Budget- en besparingstopic

Wellicht doe je het al, maar mijn nummer 1 tip om te besparen is het maken van een plan voor je maaltijden, voor een week. Eens per week vul ik voor alle dagen in wat het avondeten is, lettend op aanbiedingen, het seizoen, en de voorraad die ik al heb.
Ik doe dit met de werkagenda’s er bij zodat ik op drukke werkdagen iets makkelijks uit de vriezer kan halen (ipv Thuisbezorgd).

Als je van tevoren weet wat je moet kopen voor de week, hoef je minder vaak boodschappen te doen (of maar 1 keer te bestellen) en voorkom je ook impuls-aankopen.
Met een gezin is het ook handig om voor 2 dagen te koken, dat doe ik eigenlijk standaard. Als ik toch in de keuken sta, doe ik liever een grotere hoeveelheid zodat ik maar 1 keer hoef te koken. Die extra portie eet ik de volgende dag, of vries ik -afhankelijk van het gerecht- in.

Mocht je dichtbij de grens wonen, dan kan het lonen om je boodschappen in Duitsland te doen. Ik doe dit niet wekelijks maar eens in de zoveel tijd, en sla dan bijvoorbeeld Kerrygold boter in, een van de weinige dingen waarvan ik graag het A-merk wil. In Duitsland is dat voordeliger dan in Nederland. Ook DM kan een fijne winkel zijn voor verzorgingsproducten, en luiers etc voor jonge kinderen.

Verder gebruiken we nagenoeg geen A-merken, tenzij het bij een goede aanbieding voordeliger is dan het huismerk. Soms heb je dat met Pickwick bijvoorbeeld, dat het voordeliger is dan huismerk-thee. Dan sla ik in, en met goede aanbiedingen voor vleesvervangers ook. Maar die ruimte moet je maar net hebben in je vriezer / voorraadkast.

Slechte huismerken zijn er wat mij betreft in Nederland niet, al zullen er wellicht subtiele verschillen zijn en zal het per persoon / huishouden verschillen waar je concessies doet en waar niet. Ik ben bijvoorbeeld niet picky met pindakaas, maar ken mensen die alleen Calvé willen. Het enige waar ik niet op bezuinig is kaas, dat vliegt er doorheen in mijn huishouden. Ik let wel een beetje op de prijs maar niet op de hoeveelheid. :rofl: Dat compenseer ik met weinig frisdrank, snoep etc.

10 likes

Ik raad ook aan zoveel mogelijk in groot verpakkingen te kopen, denkend aan dingen van pasta tot vlees, maar ook blikjes en potjes liever in groot formaat. Bij vlees kan je het altijd in porties invriezen.
Dingen als kruiden ook altijd in vulverpakkingen en het liefst een goedkoop of huismerk en zo min mogelijk mixen die je zelf ook kan mixen en de plaatselijke toko of turkse winkel is dan echr je beste vriend.

3 likes

Ik koop zelf eigenlijk alleen chips a-merk, verder huismerk. Ik zou dus gewoon vanaf nu zoveel mogelijk huismerk kopen, en wat tegenvalt weer wisselen voor a-merk ipv andersom.

3 likes

Weet iemand met een rekening bij abn hoe je een vaste last toe kunt voegen? Hij pakt bij mij niet alle maandelijkse lasten waardoor ik weinig overzicht heb. Ik mis de grip app echt zo erg :sob:

1 like

Ik mis grip ook echt. Vond dat zo’n fijne app. Ze zeiden toen dat ze hem samen zouden voegen met de abn amro app. Maar juist het gedeelte van de budgetten hebben ze niet gedaan terwijl ik dat zo fijn vond….

2 likes

Ja dat… ben benieuwd of er misschien nog meer updates komen want de functies die ik gebruikte zijn idd precies weg.

1 like

Terwijl chips sinds die receptuur aanpassingen van lays etc ivm de nutriscore juist alleen nog lekker is in b-merk! AH cheese en onion :drooling_face:

2 likes

Ik ben fan van blokker cups!

2 likes

Ik heb een discussie met een vriendin dus ik schakel jullie even in :grimacing:

Ik werk:

• in loondienst
  • ZZP/freelance
  • niet

0 stemmers

Ik spaar:

• Aan het begin van mijn eigen gekozen maand een vast bedrag
  • Aan het begin van mijn eigen gekozen maand een wisselend bedrag
  • Helemaal niet
  • Ik spaar niet op een aparte spaarrekening maar laat het op m’n lopende rekening staan
  • Ik kijk wat er aan het einde over is en maakt dat over

0 stemmers

5 likes

Waar gaat de discussie over?

2 likes

Ik spaar een vast bedrag aan het begin van de maand en het gene dat over blijft aan het eind van de maand.

9 likes

Ik doe met peaks dus het is wekelijks en ook geen vast bedrag

3 likes

Ik spaar met vaste potjes aan het begin van mijn loon, ik spaar na pinbetalingen tijdens mijn loon en ik spaar mijn restgeld aan het eind van de maand wat overblijft op de dag voordat ik loon krijg.

6 likes

Ik spaar een vast bedrag aan het begin van de maand en boek gedurende de maand weer geld terug naar mn betaalrekening :grinning:

73 likes

Ik mis een meerkeuze optie.
Aan het begin van de maand (als het loon binnen komt) wordt er automatisch een vast bedragen overgeboekt en aan het einde van de maand kijken wat er over is.

6 likes

Ik mis ook meerkeuzeopties. Werk zowel in loondienst als als zzper sinds dit jaar. Spaar aan begin van de “maand” en kijk einde vd maand wat er over is en spar dan dat ook nog.

1 like

Ik kijk als ik mn loon binnen heb welk bedrag ik zin heb om over te maken. Hoe hoog het bedrag is ligt eraan op welk moment van de maand ik eraan denk om dit te doen haha.
Ben wel benieuwd naar de discussie?

4 likes

De een dacht dat mensen meer vaste bedragen spaarde en met potjes omdat dag nu allemaal kan bij banken en de ander dacht aan het einde wat over was!

Maar toen bedachten we dat het ook wel afhangt of je een vast loon hebt of zzp’er bent

2 likes

Wel goals dat er nog geld overblijft

21 likes

Ik laat alles op mijn lopende rekening staan en boek 1 of 2x per jaar iets over naar mijn spaarrekening

2 likes