Budget- en besparingstopic

Mag ik vragen waar je nu je verzekering hebt? Wij zijn opzoek naar een nieuwe ivm nieuw huis en zien door de bomen het bos niet meer haha.

2 likes

Promovendum, kwam bij ons toch goedkoper uit dan Deck (waarvan vaak wordt gezegd dat deze het goedkoopste is) & goede voorwaarden (daar hebben we ook uitgebreid naar gekeken) voor ons. Hebben hier woonhuis- en glasverzekering, autoverzekering, wereld reisverzekering. Vanaf X aantal verzekeringen kreeg je ook korting op maandpremie.

3 likes

Ik wil meer gebruik maken van toogoodtogo. Vooral broodboxen, meestal vries ik toch al haast al mn brood in.

En bewuster kijken naar betere verpakkingen

5 likes

@kleinmeisje even een kanttekening: Promovendum is niet aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars. Dat zou voor mij persoonlijk een van de redenen zijn daar geen verzekering af te sluiten. Er zijn bijv. werkafspraken tussen deelnemers die sommige dingen een stuk makkelijker maken als er eens schade is waarbij meerdere partijen betrokken zijn. Daar doen zulke partijen dus niet aan mee en zijn dus ook niet onderworpen aan dezelfde reglementen (tuchtrecht etc.) als partijen die wel lid zijn. De lijst met leden (die zéér royaal is) kun je vinden op de website van het Verbond.

Je moet toch vooral kijken naar wat bij jouw woning past: moet je elke zoveel jaar zelf een herbouwwaarde ding invullen? Is er standaard dekking tegen onderzekering? Hoe zit et bijv. met dekking voor zonnepanelen als je die hebt? En nog meer van die zaken.

Deck is overigens ook geen lid of het moet een dochter oid zijn van iets maar dat vind ik zo 123 niet.

11 likes

Heb even een ruwe berekening gemaakt van wat ik vorig jaar op het station heb uitgegeven aan koffie/snacks/maaltijden. Kwam uit op minstens 400 euro in een jaar tijd (en dan mis ik vast nog wat dingen). Ik was al bezig met gewoon weer een thermos met koffie en lunch meenemen, maar dat ga ik in 2025 doorzetten. Zó zonde van het geld en vaak haal ik ook gewoon iets uit verveling omdat ik op de trein moet wachten.

En ik reis dus niet dagelijks. 2/3 keer per maand ofzo :smiling_face_with_tear:

15 likes

Geïnspireerd door een ander topic; lukt het jullie om max 50% van je netto maandelijkse inkomen uit te geven aan vaste lasten INCL boodschappen, gemeentelijke belastingen en evt kinderopvang? Ik dacht dat wij redelijk safe zaten, maar rekende boodschappen daar nooit bij en dat is een van onze grootste uitgavenposten per maand. Overigens krijgen we hypotheekrenteaftrek jaarlijks terug dus die reken ik niet mee in netto maandelijks inkomen. En ik reken onder vaste lasten overigens wel weer dingen bij als krant en tijdschrift abonnementen, streamingdiensten, etc, dus het is misschien net hoe je er naar kijkt.

Zie: https://new.brandnewday.nl/blog/budgeteren-50-30-20-regel/#:~:text=Dat%20klinkt%20meteen%20heel%20Amerikaans,later

Lukt het om max 50% van je netto maandelijkse inkomen uit te geven aan vaste lasten INCL boodschappen en evt kinderopvang?

• Ja lukt makkelijk
  • Ja lukt net wel/net niet
  • Nee lukt niet
  • Anders nvt

0 stemmers

Maar zo is het een beetje appels met peren vergelijken toch… dat zijn toch juist dingen waar je op kunt besparen omdat het geen vaste lasten zijn. Vaste lasten zijn lasten waar je niet onderuit kunt (huur, gwl, belasting, evt schuldaflossing).

18 likes

Met boodschappen is ‘t meer.

2 likes

krant etc zijn toch duidelijke wants en geen needs.

ik vind dat soort cijfers een beetje wishful thinking. Tuurlijk zou het chill zijn als ik dat zou kunnen, maar mn woonlasten alleen zijn meer dan 50%. Laat staan als mn andere vaste lasten en boodschappen erbij komen. En dat gaat ook gewoon prima

5 likes

Ja dat is zo, ik gebruik een systeem om het bij te houden en heb daarin de posten beetje anders verdeeld, dus kan het wel anders berekenen maar niet in een oogopslag. Maar dan nog zijn die kosten misschien samen 150 euro oid, dus niet uit te ruilen met boodschappen (rond de 900…).

5 likes

Ja en bijv. zorgverzekering, alle soorten belastingen ja (waterschapsbelasting, gemeente belasting) e.d. Dat zie ik ook echt als vaste lasten en ik vind streamingdiensten ‘‘luxe extra’s’’ en optioneel.

2 likes

Owja die fakking zorgverzekering :laughing: die betaal ik per jaar dus dat vergeet ik dan juist bij vaste lasten te rekenen haha

6 likes

Met bruto hypotheek niet, met netto wel :sweat_smile:

1 like

Zonder kinderopvang wel. Maar die kostenpost is hoger dan onze hypotheek :stuck_out_tongue:

1 like

Netto ook?

4 likes

Ik zit op zo’n 60/65% vaste lasten als ik de kosten uit je link optel. Die overige 35%/40% gaat niet alleen naar persoonlijk en sparen, maar ook vooral naar aanpassingen aan mijn huis. In feite is er in mijn geval dus op dit moment nauwelijks sparen.

Wow, nee bij lange na niet. Mijn vaste lasten (inclusief boodschappen) zijn eerder 80-85% van mijn netto inkomen. En dan heb ik nog een vrij lage hypotheek.

Gelukkig krijg ik ook een 13e maand, kinderbijslag en kindgebonden budget, dat geeft heel veel meer ruimte!

2 likes

Jep… Hier in de regio veel kdv wat boven de toeslaggrens ligt, dus dan tikt het per uur al snel aan, ongeacht hoeveel toeslag je krijgt zegmaar. Maar goed, 3 kinderen is ook een keuze natuurlijk! Maar dat hakt er bij ons wel fors in haha

Bedoel je de uurprijs? Zo ja hoeveel is die dan ongeveer bij jullie?

2 likes

11€ en bijna 12€ (ik weet het niet exact :sweat_smile:), waar de toeslag tot 9.12€ gaat voor BSO en 10.25€ voor Kdv.
Dus dat is 2€ per uur per kind… en we nemen totaal iets van 300 uur af in de maand (omdat we door ouderschapsverlof maar 2 dagen nodig hebben nu. Als dat tzt weer 3 zouden worden gaat weer fors omhoog :sweat_smile:)