Budget- en besparingstopic

Ja snap ik, want die doe ik zelf ook genoeg :joy: heb nu ook alweer allemaal snacks van de amerikaanse week in huis

3 likes

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Budgetrecepten

Ik vind bodemprijzen bijhouden goed werken om te bepalen of een aanbeiding (voor jou) goed is. Zie Zo bepaal je jouw bodemprijzen - Nooit meer teveel betalen! - Gierige Gerda

Ik doe dit zelf niet voor boodschappen maar wel voor drogistproducten en wasmiddel. Wat ik handig vind, is dat je vooral kijkt naar wat voor jou een goede prijs/aanbieding is. Ik wil bv voor drogistproducten alleen naar de Etos, Kruidvat of AH én ik ben in sommige dingen heel merkvast. Dan heb je al hele andere bodemprijzen dan als je 8 supermarkten af wil om het aller aller goedkoopste te krijgen. Met drogistproducten herhalen veel aanbiedingen zich en kan je ook goed bijhouden wat dan een gunstige ‘per stuk’ prijs is. Zo is mijn shampoo altijd het goedkoopst bij de Etos zonder aanbieding (5.79 per fles) maar is een 4 voor 10 euro deal bij de AH (dus 2.50 per fles) weer beter dan 1+1 gratis bij de Etos (2.90 per fles). Nou is dat meer ter illustratie dan hoe ik het echt doe want ik vind minstens 1+1/50% korting al snel helemaal prima. Maar voor het wasmiddel dat wij hebben is volgens mij 2e halve prijs dan weer het max haalbare, dat is dan 9 euro per fles bij de AH.

Ik hou hier een lijstje van bij in mijn telefoon. Als ik dan een keer toch toevallig ergens anders kijk (een online drogist, bol.com, andere supermarkt) weet ik ook gelijk of een aanbieding daar beter is dan bij de AH/Etos/Kruidvat.

Toevallig deze week al 2 keer gehad dat mijn man een aanbieding niet goed genoeg vond klinken terwijl het de beste is, haha.

6 likes

Ben ik ook naar opzoek! Tot nu toe zie ik alleen apps die gekoppeld worden aan je bankaccount, maar ik vind dat zelf niet echt een fijn idee…

2 likes

Maar dat was met grip toch ook, anders kunnen ze je uitgaven niet uitlezen. Dan kun je het zelf net zo goed bijhouden in excel.

4 likes

Klopt, daarom heb ik ook geen grip gehad. Excel vind ik onhandig omdat dat via je telefoon niet optimaal werkt…

2 likes

Ik weet niet of je bij de ING zit maar die heeft ook die functie in hun app.

3 likes

Ik heb een tijd Buddy gebruikt. Is een gratis app maar wel met premium functie a €38 per jaar. Ik vond ‘m heel fijn werken, maar ben nu weer over naar Excel omdat ik toch iets liever op m’n laptop dan telefoon had.

Ik gebruik zelf al een paar jaar 1Money (die is er helaas alleen voor Android). Ik ben er echt onwijs tevreden mee. Heb één keer de premium versie gekocht voor 9 euro dacht ik, maar dat is 'ie echt waard. De app heeft ontzettend veel functies (je kan alle data bijv. naar Excel exporteren als het goed is), maar zoals ik hem gebruik is dat ik gewoon allemaal categorieën heb gemaakt (zoals vaste lasten, boodschappen, winkelen, zorg, kat, vervoer, overige en sociale dingen). Binnen deze categorieën heb ik weer allemaal subgroepen gemaakt (bij de boodschappen bijvoorbeeld: huishoudelijk, weekend en weekboodschappen en bij winkelen: schoenen, kleding, verzorging, interieur, tech, etc.).

Voor elke uitgave die ik doe registreer ik deze handmatig in de juiste (sub)categorie. lk kan dan per jaar/maand/week/dag (of alle jaren) inzien wat mijn uitgaven zijn binnen die categorie (en welk beslag die neemt op de totale inkomsten/uitgaven bijvoorbeeld). Zo heb ik tot op de cent precies een overzicht van wat mijn uitgaven zijn. Bij mijn weekendboodschappen registreer ik bijvoorbeeld de luxere boodschappen zoals wijn, kaasjes etc. Is dat bedrag dan wat hoger dan gemiddeld, dan weet ik dat ik de komende week/maand daar gewoon wat minder aan uit moet/kan geven. Ook houd ik mijn inkomsten er precies in bij middels een categorie voor toeslagen/salaris/cadeaugeld/terugbetaling etc, maar ook mijn gespaarde geld.

