Ik gebruik ook YNAB, zodra ik salaris krijg op de 24e, dan plan ik mijn nieuwe maand in. Zo wordt mei dan gefinancieerd door het salaris wat ik binnenkort krijg. Ik doe dit door een extra categorie Volgende maand te gebruiken waar ik mijn salaris naartoe verschuif. En dan op 1 mei verdeel ik die post over de rest van de posten
Dank! Ik ben nog een beetje zoekende⊠Ik lees dus bv dat YNAB tipt om te plannen van paycheck tot paycheck maar zit toch beetje worstelen hoe zich dat verhoudt tot de maanden. Ik zou dan dus denk ik als je bv 700 eur boodschappen budget hebt van de 1e tot 24e (betaaldag) van de volgende maand 3/4 van dat bedrag assignen? En dat je die laatste kwart dan steeds meeneemt in de huidige maand als je je salaris hebt gehad? Of is dat niet logisch⊠misschien moet ik het ook nog even ervarenâŠ
Volgens mij maak je het vrij ingewikkeld terwijl dat niet hoeft. Ik gebruik niet YNAB maar wel een Excel sheet en potjes voor verschillende dingen. Op de 24e maak ik mijn boodschappengeld over naar mijn boodschappenrekening en dat is dan voor tot aan de 24e van de volgende maand. Dus geen gehannes met eerst driekwart over maken oid. Zelfde geldt voor alle vaste lasten die worden afgeschreven. Ik zorg dat er op de 24e genoeg geld op de rekening staat voor alle incassoâs die komen tot de volgende keer salaris
Ik assign dan voor de hele maand met het salaris van de 24e. Anders wordt het wel ingewikkeld voor jezelf om het zo op te delen. Het duurde bij mij even voordat ik âm snapte, maar het geeft me wel rust nu
Ze hebben net nieuwe veiligheidsmaatregelen ingevoerd met oa vertraging bij grote overboekingen.
Edit: huh opeens is de post waar ik op reageerde weg
Ik ben wel benieuwd naar jullie budgetteer strategieën. Ik merk dat ik het echt lastig vind om goed te sparen als gezin van 4. We hebben gemiddeld genomen denk ik best een prima inkomen, hebben dus geen recht op toeslagen etc en werken allebei 32 u, maar er zijn gewoon best veel vaste (hypotheek, verzekeringen, gwl, abonnementen, kinderopvang, aflossing schuld etc) en min of meer vaste kosten (zwemles, krant, streamingsdiensten, sportabonnementen, boodschappen) en het geld dat overblijft gaat toch gauw op aan boodschappen, sociale activiteiten, cadeautjes, etc. En dan kopen we nog zelden (nieuwe) kleding, gaan we weinig naar de kapper en geven amper geld uit aan andere vormen van persoonlijke verzorging, interieur etc en hebben we bv geen auto en gaan niet meerdere keren pj op vakantie.
We hebben wel wat spaargeld vanuit incidentele uitkeringen en giften etc, maar dat probeer ik niet aan te raken omdat we toch ook af en toe wat onderhoudsdingen hebben aan het huis en dat is vaak zo megaduur. Het spaargeld dat we hebben zou in 1x op zijn als we bv een niet te dure auto (2e hands) zouden kopen of een bepaalde saaie onderhoudsrenovatie ah huis zouden laten doen. Waardoor ik het ook moeilijk vind om keuzes te maken.
Ik vraag me altijd af hoe andere (jonge gezinnen) dit doen want ik zie in mijn omgeving toch vooral voorbeelden van én nieuwe kleding, veel kapperbezoek, meerdere vakanties, een auto en voldoende uitjes, etc. Ik kan natuurlijk niet in hun portomonnee kijken, dus misschien hebben ze wel veel meer te besteden maar ben vooral gewoon benieuwd. Ik probeer nu bv wel goed op een rij te zetten waar we geld aan uitgeven maar echt aan de juiste knoppen draaien om meer over te houden lukt nog niet echt
Eens met crusti croc, die mensen hebben dan kennelijk meer besteedbaar budget hetzij door hogere inkomsten of lagere vaste lasten. Wat wil je dan weten van anderen?
