Ik verdeel het per week, omdat ik veel beter in de gaten kan houden per week wat er nodig is, dan per maand. Een maand is net te groot om te plannen voor mij.
Wat in mijn voordeel werkt is dat ons ritme heel geroutineerd en strak is. Vaste werk- en schooldagen, vaste activiteiten daarbuiten. Als een week anders is omdat mijn man vanwege werk in het buitenland zit, hou ik over van het weekbudget en dat zet ik apart.
Groot inslaan doe ik vooral met wasmiddel. Enkele keren per jaar hebben winkels als Bol en Kruidvat hele goede acties en dan sla ik in. Dan betaal ik bijvoorbeeld in 1 keer 40 euro, maar kan ik maanden (soms wel een jaar) vooruit. Er zijn sites waar aanbiedingen bijgehouden worden, zoals https://www.wasmiddelaanbieding.nl .
Stel dat je altijd Ariel Pods gebruikt voor bonte was, dan kan je checken wat de prijs per pod is, op die site. En dan kan je meteen bepalen of het een goede aanbieding is. Het is de moeite om -als pods ineens 15 cent per stuk zijn ipv 26 cent- in te slaan. Laatst had ik bij Kruidvat een goede aanbieding en kwamen pods van Persil op 14,95 cent per stuk. Toen heb ik 14 pakken van 10 gekocht.
Dit werkt ook met luiers trouwens. De stuksprijs is het belangrijkst; als je die in de gaten houdt en toeslaat bij een goede aanbieding, hoef je je een hele tijd niet druk te maken over de relatief hoge prijs. Overigens zijn pods nog steeds niet de goedkoopste optie voor wasmiddel, want wasmiddel zelf maken of kopen in vloeibare of poedervorm is nog voordeliger.
Maar inslaan werkt natuurlijk alleen als je die buffer hebt (en ruimte voor de spullen). Daarom is het apart zetten van extraatjes in mijn ogen een goede gewoonte.
Als ik qua salaris bijvoorbeeld een periodiek omhoog ging maar gewend was aan mijn oude bestedingsruimte, paste ik direct mijn spaargedrag aan in plaats van dat ik mijn boodschappenbudget verhoogde. Het extra geld gaf ik dan nog niet uit. Vakantiegeld, een kerstbonus, een envelopje met een verjaardag, allemaal zette ik ze apart. En met die buffer die je dan opbouwt kan je toeslaan met een goede aanbieding.
En cadeaubonnen van de genoemde winkels kan je er ook voor gebruiken, dus als mensen vroegen of ik cadeauwensen had, dan noemde ik die winkels waar ik aanbiedingen kon kopen.
Badschuim en shampoo sla ik ook in trouwens. Eens in de zoveel tijd bezoek ik een DM en koop ik bijvoorbeeld 10 douchegels van 65 cent. Dan kan ik een hele tijd vooruit. Af en toe laat ik me verleiden om bij Bath & Bodyworks e.e.a. te kopen bij een goede aanbieding, maar normaal gesproken gebruik ik Balea huismerk van DM.
Nog een tip trouwens, Gierige Gerda geeft tips op Instagram en haar blog. Ze deelt ook vaak goede aanbiedingen uit supermarkten, informatie over cashbackacties en extra koopavonden bij Kruidvat met veel korting.