Budget- en besparingstopic

Slimme ondernemer vind ik haar vooral, maar geloof wel dat haar cursussen uitgebreid en overzichtelijk zijn.

Denk dat je vooral betaalt voor:

  1. Stok achter de deur om echt te gaan besparen omdat je er geld aan uitgeeft/commit
  2. Verzameling/overzicht van alle tips vindbaar
  3. Sturing: als je alle tips hebt, hoe zorg je dan voor een aanpak die werkt?

En niet per se voor de unieke, baanbrekende tips. Ik bespaar ook 200 euro per maand als we drank en snacks eruit gooien maar ja, geen zin in, dus die cursus is voor mij sowieso te confronterend :sweat_smile:

3 likes

Die vraag over haar cursus komt ook regelmatig hier terug en volgens mij zijn de reacties hier ook altijd hetzelfde: nee, niet doen, hier heb je onze tips.

5 likes

Haha ja daar zeg je me wat. Ze geeft vaak tips dat je geen frisdrank moet kopen, Maarja soms wil je wat hè. Ik weet genoeg! Over het algemeen koop ik slim boodschappen in, maar wil het nog slimmer kunnen doen. Ik zal deze topic eens doorspitten. Dank allemaal!

1 like

Gistermiddag had ik nagenoeg gratis energie en heb ik een grote pan stamppot gemaakt die zo vol was dat het nèt paste. :rofl:
De aardappelen had ik met grote korting en de boerenkool ook. Ik heb het lekker op smaak gebracht met gebakken uitjes, mosterd, roomboter en wat kruiden, en kon er genoeg uithalen om 6 keer van te eten met mijn man en kind. Dat heb ik allemaal plat ingevroren in ziplock zakjes zodat het ook weer snel ontdooit.

Als het gaat om besparen op boodschappen denk ik dat dat het belangrijkste is; voorbereiden. En als je de ruimte hebt; toeslaan als ingrediënten voordelig zijn, bereiden en bewaren voor later. Op drukke dagen kan ik nu toch gewoon lekker eten zonder dat ik hoef te bestellen of alsnog naar de supermarkt moet.

En ik ben momenteel bezig met een soort ‘pantry challenge’ (al doe ik het niet zo superstreng als sommige Youtubers doen), waarbij ik probeer de voorraadkast, koelkast en vriezer zo leeg mogelijk probeer te maken voor ik weer nieuw mag kopen. Er zijn altijd wel producten die blijven liggen (zoals producten uit een kerstpakket, cadeautjes, etc), en die wil ik nu opmaken voor ze bederven.
Producten die ik wel gewoon nog koop zijn verse zaken als fruit en groenten die niet ingevroren kunnen worden. En als ik nu bijvoorbeeld op een superdeal stuit voor zaken die anders prijzig zijn (vaatwastabletten of zo) dan mag ik die nu ook kopen. De rest? Eerst opmaken.

Dat laatste kan een beetje een uitdaging zijn met kinderen, want er zijn kids die de ene dag 4 bananen willen eten en de volgende dag (als je bananen op voorraad hebt) niks meer er van willen. Zo kan mijn dochter van 5 ook zijn en dan wil ze ineens niet meer die bepaalde Liga / vruchtensap / et cetera. Gelukkig snapt ze inmiddels dat ik niet meer mee ga in dat gedrag en dat we echt geen nieuwe koekjes gaan kopen voor degene die ze niet meer interessant vindt, op zijn.

Zo’n pantry challenge maakt je creatief, zo heb ik een heerlijke pasta gemaakt met stukjes worst, een restje roomkaas, spinazie, wat rode pesto, parmezaanse kaas en tortellini. Een recept waar ik anders niet op was gekomen, nu was het echt een kwestie van restjes die op moesten bij elkaar mikken en het was nog lekker ook.
Als je op deze manier je bezoek aan de supermarkt kunt uitstellen, het weggooien van bedorven eten vermijdt, en geen eten laat bezorgen, bespaar je op jaarbasis toch flink euro’s.

30 likes

AH toevallig?! Ik heb mijn diepvries ook vol gegooid met boerenkoolstamppot en ga nog meer stamppot invriezen.

2 likes

Nee Plus, daar waren de aardappels nog iets voordeliger en hoefde je er minder van te kopen. Plus bezoek ik normaal nauwelijks omdat de aanbiedingen daar meestal matig zijn, maar af en toe zijn er goede aanbiedingen. Boerenkool had ik bij een lokale groentewinkel.

3 likes

Uit nieuwsgierigheid: heb je dan ook berekend hoeveel dat scheelt t.o.v. je normale energieprijs?

Goeie tips verder, vooral dat meal preppen. Zou wel willen dat ik een grote vriezer had, dat scheelt volgens mij heel veel!

3 likes

Ik heb een extra vriezer in de schuur staan, een oudje van mijn ouders, maar ik vraag me echt af hoeveel voordeliger dat is want dat ding vreet volgens mij stroom? Dus dan zou ik eerst een paar honderd euro uit moeten geven voor een nieuwe, zuinige vriezer en daarna wordt het echt voordeliger?

