Budget- en besparingstopic

Ik heb ja geantwoord, in theorie ga ik het waarschijnlijk wel redden omdat ik een redelijke buffer spaargeld heb, maar ik de praktijk moet ik rondkomen van een bijstandsuitkering. En door dat spaargeld kom ik voor al de extra aanvragen (energietoealag, voedselbank, noem het maar op) niet in aanmerking. Dus ik vind het wel spannend om te zien hoe veel ik er straks echt op achteruit ga. Zuinig leven kan ik goed maar de onzekerheid vind ik niet fijn.

8 likes

Even iets positiefs, gisteren meer energie opgewekt dan verbruikt whie! (Eerste halve dag dat onze zonnepanelen aangesloten waren)

7 likes

Dat helpt wel! Ik heb een hekel aan verwarming in de slaapkamer dus nu (en straks) gebruiken we alleen de verwarming in de woonkamer en badkamer. De woonkamer is kleiner dan wat ik nu heb (ivm keuken/woon samen maar keuken/woon apart), misschien laat 't dat ook wel wat schelen :smiling_face_with_tear:

3 likes

Wij hebben variabele elektriciteitsprijzen, het verschilt per uur. In de app kun je voor 24 uur vooruitkijken en meestal is het 's nachts tussen 24:00-06:00 bijna gratis/ heel goedkoop. Ik stel daarom tegenwoordig de vaatwasser met de uitstel-functie in op middernacht. Ik zag net dat onze wasmachine een ā€˜nachtstand’ heeft waarin hij heel weinig geluid maakt. Ik hoop dat dit ook echt zo is :grimacing: Ik ga het vannacht testen, draai af en toe een lege trommel op 90 graden tegen wasluis. Kost als het goed is vannacht dus (edit:bijna) niks :crossed_fingers:

1 like

Ja mijn vriend zei ook al ā€˜dat gaat vast gauw veranderen’. Dus ik maak er maar gebruik van zo lang het nog kan

Ik heb gerekend dat met de prijzen die ik nu betaal bij m’n vaste contract ik 20€ per maand minder kan betalen dan ik nu doe (en dan heb ik al een hoger verbruik gerekend). Maar nu is er ook nog die energie korting van rond de 500€.
Als ik dus 1700€ per jaar wil betalen, moet ik daar dan die 500€ nog afhalen en dan dat instellen als termijnbedrag?
Ik kan eventueel bijbetalen vanuit spaargeld maar wil ook niet veeeels te laag zitten natuurlijk.

1 like

Huh is die 500 euro niet de toeslag voor lage inkomens?

4 likes

Nee, alle huishoudens Maatregelen om de hoge energieprijzen te compenseren | Koopkracht | Rijksoverheid.nl

6 likes

Nee klopt! Er komt nog wel wat bij, dus gratis is het niet. Maar dit is als het goed is wel het grootste deel van de kosten, goedkoper wordt het niet (helaas :cry:)

2 likes

Verhuurder gooit all-inhuur omhoog vanwege energieprijzen, mag dat? Verhuurder gooit all-inhuur omhoog vanwege energieprijzen, mag dat? | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (via @NUnl)

Ik las dit toevallig vd week! Mss heb je daar wat aan.

2 likes

Bij mij zit warmte in de servicekosten. Deze zijn van 116 naar 146 gegaan per 2 augustus 2022. Ik denk dat als ik veel ga stoken ik zeker een eindafrekening ga krijgen ja…

Ik kan er ook voor kiezen om zelf nog deze kosten te verhogen. Maar daar kies ik niet voor en ben ook niet van plan om de verwarming aan te gooien. Ik ga tochtstrips aanschaffen en heb goede ervaringen gelezen over elektrische kacheltjes.

Echter denk ik wel dat je verhuurder dit dus wel mag verhogen. Geen idee verder of dit ook maar 1x per jaar mag, of dat het voor servicekosten anders zit.

Bij eneco betaal ik dus alleen maar elektra en kookgas (kookgas is jaarlijks 65m3) dus daar betaal ik nu 30 euro per maand. Ik verwacht in oktober omhoog te gaan naar ± 120 euro. Maar ik houd zeker rekening met 200 in het ergste geval.

