Budget- en besparingstopic

Nou ik ben ook alleen en geef vaak 400 per maand uit :sob: dat is wel schandalig. Maar is incl. meeste verzorgingsdingen, bepaalde spullen voor de kat en koopzegels.

Heb nu net een duidelijke boodschappenlijst gemaakt incl. recepten en net bijna niet afgeweken in de winkel. Eens kijken of ik dat vol ga houden.

5 likes

Wij zijn met zijn 4en (kindjes van 1 en 3) ik proberen met 700 euro rond te komen qua boodschappen. Zitten wel luiers bij in voor 1 kind. Het komt helaas regelmatig voor dat we het er niet mee redden, maar vaak ook omdat we bijvoorbeeld eten besteld hebben met dat budget.

3 likes

Wij zijn met zijn tweeën en geven denk ik rond de 400-450 euro per maand uit. Het kan zeker minder, omdat we eigenlijk elke dag wel boodschappen doen. Dus dat is ook mijn voornemen om meer weekboodschappen te doen. Alleen vind ik het lastig om van tevoren te gaan bedenken wat we willen gaan eten.

3 likes

Wij zijn met z’n drieën (2 volwassenen en ons zoontje van 1,5) en ik doe iedere maand € 400 in ons boodschappenpotje. Daar komen we meestal wel goed mee uit, incl 1 of 2 keer bestellen. Ik let vaak op bonusaanbiedingen en we proberen altijd wel een weekmenu te maken. Verder bestel ik, zodra we weer een aanbieding krijgen, een Hello Fresh box met korting, dat scheelt gek genoeg best wel! Laatst 6 maaltijden voor 3 personen besteld voor € 56, daar konden we de hele week onze avondmaaltijden van eten want we houden altijd wel wat over.

3 likes

Wij zijn met zn 2e ongeveer 400e per maand aan boodschappen momenteel kwijt (voorheen minder), dat is exclusief eten bestellen etc maar incl huishoudelijke artikelen van de supermarkt

1 like

Ik kom alleen ook wel op de 250, en dan eet ik echt niet elke dag gerookte zalm. Wel met twee katten overigens

Dat is iets meer dan €8,- per dag. Zal knap zijn als je dan ook iedere dag zalm zou kunnen kopen :joy:

2 likes

ik vind het echt supernetjes van iedereen hoor, ik had veel hoger verwacht!

fijn om te weten dat ik mn budget een stuk minder hoog hoef te zetten dan waar ik bang voor was en onder de 300 zeker moet gaan lukken.

6 likes

Moet wel zeggen dat ik daarnaast van m’n privé rekening ook nog wel vaak 100 euro kwijt ben trouwens. Dat betreft dan bijv. lunch kopen op m’n werk of als er vriendinnen bij mij komen borrelen en eten (waar m’n vriend niet bij is).

1 like

ik vind dit ook meeega lastig, ik ga nu beginnen met ingredienten kopen voor 2 avonden (op de markt dus dan heb je meteen veel) en dan daar op voortborduren en dan uitbreiden naar ‘verder in de toekomst’. EN niks laten beschimmelen maar echt alles opmaken.
ik heb er nu de tijd voor en vind het niet erg om zga elke dag naar de supermarkt te gaan, maar voor wanneer ik minder tijd heb is het niet echt duurzaam.

2 likes

Ik ben alleen met volwassen dochter en in het weekend met partner erbij. Ik pin altijd 400€ maar dat is de ene maand voor 4 weken en de andere maand 5 weken, ik doe boodschappen voor 80€ en haal eigenlijk alles bij de Lidl.
In de maand met 4 weken “spaar” ik de 80€. Die is dan voor extra dure weken, zoals met verjaardagen of als er een keer iets extra’s moet komen. Ik kom vaak rond de 70€ uit per week dus dat is we netjes. Ik heb ook nog 2 katten :smiley:

5 likes

in theorie wel idd, maar mijn hoofd is te chaotisch om dat allemaal van tevoren te bedenken en me er aan te houden. en ik kookte sowieso niet elke dag ook dus veel eindigde dan achterin de koelkast en uiteindelijk in de prullenbak. dus voor nu is mn eerste focus om iig niets weg te gooien en voor 2/3 dagen te maken wat ik gepland had.
en dan is wel het uiteindelijke doel om het met weekboodschappen te doen natuurlijk!

