Budget- en besparingstopic

Dit!!!
Wij hebben laatst een mega voorraad gedroogde bonen besteld (en maispopcorn om minder chips te kopen):
|Maïs

  • Gewicht: 1 kilo|€2.20|

|Rode Linzen
Aantal: 2

  • Gewicht: 1 kilo|€5.60|

|Witte Bonen

  • Gewicht: 1 kilo|€2.70|

|Rode bonen

  • Gewicht: 1 kilo|€3.20|

|Kikkererwten

  • Gewicht: 1 kilo|€2.50|

|Limabonen

  • Gewicht: 1 kilo|€4.95|

|Bruine bonen

  • Gewicht: 1 kilo|€3.20|

|Kievitsbonen

  • Gewicht: 1 kilo|€3.00|

|Black Eyed Beans

  • Gewicht: 1 kilo|€3.50|

|Zwarte Bonen
Aantal: 2

  • Gewicht: 1 kilo|€5.00|
    |Subtotaal:|€35.85|

dat is echt ziek veel eten en mogelijkheden (en dus snacks met die popcorn) voor dat geld
oja en ik dacht eerst, ugh onhandig maar je kan het gewoon de avond van tevoren voor je naar bed gaat in de week zetten op het aanrecht

9 likes

Oh nog een paar, maar die liggen wellicht voor de hand.

  • navulverpakkingen kopen met handzeep. 1x investeren in fatsoenlijke (glazen) zeephouders en binnen no time heb je dat er uit. Zelfde geld voor douchegel etc.

  • huismerken zijn vaak ook prima. Wat je echt het lekkerste vind kun je dan wel duurder doen en de rest goedkoper.

  • weggooien is ook zonde en weggegooid geld dus soms is een klein verpakking dan wel goedkoper onder aan de streep

  • azijn of citroenzuur ipv wasverzachter

  • als je wilt bezuinigingen op wc papier dan is met water uit een fles schoonmaken wellicht een optie

  • geen kant en klare schoonmaakdoekjes gebruiken maar gewoon een stoffen doekje met schoonmaakmiddel

  • met oude afwasborstels en tandenborstels kan je echt heel veel rot plekken schoonmaken

  • koop een badmat met noppen ipv een rol waar je om de zoveel tijd een badmat stukje vanaf knipt. Eens in de zoveel tijd je badmat in een bakje met biotex en even de noppen schoonmaken met een borstel

  • van gare handdoeken kan je washandjes maken of je kan hem gebruiken als dweil

Edit: verse thee is onder aan de streep ook goedkoper. Zelf ijsthee maken is ook lekker ipv frisdrank. Bij de Lidl hadden ze laatst goedkope hervulbare waterflesjes, dat is ook echt handig. Net als een meeneembeker en een thermosfles. Aanschaf is wel een dingentje maar het is wel echt goedkoper uiteindelijk.

6 likes

Mijn moeder kookte altijd alle bonen en peulvruchten zelf, maar kan me nog wel herinneren dat dat toch nog wel een tijd op het vuur stond (ook met snelkookpan). Zou dat met de gasprijzen nu ook nog veel besparing opleveren? @Marquez

1 like

Je zou daarvoor zelf een zgn. hooimadam kunnen maken! Gas besparen met een zelfgemaakte hooimadam - DuurzameKeuzes

5 likes

dat is een goede vraag. Geen idee, zou goed kunnen dat de besparing dan teniet gedaan wordt. Al tikken blikjes ook wel aan. En is natuurlijk veel afval ten opzichte van herbruikbare bakjes in je eigen kast (al was je die natuurlijk weer af)

De smaak is wel echt 100x beter als je het zelf kookt dus wat dat aangaat zou ik sowieso voor zelf gekookte bonen. En je kan erg veel in een keer maken en dan invriezen of eventueel wecken.

3 likes

Aangezien ik nu alles in mijn eentje op moet hoesten heb ik wel de afgelopen maand rigoureuze beslissingen genomen. Ik heb geen geld om in spul te investeren.

Ik eet bijna alle avonden bijna bij mijn ouders, als hun leftovers hebben bewaren ze dit voor mij zodat ik voldoende avondeten heb.
Voor kerst heb ik aangegeven geen cadeaus te kunnen kopen en voor verjaardagen ook even tijdelijk niet meer.
Ik ben zelf wel deze maand jarig dus heel duidelijk gecommuniceerd aan mn omgeving dat ze niets aan me hoeven te geven, en zo wel ik extra fleece dekens wil, pantoffels etc etc.
In de wintermaanden ga ik ipv thuis werken naar kantoor zodat ik niet hoef te stoken.
Ik stop even met mensen uitnodigen bij mij thuis zodat hun niet in de kou zitten… Want ik kan de stookkosten echt niet opbrengen.
Ik maak mijn eigen schoonmaakmiddel, gebruik geen wasverzachter, recycle alles in huis wat ik heb en verkoop de spullen die ik niet meer gebruik.
Het zelfde geld voor voedsel, alle kruiden ben ik zelf begonnen met groeien en ik mag gelukkig met een buurman vaker mee naar zijn volkstuintjes om te helpen en ik krijg daarvoor heel veel groenten terug.
En elke dag trek ik alle stekkers uit de stopcontacten zodat het energie verbruik ook niet te hoog wordt.
Ik heb op mijn balkonnetje en klein emmertje staan voor als het regent ik mijn was daarin eventueel kan laten inweken.