5 likes

Wij zitten bij United Consumers en ik zie nu dat zij in hun contract hebben staan dat ze 2x per jaar de prijzen mogen aanpassen: juli en jan. Hebben meer dit in hun contract?

1 like

Ik woon in een appartement van de woningbouw en betaal servicekosten inclusief voorschot verwarming en water. Is het dan puur wachten op de afrekening volgend jaar? Hij is nu al geweest en nu kreeg ik nog terug, maar ben best gespannen over hoe het verder gaat. Ik stook nooit, douche 1x in 2 dagen ongeveer en kook op inductie.

Dit was sowieso al standaard bij een contract met variabele tarieven. Het gebeurt nu juist dat leveranciers vaker dan dat de prijzen aanpassen, per kwartaal of per maand bijvoorbeeld

Oke dat heb ik nu nog niet gezien, ben benieuwd. We betalen op dit moment 192e per maand (gebruik is 1450 per jaar ongeveer) aan gas, dus ben bang dat het dan nog fors omhoog gaat.

1 like

Ik was gisteren bij mijn vriend thuis en hij heeft zonnepanelen en airconditioning. Dus ik zei tegen hem: kun jij ook niet verwarmen met je airco? Want dat zou wel gunstig zijn voor deze winter. Neeeee dat kon deze airco niet.

(Context: hij woont er nu zo’n 1,5 jaar en heeft vorig jaar dus volop gas gestookt, de airco is geĆÆnstalleerd door de vorige bewoners)

Ik toch stiekem de handleiding opzoeken op internet. Drie keer raden wie er deze winter waars veel geld gaat besparen :zipper_mouth_face:

18 likes

Mannen :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ik ben dus een beetje bang dat onze rekening niet klopt, omdat we zo weinig betalen. Ik lees ook dat iedereen hier met veel moeite een vast contract wil hebben, maar ik heb die van vandebron juist niet aangenomen omdat ik had uitgerekend dat de tarieven goedkoper zijn bij variabel dan met vast (zelfs als ze hoger worden). Maar nu denk ik echt: ojee heb ik een rekenfout gemaakt?? klopt m’n app wel?

We hebben wel nieuwbouw met alleen elektra dus dat scheelt natuurlijk enorm zonder gas, maar we betalen voor ± 200 kwh per maand ongeveer 35-40 euro.

edit: als ik in m’n gegevens op de website kijk lijkt het inderdaad veel meer te kosten (bijna dubbel soms), maar gaan er veel vaste lasten af (denk die belasting verlaging etc?) Enig idee waarom dat bij ons wel zo is, en bij anderen dan blijkbaar niet? Of is gas inmiddels ZO duur dat dat helemaal niet meer uitmaakt? @Lemongrab ja het gekke is dat ik dus 50 per maand betaal als voorschot (en dat is al hoger dan ooit, eerste jaar betaalden we 30 en kregen we 250 euro terug), maar er echt staat per maand wat ik betaal, en dat is dus heel weinig. In juni zelf 9 euro??

2 likes

Ik betaal ong 85 euro voor 160kwh per maand dus dat is wel een heel groot verschil, kan me haast niet voorstellen dat er nu zulke grote verschillen zijn tussen de leveranciers dat het ergens meer dan de helft goedkoper is? Mijn tarief is deze maand €0,54 per kwh. Je maandelijkse voorschot wordt niet automatisch aangepast aan de variabele tarieven, dat moet je zelf doen, dus het zou wel kunnen dat je nu een te laag voorschot betaalt. Als je ergens je maandelijkse tarief per kwh ziet en weet wat je ongeveer gebruikt kun je zo uitrekenen wat je maandelijkse bedrag zou moeten zijn

1 like

Er gaat inderdaad veel belasting en kosten vanaf. Anders was ik afgelopen maand veel meer kwijt geweest. Onder aan de streep heb ik nu in juli 213kwh voor €20,33 verbruikt.
In juni 183 kwh voor €2, een groot verschil.

2 likes