4 likes

Ik doe 2x per week de boodschappen (woe + za); vind 1x idd ook te onoverzichtelijk en moeilijk plannen. En ga dan op beide dagen naar de markt voor groente en fruit + naar de AH voor de rest van de spullen die ik nodig heb.

6 likes

Ik heb net alle bonnetjes uit m’n AH en Lidl app bij elkaar opgeteld en gemiddeld het afgelopen jaar €361 uitgegeven aan boodschappen voor 2 personen. Wil nu proberen om onder de €300 te blijven, hoop dat dat lukt want heb het afgelopen jaar gewoon blind boodschappen gedaan en niet echt heel erg opgelet.

4 likes

oja top! misschien is dat ook wel handiger voor mij idd, heb altijd het gevoel dat weekboodschappen het ~volwassen doel is maar voor iedereen werkt wat anders.
ik ga ook graag naar de markt idd en had het van de week ook zo gedaan.
vind het ook zo fijn om op de markt nog een (goedkope en gezonde) impulsaankoop te kunnen doen. had nu lekker artisjok meegenomen waar ik mee heb geluncht :pray:

3 likes

Voor mij is per week gaan helemaal niet efficiënter en goedkoper (tijdbesparender wel), dus dit geldt zeker niet voor iedereen :slight_smile: Ik koop meer onzindingen bij weekboodschappen dan wanneer ik elke dag ga.

Ik geef mezelf trouwens ook elke dag een dagbudget, is voor mij overzichtelijker dan een weekbudget.

@kali Ik kom vrijwel elke dag in de supermarkt trouwens. En onder de 300 euro moet zeker lukken!

7 likes

Dit is inderdaad ook handig! Dit ga ik ook proberen, scheelt weer vooruit plannen. Nu hopen dat we dan ook gaan eten wat we hebben gekocht. Soms bedenken we dan dat we wat anders willen en gaan we alsnog naar de supermarkt.

Wij geven ongeveer €650 per maand aan boodschappen uit, exclusief katten en verzorging, luiers etc. 2 volwassenen en 1 peuter.

Wij hebben wel beide een speciaal dieet en eten gluten- en lactose vrij. Die producten zijn altijd wat duurder, zowel lactose vrije melk als bijv glutenvrije pasta en glutenvrij brood (€5,69 voor 12 sneetjes mini brood). Dus altijd wat hogere supermarkt kosten gehad.

Doen boodschappen bij Picnic, Lidl (verse groente en fruit), Jumbo (lactose en gluten vrij) en AH. We halen daar waar het goedkoopst is en sinds twee maanden dus bewust ook meerdere supermarkten.

Vaak wat we aan avond eten over hebben, neem ik als lunch mee naar mijn werk. Maar gooien ook nog vaak weg, vanwege de peuter omdat zij dan toch minder eet dan we dachten.

Heel af en toe bestellen we, buiten dit bedrag, maar proberen dat te limiteren tot max 1x per maand.

1 like

Ik heb ook niet het idee dat weekboodschappen doen nou voordeliger is. Ik kan dan juist minder goed overzien wat ik allemaal nodig heb en soms lopen dingen ook anders dan gepland (eet ik toch niet thuis bijv.) dus dan hou ik juist meer over. Als ik voor 1 of 2 dagen boodschappen doe kijk ik wel altijd eerst wat er nog in de koelkast ligt wat op moet of waar ik wat mee kan en pas m’n boodschappen daarop aan. En het is wel key om impulsaankopen te weerstaan, maar daar heb ik zelf niet zo’n moeite mee. Ik maak van tevoren een lijstje en hou me daar dan ook aan.

2 likes

Yes, jazeker! Maar inderdaad goede tip