Budget- en besparingstopic

Mbt water opvangen voor bv je was voor te weken, wat je ook kan doen is een emmer in je douche zetten en het water opvangen tot je eronder stapt. Vaak is je douche in het begin nog koud en dat levert meer op dan regenwater opvangen.

6 likes

Ohhhh dat is echt een goede tip, zo dom dat ik daar niet aan gedacht heb :sweat_smile:.

@papaver je hebt gelijk, ik heb iig een goude tip binnen van het douchewater dus dat is ook fijn.

1 like

Ik gebruik heel veel gedroogde bonen en peulvruchten, als ik die eerst een nacht laat weken in water in de koelkast hoeven ze vaak nog maar 30 minuten te koken. Dat is op zich ook best lang natuurlijk maar niet uren. Je kan ze ook gewoon droog in de slowcooker mikken

3 likes

Je zou het zolang er geen zeepresten bij zitten dan ook nog kunnen gebruiken om planten water te geven etc.

2 likes

Dit is iniminie maar wij zijn hier thuis uit duurzaamheidsoverwegingen en inmiddels ook kosten overgestapt op blokken zeep ipv versies in plastic flessen, en je doet er ZIEK lang mee. We kwamen er pas een keer op toen we begin Corona veel hand wasmiddel kochten en ik ergens nog een gekregen stuk handzeep in een la vond, en we dat ding maar niet op kregen. Inmiddels koop ik het ook ipv douchegel en shampoo en mijn Kruidvat uitgaven zijn drastisch verminderd. Wij gebruiken:

Voor handen (we hebben een zeepbakje met gaten en opvangschaaltje, dat is wel heel fijn erbij)

Shampoo (hier zit een lintje aan om mee op te hangen en wordt niet goor)

Lichaam

Dit kost (berekend op basis van multi packs) €5,10 voor één stuks van elk en we gebruiken dat ene stukje shampoo met twee volwassenen al sinds mei (!), de handzeep en lichaamszeep ook vele keren langer dan de varianten in fles (wat gewoon 90% water is).

Sorry voor dit essay ik voel me gewoon echt gescamd door al die jaren flessen shampoo enzo en de fucking troep die je eraan hebt in je douche

39 likes

Dit is echt waar! Ik heb bij de lush kerst sale uit 2020 een verrassingsdoos gekocht waar vooral zeep in zat (ik koop nooit meer een verrassingsdoos). Ik gebruik dat nu als handzeep in de badkamer en keuken en je doet er zo lang mee dat ik met mijn voorraad de komende 2 jaar geen zeep hoef te kopen gok ik :joy:. Tip houdt het bij neutrale zeep want de geur komt op een gegeven moment echt je neus uit.

5 likes

Ja ik bedoel antislip! Ik zag dit eens bij mensen dat ze een rol hadden van dat spul en dan eens in de zoveel tijd een nieuw stuk knipten en het oude weggooiden. Maar idd niet heel duidelijk opgeschreven. Zoiets:

Koop gewoon een goed matje met noppen. Gaan super lang mee en zijn makkelijk schoon te maken.

1 like

Het Nibud heeft handige! Ook een mooi jaaroverzicht.

Hier staat heel handig uitgelegd hoe je een budget plan kan maken.

8 likes

Deze heb ik

5 likes

Als je ze eerst een nachtje in water weekt hoef je het maar 15 / 20 minuutjes te koken. En als het nog te hard is kan je het altijd nog naweken in het warme water.

Het moet ook niet te zacht zijn, want je kookt het ook nog wanneer je het gerecht uiteindelijk gaat maken.

3 likes

Ik doe dit ook, beide voeten in een andereemmer. Vervolgens spoelik mn toilet ermee door! Maakt ook niet uit als erzeepresten in zitten dan

2 likes

Wij denken er allebei over om onze baan (die we heel leuk vinden) op te zeggen omdat we er financieel bij een andere werkgever op vooruit gaan. Om voor mezelf te spreken : op fulltime basis zou ik er minstens 500 en maximaal 1200 bruto op vooruit gaan, afhankelijk van of ik van sector wil wisselen.
Maar ik baal wel echt want ik heb een goede werkgever en vind m’n werk stressvol maar ook heel leuk. Vanwege de inflatie heeft iedereen er een extra trede bij gekregen bijvoorbeeld, dat wordt echt niet door iedere werkgever gedaan.

5 likes

Misschien een tip: bij Kruidvat is nu Zwitsal Sun in de aanbieding, 1+2 gratis :eek:, dat is dus 66% korting!!

De 200ml sprayfles is of €21 met Zwitsalgeur of €22 voor parfumvrij en heel lekker dun, makkelijk smeren en niet supervet op je huid. Ik gebruik die altijd voor mij en mijn kind en we vliegen er doorheen, dus ben echt blij met deze aanbieding! Ik durf ze ook wel op een donkere plek te bewaren, voor volgende zomer zijn ze sowieso wel op.

4 likes

In het kader van ‘luxe’ besparingen discussie die hier vandaag gaande was (dit bericht niet al te serieus nemen): we hebben net uitgerekend dat een avondje sauna deze winter goedkoper word dan een avondje stoken :joy::sweat_smile: (gebaseerd op wat we vorige winter aan kosten hadden en de huidige gasprijs)

7 likes

Ben benieuwd naar je berekening, dat is dan wel een goedkope sauna!

4 likes

Jahaha avondticket via social deal a 14 euro pp (inclusief eten btw) en 226 m2 gas in januari 2022, met de prijzen die ik langs zag komen is dat 1130 euro (maar volgens mij zonder leveringskosten?) = 37 euro per dag. Maar dit is wel een beetje een worst kaas scenario berekening met een grote korrel zout;) laten we iig maar hopen :joy:.

3 likes

Ik heb het even opgezocht en inderdaad de geclaimde spf-waarde wordt niet gehaald en de uva-bescherming is slecht.

Het gaat trouwens specifiek om de spray (die krijgt een 2,7 en het predikaat afrader), maar de creme komt er ook niet geweldig uit (3,6 en 3,7). Ook die scoren zwaar onvoldoende op bescherming, beloofde spf wordt wel behaald bij juist gebruik maar uva-bescherming is slecht,

4 likes

Als je nu een goedkoop ticket kunt scoren heb je geluk, maar het kan toch niet anders of de sauna-entree gaat ook een stuk omhoog de komende winter?

4 likes

Nu ik jouw bericht lees moet ik er aan denken hoe ik echt meer op mijn ouders begin te lijken haha…

Die eeuwige Palmolive zeep in de badkamer die mn ouders kochten uit gewenning (en goedkoop) en nu moeten wij er ook aan geloven…
Maar het is wel beter vooral als ik zie hoeveel zeep er door heen gaat…

3 likes

Hahahaha ja ik gebruik nu exact dezelfde Dove bar als die vroeger altijd in de douche lag te vergaan :sob:

3 likes