Budget- en besparingstopic

Wij doen nu voor zo’n 40-45 euro per week boodschappen voor 2 personen. We eten 6 tot 7 dagen per week thuis en nemen ook altijd lunch van huis mee.

Moet wel zeggen dat we net zijn gaan samenwonen en daardoor een redelijke voorraad hebben aan wasmiddel, schoonmaakmiddel en houdbare etensproducten. Ik denk dus dat we op termijn wat meer kwijt gaan zijn aan boodschappen.

Ik vind dit niet veel, ik gaf dit ook makkelijk uit toen ik alleen woonde. Nu woon ik samen en geven we tussen de 60 a 70 euro per week uit

Wij hebben besloten om per maand 200 euro te hebben voor boodschappen. Ene week is dat 30 euro en andere week 50. Maar nooit meer dan 50 euro per week. We pinnen dat geld overigens zodat we ons daar echt aan houden. Als we telkens aan de kassa moeten pinnen, raak ik het overzicht kwijt.

We zijn met zn tweeën.

Oke ik heb net gekeken en wij geven 500 euro per maand uit aan boodschappen. Kuch, we moeten maar eens op budget. Dit is echt heel erg…

Gemiddeld €450,- per maand aan boodschappen (incl. Drogisterij/wasmiddel, excl. duurdere crème/make-up) voor 2 personen. Kan minder, maar heb hierin minder behoefte om te besparen.

Ik heb het met mn vriend overlegd en hij zegt ja maar we kiezen voor duurzame en bio producten en hij vindt niet dat we hoeven te besparen :’)

1 like

Wij geven ongeveer 65euro per week uit met 2 personen incl schoonmaakmiddelen etc maar exclusief verzorgingsproducten(ga 1 keer per 3 maanden ongeveer naar de DM en sla dan alles in) en buiten de deur eten. Het helpt mij om weekboodschappen te doen en menu’s te maken.
Ik probeer echt niets weg te gooien wat eten betreft, koop vrijwel alles vers (dus geen pakjes e.d.) en veel biologisch.

Wij geven echt veel meer uit dan hier genoemd. Wel een gezin van 4 personen. En we eten bijna alles biologisch en flink wat groenten en fruit. Ik maak wel een weekmenu en we eten vooral dingen die in het seizoen zijn. Moet zeggen dat we wel van luxe producten houden ook. In het verleden toen we nog met zijn tweetjes waren en studeerde hebben we het wel een tijd van 50 euro per week gedaan. Zou nu echt niet lukken. Nu hebben we ook gewoon veel meer te besteden en ga je daar ook gewoon meer naar leven denk ik.

Ik vind dit niet veel geld voor een week boodschappen, maar ik heb wel een heel grote verandering in mijn budget gemerkt toen we verhuisden en de dichtstbijzijnde supermarkten niet meer de AH en de Jumbo waren. Nu gaan we naar de Lidl en de Turkse supermarkt en als er nog echt iets ontbreekt naar de AH, en het scheelt echt veel geld.

Ik merk het persoonlijk niet zo erg als ik weekboodschappen bij AH of Lidl doe. Pak bij de AH toch ook bijna altijd basic merk. Heb het een keer vergeleken en kwam geloof ik €4 per week goedkoper uit. Uiteraard wel zonder rekening te houden met aanbiedingen. Met aanbiedingen scheelt het vaak wel meer (vooruit fruit en groente)

1 like

Ik was bij de Lidl zelfs altijd duurder uit dan bij de AH terwijl ik niks extra kocht. Snap er nog steeds niks van :woman_shrugging:t3:

Ik heb het net even uitgerekend, incl boodschappen/uit eten/lunch/foodtruckfestival/kapsalon na het stappen/ soms hello fresh/bbq etc zijn wij afgelopen maand 435 euro (excl verzorgingsartikelen) aan eten kwijt. Toch wel veel als je het zo optelt. :see_no_evil:
Wij houden van eten en feestjes dus een bourgondische levensstijl :wink:

Ik heb met mijn vriend een gezamelijke rekening waarop een bedrag storten en waar de vaste lasten en boodschappen afgaan. Daarbij gebruik ik de app You need a budget om alle geldstromen/af en bijschrijvingen zo bij te houden (kost wel geld, maar heb daardoor wel beter overzicht en een streefbedrag kunnen sparen. Dus dat is voor mij al waard om te betalen). Zo zie ik voor zowel de gezamelijke als mijn eigen rekening hoeveel die spontane etentjes of lunch to go’s ineens kosten in totaal.

Wij storten allebei maandelijks een bedrag naar de gezamenlijke rekening waar we de vaste lasten van betalen (hypotheek, verzekeringen, boodschappen). Dan stort ik een deel naar mijn spaarrekening en een deel blijft op mijn lopende rekening staan om vrij uit te geven.

1 like

Ik woon alleen en geef per maand zo’n 150 euro aan boodschappen uit, maar daar reken ik geen thuisbezorgd bij en dat is ook zeker 150 euro per maand… Als ik ergens op kan besparen is het dat wel, maar na een lange werkdag is dat soms zo moeilijk te weerstaan. Ik hoef ook niet perse te besparen, maar het is wel een groot bedrag.

1 like

Dit doe ik ook zo, precies de dag nadat ik mijn salaris ingepland heb (ondernemer). Zodat ik niet meer kan uitgeven dan wat ik van te voren heb bedacht.

Wel soms ingewikkeld want heb een wisselend inkomen een ook een wisselend uitgavenpatroon, omdat we een eigen huis bouwen in eigen beheer.
Hierdoor heb ik 6 rekeningen:
prive lopend, prive spaar, gezamelijke rekening, zakelijk lopend, zakelijk spaar (buffer voor belastingdienst etc) en een bouwdepot.
Hierdoor eigenlijk echt geeeen idee van wat er in komt of uit gaat. En het is door alle transacties ook gewoon niet bij de houden. (alleen zakelijk update ik 1 x per 3 maanden een excel file) Een boekhouder vind ik te duur, en dat zou alleen voor t zakelijke zijn. Heb wel een accountant die alles 1 keer per jaar checkt.

Edit: Heeft iemand tips voor een eenvoudig gratis boekhoudprogramma of andere software waar je een onbeperkt aantal in kunt bijhouden? (vooral voor prive gebruik) Geen zin om alle facturen te uploaden maar gewoon aan de hand van je rekening koppelen oid. Geen geduld voor zulke dingen dus moet heel simpel zijn.

Bij ABN AMRO heb je grip voor particulier gebruik, weet niet of dat is wat je zoekt?

1 like

The Happy Financial schrijft hier veel over, daar staat vast een (goede) tip tussen

Wie stapt er geregeld over naar een andere energiemaatschappij? En hoe pak je dat aan? En sluit je dan een contract voor 1 jaar af? Ik lees overal dat het goedkoop is om steeds over te stappen, maar ik vind het best lastig.

Ik stap ieder jaar over als ik weer net m’n jaarfactuur heb gekregen. Sluit idd altijd af voor één jaar.

Gewoon vergelijking invullen op bijvoorbeeld gaslicht.com en dan de goedkoopste kiezen.
Ik kies altijd wel een groene (https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/de-groenste-energieleverancier), eentje die een 9+ krijgt bij die rapportcijfers, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

Je moet dan op gaslicht.com een paar gegevens invullen en vervolgens wordt het geregeld. Super easy