Het is wel van veel dingen afhankelijk natuurlijk, maar over het algemeen zullen die mensen dan idd een hoger inkomen hebben. Als je al allebei zeg 300 euro per maand meer aan salaris krijgt dan kan je samen al 600 euro sparen. En dat kan je best snel verschillen met baan en promotie etc. Daarnaast kan het zoveel uitmaken wat voor lasten mensen hebben voor wonen. Als mensen net de mazzel hebben gehad goedkoper te kunnen huren of kopen kan dat zo een paar honderd per maand schelen. Misschien kan je nog wel in het kasboek topic kijken of jullie inkomen daar heel erg afwijkt of sowieso om voorbeelden te zien.
Hm ja ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar hoe anderen hier dit ervaren en evt tips hebben, maar misschien verwoord ik het niet helemaal goed. Misschien haal ik mijn bericht weg en ga ik nog even in het kasboekjes topic speuren, maar dat leeft geloof ik ook niet echt.
Ik vond de kasboekjes op Porterenee wel handig. Bijvoorbeeld om mijn vaste lasten zoals verzekeringen en telefonie te vergelijken, maar ook om mezelf een kledingbudget te geven per maand.
Ik denk dat je niet teveel moet kijken naar hoe anderen het doen. Je lijkt namelijk zelf (maak ik op uit je bericht) nog niet goed genoeg in kaart te hebben hoeveel je nu daadwerkelijk aan alles uitgeeft. Pas als je dat goed op een rijtje hebt, zie je ook waar je iets zou kunnen besparen. Stel dat je in 4 categorieën 50 euro kan besparen, dan lijkt dat elke keer niet zoveel, maar dat is toch 200 euro in de maand.
Misschien kun je zelf wat in het kasboekjestopic posten, dat we op die manier kunnen helpen?
Ja dit want je kan nu ook niet de inschatting maken of jullie echt afwijkende kosten hebben en kunnen besparen
Ik herken het wel hoor. Wij hebben ook een goed inkomen en ik dacht een paar jaar geleden dat we âtegen deze tijdâ heel goed zouden kunnen sparen als ons inkopen zo gestegen was. Maar inmiddels ook groter / duurder moeten gaan wonen ivm met gezin en een hoge rekening voor de kinderopvang. Daardoor sparen we nu van de extraâs inderdaad. En dan is het wel keuzes maken waar je het aan uit wil geven. (Bedoel hier absoluut niet mee dat we het slecht hebben) Wat ik in de vriendengroep bijv zie is dat sommige die een huis 5 jaar eerder hebben gekocht dan ons een hypotheek hebben van <500 euro en wij betalen >1500 euro. Dan zijn die verschillen in uitgaven ook wel logisch!
Ja met dat laatste heb je zeker een punt, en inderdaad een paar 100 salaris om scheelt ook echt. Maar ik merk dus dat ik het heel lastig vindt om te bepalen hoe we moeten omgaan met het spaargeld (als we het al zouden willen uitgeven). Bv of investeren in een auto, of saaie (maar wellicht noodzakelijk op termijn, dat kan ik zelf altijd slecht beoordelen) onderhoudsklussen aan het huis, of eens een wat verdere vakantie met de kinderen, of een deel vh interieur dat toch wel versleten is vervangen, etc. Omdat de buffer relatief laag is voel ik veel druk om het niet âzomaarâ uit te geven, maar je wil ook wel eens wat. Vandaar dat ik graag wat extra zou willen sparen om de keuzes niet zo lastig te laten zijn
Wij gaan wel meerdere weekendjes weg of op vakantie per jaar, maar dat komt omdat wij aan huizenruil doen. Zo heb ik geruild met een gezin uit Kopenhagen en had ik alleen kosten om daar te zijn en vervoer. In het voorjaar heb ik een week in een super leuk huis in noord Frankrijk gezeten. Op deze manier besparen we veel geld. Verder kan je kijken of er in de buurt bij jou een kledingtas/clothing loop is, zodat je kleren kan ruilen ipv kopen (zowel voor jezelf als kinderen). Verder eigenlijk alle standaard tips: af en toe checken of je verzekeringen en abonnementen aangepast of gestopt kunnen worden, in aanbieding kopen, vooruit denken met Sinterklaas etc. Wellicht is cadeaus kopen op een rommelmarkt of Koningsdag nog een handige tip? Voor speelgoed is dat sowieso handig en soms vind je er ook leuke (kinder)kleding.
