Kun je een duurzaamheidslening nemen? Dan kun je in één klap grote stappen maken in de verduurzaming van het huis en dus ook je verbruik flink verlagen. Die lening wordt wel BKR geregistreerd maar de voorwaarden zijn wel gunstig (in 10 jaar afbetalen, je kan zonder boete versneld aflossen en rente is over het algemeen lager dan de hypotheekrente). Je hebt dan ook geen advieskosten om je hypotheek op te hogen en als je meerdere isolerende maatregelen tegelijk doet (vloer-, dak- en spouwmuurisolatie bijvoorbeeld) kun je vaak ook subsidie krijgen. Terwijl als je het zelf stapje voor stapje doet, je geen subsidie krijgt omdat je dan niet aan de voorwaarden voldoet van meerdere maatregelen tegelijk.
Maar het is natuurlijk wel een extra lening waarop je financieel getoetst wordt en die terugbetaald moet worden…
Bedankt voor je reactie, zal dit eens bekijken. Maar als er leverproblemen zijn sta je daar ook met je lening. Ik vind het moeilijk om dan in te schatten hoeveel je moet lenen of wat het uiteindelijk zal kosten die verbouwing.
Ik ben even benieuwd, want stel je hebt zo’n 1-jarig contract en ze vallen om, dan kom je toch ook gewoon weer in een ander variabel contract terecht? Zoals dat ook zou zijn als je nu in een variabel contract zit. Ben even benieuwd in hoeverre dan zo’n faillissement voor jou als klant nadelig zijn zijn (behalve dat je dus af bent van je vaste prijzen).
Edit: ik heb dus gisteren zo’n 1-jarig contract geregeld via Consumind, maar na deze reacties en het lezen van al die slechte reviews denk ik dat ik zo gebruik ga maken van mijn 14-dagen bedenktijd. Sowieso zou het pas ingaan vanaf 4 oktober. Ons contract bij Essent loopt dan af.
Je raakt je opgebouwde voorschotten kwijt als je leverancier omvalt. Dus stel je sluit nu een contract af in de zomer, dan betaal je maanden lang te veel om de winter te compenseren. De leverancier heeft dan een schuld richting jou. Je staat als consument zo ongeveer als laatste in de rij bij de curator die de schulden afhandeld. Knap lullig als je leverancier dan net voor de winter omvalt dan.
Ah zo, dat wist ik niet. Ik snap ‘m! Ik ga zo gelijk bellen en de boel afzeggen. Dan maar variabel…
We zitten nu al 5 jaar bij Essent, die wel betrouwbaar?
Maar dit is bij variabel ook toch? Je betaalt in elk contract elke maand een vast bedrag: in de zomer is dit vaak te hoog en in de winter te laag. In het eind kom je dan precies goed uit (of je krijgt geld terug, of je moet meer betalen). Dus als je leverancier omvalt dan heb je sowieso geldverlies als je een hoog voorschotbedrag hebt
Ja maar blijkbaar wekt die Innova dus de intentie dat ze op omvallen staan? Dan voelt het voor mij al niet meer goed om met zo’n partij in zee te gaan…
Nou daar kan ik online zelf dus vrij weinig over vinden (zit er zelf met nog 2,5 jaar vast) en ze hebben vorig jaar klanten van een van die omgevallen partijen overgenomen. In zo’n geval sta je onder extra toezicht van ACM. Heb zelf ook geen verhoging maandbedrag gehad oid.
Maar ik zou doen wat het beste voelt. Je kunt nu profiteren van wellicht lagere maandlasten. Als ze om zouden vallen ga je toch naar een ander met variabel tarief. En stel ze vallen niet om .
Ja maar stel ze vallen om in de winter, wat hier wordt gezegd, dan hebben we dus straks voor niets een paar maanden honderden euro’s betaald… Pff ik vind het echt heel lastig allemaal, moest er net ook even van huilen. Misschien een beetje overdreven maar dit energiegebeuren zorgt voor zoveel stress. Nu dacht ik even chill te zitten met iig vaste tarieven en dan lees je allemaal slechte comments over dat bedrijf… dus nu durf ik niet goed meer.
Is er een bedrijf wat men hier wél heel erg aanraad?
Wat je ook kan doen nu met vaste tarieven is zelf sparen voor de winter, nu je voorschot laag zetten en in de koudere maanden omhoog. Of niet omhoog, maar wel dat bedrag sparen zodat je het aan het einde van je jaar kunt betalen wat je bij moet betalen. Kijken naar je verbruik van afgelopen jaar en dan op basis daarvan per maand berekenen wat je zou moeten betalen met je nieuwe vaste tarief.
Maar dan moet je dat dus wel bijhouden en niet dat geld aan andere dingen uitgeven. Maar dat is denk ik eerlijk gezegd de enige manier dat je echt safe zit en 100% zeker weet dat je bij eventueel omvallen geen geld kwijt bent.
Dit vind ik wel een goede tip, en dan wel bij Essent (variabel vanaf oktober) blijven zitten dus? Sorry dat ik jou dit vraag, maar het klinkt alsof je er (meer) verstand van hebt.
Edit: O je zegt vast, dus we bij Innova dus. Twijfel of ik dat durf na alle dingen die ik gelezen heb. Ze worden een stel cowboys genoemd die nogal sjoemelen met de cijfers… dat gevoel heb ik bij Essent totaal niet
Ik denk dat als Essent omvalt (één van de grote drie in Nederland) dat we als land sowieso diep in de shit zitten. Maar waar jij naartoe moet is echt aan jou, en een risico-inschatting die jij moet maken. Variabel contract is een risico, want de kans dat de energieprijzen deze winter gaan stijgen is wel vrij reeël. Maar naar een kleine leverancier met een vast contract is ook een risico, want vallen sneller om. Maar tegengeluid: we gaan nu ook richting het stookseizoen, dus binnenkort gaat je verbruik sowieso hoger zijn dan je voorschotbedrag dus is je financiële risico bij faillissement ook lager (want dan ben jij de leverancier geld verschuldigd ipv andersom).
