Budget- en besparingstopic

oke nog redelijk veel maar dan heb je wel echt een hele goedkope hypotheek! ik dacht omdat je zei dat kinderopvang netto hoger was dan je hypotheek, die kosten dus zo hoog waren maar rond de 500-600e voor 300uur valt me erg mee.

2 likes

Haha ja same

2 likes

Dat is alleen het bedrag dat sowieso niet (deels) vergoed wordt toch, omdat het boven het max vergoede tarief ligt. Mijn kind gaat 3 dagen per week en daar betaal ik 1700 euro bruto (1100 euro netto) voor.

6 likes

Volgens mij zegt ze: “Als we alles vergoed zouden krijgen”. Dus dat bedrag is om te illustreren wat je sowieso kwijt bent. Ik hoop het voor @Fishing maar ik denk dat ze niet 100% vergoed krijgt, dus dat het bedrag wat ze maandelijks aan kinderopvang kwijt is, een stuk hoger is.

Met 1 kind op de BSO en 1 op het KDV krijgt er eentje nog steeds meer toeslag. Alleen het stomme is dat ze de grootste ‘korting’ op het ‘goedkoopste’ (aka BSO) kind geven. Ik dacht dat we er enorm op vooruit zouden gaan met 1 kind op de BSO. Haha… not :slight_smile:

2 likes

Nee we betalen dus rond de 3300 bruto.
Over 600€ krijgen we geen toeslag. Dus wat we ook doen met ons werk en inkomen, die betalen we altijd. Over die overige 2700 krijgen we zo’n 1800€ toeslag (grofweg allemaal :sweat_smile:).
Daardoor betalen we netto “maar” 1500€.
Maar stel dat de opvang gewoon het maximale tarief zou kosten, dan is dat dus maar 900…
Dus dat nekt heel erg dat de opvang zoveel duurder is. En onze hypotheek is idd geen 1500€.

@Keroppi ach ik ben ook blij dat we niet 100% vergoed krijgen want dat zou ook iets zeggen over ons inkomen. En natuurlijk ben ik blij dat we redelijk verdienen.

Maar goed. De hoofdvraag was: geef je de helft uit, inclusief vaste lasten. Nee. En dat komt als het goed is wel weer als de kdv kosten wegvallen :crazy_face:

4 likes

Wow, dit laat wel zien hoeveel het kan verschillen per situatie! Ik betaal voor 3 dagen opvang bruto ruim €1600, maar ben netto maar iets van €250 kwijt.

2 likes

Shit ik bedenk me ineens dat de bso tijdens de vakanties natuurlijk ineens 11 uur per dag is. Ik heb eigenlijk geen idee of ik dat nou goed heb ingevuld bij de toeslagen.

Staat dit niet in het contract met gemiddeld aantal uur per maand? Bij ons wordt er gewoon elke maand een zelfde aantal uren gefactureerd, waarbij dus rekening gehouden is met vakanties en studiedagen. Dat aantal uur heb ik maandelijks opgegeven voor de toeslag.

3 likes

Hier voor 3 dagen 1565 euro waarvan we 600 euro zelf moeten betalen

1 like

Ohhh ja ik zie het, ik ga nog even checken of ik het goed heb ingevuld.

5 likes

Wow dat is enorm weinig ja. Ik zag voorbij komen in de krant dat ze toch in 2027 naar 96% vergoed willen in de kinderopvang, ben benieuwd of dat gaat lukken.

3 likes

Ja… van dat maximum tarief… en als dat op 10.50 staat, en de opvang vraagt 12€, dan is dat dus alsnog geen 96%.
Uiteindelijk is het dan vooral voor mensen met een hoger inkomen “chill”, want hun eigen bijdrage wordt kleiner. Maar met een laag inkomen kreeg je nu ook al 96%. En veranderd er in feite niet veel, behalve dat je nog steeds met die eigen bijdrage zit.
Het wordt gebracht als een maatregel die meer gelijke kansen geeft, maar in de huidige vorm is het vooral een denivellerende maatregel waar de rijken dus rijker van worden :sweat_smile:
En voor m’n eigen portemonnee prima hoor, maar op grotere schaal, mwah…

5 likes

Ze willen ook geen plafondbedrag vasstellen dus je kan raden wat er met de tarieven gaat gebeuren en wie daar dan de dupe van zijn. :+1:t2:

3 likes

What else is new :rofl:

2 likes

Wij behoren tot de hogere inkomens en we zijn er juist op achteruit gegaan. De kinderopvang heeft de tarieven flink verhoogd. Blijkbaar hebben ze gedacht: “Als er toch meer toeslag komt, waarom zouden we de prijzen niet opschroeven?” Wij betalen nu ongv 1200 euro per jaar extra

2 likes

Ik begreep dat het juist ook voor midden inkomens fijn is maar mogelijk is dat niet goed doorberekend nog dan…

3 likes

Jup

1 like

Voor mijn gevoel vliegt het geld er bij ons echt uit. We verdienen volgens mij wel redelijk samen, maar sparen word steeds minder en gaat steeds moeilijker. Vooral die boodschappen zijn bij ons echt bizar. Voor mij gevoel dat koop ik niet eens gek veel of gek duur maar alsnog tikken we gemiddeld rond de €300 per week aan. En hoe? Ja geen idee. Weekboodschappen ongeveer €100 euro, rondje markt €50 en dan toch nog een aantal keer per week €30 euro in de supermarkt. We proberen echt wel op te letten maar het lijkt wel gewoon onbegonnen werk. Ik heb wel een redelijk groot gezin, want ik heb 3 kinderen. Oh ja, we drinken niet eens frisdrank enzo dus daar geef ik geen geld aan uit. Dus hoe doen jullie boodschappen en hoeveel geven jullie uit? Ik wil graag naar de €200 per week.

5 likes

Boodschappen laten bezorgen werkt hier echt goed! Gedurende de week houden we een lijstje bij met dingen die op/nodig zijn en dat vullen we dan aan met de boodschappen voor de volgende week. We komen bijna nooit iets tekort, dus die losse tripjes zijn dan ook niet meer nodig. We wisselen vaak tussen de Jumbo en AH en zijn gemiddeld €100 per week kwijt denk ik (2 volwassenen + baby van 7 maanden, die eet nog niet mee maar drinkt wel 1 pak kunstvoeding per week a €9). Luiers en andere verzorgingsmiddelen zitten hier niet bij, die bestellen we in bulk bij de Kruidvat/Etos als er goede aanbiedingen zijn.

4 likes

Wij bestellen boodschappen en zitten in een week qua bestelling ongeveer op 75-90€. Beetje variërend of er bijv wasmiddel in de aanbieding is of pindakaas (waarvan we toch wel inslaan bijv).
Luiers en verzorging zit daar zelden bij in.
Ik ga niet naar de markt voor luxe producten oid, wel meestal 1x naar de groentenboer en meestal 2x nog naar de supermarkt omdat je voor 7 dagen bestellen niet altijd redt qua vers.

Totaal rond de 150€. We bestellen eigenlijk nooit eten, eten wel vlees (maar niet alle dagen en alleen wat in de aanbieding is). Eigenlijk is van mijn ah bestelling 80% bonus. Ik baseer wat we eten daar wel echt op.

Edit: 3 kinderen (6-4-1) en 2 volwassenen

1 like