Budget- en besparingstopic

Ik doe ook euroclix en ik heb al 260 euro gespaard! Wel over langere periode van 2 jaar denk ik, maar ik vul geen enquetes in of klik op die mails. Ik gebruik het alleen bij aankopen doen en ik ben overgestapt naar de creditcard van hun sinds de Bijenkorf is gestopt.

4 likes

Heeft er iemand ervaring met het plakken van doorzichtig plakfolie op glas-in-lood raampjes? Ons hele huis heeft in principe dubbelglas, behalve dus de glas-in-lood raampjes.

2 likes

Wij hebben voorzetramen besteld voor onze glas in lood ramen.

Mijn tip die ik net ergens anders las: je mediabox van de tv op eco-stand zetten. Op google kan je vinden hoe dat moet. Het kan tot 100 euro per jaar schelen zeggen ze. Tv opstarten duurt wel iets langer.

4 likes

Yes, ervaring mee. Je kan het overigens ook in je bed zetten met de dekens erover heen. Dan bespaar je jezelf ook de aankoopkosten van een hooimadam

3 likes

Dat heb ik ooit in mijn studentenkamer gedaan met thermo cover van Tesa. Je moet bij die folie wel opletten dat rondom overal voldoende vlakke ruimte op het kozijn is om de plakstrip op te bevestigen en de folie op te plakken. Bij mij zat een hendel in de weg en was de ruimte rond die hendel heel beperkt. De folie liet op die plek dus ook regelmatig los.

Verder is het even een secuur werkje, maar super fijn dat de folie vervolgens compleet strak trekt als je erop föhnt. Dat proces kun je ook weer herhalen als de folie na verloop van tijd weer slapper wordt.

3 likes

Ik heb vroeger op scouting heel veel met zo’n ding gekookt, als er maar plek is voor 1 pan op je kampvuur moet je creatief worden :stuck_out_tongue:
Wij deden dat gewoon met een grote theedoek eromheen en dan in een slaapzak (winnen als het regende en je helemaal verkleumd was en jouw slaapzak dan lekker opgewarmd was). Je kan ook een oud dekbed gebruiken, in een krat of kist, oud kussen onderop kan ook. Dan kun je er mee experimenteren zonder direct een hele investering te doen.

8 likes

@Hihalarisch ja zelf maken is een nog budgetvriendelijkere optie inderdaad. Ik kan redelijk overweg met de naaimachine en heb ook nog wel een oud dekbed liggen op zolder.

Aad Actief (iemand die extreem bespaart en veel tips deelde op haar blog) heeft ooit een beschrijving gedeeld van hoe zij hem heeft gemaakt.

2 likes

Geen hooimadam, maar een hooikist, zelf gemaakt door iemand uit mijn omgeving. Ik gebruik die vooral om eten warm te houden, en om dingen als spaghettisaus lang te laten trekken. Oh, en om rijstpap in te maken! Ik ben er nog steeds verbaasd over hoe lang en hoe warm eten daar in blijft. En je hoeft er niet bij te blijven. Het is dus eerder voor het gemak dat de kist tot hiertoe wordt gebruikt, maar ik ben best fan.

4 likes

Wij gaan ook een extra eettafel neerzetten in onze woonkamer. Die is groot genoeg en verwarmen we met een houtkachel. Onze woonkeuken(waar dus de eettafel staat) is echt koud, daar moet in de ochtend en de avond en wanneer we er lekker willen zitten de radiator echt wel aan.

1 like

dit hebben mijn ouders ook gedaan ja, ze verwarmen die kamer dan met een elektrisch kacheltje

3 likes

Het gemak is voor mij ook zeker een factor. Ik heb laat in de middag nog vergaderingen (wel vanuit huis) en dan is het fijn als het eten al klaar is. Ovenschotels doe ik regelmatig (tenzij het superheet weer is) maar dat zie ik wel in mijn energieverbruik terug in negatieve zin. De hooimadam / kist is dan beter denk ik.
Rijstepap is een goeie tip, mijn man is er dol op.

2 likes

Ovenschotels worden hier ook regelmatig klaar gemaakt (want snel en lekker inderdaad). Maar dat kost wel een pak meer energie inderdaad.
De kist staat hier sinds gisteren (na verhuis) terug op zijn plek, dit is een goede aanzet om hem meteen terug te gaan gebruiken. Lekker herfstig ook, stoofpotjes ed. Nu ik er verder over nadenk heb ik er ook al vaker rijst en couscous in gemaakt, soms aardappels (dat eten we niet zo heel vaal). Soep wil ik nog proberen, als je die aan de kook brengt, wegzet en pas mixt voor het opdienen moet dat ook lukken denk ik. Het fijne aan de kist is dat die wat groter is, zodat er 2 potten in passen. En het is een gezellig zitplekje in de keuken :).
Als je er zelf eentje zou maken wil je het dan delen? Lijkt me fijn om mee aan de slag te gaan.

4 likes

Als ik het zelf voor elkaar krijg ga ik het zeker delen! Mijn man is nog handiger dan ik met de naaimachine dus desnoods roep ik zijn hulp in. :sweat_smile:

3 likes

Hier ben ik ook benieuwd naar, gister toevallig wat in m’n online winkelmandje gegooid. Ik heb 3 ramen van ongeveer 100x200, allemaal enkel glas. In de winter echt alsof er gewoon geen glas in zit, las veel positieve verhalen over die folie dus het lijkt me wel de moeite waard!

2 likes

Klinkt goed! Plakte je het dan ook over het lood of heb je alle glasstukjes afzonderlijk op maat geknipt?

3 likes

Je pakt het hele raam in 1 keer inderdaad. Je knipt dus 1 groot stuk en de plakstrip komt op het houten kozijn.

1 like

Oooh meen je, dus je plakt het niet direct tegen het raam aan? Of uiteindelijk wel? :nerd_face:

1 like
1 like

Ah zo! Ik snap 'm! Thanks.

3 likes

Nog een tip: Wij doen onze aankopen via shopbuddies. Heb er nu 365,52 mee verdiend. We hadden bijvoorbeeld een vakantie in NL geboekt (zo’n €600) en hebben er €37,12 cashback voor teruggekregen.

1 like