Ik zou zoals @Suikerklontje zegt hoe dan ook proberen je persoonlijke risico te minimaliseren door je voorschot zo laag mogelijk te zetten en de rest apart te sparen zodat je financiële schade zo laag mogelijk is mocht je leverancier toch failliet gaan. Maar als iedereen dat doet gaat een leverancier juist sneller failliet omdat hun cashflow dan ook minder wordt en ze meer moeten voorfinancieren.
Ja, bij Innova via Consumind, je betaalt dan voor 1 jaar 2,50 per kub gas… dus wel goedkoper dan het waarsch gaat zijn met een variabel contract
Het is niet zo dat kleine leveranciers per definitie eerder omvallen. Het ligt aan de inkoopstrategie en hoeveel risico een bedrijf neemt. Bij de grotere is dit zo min mogelijk: op het moment dat jij een contract afsluit, zullen zij zsm jouw vastgelegde volumes inkopen. Wat inderdaad zogenoemde “cowboys” ook wel doen, is dit inkopen uitstellen, uiteraard in de hoop dat de prijzen zakken. Leg jij een volume vast in juni 2021, en zij kopen dit pas eind 2021 in (even een voorbeeld ivm de eerste prijsstijgingen) zijn zij de Sjaak omdat zij aan jou moeten leveren voor een lager bedrag dan ze zelf moeten uitgeven op de markt bij inkoop = verlies.
Het is over het algemeen wel zo dat kleinere leveranciers eerder dit risico nemen, maar het is geen 1 op 1 afhankelijkheid. Het is alleen uiteraard wel lastig om dit mee te nemen in de overweging
Soms maakt het bijvoorbeeld ook nog uit wie (mede) eigenaar is van zo’n kleinere leverancier, die kan inspringen als dat nodig geacht wordt
Ik zou nu niet zo snel meer overstappen naar een kleinere, maar ook niet direct in paniek raken als je er al zat
Ja eens. Ik heb om die reden Frank genomen. Zij rekenen de inkoopprijs dus nu in de zomer heb ik relatief lage kosten en in de winter zullen deze hoger worden. Voordeel vind ik dat ik heel duidelijk inzicht heb in mijn verbruik en kan zien hoe duur de stroom per uur is voor vandaag en morgen. Dus ik doe mijn was bijvoorbeeld op dagen/tijden dat de prijs laag is. Dat scheelt al een hele boel.
En daarbij kan ik per maand opzeggen dus ik kan er ook makkelijk weer vanaf.
Ik kreeg zo’n stress van een leverancier zoeken toen ik verhuisde dat ik dit eigenlijk wel een fijne oplossing vond. Want betalen moet je toch. De prijzen stijgen en ik denk dat we daar niet aan ontkomen met elkaar, hoe hard we ook zoeken naar goede deals bij andere leveranciers.
Ik heb ook een gas/licht leverancier nu met variabele tarieven per uur en per dag. Maar poeh, vind het nu met die gasprijzen én elektriciteitsprijzen van deze maand niet bepaald gunstig. Dus vraag me af of ik met een ‘vaster variabel’ contract in de winter niet meer warmpjes (haha) erbij zit….
Aan de andere kant ga ik waars samenwonen begin 2023 dus wil ik eig ook nergens aan vastzitten maar ik vind het in ieder geval allemaal maar gedoe
Mijn vorige energieleverancier belde met een voorstel voor een 3 jarig vast contract. Prijs voor gas €1,88 m3 en per mei €1,32 m3.
Maandbedrag van €306. We betalen nu €210 en volgens mij hebben we variabel, maar weet niet zeker. Kan iemand dat opmaken uit onderstaande tekst?
Je hebt gekozen voor een energiecontract van 1 jaar waarvan je de variabele leveringstarieven hebt vastgezet.
Het lijkt voor mij alsof het vast is voor 1 jaar (klantenservice is niet bereikbaar, anders had ik ze gebeld).
Vraag me nu af waar we goed aan doen. Nu alvast overstappen naar 3 jarig vast contract of afwachten wat de prijzen in februari 2023 zijn (dan loopt het contact af).
Waar je goed aan doet weet niemand. Iemand zei het hierboven als: is een beetje het nieuwe bitcoin.
Wij moeten per 1 okt nieuw contract, bij vattenfal is de prognose nu circa 550 per maand. We zitten qua verbruik onder gemiddeld voor ons type woning en gezinssamenstelling. (Nog geen zonnepanelen) Heb er echt al stress van en dan verdienen wij helemaal niet slecht.
Ik snap het niet zo goed, wij zitten ook bij Vattenfall maar ze zeggen de hele tijd dat het maandbedrag juist nAar beneden kan. Zie ik iets over het hoofd? Heb ook niets gehoord over stijgende tarieven (laatste keer was Juli dat ik daar bericht over kreeg)… terwijl in the end als de tarieven stijgen wij ook meer betalen (variabel contract), ook al betalen we nu te veel per maand qua maandbedrag.
Edit- ook even bij correspondentie gekeken, ook hier geen nieuw bericht over de stijgende tarieven en wat we dan zouden betalen per kWh en m3… erg vervelend dat het zo niet transparant is, wil weten waar we aan toe zijn. Snap dat we (door hoge inschatting mijn kant) te veel betalen per maand en dat het bedrag omlaag kan, maar wil weten waar we aan toe zijn deze winter!