Ik snap je vraag niet helemaal, je kan alles betalen in principe maar je wil graag weten hoe je meer op vakantie kan, vaker naar de kapper en meer kleding kan kopen? En je denkt dat andere gezinnen hier een soort budgettair âtrucjeâ voor hebben?
Heel flauw maar wat jullie beiden kunnen doen is 36 uur gaan werken ipv 32, scheelt zo 300 euro in de maand netto voor jullie beiden. Al is dat lastig te zeggen want weet jullie inkomen natuurlijk niet maar even er van uitgaande dat het een âgoedâ salaris is.
Misschien doe je dit al lang hoor maar wat mij helpt bij sparen is om het geld dat je wilt sparen direct bij het storten van je salaris automatisch over te laten boeken naar een spaarrekening. Bij voorkeur bij een andere bank, zodat je ook niet zo makkelijk in de verleiding komt om aan het einde van de maand weer wat terug te boeken.
En wat daarbij helpt is een duidelijk overzicht hebben van je inkomsten en uitgaven, zodat je kunt bepalen hoeveel je precies wilt en kunt sparen, en hoeveel geld je nodig hebt voor vaste lasten en wat je verder nog uitgeeft gemiddeld. Dan kun je een realistisch spaardoel vaststellen, waar je je aan kunt houden.
En een laatste tip die bij mij werkt is om het bedrag dat nog op de lopende rekening staat op het moment dat er weer nieuw salaris gestort wordt, ook over te maken naar je spaarrekening.
Dat gaat dan alleen op als je die 36u in 4 dagen mag maken haha, anders krijg je een dag extra opvang en stroomt het geld er net zo hard weer uit
Denk dat het in dit topic het beste past; ik wil dit jaar in het teken laten staan van low buy / use it up. Het geld dat ik er mee bespaar is natuurlijk mooi meegenomen maar ik wil vooral nog meer stilstaan bij het milieu, goed rentmeester zijn over de spullen die ik heb, en consuminderen in het algemeen.
Ik heb wat familieleden die vaak een beetje schamper doen als ik kook met restjes, dingen hergebruik etc maar ik vind het gewoon zo zonde om voedsel weg te gooien en vind het juist een sport om daar creatief mee te zijn.
Na het kerstdiner was er een stokbrood over; daar heb ik de volgende dag heerlijke croutons van gemaakt. Van de crÚme brûlée die ik maakte had ik eiwitten over, die heb ik gebruikt voor financiers.
Daar ga ik komend jaar nog meer mee experimenteren. Vanochtend heb ik een ontbijt gemaakt van oliebollenwentelteefjes; je snijdt hierbij de oude oliebollen in plakken, klutst een ei met melk, haalt de oliebollenplakjes door het ei-melk-mengsel en bakt ze in een klont boter af net als gewone wentelteefjes. Na het bakken door kaneelsuiker halen, en je hebt een goddelijk ontbijt.
Ook heb ik zeeppompjes van Bath & Body Works bewaard. Dat zijn zeeppompjes waaruit schuimende zeep komt, iets wat mijn kind heel luxe en fijn vindt. Maar die zeep is erg prijzig, zeker nu BBW weg is uit NL. Online vond ik een instructie hoe je dat kan namaken; vul een leeg schuimzeeppompje met 25% gewone handzeep, en 75% water. Goed mengen, en je hebt goedkope schuimzeep en doet bovendien langer met de zeep dan je het anders zou doen. Ik heb gewone handzeep van Kruidvat-huismerk gebruikt en het schuimt perfect.
Verder heb ik me uitgeschreven uit allerlei nieuwsbrieven, diverse apps van o.a. Amazon en Etsy van mijn telefoon gegooid, om impulsaankopen te voorkomen. En de komende weken doe ik behalve verse zaken als brood, eieren, melk, groente en fruit geen boodschappen maar focus ik me op de inhoud van de voorraadkast en vriezer.
Hebben jullie nog plannen voor 2025 in dit thema?
Ik heb het excel bestand van in-en uitgaven voor mij privé en voor ons gezamenlijk zojuist helemaal bijgewerkt & gekeken waar we op kunnen besparen (en dus sparen, voor ons beleggen) in 2025 en direct o.a. overgestapt van woonhuisverzekering. Even een klus maar wel met voldoening dat nieuwe jaar in!