Ik werk niet thuis (maar zit wel veel achter mijn laptop) maar ik heb dikke pantoffels en ik heb recent een lekkere dikke vest gekocht. Tot nu toe nog niet koud gehad (het was hier vorige week 17 graden). Verder heb ik ook nog een elektrisch dekentje bij mijn bureau liggen mocht het toch iets te fris worden, dekentje is ook fijn om gewoon op te zitten ipv over je heen doen.
Bij mij is het met niks aan meestal rond 70-90. Heb je dingen aan de oplader toevallig?
Zou dan best kunnen kloppen, in ieder geval niet heel abnormaal denk ik? Je kun dat stekkerblok nog even eruit halen en kijken wat er dan gebeurt. Wanneer mijn koelkast aanslaat dan gaat ie wel richting 130 in totaal trouwens, dus misschien heb je ook net op zoān moment gekeken?
Daar las ik toevallig gister of vandaag iets over ja, dat meer mensen dat hebben. Hoe veel scheelt dat bij jou per dag? En wat ga je doen?
Niet wat je vroeg, maar heb je weleens de droger en wasmachine tegelijkertijd aan? Dan is het misschien handig om die niet op ƩƩn stekkerdoos te doen maar op aparte groepen, als dat lukt. Ik heb ook een tijdje wasmachine, droger en nog wat keukenapparaten in een stekkerdoos gehad, en had toen best vaak dat er een stop uit vloog als bijv. de wasmachine en droger tegelijk aan stonden.
Weet niet of dit de juiste plek is⦠maar mijn vraag is of iemand ervaring heeft met prepaid creditcards.
Ik overweeg Audible, maar volgens mij is dat alleen af te sluiten met een CC. Ik heb geen zin om aan de vaste kosten van een normale CC vast te zitten, dus prepaid leek me een interessante optie.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Iemand ervaring met een van de aanbieders?
Ik ben zeer tevreden met revolut! Je kan er zelf geld naar toe overmaken of koppelen aan een PayPal account.
Iets om over na te denken is dat een prepaid kaart normaal geen reservaties op de kaart toelaat. Vb bij het huren van een huurauto reserveren ze vaak een bedrag als waarborg. Dus kijk even na of je zoiets nodig hebt en of dat wel kan met die kaart.
En @Leverworst thanks voor jullie reactie! Die Revolut kom ik op internet ook tegen als favoriet. En koppelen aan Paypal lijkt me super handig!
Mijn man heeft wel een normale credit card, dus voor dingen als vakantie/auto gebruiken we die van hem. Vind het alleen vervelend als ik al mijn aankopen via die van hem moet doen
Ik ben bezig met mijn financiƫle situatie op een rijtje te krijgen en wil daarbij bewuster omgaan met mijn uitgaven, zodat ik meer kan sparen.
Een uitdaging voor mij wordt vooral mijn budget voor boodschappen verlagen. Mijn grip app geeft aan dat ik ruim 300 euro per maand aan boodschappen besteed en dat wil ik terugbrengen naar 50 euro per week. Ik bestel voornamelijk op picnic en losse dingen haal ik vaak bij de Albert Heijn. Ik wil daarom voortaan naar de Aldi of Lidl gaan en naar de markt voor groente en fruit.
Volgens mij komt het wel een beetje op hetzelfde neer, maar ik vroeg me af op ƩƩn van de twee supermarkten voordeliger is. En is de markt voordeliger dan de Aldi of Lidl qua groenten en fruit? Hebben jullie tips voor aankopen die ik goed/voordeliger kan halen op de markt?
Ook ben ik een beetje aan het puzzelen met wat realistische budgetten zijn voor bijvoorbeeld leefgeld (voor leuke dingen), kleding, persoonlijke verzorging, etc. En zijn er specifieke categorieƫn die jullie meenemen in je budget?
Mijn financiƫle situatie is altijd een beetje een drama geweest, omdat ik jaren veel te impulsief met geld ben omgegaan. Het is op een punt gekomen dat ik daar schulden door heb waar ik eind dit jaar (volgens mijn planning) vanaf ben. Ik ben me nu dus veel aan het inlezen in spaar en budget tips. Ik heb een excel bestand waar ik alles op een rijtje heb gezet, maar ik ben nog niet zeker of ik mn budgetten zo goed ingericht heb, dus tips zijn altijd welkom!
Groente en fruit van de Lidl is vaak van betere kwaliteit dan dat van de Aldi. De Aldi komt de laatste tijd vaak als dure winkel uit zoān boodschappentest, maar ik weet niet of dit ook geld voor jouw boodschappen. ik zou zelf naar de Lidl gaan.
