Budget- en besparingstopic

Mijn vriend doet dit momenteel voor zichzelf. Het is dan wel echt belangrijk dat je het nieuws heel goed volg. Zowel het normale nieuws als het financiële nieuws. Ook je vermogen spreiden over meerdere bedrijven schijnt bij te dragen aan een hoog rendement. Daarbij is niet in paniek raken als het een klein beetje zakt van belang haha. Daardoor doet mijn vriend dit en niet ik :rofl:

1 like

Dit kan eigenlijk op meerdere manieren. 1 is via dividend. Sommige bedrijven keren dividend uit aan aandeelhouders, dus wanneer je deze aandelen bezit krijg je (meestal één keer per kwartaal) geld op je rekening. Je krijgt het dividend per aandeel, dus hoe meer aandelen des te meer dividend. De 2e optie is om je aandelen te verkopen als ze zijn gestegen in waarde. Sommige mensen doen dit dagelijks (daytraders), maar dan moet je er heel veel tijd en energie in steken. Andere mensen kopen aandelen en laten ze vervolgens jaren staan, totdat ze met pensioen zijn. Dan nemen ze per jaar een bepaald percentage op om van te leven (aangezien ze niet meer werken en sommigen zelfs eerder dan de pensioenleeftijd stoppen met werken). Dus door je aandelen te verkopen heb je toch een inkomen.

Weet niet of ik het helemaal juist heb uitgelegd, maar ik denk dat dit het wel een beetje globaal is. Er zijn natuurlijk veel meer manieren en theorieën, maar dat is een beetje lastig om zo hier neer te zetten.

1 like

Dit is wel een helder verhaal! Dankje! In mijn geval is het inderdaad iets wat één keer gekocht is en als ik er niks mee doe blijft het staan tot mijn pensioen. :joy: Het stijgt op dit moment ook zo langzaam dat ik niet maandelijks een bedrag aan mezelf kan uitkeren of iets kan verkopen. Dus als ik dat wel wil moet ik me daar eens in verdiepen hoe ik het kan veranderen.

Ik heb me aangemeld voor een workshop over beleggen bij de bank? Ik lees die nieuwsmailtjes nooit maar ik dacht, hee ik heb die avond niks te doen, waarom niet? Niet dat ik echt geld heb om te beleggen, maar in de toekomst zou ik daar misschien wel iets mee willen doen.

Wanneer ga je dat dan overmaken? Elke avond? Of elke keer als je je app checkt?

1 like

Maar ben je dan niet superveel geld kwijt?

Jaa tuurlijk maar het is niet de bedoeling dat je het er daar weer gaat afhalen toch? Ik snap het idee wel maar als je bijv 100 op je rekening hebt, iets van 6 koopt en dan 4 euro naar je spaar stort en daarna iets koopt van 3 euro stort je weer 7 euro naar je spaar en zo gaat het maar door
Of kijk je niet zoveel op je rekening?

In Nederland heet dat peaks ofzo, is van de rabobank

Ik heb een paar maanden bijna niets nieuws gekocht en daardoor heb ik mijn kledingbudget drastisch omlaag gegooid, aangezien er nu een goed bedrag in staat en het sparen voor vakanties omhoog gedaan. Zo blij dat ik hierdoor meer inzicht krijg in wat voor mij belangrijk is. Laatst is mijn kat goed ziek geweest en daar heb ik nu ook maar gelijk een spaarpotje voor geopend waar elke maand een bedrag naartoe gaat.

6 likes

Dit doe ik ook :slight_smile: Alleen dan maak ik bv 0.70 over als ik zie dat er nog 33.70 op mijn rekening staat.

En ik ben begonnen met zegels sparen bij Albert Heijn. Is toch 3 euro per zegelboekje :smiley:

1 like

Heb net n.a.v. een blogartikel van zo’n bespaarsite gebeld met m’n tv/internetaanbieder via de opzeglijn en gevraagd wat ze kunnen doen. Nu heb ik een halfjaar lang elke maand €20 korting. En de medewerker vertelde dat ik elk jaar opnieuw kan bellen voor een deal :grin: mega snelle besparing van 120 euro!

Nu nog bezig met zorgverzekering en energie, merk dat ik de zorgverzekering toch lastig vind. Al zouden ze in principe allemaal dezelfde basis moeten verzekeren natuurlijk.

11 likes

Bij welke maatschappij zit je?

Echt zonde dat veel mensen niet van zorgverzekering durven overstappen, kan zoveel geld besparen. Het is even afwegen welke aanvullende verzekeringen je wilt (de meeste zijn echt het verzekeren niet waard, vooral tandarts), of je in elk ziekenhuis terecht wil kunnen en of je een hoger eigen risico kunt dragen als zich onverhoopt wat voorvalt. Maar ik raak er gewoon lichtelijk gefrustreerd over als ik hoor hoe weinig mensen overstappen haha.

1 like

@FISSA Mega makkelijk. Ik zei letterlijk, hallo, ik ben dingen zoals zorgverzekering en energie aan het vergelijken en ik zie dat ‘naam concurrent’ een aanbieding heeft voor het eerste half jaar voor €35, kunnen jullie ook zoiets doen? Binnen 2 minuten geregeld.

@Falafel ziggo

@Rebus ik heb niets aanvullend en al jaren het hoogste eigen risico ivm de besparing die dat opleverd. Maar toch

3 likes

Goede tip, wij zitten ook al jaren bij Ziggo dus dat ga ik vrijdag ook eens doen!

De medewerker zei ook echt, joh je had in 2017 al kunnen bellen. Voel me zo dom

Ik ga ook meteen bellen! Wilde misschien naar Tele2 maar ik hoor dat die internet snelheid wel een stuk minder (stabiel) is(?). Dus ik blijf wel bij Ziggo, maar ga ze dat niet zeggen natuurlijk. Thanks voor de tip!

Ik ga sowieso mijn aanvullende verzekering naar beneden bijstellen maar overstappen weet ik nog niet. De een heeft dan dit wel, de ander dat niet, etc. En dat voor een paar tientjes verschil maar.

edit: nu internet vergeleken en ik kan gewoon niks vinden wat goedkoper is dan ik nu heb. Of ik ga achteruit in Mbs ofzo. Of het scheelt 3 euro maar dat is de moeite van het overstappen me niet waard. Zit al bijna 8 jaar bij dezelfde :stuck_out_tongue_closed_eyes: Ze hebben net een nieuw modem geleverd omdat ik een verouderde had. Nooit problemen en blijkbaar nog steeds een goede prijs. :blush:

1 like

Ah topper krijg zes maanden lang €12 per maand korting en ga daarna ook nog ietsje minder betalen omdat ik blijkbaar een oud pakket had met vaste telefonie.

@Velours nogmaals dank voor de tip!

1 like

:partying_face: