Wonen jullie samen? Want dan neem ik aan dat er afspraken gemaakt zijn mbt zijn (tijdelijke?) lagere inkomen en dan vind ik het niet meer dan normaal dat jij (tijdelijk) meer geld inlegt voor jullie beiden. Als jij nu alleen jouw eigen vaste lasten kunt dekken met je buffer, hoe gaat dat dan als jullie beiden die buffer nodig hebben? Zeg je dan op een gegeven moment “ja sorry, jouw buffer is op dus zoek het maar uit”.
We wonen samen! En ik betaal inderdaad meer dan ik voorheen deed aan de vaste lasten. We hebben alleen niet echt een gezamenlijke rekening. Ene moment werkte ik niet en had ik geen spaargeld, toen ging hij weer studeren etc.
Het is niet zo dat hij niks van mijn buffer zou krijgen als het nodig is. Het is alleen zo dat ik tot nu toe niet gespaard heb met de intentie dat mijn buffer alles zou moeten dekken tot zijn autoverzekering, zorgverzekering en streamingdiensten aan toe, mochten we het beide nodig hebben. Dat zou wel kunnen voor ongeveer twee maanden, misschien bijna drie. Ik vraag me alleen af of de meeste mensen er echt bewust voor kiezen om ook alle vaste lasten van partner te kunnen dekken met hun buffer.
Maar ik zie dat de meeste mensen een gezamenlijke rekening ervoor hebben, dat is ook logischer maar hebben wij tot nu toe eigenlijk nog niet gedaan.
Ik zou voor een gezamenlijke rekening gaan waar je allebei maandelijks een bedrag (naar rato) inlegt en ook spaart. Dat maakt alles veel overzichtelijker en minder chaotisch.
Wij hebben een gezamenlijke spaarrekening en daarnaast spaar ik ook maandelijks een klein bedrag voor mezelf. Als ik minder zou gaan werken dan zou ik er vanuit gaan dat ik mijn persoonlijke maandlasten zoals telefoonabo, studieschuld en sportschool zelf blijf betalen, ik zou niet verwachten dat mijn vriend die dekt. Maar wel dat hij een groter deel betaalt van de huur, g/w/l en internet.
Als het echt zover komt dat jij deze lasten van hem moet dekken, zou je ook kunnen besparen op streamingsdiensten en alvast kunnen uitrekenen of hij/jullie (jullie in geval van fiscale partners) recht heeft/hebben op zorgtoeslag. Dan heb je wellicht minder geld nodig dan je nu denkt.
Dat hebben we nu niet, maar ik ben een beetje een doemdenker soms en vraag me dan af of dat een scenario is waar ik voorbereid op moét zijn!
Dat kan, denk ik, alleen jij zelf bepalen, in overleg met je partner. Als het jou rust geeft om te weten dat je voor x aantal maanden al zijn lasten kan betalen in geval van nood, dan zou ik dat sparen.
Je kunt hier talloze hypothetische scenario’s op los laten, maar je weet simpelweg niet hoe het leven zal lopen, dus kies voor de oplossing die financieel haalbaar is en je rust geeft.
Wij hebben het weer net wat anders. Beide twee aparte buffers. Voor als het inkomen wegvalt hebben we beide ongeveer 3 maand salarissen apart staan op eigen spaarrekening waar we echt niet aankomen. Samen kunnen we dus 3 maand van alle lasten dekken, maar dat is in een scenario dat we beide tegelijk onze banen verliezen zonder ww uitkering enzo. Als het nodig is en we schrappen wat qua budgetten dan kunnen we het denk ik 5 maanden redden.
Daarnaast hebben we allebei nog apart een kleine buffer voor andere spaar dingen. En ook een gezamenlijke spaarpot voor als er dingen kapot gaan etc. Daar leggen we maandelijks op in dus ik zie dit als onderdeel van de gezamenlijke kosten.
