Budget- en besparingstopic

Bedoel je dit? Ik heb een vast contract sinds augustus. Betaal 100 euro per maand maar verbruik ongeveer 100 kwh en dat kwam in juli neer op €3,28. 43 euro aan electriciteit - 40 euro vaste kosten.

Ohja dit is dus vdbron

1 like

Ik snap de facturen voor elektriciteit ook nooit helemaal. Wij krijgen soms geld toe op elektriciteit? Op de factuur staat: U heeft afgelopen maand 142 kWh verbruikt. De kosten hiervan zijn € 36,54. Uw vaste kosten in deze periode zijn € -40,08. Dus we krijgen 3 euro nog wat? Wij hebben overigens wel gas bij dezelfde leverancier dus moeten uiteraard gewoon flink betalen maandelijks.

2 likes

Dat is die korting op de belastingen en heffingen die eraf gaat. In maanden dat je weinig verbruikt, kan die hoger zijn dan dat wat je moet betalen.

1 like

Ja wij verbruiken elke maand ongeveer dit dus wat stroom betreft zitten we helemaal prima! Alleen op gas moeten we eigenlijk echt nog wat zien te besparen.

Ah ja dit zou het wel verklaren inderdaad misschien.
@FISSA ja precies! juni was bij mij dus ook een mega goedkope maand. Maar ok, dit stelt me wel gerust dat het dus waarschijnlijk wel klopt en dat we gewoon mega veel compensatie krijgen waardoor het goedkoop uitkomt.

1 like

Kende ik niet, maar vind het wel een interessant ding. Heb me aangemeld voor de nieuwsbrief. Bedankt voor de tip!

2 likes

Ja dat bedoelde ik, maar eigenlijk snap ik er ook geen reet meer van nu haha. Ik krijg volgende maand afrekening en zie het dan wel

3 likes

Die -40 is de verrekening van de voorschotperiode van de maand ervoor. Je hebt toen minder verbruikt dan het voorschot, waardoor dat er nu weer afgaat. In die zin loopt je rekening altijd een mini beetje achter, doordat ze steeds uitgaan van dat voorschot. Als het goed is kan je dat ergens op je factuur vinden!

Bij ons ziet het er zo uit:

1 like

Denk dat dit per aanbieder verschillend is? Bij mij is het echt die energiekorting waardoor de vaste leveringskosten in de min komen.

2 likes

Pfff ik maak me dagelijks zorgen over de stijgende prijzen. Mijn vriend en ik zouden ons huis energiezuiniger maken, maar nu is er geen levering van warmtepompen meer voor deze winter. Dat betekent echt 100den euro’s meer betalen aan energie voor ons. Echt balen. En daarnaast zal de offerte ook terug duurder worden omdat we dan weer paar maanden verder zijn.

We hebben nu hout gekocht om in onze haard (die we nooit gebruiken) op te stoken, maar daar wordt het milieu ook niet blijer om. Echt frustrerend. Ik weet niet wat te doen, er moet nog zoveel gebeuren aan het huis maar hoe gaan we dat betalen?

Kun je een duurzaamheidslening nemen? Dan kun je in één klap grote stappen maken in de verduurzaming van het huis en dus ook je verbruik flink verlagen. Die lening wordt wel BKR geregistreerd maar de voorwaarden zijn wel gunstig (in 10 jaar afbetalen, je kan zonder boete versneld aflossen en rente is over het algemeen lager dan de hypotheekrente). Je hebt dan ook geen advieskosten om je hypotheek op te hogen en als je meerdere isolerende maatregelen tegelijk doet (vloer-, dak- en spouwmuurisolatie bijvoorbeeld) kun je vaak ook subsidie krijgen. Terwijl als je het zelf stapje voor stapje doet, je geen subsidie krijgt omdat je dan niet aan de voorwaarden voldoet van meerdere maatregelen tegelijk.
Maar het is natuurlijk wel een extra lening waarop je financieel getoetst wordt en die terugbetaald moet worden…

1 like

Bedankt voor je reactie, zal dit eens bekijken. Maar als er leverproblemen zijn sta je daar ook met je lening. Ik vind het moeilijk om dan in te schatten hoeveel je moet lenen of wat het uiteindelijk zal kosten die verbouwing.

