Budget- en besparingstopic

Misschien een leuk stukje voor iedereen die in paniek schiet, stress krijgt van de huidige situatie. Niet dat ik wil zeggen dat je reactie overdreven is of niet terecht meer een duwtje om de blik goed te proberen te houden.

2 likes

Ja ik heb ook een paar keer bij een ander filiaal gehaald en daar is het op zich nog steeds wel waar voor je geld maar wel beduidend minder dan m’n favoriete filiaal. Het is dus ook een beetje geluk hebben met je filiaal volgens mij hoeveel voordeel je er precies uit haalt.

3 likes

Ik vind t wel een leuk geschreven stuk.
Dit is ook wel een beetje hoe ik erin sta vs mijn vriend. Hij stresst en ik roep maar steeds dat het uiteindelijk wel goed zal moeten komen. Misschien ergens wel m’n kop in t zand steken maar ik weet inmiddels dat stress in m’n lichaam gaat zitten dus probeer het te relativeren. Voor mij werkt dat het beste.

8 likes

Ik ben wel nieuwsgierig waar je woont haha!

2 likes

Ik krijg een beetje de kriebels van haar eerlijk gezegd. Mensen bij wie het water nog niet volledig aan de lippen staat (of die al lang en breed verzopen zijn) hebben er misschien wat aan om nog enige controle te houden over de situatie zoals die is (zowel financieel als mentaal) maar dit soort uitspraken vind ik echt misplaatst:

Zodat je happy bent met je geld, ongeacht de omstandigheden.

Niet de sterksten overleven, maar degenen die zich het snelst aanpassen aan een nieuwe situatie.

Kortom, het is je eigen schuld als je niet happy bent met je geld (wees blij met de -500 die je elke maand hebt, hoera!) of je niet snel genoeg hebt aangepast? Voor sommige mensen is er geen enkele aanpassing mogelijk, die hebben geen huis om te verkopen, geen spaarrekening om aan te spreken, geen kostenposten als teveel etentjes buiten de deur waar ze op kunnen besparen, geen sociaal vangnet in de vorm van vermogende familie of vrienden waar ze op kunnen terugvallen, geen mogelijkheden voor ander werk of meer inkomen, geen enkel perspectief.

Relativeren werkt misschien als je wel (een deel) van die dingen hebt, als je weet dat de kans groot is dat jij toch wel weer op je pootjes terechtkomt linksom of rechtsom uiteindelijk. Maar er zijn genoeg mensen voor wie het gewoon uitzichtloos is, die geen enkel perspectief hebben en voor wie er geen hoop op verbetering is. Hoe badinerend is het om dan te zeggen dat je je maar moet aanpassen aan de situatie en happy moet zijn met wat je wel hebt.

29 likes

Ja eens en ik lees letterlijk 0 tips om niet in de problemen te komen behalve

“Chill gewoon”

3 likes

Gewoon manifesteren. Dan wordt je vanzelf rijk.

4 likes

Ik wilde ook reageren maar kon t niet goed verwoorden dus bedankt! Die tips zijn leuk als je ipv 500 euro nog maar 100 euro kan sparen en misschien een streamingsdienst moet opzeggen maar als je letterlijk niet meer rond kan komen heb je er niks aan.

3 likes

Hi! Even een vraagje hierover, is dat wat je te zien krijgt als je naar ‘contract’ gaat en dan op ‘overzicht tarieven’ klikt?

Dit?


Als ik dit bedrag deel door 12 dan is dat €152 en dat is wel veel meer dan vorig jaar met een vast contract met vaste tarieven (toen betaalde ik 75 euro per maand en kreeg ik nog 50 terug), maar dan valt het me nu wel enigszins mee? Ik was bang om 500 per maand te gaan betalen? Vorige winter verbruikte ik bijv weleens 90m3 aan gas in een maand, als ik dat nu x de huidige gasprijs doe kom ik uit op ongeveer 400 in zo’n maand van veel verbruik? Compenseer ik dat dan met zomerse maanden waarin ik maar 10m3 aan gas gebruik ofzo? Of vanwaar dat het verbruik dat hier staat ‘maar’ €1828 is?

Sorry ik ben echt een noob in zulke dingen en zag dat je de tarieven opgezocht had dus dacht misschien begrijp je er meer van dan ik.

2 likes

Ja. Je compenseert de zomermaanden met de winter als je elke maand hetzelfde tarief betaalt. Tegenover die wintermaanden waarin je 90m3 verbruikt staan namelijk zomermaanden waarin je niet stookt, maar wel betaalt.

Ja dat merkte ik afgelopen jaar idd! Maar ben een soort van verbaasd over wat ik nu meer ga betalen, dat valt me echt alles mee. Daarom dacht ik even checken of dat ik het goed lees en goed begrijp. Ik was al aan het kijken naar folie voor op enkel glas, tochtstrips en een elektrische bouwkachel ipv mijn CV. Maar dit bedrag kan ik prima missen gelukkig. Ga die folie en tochtstrips sowieso plakken, maar die bouwkachel laat ik dan maar even.