Wat realistische budgetten zijn is natuurlijk heel persoonlijk, maar je kunt denk ik wel wat inspiratie doen (ook qua categorieƫn) in het kasboekjestopic.
Groente en fruit vd Lidl blijft inderdaad langer goed dan vd Aldi in mijn ervaring. Komen volgens mij ook al jaren goed uit de tests op dat gebied. Hun wasmiddel ook trouwens. Maar doe daar 1x in de week boodschappen, meestal voor 5-6 avondmaaltidjen en blijft gewoon heel de week goed in de koelkast. Bij Aldi heb ik dat nog nooit gehad, paar dagen max.
Het ligt denk ik ook een beetje aan de winkels in de buurt bij je: Aldi is het vaak wat er ligt hier, grijp daar op veel mis als ik daar bv heen ga met het idee ff wat groente voor vanavond halen. Lidl heb ik dat eigenlijk nooit, veel meer keuze ook. Maar Lidl moet ik met de auto heen en Aldi is op loopafstand. Dus als ik alleen iets voor avondeten moet halen ga ik niet naar Lidl. En natuurlijk ligt het ook aan wat je meestal koopt.
Misschien loont het om een aantal basisdingen die je regelmatig koopt zowel een keer bij Aldi als bij Lidl te kopen? Dan heb je een goede vergelijking qua prijs en keuzemogelijkheden.
Markt wisselt heel erg; de markt in mijn huidige dorp is veel minder aantrekkelijk dan de markt in Rotterdam bijvoorbeeld. Daar kon ik echt voor weinig groente en fruit scoren.
Qua goedkope supermarkten zou ik adviseren om supermarktscanner.nl te bekijken en een beetje gevoel te krijgen bij de basisprijs van producten buiten de aanbieding. Ik deed sinds Corona vrijwel alles bij AH, maar die is toch vaak een stuk duurder dan andere supermarkten. Ik ga nu vaker naar Boni.
Wat ik een valkuil vind bij Lidl is dat zij vaak themaweken hebben met bijvoorbeeld allemaal Amerikaanse of Italiaanse tijdelijke producten, en als ik niet oppas neem ik die ook mee terwijl ze geen onderdeel uitmaken van de vaste weekboodschappen. Zo wordt het bij de kassa toch weleens een hoger bedrag dan verwacht. Het helpt dan om een lijstje te maken en je daar strikt aan te houden.
Verdere losse tips:
- Zorg dat je kruiden, specerijen en smaakmakers in huis hebt zodat je niet bijvoorbeeld losse tacokruiden / Knorr wereldgerechten etc hoeft te kopen (wat in zakjes veel duurder is dan als je zelf je eigen blend maakt). Als je niet van koken houdt snap ik dat dit niet zo goed werkt, maar sta je graag in de keuken; zorg dan dat je je eigen voorraad hebt.
- Check het huishoudtopic voor tips over schoonmaakmiddelen die veel goedkoper kunnen. Ook doseringen van wasmiddel etc zijn vaak overschat en je kan vaak met minder zeep je was doen dan de fabrikant zegt.
- Zijn er dingen die je heel graag gebruikt (in mijn geval Crystal Clear met prik); koop die dan groter in als ze in de aanbieding zijn. Als ze 1+1 gratis zijn, koop ik voor een aantal weken omdat ze meestal binnen een week of 6 weer in de bonus zijn. Of kijk of huismerken goede dupes hebben. Lidl heeft Saskia 0 kcal frisdrank, en AH heeft eigen merk, en dat koop ik als mijn Crystal Clear op is. Vlees, alcohol, koffie, wasmiddel en kaas zijn ook vaak grote happen uit je weekbudget. Check of je die groter in kan kopen tijdens een goede aanbieding of gebruik er minder van (zo eten wij veel minder vlees, en koop ik ongeveer eens per halfjaar wasmiddel groot in bij bijvoorbeeld een Black Friday-aanbieding).
- Maak op zondag een weekplanning voor je avondeten, en hou je daar aan. Kook bijvoorbeeld voor 2 dagen.
- Zit je onder je weekbudget aan het eind van de week, doe dan wat je overhoudt (al is het maar een euro) in een potje. Je potje kan je aanspreken als je op een gegeven moment wil investeren in een goede wasmiddelaanbieding, of om jezelf een keer te verwennen met iets luxe.
Mijn gezin bestaat uit mijn man, mij en een kleuter en wij doen onze boodschappen voor ongeveer 80 euro per week momenteel. Er zijn weleens uitschieters naar boven bij een goede aanbieding, maar ook uitschieters naar beneden als we het kunnen doen met voorraad en slechts verse items hoeven te kopen.