Voor mij werkt dit echt perfect, omdat apps als Grip toch niet nauwkeurig genoeg werken naar mijn smaak en omdat ik het niet fijn vindt dat deze gekoppeld worden aan je bankrekening. Het heeft mij echt een heel goed en fijn inzicht gegeven in waar mijn geld precies naartoe gaat en waar ik evt. op zou kunnen besparen. Het handmatig invullen kost me echt max een paar minuten per dag en is voor mij geen probleem.

Verder qua tip om te besparen op de boodschappen: ik probeer elke week op basis van de aanbiedingen voor de komende week (en mijn voorraad) een weekmenu te maken. Ik gebruik hier o.a. Reclamefolder voor (hier kun je namelijk ook lijstjes maken per supermarkt, heel handig!). Ik kijk dan goed naar bij welke winkel een product het goedkoopst is in de aanbieding (maar na dit jaren doen weet ik ook uit mezelf wat nou echt goede aanbiedingen zijn en welke niet). Ook heb ik van alle supermarkten de apps op mijn telefoon staan, zodat ik altijd een product wat ik nodig heb op kan zoeken qua prijs. Sta ik bijvoorbeeld in de AH en vermoed ik dat de kaas bij de Plus goedkoper was, dan kan ik dat meteen in hun app checken. In die apps maak ik dan ook boodschappenlijstjes voor de specifieke producten die ik bij die specifieke winkel het goedkoopst kan halen. Hierdoor fiets ik in de week wel wat supermarkten af, maar ik bespaar hierdoor echt heel erg veel geld. Na een paar jaar alle folders goed bijhouden weet ik nu bijvoorbeeld wanneer (dure) producten die ik veel koop ongeveer in de aanbieding zullen zijn en kan ik deze ook vergelijken per supermarkt. Ik zit nu gemiddeld op zo’n 200/210 euro aan boodschappen per maand (dit zijn alleen de gewone boodschappen en dingen als wasmiddel, wc papier en schoonmaakspul).

Heel epistel, maar dit zijn de dingen die voor mij echt ontzettend goed werken om een nauwkeurig inzicht te hebben in mijn uitgaven en een manier om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen.

9 likes

Wow klinkt super handig!! Jammer dat die app er alleen voor android is :frowning:

2 likes

Ik heb lang Money Lover gebruikt, dat lijkt wel veel op wat @Illuminated beschrijft! En die bestaat voor zowel Android als iOS.

Voor mij hielp handmatig invoeren ook juist wel om er bewuster mee bezig te zijn. Dat maakte mee impact dan als ik gewoon alleen een overzichtje zou bekijken.

2 likes

@Zoet Hier ook (goede) ervaring met een soortgelijke app die er volgens mij ook voor iOS is: Spendee heet die.

5 likes

Mn man wil een broodbakmachine kopen maar ik vind juist die korst van dat 'champignon’vormige brood van de bakker zo lekker

We doen nu vaak too good to go van de bakker in de buurt maar dat is steeds lastiger omdat er meer mensen op die bonnen azen

Hoop maar dat er voor zon machine ook lekkere broodrecepten zijn

5 likes

we hebben thuis lang met een machine gebakken mar zijn uiteindelijk geswitcht naar het gewoon in de oven bakken omdat je altijd een stuk moet weggooien door de haak en eigenlijk is de korst lekkerder in oven!

2 likes

De recepten van Levine zijn wel heel handig. Voor oven en broodmachine

Ik zou zelf liever bakken met een oven. Ook geen apart apparaat nodig.

5 likes

Ik check het altijd, nog nooit iets fout gegaan trouwens. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat die kans op maandagochtend net wat groter is ivm de nieuwe bonusaanbiedingen!

