Budget- en besparingstopic

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Budgetrecepten

Leuk! Heb je ook een goed recept voor het bakken van naan?

1 like

Ja zal ik eens posten binnenkort! Zocht er nog op maar denk dat ik dat een keer in een oud fototopic had gezet.

1 like

Volgens mij hangt het ervan af of je een daltarief hebt. Bij mij zie ik dat in mijn maandelijkse verbruiksoverzicht.

2 likes

Ligt idd aan of je daltarief hebt of niet, maar alsnog vind ik het niet zoooveel verschil maken. 45min ipv 3 uur gaat je sowieso veel meer schelen

Het verjaardagsprogramma van mijn vaatwasser duurt 41 minuten en verbruikt 0.9kWh, het eco-programma duurt 232 minuten en verbruikt 0.86kWh en een liter minder water.
En bij dat eerste programma is bij mij alles nog drijfnat en de borden nog vies, dat gebruik ik alleen op verjaardagen als je alleen maar kopjes en taartbordjes hebt.

Dus @Wonderland zoek het even op in je handleiding, korter is niet per se zuiniger.

5 likes

Ja dan is mijn budget tip: lidl heeft echt lekkere wijnen.

Verder nog wat tips voor budget:
Edelgist vlokken, ze zijn vegan en je koopt een grote bus waar je lang mee doet. Is een nootachtige smaak, ook wel goede vervanger voor kaas, gezond en zo maak je gerechten op een simpele manier lekker…zoals pasta’s en salades.

Eind van de dag naar de markt, fruit inkopen, snijden en in de vriezer. Ideaal voor smoothies

Oud brood niet weggooien tenzij schimmel maar lekker roasten.

Persoonlijk vind ik pasta’s erg lekker als ze gewoon puur groente zijn, ik gebruik hier ook bijna nooit vleesvervangers voor. Terwijl ik eerst heel erg het idee had dat ik er wel wat doorheen moet doen. Is vaak gewoon even wennen.

Hele logische tip maar gewoon een goede drinkfles mee op pad, is sowieso zonde om water te moeten kopen. Komt altijd van pas

Wat ik met vriendinnen regelmatig doe is kleding ruilen, dan gaan we door elkaars kasten heen. Zo heb ik vaak weer leuke kleding die de ander niet meer draagt. Beetje over en weer. Dat doen we ook bij sieraden.

Tv abonnement de deur uit en een Chromecast aanschaffen.

3 likes

Ik heb twee gigantische zakken edelgistvlokken, gekocht toen ik in een vegan periode zat, maar ik heb het 1x geprobeerd en daarna nooit meer aangeraakt. Het was goor, ik weet gewoon echt niet wat ik ermee moet en dat het kaas zou vervangen is een grove leugen. :cry: Hoe gebruik jij het precies?


Misschien is dit het proberen waard?
2 likes

Het hangt ook heel erg van het merk af vind ik. En puur smaakt het zeker niet naar kaas.

Doe hetzelf door veel dingen die lekker hartig moeten smaken. Pasta sauzen en soepen bijv. Vind de cashew Parmesan ook echt lekker, maar ben dan ook al een tijdje vegan en niet meer aan koemelk kaas gewent.

1 like

Ik denk dat het in dit geval een kwestie van smaak is. Ik gebruik het vaak in een pasta, even 2 min er bij door roeren. Of over de lasagna

En ik eet vrijwel geen koemelk meer dus ben de smaak denk ik ook beetje kwijt

1 like

Chili, pasta bolognese, lasagna, kerrie kool, nasi, misosoep, ramen, alle soepen, hutspot

2 likes

I second this :raising_hand_woman:t3: Zodra ik m’n loon ontvang, boek ik het bedrag wat naar de spaarrekening ‘moet’ meteen over. Zet jezelf een spaardoel, kijk wat je daarvoor iedere maand opzij zou moeten zetten, check of het haalbaar is en dan is er niets fijners dan het elke maand te zien oplopen.

Hoeft écht niet om grote bedragen te gaan. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook niet een groot inkomen, maar spaar nu meer dan ooit omdat ik mezelf een doel heb gesteld en minder kleine uitgaves doe. Besparen zit hem bij mij vooral in onnodige uitgaves verminderen en bewust(er) zijn van wat je koopt.

Moet wel zeggen dat Corona ook helpt (toch iets positiefs aan deze hele situatie), de drang om nieuwe kleding te kopen is volledig weg. En geen rondjes meer weggeven in de kroeg/uiteten gaan scheelt ook énorm. Dus probeer nu ook gebruik te maken van de situatie en zoveel mogelijk te sparen.

4 likes

Wij zijn van een duur Ziggo abonnement van 70 euro naar een lokaal initiatief gegaan voor 20 pm. 50 euro per maand besparen, 600 in een jaar. Dat was echt de besparing van vorig jaar. Scheelt wel dat we ziggo go van de schoonouders kunnen gebruiken. Wij hebben helaas door waar we wonen alleen deze 2 keuzes, vandaar dat we eerst naar Ziggo zijn gegaan. Dit leek ons veiliger.

Internet is sneller dan bij Ziggo en minder storingen.

2 likes

Dit hebben wij ook gedaan! We hadden een alles-in-1 pakket (waarvan we telefonie al niet gebruikten maar dat was goedkoper dan internet + tv) en zijn naar alleen internet gegaan. Dat scheelde op het abonnement al de helft (€68 naar €35). We hadden al gedeelde accounts op Netflix/Disney/Amazon en daarnaast nu ook NL Ziet (€8) om toch tv te kunnen kijken. Voordeel is ook nog eens dat je vaak vooruit kunt kijken en alles terug kunt kijken zonder reclame. Ik vind het echt ideaal!

2 likes

Yes zo’n soort soep maak ik ook vaak! Als je naar de Turk gaat ben je al helemaal weinig kwijt, echt fantastisch. Sowieso, als je gewoon lekker verschillende kruiden hebt kun je zelfs de meest saaie groenten goed op smaak brengen. Ook kruiden zijn veel goedkoper bij de Turkse supermarkt, scheelt behoorlijk!

1 like

Nog een bespaar tip: ieder jaar bellen naar de internet/tv provider voor korting. Ze kunnen ieder jaar je contract vernieuwen en hierbij instapkortingen geven waardoor je klant blijft maar wel gebruik kunt maken van de kortingen. Doen ze vaak niet eens moeilijk over.

1 like

Ik bespaar het meeste geld op boodschappen sinds ik een lijstje maak van wat we gaan eten elke week. 5 dagen plan ik vooruit en in het weekend eten we gewoon waar we zin in hebben.

Groente, fruit en eieren haal ik standaard bij de turkse supermarkt, markt of lidl. Vlees eten we bijna nooit dus dat scheelt.

Verzorging/hygiëne sla ik in bulk in. Normaal gesproken in Duitsland maar nu let ik extra goed op de aanbiedingen.

1 like

Wat een goede tip!

1 like

Ik heb die ervaring dus echt totaal niet? Maar ik moet zeggen dat ik sowieso geen goed woord over heb over de klanten’service’ van KPN. Dus ik betaal gewoon veel. De verbinding is wel perfect, enige reden om te blijven! Heb het wel eens geprobeerd maar dan kreeg ik iemand aan de lijn die me nog net niet uitlachte (zou ik wss ook doen als ik die persoon was overigens)

1 like