Denk dat het in dit topic het beste past; ik wil dit jaar in het teken laten staan van low buy / use it up. Het geld dat ik er mee bespaar is natuurlijk mooi meegenomen maar ik wil vooral nog meer stilstaan bij het milieu, goed rentmeester zijn over de spullen die ik heb, en consuminderen in het algemeen.
Ik heb wat familieleden die vaak een beetje schamper doen als ik kook met restjes, dingen hergebruik etc maar ik vind het gewoon zo zonde om voedsel weg te gooien en vind het juist een sport om daar creatief mee te zijn.
Na het kerstdiner was er een stokbrood over; daar heb ik de volgende dag heerlijke croutons van gemaakt. Van de crÚme brûlée die ik maakte had ik eiwitten over, die heb ik gebruikt voor financiers.
Daar ga ik komend jaar nog meer mee experimenteren. Vanochtend heb ik een ontbijt gemaakt van oliebollenwentelteefjes; je snijdt hierbij de oude oliebollen in plakken, klutst een ei met melk, haalt de oliebollenplakjes door het ei-melk-mengsel en bakt ze in een klont boter af net als gewone wentelteefjes. Na het bakken door kaneelsuiker halen, en je hebt een goddelijk ontbijt.
Ook heb ik zeeppompjes van Bath & Body Works bewaard. Dat zijn zeeppompjes waaruit schuimende zeep komt, iets wat mijn kind heel luxe en fijn vindt. Maar die zeep is erg prijzig, zeker nu BBW weg is uit NL. Online vond ik een instructie hoe je dat kan namaken; vul een leeg schuimzeeppompje met 25% gewone handzeep, en 75% water. Goed mengen, en je hebt goedkope schuimzeep en doet bovendien langer met de zeep dan je het anders zou doen. Ik heb gewone handzeep van Kruidvat-huismerk gebruikt en het schuimt perfect.
Verder heb ik me uitgeschreven uit allerlei nieuwsbrieven, diverse apps van o.a. Amazon en Etsy van mijn telefoon gegooid, om impulsaankopen te voorkomen. En de komende weken doe ik behalve verse zaken als brood, eieren, melk, groente en fruit geen boodschappen maar focus ik me op de inhoud van de voorraadkast en vriezer.
Hebben jullie nog plannen voor 2025 in dit thema?