7 likes

Ja zijn ook maar mensen die die acties op zitten te voeren hè

1 like

Ik heb dit bij de zelfscan van de AH ook wel eens gehad en als je dan een medewerker vraagt hoe het zit met het verrekenen van de korting krijg je te horen dat je maar gewoon moet afrekenen en het dan bij de servicebalie verrekend wordt. Heb op die manier wel eens bijna mijn geld niet teruggekregen omdat een aanbieding nog wel op de website stond (foutje), maar die week eigenlijk niet geldig was.

6 likes

Via mijn werk was er een mogelijkheid om hulp bij een budgetcoach aan te vragen en dit heb ik gedaan. Ondanks dat ik volgens mij een prima salaris heb lukt het niet om ook maar een beetje te sparen (of versneld mijn persoonlijke lening af te betalen) aan het einde van de maand en moet ik het dan hebben van toevallige vinted verkopen etc.
Ik heb net mijn loonstroken + bankafschriften van de laatste drie maanden doorgestuurd. Erg confronterend. Over een maand zit ik met de betreffende coach. Ben benieuwd naar zijn inzichten.

41 likes

Zo, mijn eerste berichtje op het forum. Ook ik merk dat de prijs van boodschappen enorm aan het stijgen is. Ik heb hier al heel veel fijne tips gelezen, altijd fijn om te kijken hoe anderen het doen.

Ik bestel zelf altijd de wekelijkse boodschappen bij picnic. Dit zijn producten die we (bijna) iedere week gebruiken. Voorheen zat ik op de €45-€50 per week voor 2 volwassen en een bijna 2-jarige. Deze week op €70.

Mijn grootste valkuil is dat ik iedere week de folders uitpluis voor de aanbiedingen. Maar dan koop ik altijd wat extra en niet alleen de aanbiedingen, waardoor ik onder aan de streep meer uitgeef dan ik van plan was. Daarom heb ik deze week meer besteld bij Picnic, om dat dus te voorkomen haha.

Mijn tips:

• wij hebben het geluk dat wij een Netto Rama in de buurt hebben. Ik hou van die winkel! Ze hebben al jaren veel producten, vaak 3 voor €5/€6. Zo koop ik altijd Robijn wasverzachter 3 voor €5. Maar ook deo en shampoo/showergel voor mijn man 3 voor €5. En zelf gebruik ik lovingblends, 3 voor €6. Ik merk dat dit vaak goedkoper is dan aanbiedingen van de drogisterijen.
  • luiers koop ik altijd bij kruidvat. Je krijgt regelmatig 30% korting op een product naar keuze. Ik gebruik die korting altijd voor de luiervolumedoos. Normaal is deze rond de €55, met de korting €38,49. Vorige week heb ik 232 luiers voor €38,49 gekocht wat neerkomt op €0,17 cent per luier.
  • kip haal ik altijd bij de turkse supermarkt. Voorheen was dit €6,99 per kilo, tegenwoordig €7,99 per kilo. Nu koop ik vaker kippendijfilet, dit is goedkoper (weet de prijs even niet per kilo) en vinden wij ook lekkerder.
  • deze week krijgen alle deelnemers van de postcodeloterij €12,50 om te besteden aan vegetarische producten bij de ah. Wij zijn hier zelf geen lid van, maar mijn moeder en schoonmoeder wel. Aangezien zij zelf niets met deze bon doen, krijg ik ze. Ik hoop dat ze deze week binnenkomen, want deze week zijn de knorr wereldgerechten 1+1 gratis! Het geldt ook op groente, rijst, aardappelen, uien, knoflook. Dus ik heb mijn lijstje al klaar.
  • ik heb ook de app Scoupy. Hier scan ik mijn bonnen in en spaar ik voor zegels. Bij een volle spaarkaart kun je korting krijgen bij uitjes.
  • bij Scoupy vul ik ook enquêtes in en bij een volle spaarkaart krijg je €2 op je rekening. Dit gaat niet heel snel, maar ach alle beetjes helpen.
  • ik vul ook enquêtes in van gfk. Hier kun je punten sparen en inwisselen voor cadeaubonnen bij bol, hema, mediamarkt. Ook dit gaat niet heel snel, maar het is een leuk extraatje.
12 likes