Budget- en besparingstopic

De ongelijkheid in Nederland is al jaren groeiende en dan komt dit er bovenop. Ik vind het echt bizar dat mensen nu tips moeten geven om maar geen gas (en electra) te gebruiken. En niet de nou we doen het een graadje kouder en dikke trui aan. Ik vraag me echt af met wat voor maatregelen het kabinet gaat komen richting Prinsjesdag.

Ook als ik hier lees dat mensen wachten met verhuizen bijvoorbeeld, om te bedenken hoeveel impact dat ook heeft op mensenlevens, mensen die een onhoudbare thuissituatie hebben bijvoorbeeld.

Ik vind het overigens ook bizar dat ik bijvoorbeeld nog normale tarieven betaal omdat ik geluk heb en het vorig jaar drie jaar heb vastgezet. Maar hoe lang is het houdbaar dat een deel van de mensen zo substantieel minder betaalt en moet je dat niet gewoon balanceren?

21 likes

O ja, ik had die draad nog niet gelezen. Wel goed dat ze dat zegt (ben net als Feather ook gevoelig voor winterhanden en -tenen). Uiteraard hoop ik dat het voor niemand in Nederland zover hoeft te komen dat ze de verwarming in het geheel niet aan kan zetten. En voor de mensen die het nog wel enigszins kunnen betalen (de meesten hier) is het goed om niet door te slaan lijkt me. Comfort en idd de staat van je leidingen zijn ook belangrijk.

Edit: maar een fleece onesie heb ik nog niet dus dat kan ik overwegen!

edit2: wat ik eigenlijk bedoel maar hier niet heel duidelijk heb verwoord is dat het uiteindelijk de overheid is die iets moet gaan doen en dat wij als individuen maar in heel beperkte mate invloed hebben op onze energierekening

4 likes

Bij mijn vriend in huis is het normaliter in de winter al niet warm te stoken, in z’n huurhuis uit 1950 en niet geĆÆsoleerd. Ik ben zo bang dat het helemaal verkeerd gaat daar. De woningbouw gaat pas na de winter het huis isoleren :roll_eyes:
Z’n maandelijkse kosten zijn al verdubbeld en het is zomer…

Ja da’s waar, die heb ik ook nog niet! OkĆ© er zijn toch nog wat verbeterpunten voor mij.

Ik heb dat in een vorig huis eens geprobeerd omdat iedereen zei dat een constante temperatuur beter was (en dat was een slecht geĆÆsoleerd hol). Nou als je de thermostaat constant op 15 laat staan slaat dat ding de hĆ©le nacht aan in de winter. En dan blijf je continu gas verbruiken. Dus ik deed ā€˜m in de nacht uit (ofja op 12 graden). Kon de woonkamer wel goed afsluiten dus daar warmde het dan redelijk snel op. Maar stoken terwijl je in bed ligt: ik doe ā€˜t nooit meer.

1 like

Haha dit heb ik ook eens geprobeerd afgelopen jaar. Het werd bij ons gerust 6 graden in de woonkamer dus zelf voor 12 graden ā€˜s nachts moest de verwarming regelmatig aan. En dat was dan energielabel D en niet eens F ofzo :grimacing:

2 likes

Is uiteraard afhankelijk van de woning. Bij mij sloeg die op 12 graden af en toe aan. Gelukkig wordt het hier niet vaak zo koud dat de leidingen zomaar bevriezen :upside_down_face:

4 likes

Ik bedoel zo’n ding:

Keramisch ventilatorkacheltje klinkt ook goed, daar ga ik ook nog even op zoeken! Infrarood schijnt qua warmte ook veel gezonder voor je te zijn, dus ik dacht voor mijzelf tijdens het werken of als we op de bank zitten of zo of voor bij mijn zoontje van 2 op de kamer als het echt te koud is 's nachts.

Goede sloffen zijn inderdaad echt key, ik ga dat ook voor de hele familie kopen. Thermo kleding is inderdaad ook nog een goede tip!

