Ik betaal zoveel mogelijk in één keer, heb een spaarpotje op mijn rekening waar ik wel elke maand een bedrag in spaar om dit soort jaarbetalingen te doen
Ik betaal alles ook zoveel mogelijk in 1x, dan ben ik ervan af. Ik heb wel YNAB, dus ik budgeteer daar wel maandelijks in potjes voor dit soort dingen.
Gemeentelijke belastingen? Heb ik iets gemist? Die zijn toch altijd in mei ofzo? Of is dat bij elke gemeente anders…
Bij mij komen ze eind februari. Maar ik kan dus kiezen om het maandelijks af te laten schrijven of de boel eenmalig te betalen.
Bij ons in februari! We kregen vorige week het concept WOZ bedrag al in de post. Toch weer bijna 50k hoger dan vorig jaar Daar tegenover wel minder vaak de containers buiten gezet (we betalen hier per keer en per gewicht). Dus wel benieuwd wat het eindbedrag wordt.
Ik betaal het liefst in 1x alles, ook zorgverzekering maar wil dit jaar meer met maandpotjes gaan werken en krijg daar error van haha.
Ik zet alles dat ik in 1 keer betaal, apart per maand. Dus er gaat maandelijks 146 euro naar mijn spaarrekening voor de zorgverzekering.
Dat is misschien wel een goede ja! Ik verlies het ‘spaaroverzicht’ van dingen die 1x per jaar komen (ook biebabbonement, lenzen etc)
Dit doe ik ook! Is superhandig. Ik doe het ook met andere dingen die ik jaarlijks betaal zoals bieb- en NS-abonnement, bepaalde verzekeringen, en ik reserveer elke maand ook een bedrag voor de tandarts (want heb geen tandartsverzekering).
Gemeentebelastingen gaan volgens mij in termijnen bij mij.
Wij doen dat ook en het is tegelijk een bufferpot. Mocht het echt nodig zijn dan kunnen we dat geld gebruiken en vervolgens kiezen voor maandelijks betalen.
Nou door t forum ben ik geïnspireerd geraakt om een slimme meter lezer te installeren/aanvragen om meer inzicht te krijgen in m’n energieverbruik en ik zie naar mijn idee iets onlogisch, maar daar is vast een antwoord op te bedenken.
Op tijden dat ik niet thuis ben is er wel verbruik, maar zeer minimaal. Maar op random momenten is er een super erge piek als ik er niet ben. Ook bijv midden in de nacht. Ik had gelezen over sluimerverbruik van bijv de koelkast maar dit is echt wel heel hoog en af en toe dus ik weet niet of dat bijv zoiets als de koelkast kan zijn? Ik dacht juist dat dat minimale (sluimer?)verbruik is wat ik zie als ik er niet ben, bijv van de koelkast is.
Vloerverwarming heb ik nog niet aan en ik woon in een gasvrije woning.
Iemand die dit herkent of mogelijk een verklaring heeft?
Oh ja en die pieken zijn zelfs ook hoger dan mijn verbruik als ik thuis ben haha.
Hmm bij ons is dat de boiler die op temperatuur wil blijven (maar dan niet een hogere piek dan overdag) en qua gas dat de temperatuur blijkbaar onder de 15 is gezakt en dan slaat de verwarming alsnog aan.
Tenzij je een meterkast hebt met een stopcontact waar ook andere mensen bij kunnen lijkt het me dat het toch uit jouw woning komt.
Niet de vaatwasser die je ‘s nachts laat draaien?
Nope geen vaatwasser. Ik heb een warmtepomp geen idee of dat iets zou kunnen zijn die dat doet? Ipv een boiler zoals jij noemt?
Opvallend omdat de piek hoger is dan mijn gebruik als ik gewoon thuis ben en douche bijv. Des te meer reden voor mij om te achterhalen wat zoveel energie verbruikt!
Om 02:00, 11:00 en dan om 23:00
Heb je een Qooker of vergelijkbare kraan?
Misschien reageert die warmtepomp niet direct op jouw gedrag maar vult hij pas aan oid als hij leeg is of tijdens daluren (wel gunstiger als je dal en normaal tarief hebt). Ik heb verder geen verstand van een warmtepomp maar dit is even wat ik kan bedenken. Je zou eens de leverancier kunnen vragen of dat normaal is.
Mijn warmtepomp doet dat ook. Kan ook zijn dat hij dan water verwarmd. Maar mijn vloerverwarming kan ik niet aan of uit zetten, dat hoort gewoon bij de klimaatbeheersing. Heb m nu op 19 graden en dan stookt hij soms, kan het ook zijn
Nee!
Hmm dan kan ik indd niets anders bedenken dan m’n warmtepomp @macchiato en @Banananana vooral ook door die random momenten en hele hoge pieken (hoger dan m’n verbruik als ik bijv douche of kook)
Ik heb geen hele hoge pieken. Op een dag zonder stoken gebruik ik tussen de twee en drie kWh en met stoken tussen vier en vijf. En niet meer dan koken of douchen.
Oh Hmm die pieken zijn bij mij rond de 0,6
Is voor mij een héle hoge piek als je kijkt naar de rest
Is het niet gewoon het vaste leveringsbedrag wat ze precies op dat moment toedelen oid? Is het altijd de zelfde tijd?