Ik ben sinds begin dit jaar een dag minder gaan werken, van 4 naar 3 in verband met vrijwilligerswerk wat een opstapje is naar een carrière switch. Dat bekostig ik zelf, dus we leggen nog even veel op de gezamenlijke rekening in. We krijgen extra kinderopvangtoeslag terug door lager gezamenlijk inkomen, die dekt een deel. Verder heb ik alles geschrapt in mijn uitgaven budgetten behalve noodzakelijke (zorgverzekering, bank kosten, telefoon abo van €11 etc). Straks maak ik bij de carrière switch nog een flinke stap terug in salaris. Dan ga ik ook schrappen in bijv. Beleggen en spaarpotjes.
Zijn hier mensen die ergens (zwart) bijklussen? Wat is een manier om asap wat meer geld te verdienen?
Mijn huidige situatie:
Samenvatting
Ik sta echt op breken bij mijn werk, maar stoppen is qua geld niet mogelijk. Wil graag na de zomer reizen en heb best wat lasten die nog betaald moeten.
Momenteel zit ik op 2700 bruto voor 40 en ietsje meer uur. Waar ik nu mee rondkom, maar het is geen vetpot en kan niet lekker sparen. Al moet ik echt budgetvriendelijker gaan leven, dat zou zeker helpen natuurlijk.
Ik twijfel nu sowieso voor de werkswitch naar wat part time banen naast elkaar gaan doen. Dus bijv. Een winkel en in een kroeg, maar ik denk niet dat ik daar mijn inkomen mee kan verhogen.
Dus ik denk nu aan een “side hustle” alleen zou niet weten wat. Ik heb ook vrij weinig skills waar ik uitblink
Oppassen? Zat mensen die een betrouwbare, wat oudere (ouder dan 12 bedoel ik hiermee, niet dat je oud bent haha) oppas zoeken. Ik verdiende bij mijn oppas gezin toen ik 22 was €17,50 per uur. Was wel overdag.
Hierop als aanvulling, schoonmaken eventueel?
Dit deed ik als tiener veel. Zou alleen niet weten hoe ik nu aan adresjes kom en hoeveel je dan kan vragen inderdaad. Ga ik wel induiken, vond ik erg leuk!
Uit ervaring kan ik je vertellen dat er grote vraag is naar goede/betrouwbare schoonmaaksters.
Hier wordt vaak in de buurtapp gevraagd of iemand nog een schoonmaakster kent. En natuurlijk via via.
Dus eigenlijk zou je ergens een eerste adres moeten hebben en waarschijnlijk kun je dan snel meer adressen krijgen.
Denk bij oppassen ook aan dierenoppas of honden uitlaten
Schoonmaken ben ik echt geen ster in, dus dat gaat niet goed werken denk ik. Bedankt voor het meedenken wel. Ik wil sowieso in een buurtapp terecht komen hier (als die bestaat) misschien dat ik daar wat avondoppaswerk kan vinden
Via uitzendbureau/evenementenbureau op festivals werken? Het is er het seizoen voor en je kan vaak lange diensten maken, dus lekker verdienen.
Ik paste in mijn studententijd regelmatig op katten van mensen in de buurt die op vakantie waren. Heb je apps voor geloof ik. Ik had toen ook vaste adresjes in de buurt Enzo. Als je van dieren houdt en het is in de buurt een makkelijke manier om bij te verdienen vond ik!
Je kan ook je huur alvast stoppen als je toch na de zomer weg wil, en dan huizenoppas doen.
Als je ergens wit gaat bijklussen heb je geen recht op loonheffingskorting. Maakt vaak helaas niet erg interessant.
Je betaalt uiteindelijk evenveel belasting, alleen is het krijg je het later terug ipv door twee keer loonheffing korting later te moeten betalen. Wel relevant voor maandelijks inkomen, maar niet dat je minder verdient.
Je hebt gelijk! Kan dus wel een probleem zijn als je na de zomer je geld al wilt gaan gebruiken