3 likes

Hebben jullie nog tips voor een fijne elektrische deken voor op de bank? Dus geen onderdeken. Die van Hema is helaas uitverkocht.

1 like

Ik zie dat ie nu ook niet beschikbaar is maar ik heb er vorig jaar een van lidl gekocht voor 35eu oid en die vond ik heel fijn. Denk dat het alleen nog even te vroeg is voor de verkoop :smiling_face_with_tear:

3 likes

Over warme sloffen gesproken. Welke hebben jullie? Aanraders of afraders? Echte wollen lijken me wel het warmst.

1 like

ik zou vooral voor die met een harde zool gaan. die houden denk ik het meest de kou van de vloer tegen.

ik heb trouwens zoiets nog weleens gedaan toen in mijn studentenhuis de kachel kapot was en dat werkt ook best goed
niet dat je nou de hele winter afhankelijk wil zijn van zoiets maar misschien wel als leuke vervanger voor een random kaars

1 like

Glerups zijn m’n baes

5 likes

Ik bedacht me net dat ik nog 2 paar uggs in de kast heb staan. Komen die dingen ook weer eens van pas (voor in huis dan :laughing:). Misschien voor nog meer forummers van toepassing?

1 like

Het is jammer dat het niet zo gezond is om kaarsen te branden (fijnstof enzo) want het lijkt me best een leuke oplossing. Warmte en licht in ƩƩn.

Zijn er hier ook Belgen die hun contractprijzen weten?
Ik heb eind juli nog een nieuw contract getekend bij luminus met een vaste prijs voor 2 jaar. Zij waren toen de enige die nog een vaste prijs gaven. Het voorschot leek gelijk aan wat ik op dat moment zou betalen bij Engie.
Ik zie nu dat de prijs voor elektriciteit €29.9332/ kwh is en voor gas €13.9435/kwh. Is dit vergelijkbaar met andere leveranciers?
Ik zag hier prijzen per kuub staan maar ken niets van deze dingen omrekenen. Dus heb geen idee.
En is dit veel minder dan in Nederland? Want ons maandvoorschot is momenteel €288 ( was vroeger €145 :cry:). Maar dat lijkt me wel minder dan de bedragen die ik hier voorbij zie komen?
Wij hebben geen zonnepanelen en een oud huis dat deels gerenoveerd is. Maar bv het dak nog niet geisoleerd.
Ik krijg ook echt stress dat bv dit termijnbedrag totaal niet dekkend is of dat ik er op gelegd ben door luminus want nu vertrouw ik die vaste prijzen niet meer…

Echt wat een tijd leven wij. Hopelijk wordt het voor onze kinderen terug beter.

2 likes

Ik denk 0,29 per kWh. Dat hoop ik althans voor je :smile: er worden behoorlijk wat tarieven gedeeld in dit topic, oa die van mij, dus je kan even terugkijken om te vergelijken. Wel overwegend Nederlandse leveranciers.

Oh en gas is niet in kwh maar m3 dus in kuub

1 like
Off-topic

Jaaa klopt! We zijn nu officieel en het gaat allemaal heel goed dus. Zal nog eens een update in het date topic plaatsen :laughing:

2 likes

Hoi, ik heb ook voor 1 jaar vastgelegd bij Luminus aan die tarieven en heb spijt dat ik het niet voor 2 of 3 jaar heb gedaan :). Heb het even gecheckt voor jou en de (variabele) prijzen van nieuwe contracten liggen nu al op minstens 55cent/kwh voor elektriciteit en 22, 5cent/kwh voor gas. Je bent dus zeker niet opgelicht en je hebt er goed aan gedaan!

2 likes

haha yes precies dit had ik nodig.
Bedankt voor de geruststelling.
We kregen ook nog een bon van €100 voor mediamarkt en 1 maand betalen we zogezegd niets maar dit wordt dan verrekend op het totaalbedrag.
Maar het was zo tijdens een bezoek aan mediamarkt dus het voelde allemaal een beetje louche.

2 likes