Wellicht doe je het al, maar mijn nummer 1 tip om te besparen is het maken van een plan voor je maaltijden, voor een week. Eens per week vul ik voor alle dagen in wat het avondeten is, lettend op aanbiedingen, het seizoen, en de voorraad die ik al heb.
Ik doe dit met de werkagenda’s er bij zodat ik op drukke werkdagen iets makkelijks uit de vriezer kan halen (ipv Thuisbezorgd).
Als je van tevoren weet wat je moet kopen voor de week, hoef je minder vaak boodschappen te doen (of maar 1 keer te bestellen) en voorkom je ook impuls-aankopen.
Met een gezin is het ook handig om voor 2 dagen te koken, dat doe ik eigenlijk standaard. Als ik toch in de keuken sta, doe ik liever een grotere hoeveelheid zodat ik maar 1 keer hoef te koken. Die extra portie eet ik de volgende dag, of vries ik -afhankelijk van het gerecht- in.
Mocht je dichtbij de grens wonen, dan kan het lonen om je boodschappen in Duitsland te doen. Ik doe dit niet wekelijks maar eens in de zoveel tijd, en sla dan bijvoorbeeld Kerrygold boter in, een van de weinige dingen waarvan ik graag het A-merk wil. In Duitsland is dat voordeliger dan in Nederland. Ook DM kan een fijne winkel zijn voor verzorgingsproducten, en luiers etc voor jonge kinderen.
Verder gebruiken we nagenoeg geen A-merken, tenzij het bij een goede aanbieding voordeliger is dan het huismerk. Soms heb je dat met Pickwick bijvoorbeeld, dat het voordeliger is dan huismerk-thee. Dan sla ik in, en met goede aanbiedingen voor vleesvervangers ook. Maar die ruimte moet je maar net hebben in je vriezer / voorraadkast.
Slechte huismerken zijn er wat mij betreft in Nederland niet, al zullen er wellicht subtiele verschillen zijn en zal het per persoon / huishouden verschillen waar je concessies doet en waar niet. Ik ben bijvoorbeeld niet picky met pindakaas, maar ken mensen die alleen Calvé willen. Het enige waar ik niet op bezuinig is kaas, dat vliegt er doorheen in mijn huishouden. Ik let wel een beetje op de prijs maar niet op de hoeveelheid. Dat compenseer ik met weinig frisdrank, snoep etc.