Misschien helpen deze tips anderen ook… Het zijn niet de meest sjieke tips maar voor echte nood merk ik wel dat dit al grotendeels helpt.

39 likes

Oh slim, heb een wollen kleuterdekbed liggen die ik niet gebruik, ga het eens proberen!

2 likes

En check altijd de prijs per kilo of liter, de kleinste verpakking in verhouding vaak duurder.

6 likes

deze snap ik niet, knip je weleens een stuk van je badmat af?
ik heb gewoon badmat zonder noppen die in de wasmachine kan

3 likes

Ik denk zo’n rubberen ding voor in je douche of bad. Jij bedoelt zo’n kleedje voor op de vloer toch?

2 likes

Uhm ja denk ik ?
Ze bekijken naar wat ik vorig jaar heb verbruikt.

Ik had al app contact gehad met ze. Maar ze zijden dat ze het mogen verhogen dat stond in mijn contract.
Maar ik ga me er eens in verdiepen.

ja gewoon zo’n ding
of gaat het om een anti-slip?
dan snap ik het beter, al denk ik nog steeds ‘stukjes knippen??’
maar terug on topic, ik ga een hooimadam knutselen

Kan er niet een apart topic komen voor deze crisis?

11 likes

Veel tips spreken voor zich als je ze leest, maar er zijn weinig mensen die het daadwerkelijk doen of eraan denken als ze in huis bezig zijn. Alle tips waardevol zijn hoe klein of groot dan ook. In mijn optiek ook als het niet extreem budgetteren is.

Het is zo belangrijk om geld bespreekbaar te maken, in ieder geval met je directe omgeving zoals @Barbamama doet. Mensen trekken vaak te laat aan de bel. Je bent niet de enige in deze situatie, en mensen tonen over het algemeen veel begrip en dan kun je ook tips uitwisselen. Mensen die geen begrip tonen wil je sowieso niet in je leven hebben.

De realiteit als je echt geld wilt besparen is dat je er veel mee bezig moet zijn. Ik heb zoveel geleerd sinds ik een kasboekje bijhoud. Ik zou dat echt aanraden en hou je ook aan vooraf gestelde budgetten. Als je geen inzicht hebt in wat je binnenkrijgt en uitgeeft dan maak je het onnodig moeilijk voor jezelf.

5 likes

Hoe ben je begonnen met het bijhouden van een kasboek? Gewoon op een notitieblok of excel? Of heb je een speciale template ergens gevonden?

Ja hier ben ik het heel erg mee eens! Ik besteed er denk ik elk weekend 30 minuten aan. Houd het trouwens bij in een zelfgemaakt exceltemplate @Lady_Mary maar er zijn ook templates online te vinden (of app YNAB).

5 likes

Ga je regenwater opvangen om te besparen op de kosten voor water? 1000 liter (koud) water kost minder dan een euro. Voor een eurocent krijg je 12 liter water. Misschien begrijp ik je verkeerd en het is totaal niet bijdehand bedoeld maar als je al zoveel keuzes moet maken is het misschien ook zonde om energie te steken in iets wat niet echt een besparing oplevert.

5 likes

In excel, ik heb een eigen template gebouwd maar er zijn veel goede gratis te vinden.

Elke maand kopieer ik het excel en maak ik een nieuwe projected costs per categorie. De echte kosten en inkomsten houd ik elke week bij.

Ik doe het op de 0 euro methode (inkomsten - uitgaves en sparen) dus ik budgeteer elke euro die binnenkomt.

Om een idee te geven dit zijn mijn categorieen:

Inkomen
-Salaris
-Overig (vinted verkoop bijvoorbeeld)

Uitgaves categorieen
-Huis
-Entertainment
-Vervoer
-Verzekering en bankkosten
-Belastingen
-Boodschappen
-Cadeaus en donatie
-Shoppen
-Persoonlijke verzorging
-Onvoorzien

Per categorie specificeer ik bijv huis is huur, stadsverwarming, elektriciteit, water etc.

Sparen beleggen:

  • Sparen vakantie
  • Sparen buffer
  • Beleggen

Dit is aangepast over de maanden heen. Als je begint ermee zal je merken dat het voor jou misschien net iets anders handiger is.

7 likes

Ik heb altijd de luxe gehad mijn collegegeld in 1x te kunnen betalen (het is evenveel geld maar ok) maar dit jaar betaal ik het maandelijks en het is zoveel geld. Ik kom met mijn lening gewoon niet meer rond. Dit is verder een beetje een lege post maar ik weet nog dat ik in mijn eerste studiejaren makkelijk rondkwam met de basisbeurs en een beetje lenen. Nu is max lenen al niet meer voldoende…

3 likes

Je kan de bonen ook goed invriezen. Ik week dan 1 hele zak bonen in 1x en ga die vervolgens gaar koken. Daarna doe ik het in jampotten in de diepvries.

Nog een andere tip: in mijn stad is er een facebookgroep waarin mensen eten aanbieden die ze over hebben. Het heet “prakkie over”. Vaak worden er hele avondmaaltijden aangeboden, maar ook wel pakken drinken/eten. Het is wel echt bedoelt voor mensen die echt weinig geld hebben.

6 likes