Budget en besparingstopic

Ik lees hier graag mee. Sinds twee maanden bezig met mijn persoonlijke financiën. Daarvoor kocht ik alles wat ik wou tot dat mijn geld op was en wij maar bij mijn schoonouders gingen eten “Oh gezellig, we waren in de buurt”

Woon samen, heb alle vaste lasten en dergelijken op een rijtje gezet en het moet makkelijk kunnen. Zouden na alle VL ruim 1000 euro in de maand moeten over houden. Heb ons nu een budget van 50 euro per week voor boodschappen gegeven. Deze week was ik 30 euro kwijt, dus die overige twintig gaat in een spaarpot die niet open kan.

We doen nu voornamelijk boodschappen bij de lidl en aldi. Sinds kort is er een soort marktkoopman bij ons om de hoek waar ik groenten haal. Bij de aldi hebben ze in de diepvries echt de lekkerste nepkipstukjes vind ik, sla die altijd in voor in de vriezer. Stuk goedkoper dan van AH enzo.

Persoonlijk zou ik die 20 euro niet in een spaarpot doen die niet open kan, maar ergens apart leggen zodat je groter kan inkopen als goede aanbiedingen zijn zoals wasmiddel / houdbare dingen uit blik / diepvries aanbiedingen / verzorgingsproducten als deo en douche spullen. Als je dan je geld wat je apart hebt gehouden daar voor kunt gebruiken ben je op de langere termijn nog voordeliger uit en je kunt altijd als je dan genoeg apart hebt, het dan in een spaarpot doen.

Oh ik kende dit nog niet. Ik ga dit weekend wat filmpjes bekijken. Wat voor dingen koop jij nu niet meer?

@Marie Ik woon sinds een paar weken weer op mezelf, en denk ik dat ik mezelf ook €120,- per maand geef voor boodschappen. Het is nu nog een beetje uitzoeken en kijken of dat lukt (ik eet veel
noten bijvoorbeeld), maar ik denk het wel. Zou ook wel moeten toch? Heb een spreadsheet gemaakt om al mijn boodschappen bij te houden, dus dan zal ik ook wel inzicht krijgen in wat ik allemaal uitgeef aan welke producten.

Ik denk dat dat wel moet lukken! Vooral als je grote porties kookt en een deel invriest, slim gebruik maakt van aanbiedingen en vooral de meest basic producten koopt. Noten zijn inderdaad duur, maar zeker betaalbaar wanneer je de rest van je budget slim gebruikt.

En rondje langs de markt! Daar noten vaak in grotere porties stuk voordeliger dan in de supermarkt. En sowieso al je groente/fruit voor prikkie daar. Doe er graag groot deel boodschappen en dan bedenk ik daarna wel wat ik er mee wil maken! Maar er zit altijd genoeg tussen om in ieder geval een soepje van te maken (en invriesbaar), en bijv iets van lasagne!

Een kanttekening: de kwaliteit van groente/fruit is hier wel van veel mindere kwaliteit. Ik moet best vaak iets weggooien (:sob:) terwijl ik het die dag ervoor had gekocht en het er goed uitzag. Ik koop nu vaak groente en fruit of ingevroren, of bij de Lidl (love Lidl groente en fruit)

O dat is echt wel heel erg balen! Dan heb ik gewoon geluk met mijn markt denk ik (stad die de hoofdstad van Nederland zou moeten zijn maar het niet is), al jaren vaste prik op zaterdag en op een stiekem mislukte avocado na eigenlijk nooit een miskoop! Maar inderdaad, lidl ook heerlijke bespaartip!

Ben mn hersenen aan het breken over de stad…

Haha R.dam

Ik probeer tegenwoordig vaker te denken, heb ik dit nodig. En de action en Kruidvat te vermijden, dat is voor mij eigenlijk het beste waar ik snel kan besparen.

De markt in Rotterdam is (voor mij) echt de beste. Die mis ik wel echt :sob: 3 mango’s voor 1 euro :heart_eyes:

Ik heb bij de markt die jij noemt ook steeds pech gehad, dus ga daarom gewoon weer naar de Lidl en AH.

Deze week is het toiletpapier heel chill in de aanbieding bij de Lidl! Ongeveer 24/25 ct per rol.

Misschien wat lang geleden, maar wij doen dit ook vaak zo! Alleen ben ik altijd veel duurder uit. Wil je niet eens je shop-lijstje delen? Ben ik super benieuwd naar!

Maak je dan categorieën in je excel overzicht of noteer t je het echt per product? En dan per dag, week of maand?

Ja, per product, en die dan weer per categorie verdeeld, anders blijf ik zoeken. En dan per week inderdaad houd ik bij hoeveel ik uitgeef.

Ik snap echt niet hoe dit kan, ik heb net als @DoornRoosje af en toe een bruine avocado (maar die dingen zijn ook bitches qua timing) en voor de rest liggen de paprika’s en courgettes gerust 2 weken in de koelkast?

Ja van dezelfde markt dus ook

Echt? Ik heb al meerdere keren gehad dat na twee dagen de helft van de tomaten beschimmeld was, of dat bij aankoop de inhoud van de paprika’s al beschimmeld was etc.

Welke kramen raad je me aan?

Ik haal veel bij die grote kraam die achter de poffertjeskraam staat. Die poffertjes staan op de kop (waar zomers altijd die man met enkel aardbeien staat), als je vanaf de hoogstraat komt loop je erlangs. Zij staan er dan dwars op, aan het 2e looppad vanaf de hoogstraat. Echt een brede kraam, staat een man of 6 achter
(edit: beide kanten is natuurlijk de hoogstraat haha ik bedoel vanaf beurs)
Ernaast staat een kraam waar vaak een aziatisch vrouwtje bij staat, de aubergines, courgettes en avocados haal ik meestal daar
Daar slaag ik voor bijna alles, soms nog naar die “familie” kraam haha ik weet niet hoe ik het moet noemen of omschrijven, maar volgens mij is dat 1 grote Marokkaanse familie, ze staan verdeeld over 3 kramen op de markt. De grootste staat tegenover de jumbo

Ik uo dit topic eventjes, voor hoeveel euro doen jullie per week boodschappen? En met hoeveel zijn jullie thuis?