Budget- en besparingstopic

€100 en ja dat is veel, maar hiervoor was het soms wel het driedubbele. Voor mij werkt het goed. Wat niet opgaat gaat mee naar de volgende maand voor een grotere aankoop zoals schoenen of een winterjas. Toen ik dit budget net had ingevoerd had ik er echt moeite mee, maar de laatste maanden houd ik steeds geld over.

Oja, als je je kledingkast even heel grondig opruimt dan weet je ook meteen dat je genoeg hebt of dat je nog een bepaald item mist en dat maakte het voor mij ook makkelijker om minder nieuw te kopen. Ik houd nu op mijn telefoon een lijstje bij van dingen die ik nog zoek (een fijne zwarte trui, een blouse met een mooie print).

2 likes

Ook bij de rabobank, die feature hebben ze daar ook nog niet zo lang

@joejoejoe, zo doe ik dat ook!

1 like

Oh jouw kleding budget is wel veel meer dan het mijne! Maar als het veel meer was dan dit is dit echt een net bedrag!

1 like

Ik sns maar is wel spaarrekening, heb abn doorlopende rekening.

Ik heb SNS en daar kan je ook potjes maken op je spaarrekening

Dat kledingbudget deed ik ook, maar was daar na 7 maanden dus doorheen. Oeps. Ik weet nu wel waar ik veel geld aan uitgeef op kledinggebied: schoenen. Ik heb dit jaar echt 7 paar gekocht ofzo. 2 overigens voor de volle mep, de rest met flinke sale, maar toch.

En ik ben fan van potjes. Ik heb heel veel potjes. Volgens mij een stuk of 15. En dan nog een spaarpot met contant geld.

1 like

Het is wel handig om met een startbedrag te beginnen als je rekening dat toelaat. Dus overal een basis bedrag in. Ik heb bijv ook een potje voor cadeautjes en het is zo lullig als je iemand geen cadeautje kan geven omdat er niks in je potje zit. Of dat je niet naar de kapper ka n omdat je net met potjes bent gaan werken .

1 like

Ah ik vind dit echt een super goed idee!
Ik geef veel te veel geld uit aan kleding en ondanks dat ik het financieel best red betekent dat wel dat ik veel minder spaar dan ik zou willen. Dit geeft toch overzicht!
Je kunt ook af en toe zo zeggen van ‘Oh ik heb al ZO LANG niet meer geshopt’ maar dan vergeet je de ASOS bestelling die je vorige week nog had ontvangen of even dat paar schoenen in de sale ofzo.

Ik vind 100 wel een mooi bedrag hoor! Als je het kan missen. Een mooie warme winterjas is toch al snel over de 100 euro en een paar winterlaarzen ook!

2 likes

Ik las ergens dat het advies voor kledinguitgave 5% van je netto loon is, dus dat ga ik vanaf nu proberen! (Ofja vanaf mijn nieuwe maand, want deze maand zit ik er al overheen.)

1 like

Ik heb met dit budget dit jaar 3 paar zomer schoenen en en winterjas kunnen kopen en dan ook nog dingen tussendoor. Het voordeel van die potjes is dat wat je niet uitgeeft er in blijft zitten, je hebt niet iedere maand nieuwe dingen nodig over het algemeen!

1 like

Het zou zo handig zijn als je ook je lopende rekening kon opdelen in potjes! Ik vind het teveel gedoe om voor zulk soort dingen geld apart te zetten en dan steeds over en weer te boeken.

Mwah valt wel mee, is met de bank app binnen een paar seconden gedaan

Goed idee! Ik denk dat ik dit ook ga proberen per 1 januari met mijn 13de maand

Ja dat lijkt mij ook fijner. Ik vind het namelijk irritant als ik geen ronde bedragen op m’n spaarrekening heb staan.

Ja vind ik ook! Bij de rabobank app (gezamenlijke rekeningen) kan ik dat wel en dan ook een spaardoel instellen, maar bij snsbank niet (eigen rekeningen). Dus ben nog iets handigs aan het zoeken.

Zo herkenbaar dit :joy:

1 like

Zijn er hier anderen die werken met ynab ( you need a budget)?
Ik las er over op een fb pagina en iedereen was echt zeer enthousiast.
Ik denk dat ik het wel wil proberen.
Alleen het is betalend ( na 1 maand gratis) en daar is mijn vriend echt zeer tegen. Hij denkt dat we ook gewoon zelf een excel kunnen maken.
ik ben dus benieuwd naar ervaringen.

Bedankt voor je antwoord. Je hebt gelijk. Maar ergens hoop ik dat die app het ergens makkelijker zal maken ( waarschijnlijk wel hoor) maar mss niet te verantwoorden.
Ik heb momenteel echt totaal geen overzicht meer van onze financiën en we zitten met verbouwingen etc. Dus eigenlijk is het nu zeker nodig. We komen ieder maand net rond maar geen idee waar al het geld naar toe gaat.

Zelf inzicht krijgen zou inderdaad al beter zijn.
En @FISSA zelf een excel maken is echt niets voor mij. Ik heb het nog proberen bij te houden in excel ( al onze uitgaven) maar ik loop steeds achter de zaken aan. Waardoor het niet veel helpt.

Ik weet ook niet waar het verschil hem in zit…
Ik bekijk eens wat gratis apps en excel sheets.
Volgens de vele positieve reviews helpt het enorm doordat je jouw budget moet verdelen over verschillende pojtes en … ha ik kan hier echt niet goed op antwoorden. Maar in mijn hoofd gaat het echt: iedereen is zo positief dus ik moet dit ook… Maar ik probeer het eerst op een gratis manier!

Hoe heb je dit aangepakt om zelf 1 te maken?
Of gestart van een bestaand sjabloon? En welkeen lijkt jou het best?

Ik zie eventjes door de bomen het bos niet meer.