Plus ik vergeet altijd wat ik in de vriezer heb liggen en vind ik ineens hamburgers van maart 2022 :skull:

4 likes

Nee ik bereken zelf niets qua energieprijs, maar kijk wat de energieprijs is per uur en pas daar als dat mogelijk is, mijn activiteiten op aan. Dan programmeer ik bijvoorbeeld de vaatwasser en de wasmachine voor dat tijdstip. Ook wek ik zelf energie op.
Mijn fornuis is niet zo zuinig helaas, dus ik zie als ik kook altijd wel een piek in verbruik. Maar op deze manier kan ik dat redelijk opvangen.

Een hele grote vrieskast is geen must, ook met een kleinere kun je mealpreppen. Als je het maar handig opstapelt.
Met Tupperware doosjes heb je vrijwel altijd loze ruimte in gebruik omdat ze niet 100% gevuld zijn, maar met een ziplock zak heb je dat nauwelijks.

Wecken en inmaken is wellicht ook nog een optie voor mensen die willen mealpreppen.

5 likes

Ja, ik probeer ook per half jaar eens te kijken naar alles wat in m’n voorraad en diepvries zit en alles dat bijna vervalt of er al te lang ligt, op te eten. Ik ben daar meestal een paar weken mee bezig :laughing:. Een mens vergaart toch snel dingen. Soms dingen waar ik veel van ingekocht heb of iets nieuws dat ik eens wilde uitproberen of een ingrediënt dat ik voor een gerecht nodig had. Ik ben hier momenteel ook mee bezig en heb gemerkt dat ik veel te veel koeken heb gekocht :roll_eyes:.

1 like

Ja goed punt. Ik zie alleen zo vaak aanbiedingen waarvan ik denk, shit daar zou ik met een beetje goede planning echt veel maaltijden uit kunnen halen maar ik kan ze niet kwijt.

@FrauHelga een grote is idd geen must maar ik heb nu een minivakje en dat is wel echt weinig.

1 like

Misschien kennen jullie het al maar Woolsocks is ook mega chill. Heb al €25 terug terwijl het me niks kost en ik m’n gewone aankopen doe

1 like

Heb ik overwogen maar dan koppel je je bankrekening toch? Ik vind het niet prettig als derden toegang hebben tot mijn bankrekening, hoe veilig ze ook zeggen dat het is.

4 likes

Ik ga ook een pantry challenge doen. Ik had vleesvervangers ingekocht want goede aanbieding en dezelfde week dacht m’n man hetzelfde. Ook puilt m’n voorraadkast uit en kan ik niks meer in de vriezer kwijt. Dus tijd dat ik dat eens leeg.
Wordt wel pittig want ik heb heel veel deegwaren zoals parelcouscous of gort waar ik nooit iets mee maak. Maar ik dacht nu als ik 3 x per week buiten m’n comfort zone kook is het al goed en gaat 't op.

8 likes

Wat tof! Leuk dat je dat gaat doen.

En ik heb ook weleens met de handen in het haar gezeten hoor, omdat ik dan een ingrediënt miste of alleen dingen had waar mijn kind niet gek op is. Maar uiteindelijk kwam het altijd goed. Het maakt je echt creatief en vindingrijk.

1 like

Ik zit met hetzelfde. Heb 3 zakken parelcouscous gevonden, normaal maak ik in de zomer salade voor lunch, maar heb weinig koud weer inspiratie en dan blijft het maar liggen

3 likes

@Kusjessoldaat @Lulu_danger

Mijn lievelingsrecept met parelcouscous is een stoof van groente en worstjes, en dat eet je dan met de couscous. Heel herfstig!

receptje ff uitgetypt:

Nodig voor om ± 2 a 3 personen

  • 1 aubergine
  • 1 courgette
  • 2 tomaten
  • 1 ui
  • knoflook
  • paprikapoeder en evt kaneel
  • bouillonblokje
  • en als je vlees eet: paar smalle worstjes

Snijd de ui en knoflook, gooi het in de pan met wat olie (ik gebruik een gietijzeren pan), daarna aubergine en courgette in kwartjes erbij, even laten aanbakken, zout/peper/paprikapoeder erbij en evt kaneel als je dat lekker vindt, tomaat in blokjes erbij en dan klein beetje water en (deel van) bouillonblokje. Dan 20 minuutjes met de deksel half op de pan laten sudderen tot het vocht wat verdampt is en dan evt de gebakken worstjes in stukjes er doorheen en serveren op gekookte parelcouscous!

Je kunt er ook nog andere groente doorheen gooien evt.

8 likes

Ik heb het ook maar gaat erg langzaam. Misschien koop ik niet genoeg haha. Wel vul ik enquêtes in bij Attapoll, daar heb ik in een week tijd zonder teveel moeite ook al 10 euro gespaard haha.

2 likes

14 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Beleggen/investeren

Supersimpel warm recept, maar best prima te eten met parelcouscous:

5 likes