Ik ben sinds september vorig jaar echt een stuk bewuster bezig met mijn financiën en sparen. Ik ben alleen nog aan het uitzoeken wat voor mij het best werkt. Tot nu toe gooi ik alles op één hoop/rekening omdat ik eerst gewoon een buffer wil opbouwen. Ik denk echter dat ik daarna met potjes wil gaan werken, sowieso voor vakanties/reizen.
Heb jij een apart potje voor vakantie?
- Nee gaat van de grote hoop
- Nee ik betaal dat van mijn vakantiegeld oid
- Ja daar stort ik maandelijks een bedrag op
Indien je samenwoont:
Jouw financiële buffer, dekt die alleen een aantal maanden van jouw deel van de vaste lasten of de gezamenlijke vaste lasten?
Ik lees overal 3/6 maanden van de vaste lasten. Ik kan wel 6 maanden mijn eigen vaste lasten betalen met mijn huidige buffer, maar nog geen 3 maanden van de gezamenlijke vaste lasten. Ik spaar meer dan mijn partner omdat hij ervoor gekozen heeft nu minder te werken voor een bepaalde opleiding. Hij heeft geen buffer. Ik twijfel of ik ernaartoe moet werken dat mijn buffer ook al zijn lasten kan dekken of dat het prima is als het alleen de mijne zijn.
- Wij hebben onze buffer ook gezamenlijk
- Mijn buffer dekt alleen mijn deel
- Mijn buffer dekt beide delen
- Mijn buffer is nog niet groot genoeg om mijn deel te dekken
Ik twijfel ook vanaf welk moment ik mij niet meer moet focussen op die buffer aanvullen, maar op andere dingen doen met mijn geld zoals bijvoorbeeld beleggen…