mega goedkope maand. Maar ok, dit stelt me wel gerust dat het dus waarschijnlijk wel klopt en dat we gewoon mega veel compensatie krijgen waardoor het goedkoop uitkomt.

1 like

Kende ik niet, maar vind het wel een interessant ding. Heb me aangemeld voor de nieuwsbrief. Bedankt voor de tip!

2 likes

Ja dat bedoelde ik, maar eigenlijk snap ik er ook geen reet meer van nu haha. Ik krijg volgende maand afrekening en zie het dan wel

3 likes

Die -40 is de verrekening van de voorschotperiode van de maand ervoor. Je hebt toen minder verbruikt dan het voorschot, waardoor dat er nu weer afgaat. In die zin loopt je rekening altijd een mini beetje achter, doordat ze steeds uitgaan van dat voorschot. Als het goed is kan je dat ergens op je factuur vinden!

Bij ons ziet het er zo uit:

1 like

Denk dat dit per aanbieder verschillend is? Bij mij is het echt die energiekorting waardoor de vaste leveringskosten in de min komen.

2 likes

Pfff ik maak me dagelijks zorgen over de stijgende prijzen. Mijn vriend en ik zouden ons huis energiezuiniger maken, maar nu is er geen levering van warmtepompen meer voor deze winter. Dat betekent echt 100den euro’s meer betalen aan energie voor ons. Echt balen. En daarnaast zal de offerte ook terug duurder worden omdat we dan weer paar maanden verder zijn.

We hebben nu hout gekocht om in onze haard (die we nooit gebruiken) op te stoken, maar daar wordt het milieu ook niet blijer om. Echt frustrerend. Ik weet niet wat te doen, er moet nog zoveel gebeuren aan het huis maar hoe gaan we dat betalen?