Budget- en besparingstopic

Dit vind ik wel een goede tip, en dan wel bij Essent (variabel vanaf oktober) blijven zitten dus? Sorry dat ik jou dit vraag, maar het klinkt alsof je er (meer) verstand van hebt.

Edit: O je zegt vast, dus we bij Innova dus. Twijfel of ik dat durf na alle dingen die ik gelezen heb. Ze worden een stel cowboys genoemd die nogal sjoemelen met de cijfers… dat gevoel heb ik bij Essent totaal niet

2 likes

Ik denk dat als Essent omvalt (één van de grote drie in Nederland) dat we als land sowieso diep in de shit zitten. Maar waar jij naartoe moet is echt aan jou, en een risico-inschatting die jij moet maken. Variabel contract is een risico, want de kans dat de energieprijzen deze winter gaan stijgen is wel vrij reeël. Maar naar een kleine leverancier met een vast contract is ook een risico, want vallen sneller om. Maar tegengeluid: we gaan nu ook richting het stookseizoen, dus binnenkort gaat je verbruik sowieso hoger zijn dan je voorschotbedrag dus is je financiële risico bij faillissement ook lager (want dan ben jij de leverancier geld verschuldigd ipv andersom).

Ik zou zoals @Suikerklontje zegt hoe dan ook proberen je persoonlijke risico te minimaliseren door je voorschot zo laag mogelijk te zetten en de rest apart te sparen zodat je financiële schade zo laag mogelijk is mocht je leverancier toch failliet gaan. Maar als iedereen dat doet gaat een leverancier juist sneller failliet omdat hun cashflow dan ook minder wordt en ze meer moeten voorfinancieren.

2 likes

Ja, bij Innova via Consumind, je betaalt dan voor 1 jaar 2,50 per kub gas… dus wel goedkoper dan het waarsch gaat zijn met een variabel contract

Het is niet zo dat kleine leveranciers per definitie eerder omvallen. Het ligt aan de inkoopstrategie en hoeveel risico een bedrijf neemt. Bij de grotere is dit zo min mogelijk: op het moment dat jij een contract afsluit, zullen zij zsm jouw vastgelegde volumes inkopen. Wat inderdaad zogenoemde “cowboys” ook wel doen, is dit inkopen uitstellen, uiteraard in de hoop dat de prijzen zakken. Leg jij een volume vast in juni 2021, en zij kopen dit pas eind 2021 in (even een voorbeeld ivm de eerste prijsstijgingen) zijn zij de Sjaak omdat zij aan jou moeten leveren voor een lager bedrag dan ze zelf moeten uitgeven op de markt bij inkoop = verlies.
Het is over het algemeen wel zo dat kleinere leveranciers eerder dit risico nemen, maar het is geen 1 op 1 afhankelijkheid. Het is alleen uiteraard wel lastig om dit mee te nemen in de overweging
Soms maakt het bijvoorbeeld ook nog uit wie (mede) eigenaar is van zo’n kleinere leverancier, die kan inspringen als dat nodig geacht wordt

Ik zou nu niet zo snel meer overstappen naar een kleinere, maar ook niet direct in paniek raken als je er al zat

2 likes

Ja eens. Ik heb om die reden Frank genomen. Zij rekenen de inkoopprijs dus nu in de zomer heb ik relatief lage kosten en in de winter zullen deze hoger worden. Voordeel vind ik dat ik heel duidelijk inzicht heb in mijn verbruik en kan zien hoe duur de stroom per uur is voor vandaag en morgen. Dus ik doe mijn was bijvoorbeeld op dagen/tijden dat de prijs laag is. Dat scheelt al een hele boel.
En daarbij kan ik per maand opzeggen dus ik kan er ook makkelijk weer vanaf.
Ik kreeg zo’n stress van een leverancier zoeken toen ik verhuisde dat ik dit eigenlijk wel een fijne oplossing vond. Want betalen moet je toch. De prijzen stijgen en ik denk dat we daar niet aan ontkomen met elkaar, hoe hard we ook zoeken naar goede deals bij andere leveranciers.

6 likes

Ik heb ook een gas/licht leverancier nu met variabele tarieven per uur en per dag. Maar poeh, vind het nu met die gasprijzen én elektriciteitsprijzen van deze maand niet bepaald gunstig. Dus vraag me af of ik met een ‘vaster variabel’ contract in de winter niet meer warmpjes (haha) erbij zit….
Aan de andere kant ga ik waars samenwonen begin 2023 dus wil ik eig ook nergens aan vastzitten maar ik vind het in ieder geval allemaal maar gedoe :laughing:

6 likes

Mijn vorige energieleverancier belde met een voorstel voor een 3 jarig vast contract. Prijs voor gas €1,88 m3 en per mei €1,32 m3.

Maandbedrag van €306. We betalen nu €210 en volgens mij hebben we variabel, maar weet niet zeker. Kan iemand dat opmaken uit onderstaande tekst?

Je hebt gekozen voor een energiecontract van 1 jaar waarvan je de variabele leveringstarieven hebt vastgezet.

