Budget- en besparingstopic

Voor de huiseigenaren: de WOZ-waardes zijn bekend!
https://www.wozwaardeloket.nl/

Altijd de moeite waard om te kijken of je risico-opslag bij je hypotheek omlaag kan, als de schuld/marktwaardeverhouding is gedaald.

5 likes

Mijn WOZ is flink gedaald.

2 likes

Ik was benieuwd want heb een nieuwbouwhuis en de oude woz was maar 1/3 van de aankoop ongeveer, omdat ie toen nog niet klaar was. Maar hij staat er nog niet bij. Ons oude adres ook niet :pensive:

3 likes

Dat kan misschien hoop geven voor een lagere aanslag, ook fijn voor je! Ik heb nu de info compleet om mijn waterschapsbelasting- en afvalstoffenheffingaanslag alvast te berekenen, dat geeft mij weer een beetje rust.

1 like

Hm, de Noord-Hollandse adressen waar ik benieuwd naar was, wel, maar een Utrechts adres niet. Sorry voor de dode mus.

1 like

Hier ook 30k naar beneden helaas. Hoopte op lichte stijging ivm renteopslag

2 likes

Dit is in Brabant, dus misschien komen ze per provincie online. Zal alsnog niet lang meer duren dan, ben idd vooral benieuwd wat onze aanslagen zullen zijn dan!

4 likes

Mijn WOZ is 90.000 euro gestegen en sinds de aankoop van het huis 281.000 euro in totaal :scream:. Ik snap niet echt iets van wat je schrijft. Zou je het uit kunnen leggen? Het klinkt alsof ik er iets mee moet haha

2 likes

Hoe lager je WOZ, hoe lager je gemeentelijke belastingen, dus ik zeg: goed nieuws :smile:

1 like

Nou, dat valt tegen hoor, de gemeente heeft ook geld nodig, en die passen ieder jaar het percentage aan van wat ze rekenen. Dus zijn in jouw gemeente de prijzen veel gedaald, dan verhoogt de gemeente het percentage. Mogelijk scheelt het een tientje op jaarbasis, maar veel meer zal het niet zijn.

1 like

Je hypotheekrente is deels gebaseerd op hoeveel hypotheek je hebt in verhouding tot de woningwaarde. Want de bank loopt meer risico op een restschuld als je bijna evenveel hypotheek hebt als je woning waard is. Dat noemen ze risico-opslag. Vaak kun je online een tabel vinden hoeveel korting je krijgt op de hypotheekrente bij verschillende schuld-woningwaarde verhoudingen.

Dus als je woningwaarde stijgt en/of je hypotheekbedrag daalt door aflossen kun je vaak aanvragen dat je hypotheekrente omlaag gaat. Bij sommige banken gaat dat automatisch, maar soms moet je dat zelf aanvragen (bij ING bijv). Vaak accepteert de bank je woz waarde hiervoor.

4 likes

Als je evenveel leent als dat je huis waard is, dan loopt je bank meer risico bij een gedwongen verkoop. Voorbeeld: je huis is 350.000 waard, en je openstaande hypotheek is 350.000, dan is je schuld/marktwaardeverhouding 100%. Daar hoort een bepaalde hypotheekrente bij, die je hebt gekregen bij het afsluiten van de hypotheek, bijvoorbeeld 4%. Dit precieze tabelletje kun je lezen bij je originele hypotkeekofferte. Due hogere rente ivm het risico noem je de risico-opslag

Maar stel dat je huis 380000 waard wordt, en je inmiddels 345000 euro aan hypotheek open hebt staan, dan loopt de bank minder risico. Formule= schuld/marktwaarde, dus 345000/38000*100=90,7%. Misschien val je daardoor in een andere risicoklasse en kan je kijken bij de bank of je rente omlaag kan.

Ik zit zelf bij ING, wij hebben hierdoor 0,06% minder rente, door spaargeld in de hypotheek te stoppen, zodat we net weer in een lagere risicoklasse terecht kwamen.

NB: heb je een hypotheek met NHG, dan heb je al de laagst mogelijke rente en heb je dit verhaal voor niets gelezen.

9 likes

@Tostibrood oh wat interessant! Ik heb dit nooit geweten. Wel van het aflossen en eventuele renteverlaging, maar niet van de woz-waarde. Ik ga eens informeren bij mijn hypotheekverstrekker, want ik vermoed dat dit wel iets is waar ik voor in aanmerking kom (ik heb geen NHG). Dank voor de uitleg!

2 likes

Ik kom er met de zoekfunctie niet uit, maar hebben jullie het hier weleens gehad over een app waarmee je inkomsten en uitgaven makkelijk kan bijhouden? Ik wil wat meer grip op wat er nou allemaal uitgaat en hoe we daarop kunnen bezuinigen.

kent iemand apps of sites die je in NL kunt gebruiken om bv geld te krijgen als je iets recenseert of meedoet aan een onderzoek?
ik volg een insta-account die daar geld mee verdient

heb me daar ook aangemeld maar staat geen research oid voor mij bij

Attapoll, Invotes, Panelclix, Panelwizard, Opiniemeters, Lightspeed.

Hoewel het hier vaak gaat om kleinere bedragen dan in de US en UK. Maar als je het leuk vindt kun je er toch wel een paar tientjes per maand mee verdienen. Gaat wel redelijk wat tijd in zitten. Groetjes van een marktonderzoeker :wink:

4 likes

Mijn man zit bij usercrowd. Geen vetpot maar wel leuke usability onderzoeken enz. Het geld kan dan op je paypal rekening worden bijgeschreven.

1 like

Ik heb best wat apps geprobeerd, maar het fijnste vind ik toch een excel sheet waar ik alles in zet.

Heb per maand een tabblad gemaakt en daarop mijn 3 rekeningen (gezamenlijk, huis en privƩ) en alle inkomsten en uitgaven vul ik daar op in. Alle uitgaven geef ik een kleur een heb een losse tabel met alle kleuren waarin die kleuren dan bij elkaar opgeteld worden. En heb ook 1 tabblad voor het hele jaar, die gekleurde tabel staat daar ook in en die telt alle maanden bij elkaar op. Dus aan het einde van het jaar heb ik een overzicht hoeveel ik heb uitgegeven aan boodschappen enz. Kost in het begin ff wat tijd om te maken, maar eens per 2 weken ofzo vul ik m in en dat kost nog geen 10 minuten.

4 likes

Ik ben zelf heel blij met de 1Money app. Ik heb eenmalig een paar euro voor premium betaald, zodat ik oneindig categorieƫn en subcategorieƫn kan aanmaken.

Je kunt overzichten per dag/week/maand/jaar of andere periode bekijken, per categorie bekijken hoeveel je daaraan hebt uitgegeven, per uitgave en inkomsten opgeven van welke rekening dat komt, etc.

Ik gebruik de app al een aantal jaar met veel plezier, maar weet niet of je er ook een bankrekening aan kunt koppelen. Ik voer alles handmatig in.

2 likes

Je hebt ook apps en sites waarmee je als mystery guest geld kan verdienen, zoals roamler en multivalue