Budget- en besparingstopic

Ligt er toch ook aan wat voor sport je doet? Als je cardio in de sportschool doet kan je dat prima vervangen met rondjes rennen buiten.
Mocht het echt nodig zijn dan zou ik er zeker op bezuinigen, maar ik zou het niet als eerste wegbezuinigen.

2 likes

Dat het nogal kortzichtig en priviliged is om te suggereren dat iemand wellicht zonnepanelen kan nemen als diegene al dusdanig moest bezuinigen op kosten dat ze haar pensioeninleg moest verlagen

maar dat snapte je wss zelf ook wel

3 likes

Ja dat snapte ik… hetzelfde dan toch

3 likes

Is ook niet heel laag toch? Maar you do you natuurlijk.

1 like

Haha mijn graadmeter zijn de cherrytomaatjes bij de Ap
Waren iets van 55 of 65 cent, nu laatst zag ik €1,19 geloof ik. Hallo hoe dan, schrok er ook van inderdaad

6 likes

Ik dacht dat voor goed geïsoleerde huizen werd aangeraden om de verwarming ‘s nachts op 15 te zetten omdat dat goedkoper is dan helemaal uit en de volgende dag weer aan

8 likes

Wordt het ook, alleen gaat het daar niet om. Gaat erom dat er mensen zijn waarvoor de verwarming ‘s nachts op 15 graden al niet meer te betalen is.

5 likes

Maar het punt van @Fuji is juist dat het op 15,5 graad laten staan voordeliger kan zijn dan belemaal uit.

2 likes

Ah op die manier! Heb alsnog wel het idee dat verwarming ‘s nachts op 15 niet betekent dat iemand ook gelijk geld heeft liggen voor een nieuw dak en zonnepanelen, maar misschien begrijp ik dat bericht verkeerd. En ik heb weinig verstand van de exacte kosten van verwarmen eigenlijk, behalve dan dat het duur is

2 likes

Dat hangt ervan af tot hoe hoog je overdag wil stoken toch? Als je overdag op 20 graden zit dan lijkt 15 graden 's nachts inderdaad prima. Maar als je hem overdag op 16 graden hebt is het slim om 's nachts wat lager te gaan.

3 likes

Oh ja dat klopt, geen rekening mee gehouden!

2 likes

Klopt hoor.
In mijn huis betekent de thermostaat op 15,5 eigenlijk gewoon uit. Huis komt niet onder de 16,5. En op deze stand gaat de verwarming pas aan als de temperatuur onder de 15,5 belandt. (Muv extreme vrieskou buiten maar dat is een andere situatie).
De paar centjes op mijn bankrekening lachen je echter hard uit als je over zonnepanelen gaat beginnen.

Je kan hier niets over zeggen als je de woonsituatie niet weet.

3 likes

Wij hebben de thermostaat 's nachts op 17,5 graden, maar we gaan ook binnenkort een privéjet kopen.

16 likes

Ik heb de thermostaat op 19, vloerverwarming.
Ik leef op/rond bijstands niveau.

3 likes

Ik heb het gevoel dat het ook in mijn slecht geïsoleerde appartement beter is om de verwarming op 15 te houden 's nachts en niet lager (overdag op 18 of 19). Toen we terugkwamen na een weekend weg moesten we van 10 naar 18 stoken en dat heeft meer gas gekost dan we normaal gebruiken op 2 of 3 dagen.

5 likes

Haha ja dit vooral. Echt zo irritant dat er zo snel een conclusie wordt getrokken dat iemand wel in zonnepanelen kan investeren (?? Hoe duur is dat wel niet) als je je thermostaat niet op 7 graden hebt :joy:

3 likes

Behalve dat die conclusie nergens getrokken wordt en @jahoor alleen antwoord gaf op de vraag wat iedereen doet om te bezuinigen. Kwam misschien niet heel netjes over na de dingen die @Kultakala zelf noemde, maar ik denk dat dat inmiddels wel duidelijk is.

7 likes

Ja nee dat snap ik! Alleen crusti impliceerde (zo begreep ik het in ieder geval, en buffel ook), dat je dus wél geld over zou moeten hebben als je je thermostaat op 15,5 hebt

2 likes

Bedankt! Net gekocht. Scheelt gewoon 25 cent per rol!

3 likes

Als ik terugkijk betaalden wij (twee persoonshuishouden) begin 2022 zo’n 200 euro per maand, en nu 300 gemiddeld! Dus echt flinke stijging. Wij letten erg op aanbiedingen, vriezen vaak eten in en doen het grootste deel van de boodschappen bij de Dirk.

Als ik zo kijk naar eerdere gesprekken op dit forum zitten wij wel aan de lage kant qua boodschap-kosten!

1 like