Ik ben even benieuwd, want stel je hebt zo’n 1-jarig contract en ze vallen om, dan kom je toch ook gewoon weer in een ander variabel contract terecht? Zoals dat ook zou zijn als je nu in een variabel contract zit. Ben even benieuwd in hoeverre dan zo’n faillissement voor jou als klant nadelig zijn zijn (behalve dat je dus af bent van je vaste prijzen).

Edit: ik heb dus gisteren zo’n 1-jarig contract geregeld via Consumind, maar na deze reacties en het lezen van al die slechte reviews denk ik dat ik zo gebruik ga maken van mijn 14-dagen bedenktijd. Sowieso zou het pas ingaan vanaf 4 oktober. Ons contract bij Essent loopt dan af.

1 like

Je raakt je opgebouwde voorschotten kwijt als je leverancier omvalt. Dus stel je sluit nu een contract af in de zomer, dan betaal je maanden lang te veel om de winter te compenseren. De leverancier heeft dan een schuld richting jou. Je staat als consument zo ongeveer als laatste in de rij bij de curator die de schulden afhandeld. Knap lullig als je leverancier dan net voor de winter omvalt dan.

4 likes

Ah zo, dat wist ik niet. Ik snap ‘m! Ik ga zo gelijk bellen en de boel afzeggen. Dan maar variabel… :sob:

We zitten nu al 5 jaar bij Essent, die wel betrouwbaar? :nerd_face:

Maar dit is bij variabel ook toch? Je betaalt in elk contract elke maand een vast bedrag: in de zomer is dit vaak te hoog en in de winter te laag. In het eind kom je dan precies goed uit (of je krijgt geld terug, of je moet meer betalen). Dus als je leverancier omvalt dan heb je sowieso geldverlies als je een hoog voorschotbedrag hebt

1 like

Ja maar blijkbaar wekt die Innova dus de intentie dat ze op omvallen staan? Dan voelt het voor mij al niet meer goed om met zo’n partij in zee te gaan…

3 likes

Nou daar kan ik online zelf dus vrij weinig over vinden (zit er zelf met nog 2,5 jaar vast) en ze hebben vorig jaar klanten van een van die omgevallen partijen overgenomen. In zo’n geval sta je onder extra toezicht van ACM. Heb zelf ook geen verhoging maandbedrag gehad oid.

Maar ik zou doen wat het beste voelt. Je kunt nu profiteren van wellicht lagere maandlasten. Als ze om zouden vallen ga je toch naar een ander met variabel tarief. En stel ze vallen niet om :woman_shrugging:.

2 likes

Ja maar stel ze vallen om in de winter, wat hier wordt gezegd, dan hebben we dus straks voor niets een paar maanden honderden euro’s betaald… Pff ik vind het echt heel lastig allemaal, moest er net ook even van huilen. Misschien een beetje overdreven maar dit energiegebeuren zorgt voor zoveel stress. Nu dacht ik even chill te zitten met iig vaste tarieven en dan lees je allemaal slechte comments over dat bedrijf… dus nu durf ik niet goed meer.

Is er een bedrijf wat men hier wél heel erg aanraad?

1 like

Wat je ook kan doen nu met vaste tarieven is zelf sparen voor de winter, nu je voorschot laag zetten en in de koudere maanden omhoog. Of niet omhoog, maar wel dat bedrag sparen zodat je het aan het einde van je jaar kunt betalen wat je bij moet betalen. Kijken naar je verbruik van afgelopen jaar en dan op basis daarvan per maand berekenen wat je zou moeten betalen met je nieuwe vaste tarief.

Maar dan moet je dat dus wel bijhouden en niet dat geld aan andere dingen uitgeven. Maar dat is denk ik eerlijk gezegd de enige manier dat je echt safe zit en 100% zeker weet dat je bij eventueel omvallen geen geld kwijt bent.

7 likes