Het lijkt voor mij alsof het vast is voor 1 jaar (klantenservice is niet bereikbaar, anders had ik ze gebeld).

Vraag me nu af waar we goed aan doen. Nu alvast overstappen naar 3 jarig vast contract of afwachten wat de prijzen in februari 2023 zijn (dan loopt het contact af).

1 like

Waar je goed aan doet weet niemand. Iemand zei het hierboven als: is een beetje het nieuwe bitcoin.

3 likes

Wij moeten per 1 okt nieuw contract, bij vattenfal is de prognose nu circa 550 per maand. We zitten qua verbruik onder gemiddeld voor ons type woning en gezinssamenstelling. (Nog geen zonnepanelen) Heb er echt al stress van en dan verdienen wij helemaal niet slecht.

1 like

Ik snap het niet zo goed, wij zitten ook bij Vattenfall maar ze zeggen de hele tijd dat het maandbedrag juist nAar beneden kan. Zie ik iets over het hoofd? Heb ook niets gehoord over stijgende tarieven (laatste keer was Juli dat ik daar bericht over kreeg)… terwijl in the end als de tarieven stijgen wij ook meer betalen (variabel contract), ook al betalen we nu te veel per maand qua maandbedrag.

Edit- ook even bij correspondentie gekeken, ook hier geen nieuw bericht over de stijgende tarieven en wat we dan zouden betalen per kWh en m3… erg vervelend dat het zo niet transparant is, wil weten waar we aan toe zijn. Snap dat we (door hoge inschatting mijn kant) te veel betalen per maand en dat het bedrag omlaag kan, maar wil weten waar we aan toe zijn deze winter!

Oooh wa leuk dat je plannen hebt om samen te gaan wonen!! Je laatste date avontuur is dus succesvol geweest?! (of had je dit al gedeeld en heb ik dat gemist)

@Lady_Mary dat heb ik ook bij Vattenfall. Misschien zijn je besparingsdingen succesvol die je zelf toepast?

3 likes

Dat speelt bij ook wel mee, ik weet dat ik over een jaar weer moet verhuizen dus dan wil je ook niet ergens aan vast zitten.
En ik zie de prijzen inderdaad stijgen. Maar afgelopen zondag was stroom de hele middag gratis, dus toen heb ik al mijn huishoudelijke dingen gedaan. Het is meestal goedkoop in het weekend dus dan wacht ik soms gewoon een paar dagen met het aanzetten van mijn vaatwasser en wasmachine. (ik ben alleen dus dat kan prima)
En door het op die manier een beetje te timen vind ik het wel te doen hoor. Maar goed, we moeten de winter nog mee gaan maken.

2 likes

Hoe weet je wat de prognose is? Mijn contract bij Vattenfall loopt ook tot 1 okt en ik bezuinig waar ik kan, maar ik knijp ‘m nu wel echt :grimacing:

Ik had even gebeld, was benieuwd of ik nog wat korting ofzo kon krijgen (wel eeuwig in de wacht gestaan). Er is wel iets met een vaste klantenkorting, daar moet ik me nog even in verdiepen.

1 like

Oh wat slim dat je hebt gebeld! Bij Vattenfall is het zo dat je elk jaar 5% extra korting krijgt op de variabele leveringskosten van stroom (tot 25%) als je blijft, ik weet niet of ze dat misschien bedoelen met vaste klantenkorting

3 likes

Haha om hier wéér op terug te komen… ik zit nu bij budgetenergie met variabele tarieven die elke maand kunnen wisselen, dus erg onzeker allemaal. Ik heb nu ook van Consumind een aanbod voor een relatief goedkoop jaarcontract bij Inno.va, maar die gast aan de lijn was zo inhalig met allerlei verkooppraatjes dat ik het ook niet bepaald vertrouw. Hij wilde het liefst dat ik meteen akkoord zou gaan, maar dat heb ik geweigerd. Anderzijds is mijn positie bij budget energie als ik de berichtgeving mag geloven ook niet bepaald gunstig dus ik heb ook niet zoveel te verliezen… Wat zouden jullie aanraden? Overstappen of niet?

1 like

Zo ik had dus vandaag ook iemand die me belde van energiedirect (waren we voorheen klant) en hij mailde het voorstel, zou dan halfuurtje later terugbellen maar hij was er ook vanuit gegaan dat ik gelijk zou accepteren. Ik wilde nog overleggen met m’n vriend en we kregen echt vette discussie. Hij was eigenlijk gewoon boos dat ik niet gelijk akkoord ging met het voorstel. Vond het mega raar en dacht ja loop je nu je bonus mis ofzo.

2 likes

Haha ja precies dit dus! Wat heb jij gedaan?

Ja ook bij vaste prijzen. (@Foxyfoxtrot)

4 likes

Hij eindigde uiteindelijk zelf kwaad het gesprek door te zeggen wat m’n rechten in telemarketing waren enz en hing toen op. Denk wat dat we het gaan doen, maar jeezzz wilde gewoon even tijd om met mijn partner te overleggen.

2 likes