Budget- en besparingstopic

Oooh wa leuk dat je plannen hebt om samen te gaan wonen!! Je laatste date avontuur is dus succesvol geweest?! (of had je dit al gedeeld en heb ik dat gemist)

@Lady_Mary dat heb ik ook bij Vattenfall. Misschien zijn je besparingsdingen succesvol die je zelf toepast?

3 likes

Dat speelt bij ook wel mee, ik weet dat ik over een jaar weer moet verhuizen dus dan wil je ook niet ergens aan vast zitten.
En ik zie de prijzen inderdaad stijgen. Maar afgelopen zondag was stroom de hele middag gratis, dus toen heb ik al mijn huishoudelijke dingen gedaan. Het is meestal goedkoop in het weekend dus dan wacht ik soms gewoon een paar dagen met het aanzetten van mijn vaatwasser en wasmachine. (ik ben alleen dus dat kan prima)
En door het op die manier een beetje te timen vind ik het wel te doen hoor. Maar goed, we moeten de winter nog mee gaan maken.

2 likes

Hoe weet je wat de prognose is? Mijn contract bij Vattenfall loopt ook tot 1 okt en ik bezuinig waar ik kan, maar ik knijp ā€˜m nu wel echt :grimacing:

Ik had even gebeld, was benieuwd of ik nog wat korting ofzo kon krijgen (wel eeuwig in de wacht gestaan). Er is wel iets met een vaste klantenkorting, daar moet ik me nog even in verdiepen.

1 like

Oh wat slim dat je hebt gebeld! Bij Vattenfall is het zo dat je elk jaar 5% extra korting krijgt op de variabele leveringskosten van stroom (tot 25%) als je blijft, ik weet niet of ze dat misschien bedoelen met vaste klantenkorting

3 likes

Haha om hier wƩƩr op terug te komen… ik zit nu bij budgetenergie met variabele tarieven die elke maand kunnen wisselen, dus erg onzeker allemaal. Ik heb nu ook van Consumind een aanbod voor een relatief goedkoop jaarcontract bij Inno.va, maar die gast aan de lijn was zo inhalig met allerlei verkooppraatjes dat ik het ook niet bepaald vertrouw. Hij wilde het liefst dat ik meteen akkoord zou gaan, maar dat heb ik geweigerd. Anderzijds is mijn positie bij budget energie als ik de berichtgeving mag geloven ook niet bepaald gunstig dus ik heb ook niet zoveel te verliezen… Wat zouden jullie aanraden? Overstappen of niet?

1 like

Zo ik had dus vandaag ook iemand die me belde van energiedirect (waren we voorheen klant) en hij mailde het voorstel, zou dan halfuurtje later terugbellen maar hij was er ook vanuit gegaan dat ik gelijk zou accepteren. Ik wilde nog overleggen met m’n vriend en we kregen echt vette discussie. Hij was eigenlijk gewoon boos dat ik niet gelijk akkoord ging met het voorstel. Vond het mega raar en dacht ja loop je nu je bonus mis ofzo.

2 likes

Haha ja precies dit dus! Wat heb jij gedaan?

Ja ook bij vaste prijzen. (@Foxyfoxtrot)

4 likes

Hij eindigde uiteindelijk zelf kwaad het gesprek door te zeggen wat m’n rechten in telemarketing waren enz en hing toen op. Denk wat dat we het gaan doen, maar jeezzz wilde gewoon even tijd om met mijn partner te overleggen.

2 likes

ja hij moet waarschijnlijk nog targets halen :’)

vind het echt belachelijk van mezelf om te zeggen hier pmaar daar de bedragen in dit topic stel ik de aankoop van een woning toch nog even uit denk ik, echt onbetaalbaar dit als alleenstaande

2 likes

2 weken? 10 minuten bedoel je :joy:

3 likes

Ik had me hier dus gister voor aangemeld (zie m’n posts hier eerder vandaag), maar ik heb het toch vandaag gecanceld nadat ik van hun de bevestiging kreeg met daarin gelijk een hoger termijnbedrag dan ik met Consumind had afgesproken. Voelt gewoon niet goed. De reacties op internet liegen er ook niet om. En wat ik heel vervelend vind daar is dat je totaal geen inzicht hebt op je dagelijkse verbruik en dat vind ik in tijden als deze heel wat waard. Ze schijnen door het weinige inzicht ook lekker daarmee te sjoemelen.

Overigens het goede nieuws van vandaag: de gasprijzen daalden :partying_face::sweat_smile:

2 likes

Hmm, ja dat is wel weer irritant (hoewel wij bij BE ook alleen een maandoverzicht krijgen, bij Innova krijg je dat neem ik aan ook?), maar ik denk aan de andere kant weer: uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit wat je termijnbedrag is, als je die prijzen vast hebt staan, toch. Dat is wat je uiteindelijk betaalt.

Het risico bestaat natuurlijk dat je termijnbedrag opeens mega hoog wordt en ze dan failliet gaan, maar die kans is niet mega groot nu en dan nog zit je de komende tijd in de ā€˜goede’ maanden omdat je sowieso meer verbruikt en dus betaalt in de winter.

Ik neig ernaar het juist wel te doen omdat budgetenergie de prijzen elke maand weer verder omhoog kan gooien en ik met een vast contact dan iig enigszins weet waar ik aan toe ben de komende tijd en dat ik niet daadwerkelijk 500 euro pm kwijt ga zijn aan de energierekening… Maar ik zal me er ook nog eens goed in verdiepen…

Bij Vattenfall is het ook niet echt meer te doen. Twee weken geleden gaf het modelcontract nog 400 euro per maand aan, nu bijna 800 euro. Ben er gewoon misselijk van.

1 like

Ik ben ook al aan het kijken voor elektrische dekens en extra warme chill-kleding.

@Blauwbeertje: 800 per maand? :cry: Wat een bedragen.

2 likes

Jeetje, enig idee waar dat op gebaseerd is? Verbruik van vorig jaar of heel groot pand? Mijn rekening is niet giga gestegen vind ik nog maar ik raak door de reacties hier af en toe flink in de stress of het nog gaat komen. Wij hebben relatief wel een vergelijkbare stijging maar veel lagere kosten, maar het is niet alsof wij nooit warm douchen ofzo :sweat_smile:

1 like

Gebaseerd op een gemiddeld verbruik voor mijn huishouden en type woning. Woon hier nu nog geen jaar en tot nu toe is mijn verbruik ietsje minder. Maar zelfs als ik dat doorreken dan kom ik alsnog op 700 euro.

Ik snap niet hoe je zou kunnen sjoemelen als je geen daginzicht hebt? Dat biedt sowieso niet elke maatschappij aan volgens mij. Je neemt toch bij begin en eind meterstanden op (slimme meter en desnoods dubbelcheck je zelf). Zij kunnen niet je meter ineens 1000 m3 of kwh omhoog zetten van buitenaf. Vind dit wel weer een hele niet onderbouwde, onderbuikgevoel opmerking :smiling_face_with_tear:

Je krijgt maandoverzichten en soms zijn die wel minder gespecificeerd want is er niks uitgelezen maar dat had ik hiervoor bij Vattenfall ook :woman_shrugging:

5 likes

@Sarie je kan overigens ook zelf via een raspberry een p1
monitor installeren om dit bij te houden (deden wij toen we nog geen daginzichten hadden, en gebruiken we nog steeds omdat je live gegevens in kan zien) of als je minder technische bent een p1 meter kant en klaar kopen.

1 like