Weet niet zeker of je de app al hebt of algemeen op zoek bent naar ervaringen, maar ik gebruik sinds 1,5 jaar YNAB en het heeft me heel veel rust gegeven!
Ik krijg sindskort wekelijks betaald dus kies er nu voor om al het geld dat binnenkomt in de maand in een losse categorie te zetten “inkomen”. De laatste dag van de maand (of na mn laatste salaris) ga ik dan naar de volgende maand, verplaats het geld naar ready to assign en dan stop ik alles in categorieën. Dat is wel echt key om fijn te kunnen werken, dat je vóór de nieuwe maand begint alle categorieën gevuld hebt met je salaris van de maand ervoor.
Verder zou ik het qua categorieën vooral simpel houden, zeker in het begin. Eerder had ik bijv. boodschappen, koffie to go, eten afhalen, uit eten en uitgaan als categorieën onder eten&drinken. Ben nu terug naar boodschappen en uit eten en dat is zo veel makkelijker. Enige wat ik gedetailleerd heb zijn mn vaste lasten, 1 categorie per rekening. Dat helpt om goed door te hebben of iets duurder wordt.