Mijn financiƫle situatie werd lang geleden niet zo goed toen ik plots alleen kwam te wonen. Mijn woonlasten werden veel te hoog voor 1 persoon en ik hield max 25 euro per week over voor de boodschappen. Dat zorgde voor heel veel rekenwerk en kopzorgen maar het heeft me ook creatief gemaakt. De tips die ik toen leerde, pas ik nog steeds toe.
Verdeel jij je boodschappenbudget over de weken of gewoon een maandbedrag? Heb je dan nog goede tips hoe je dat doet met aanbiedingen groot inslaan? Het is altijd zo gepuzzel om dan goed uit te komen.
Ik verdeel het per week, omdat ik veel beter in de gaten kan houden per week wat er nodig is, dan per maand. Een maand is net te groot om te plannen voor mij.
Wat in mijn voordeel werkt is dat ons ritme heel geroutineerd en strak is. Vaste werk- en schooldagen, vaste activiteiten daarbuiten. Als een week anders is omdat mijn man vanwege werk in het buitenland zit, hou ik over van het weekbudget en dat zet ik apart.
Groot inslaan doe ik vooral met wasmiddel. Enkele keren per jaar hebben winkels als Bol en Kruidvat hele goede acties en dan sla ik in. Dan betaal ik bijvoorbeeld in 1 keer 40 euro, maar kan ik maanden (soms wel een jaar) vooruit. Er zijn sites waar aanbiedingen bijgehouden worden, zoals https://www.wasmiddelaanbieding.nl .
Stel dat je altijd Ariel Pods gebruikt voor bonte was, dan kan je checken wat de prijs per pod is, op die site. En dan kan je meteen bepalen of het een goede aanbieding is. Het is de moeite om -als pods ineens 15 cent per stuk zijn ipv 26 cent- in te slaan. Laatst had ik bij Kruidvat een goede aanbieding en kwamen pods van Persil op 14,95 cent per stuk. Toen heb ik 14 pakken van 10 gekocht.
Dit werkt ook met luiers trouwens. De stuksprijs is het belangrijkst; als je die in de gaten houdt en toeslaat bij een goede aanbieding, hoef je je een hele tijd niet druk te maken over de relatief hoge prijs. Overigens zijn pods nog steeds niet de goedkoopste optie voor wasmiddel, want wasmiddel zelf maken of kopen in vloeibare of poedervorm is nog voordeliger.
Maar inslaan werkt natuurlijk alleen als je die buffer hebt (en ruimte voor de spullen). Daarom is het apart zetten van extraatjes in mijn ogen een goede gewoonte.
Als ik qua salaris bijvoorbeeld een periodiek omhoog ging maar gewend was aan mijn oude bestedingsruimte, paste ik direct mijn spaargedrag aan in plaats van dat ik mijn boodschappenbudget verhoogde. Het extra geld gaf ik dan nog niet uit. Vakantiegeld, een kerstbonus, een envelopje met een verjaardag, allemaal zette ik ze apart. En met die buffer die je dan opbouwt kan je toeslaan met een goede aanbieding.
En cadeaubonnen van de genoemde winkels kan je er ook voor gebruiken, dus als mensen vroegen of ik cadeauwensen had, dan noemde ik die winkels waar ik aanbiedingen kon kopen.
Badschuim en shampoo sla ik ook in trouwens. Eens in de zoveel tijd bezoek ik een DM en koop ik bijvoorbeeld 10 douchegels van 65 cent. Dan kan ik een hele tijd vooruit. Af en toe laat ik me verleiden om bij Bath & Bodyworks e.e.a. te kopen bij een goede aanbieding, maar normaal gesproken gebruik ik Balea huismerk van DM.
Nog een tip trouwens, Gierige Gerda geeft tips op Instagram en haar blog. Ze deelt ook vaak goede aanbiedingen uit supermarkten, informatie over cashbackacties en extra koopavonden bij Kruidvat met veel korting.
Dat wist ik ja.
Lurken doet ze in ieder geval nog want toen ze laatst beelden van haar laptop deelde herkende ik het icoontje van FF op 1 van haar tabbladen.
Goeie tips en ook in je post hiervoor!
Nog wel een kleine aanvulling op de thema weken bij de Laidl, soms zitten daar wel interessante dingen bij. Zo is de gnocchi tijdens de italiaanse weken goedkoper dan het A-merk wat de AH verkoopt.
En zo zijn er vast wel meer dingen die Laidl niet standaard verkoopt maar wel met die thema weken. Dus is wel de moeite waard om ff de folder te checken.
Klopt, bij de Alpenweek koop ik bijvoorbeeld altijd SpƤtzle. Die zijn zo voordelig en goed. Of maple syrup tijdens de Amerikaanse week.
Het ging mij vooral om impulsaankopen die ik niet nodig heb.