Dankjewel voor je hulp :slight_smile:

Ik moest denken aan de tip van m’n schoonouders. Zij hebben vorig jaar een ‘winterkamer’ gemaakt, wat inhoud dat ze van een kleine slaapkamer een mini woonkamer hebben gemaakt. Vloerkleed, twee fijne stoelen, tv, lampen. Misschien zelfs een koffiezetapparaat, dat weet ik niet meer.

Maargoed, het idee is dus om dan alleen die kleine kamer te hoeven verwarmen in plaats van de veel grotere woon/eetkamer.

(in hun geval geen besparing omdat ze eenmaal de smaak te pakken hadden en allemaal nieuwe meubels en decoratie gingen kopen haha, love it).

37 likes

Ik vond dit best een goede tip, tot die laatste zin :joy:. Dat zou mij namelijk ook best kunnen overkomen.

Kreeg net de nieuwe tarieven door van Budget Energie en die vielen me eigenlijk nog best mee. Was bang dat we ook richting de €5 per m3 zouden gaan, maar er is “maar” €0,30 bijgekomen sinds vorige maand (nu €2,67 per m3). We hebben een variabel contract en we moeten het maar uitzitten omdat we volgend jaar gaan verhuizen naar een gasloos nieuwbouwhuis, maar vind het daarom wel spannend wat er iedere maand weer gaat gebeuren qua prijzen.

3 likes

Je verdiend er geen jackpot mee maar via de scoupy app kun je deelnemen aan vragenlijsten (onder het kopje onderzoek) voor elke vragenlijst krijg je 4 zegels en bij 25 zegels krijg je €2 op je rekening gestort. Heb er deze week al €10 euro meer verdiend. Het kost wat tijd maar voor de mensen waarbij elke euro telt misschien wel fijn.

Zelfde met euroclix. Door vragenlijsten in te vullen krijg je clix en bij 1000 clix kun je €10 euro laten uitbetalen. Ik spaar dat elk jaar op tot sinterklaas/kerst en koop daar dan cadeautjes van zodat ik in die dure maanden niet in de problemen kom.

9 likes

Ik zie je reactie nu pas. Eens met wat je zegt.Ik heb niet veel stil gestaan bij de zinnen die je citeert omdat ik zelf daar de focus niet op had. Ik haalde er dus meer uit ‘probeer rustig te blijven, kijk wat de mogelijkheden zijn en zoek hulp als het nodig is’. Maar goed, ik ben vooral zelf ook op zoek naar een positieve insteek dus dan lees je misschien ook wel wat meer in een tekst wat je wilt zien.

5 likes

In de brief had ik dat gezien. Dit ken ik helemaal niet
:sweat_smile: ik zal de app eens goed bekijken, ik klik nooit door namelijk.

7 likes

Ik kan me goed voorstellen hoor dat mensen behoefte hebben aan zo’n boodschap om zichzelf niet gek te maken. En waarschijnlijk zijn de mensen over wie ik het heb ook niet echt de doelgroep van de Linda dus in dat opzicht is het ook niet gek dat het daar niet over gaat. Ben gewoon een beetje allergisch voor dit soort ‘coaches’.

1 like

Ik zei dit vandaag nog tegen een collega! De babykamer is de best geïsoleerde kamer in huis, en er staat een lekkere stoel. Ik zou dus in principe op de dagen dat ik alleen met d’r ben, best daar kunnen zijn. (met 2 volwassenen en een baby wordt het dan weer wat krap).
Ik heb trouwens gordijnen op de overloop en denk dat we die ook weer actief gaan gebruiken.

2 likes

Heb je het over euroclix? Want dat doe ik al jaren. En door elke mail te openen en erop te klikken krijg je ook weer clix. Misschien wist je dat al trouwens

Ik overweeg een hooimadam te kopen. Dat is een soort slaapzak die je om je pan doet. De pan (met inhoud) breng je kort aan de kook, daarna zet je het vuur uit en doe je hem in de hooimadam die is geĂŻsoleerd met schapenwol, en dan gaart het in enkele uren na zonder dat het energie kost. Een soort slowcooker.

Gisteren had ik per ongeluk een vergelijkbare situatie: ik was gehaktballetjes aan het braden, zo’n 8 minuten. Toen was er een calamiteit die mijn aandacht vroeg, dus heb ik het vuur uit gezet en de deksel op de pan gedaan, met het idee ‘dat maak ik straks wel af’. Het was in een gietijzeren pan, een Le Creuset lookalike met dikke wanden.
Drie kwartier later kon ik verder en haalde ik de deksel van de pan en toen bleken ze al gaar te zijn. Ze hadden geen knapperig randje dus ik heb het vuur nog even aan gezet om ze iets bruiner te krijgen, maar ze waren gaar gestoomd in de hitte die nog in de pan zat en er niet uit kon. Dat zette me aan het denken. Het ging nu min of meer per ongeluk en het waren supermalse smeuĂŻge balletjes. Dat wil ik vaker gaan doen en met de hooimadam heb je extra isolatie, dus langer profijt. Hebben mensen hier al iets met een hooimadam (of vergelijkbaar) gekookt?

6 likes