Budget- en besparingstopic

Oja dit is wel een goed idee!

Maar ik heb inmiddels ookmet mijn treurigste stem opnieuw bij de bank aan de lijn gehangen en kreeg een hele lieve man aan de lijn die me zei dat ik ze gewoon elke dag moest stalken, zodat het met voorrang wordt opgepakt en dat we voor 4,50 per factuur de betaling binnen een dag kunnen regelen ipv 6 dagen, dus als we het depot snel hebben is het allemaal niet nodig. Scheelt me weer een slechte nacht (die de medewerker ook heel graag bij wilde wegnemen😊)

7 likes

Hopelijk komt het dan toch nog goed! En die hypotheekadviseur mag je wel een flinke korting geven vanwege alle fouten en bijkomende stress. 🥲

4 likes

Ik wil je geen onnodig stress geven, maar bij onze hypotheekverstrekker kunnen we alleen facturen indienen met een datum die na de datum ligt waarop het bouwdepot is ingegaan. Ik weet niet wat de voorwaarden van jullie hypotheekverstrekker zijn of dat de hypotheekadviseur daar een andere oplossing op heeft bedacht?

De beoordeling vd facturen gaat bij ons altijd heel snel. Meestal hebben we de volgende dag al het geld op onze rekening staan.

2 likes

Bij ons is het vanaf de datum van de aanvraag van de hypotheek, dus als het goed is is dat geen punt! Heb ik idd wel meteen laten checken toen bleek dat het allemaal veel langer ging duren :blush:

2 likes

Hopelijk heb je hier nog iets aan, maar toen ik een nieuwe slimme meter kreeg, kreeg ik toevallig van Liander een folder/briefje met tekst: “uw meter werkt niet meer goed, we komen deze vervangen op …”. Dat was gewoon grootschalige vervanging in de stad dus niet per se omdat we klachten hadden, maar bewijstechnisch is dat wel iets wat handig kan zijn.

Veel energie-aanbieders kunnen ook inzoomen wat het vebruik per dag is trouwens dus misschien kun je er zo in ieder geval achter komen waar het door komt. Oja en kijk ook goed of de berekening klopt, dus begin en eindstanden controleren, maar ook of de juiste prijzen per m3/kwh zijn gehanteerd.

We zijn er achter gekomen dat ze geen foto gemaakt hadden van telwerk 1, maar van een registratienummer! Het is uiteindelijk goed gekomen, maar lief dat je meedacht! :heart: Dankjewel!

1 like

Mijn vaste contract liep recent af en heb toen gekeken wat verstandig is om te doen, maar vastzetten wordt afgeraden. Energieleveranciers zetten bij vaste prijzen nu hoog in, omdat het onzeker is in hoeverre de gasprijzen nog verder gaan oplopen. In Nederland hebben we tot op heden een milde winter, maar als het in februari en maart nog flink gaat vriezen dan gaan de prijzen naar alle waarschijnlijkheid nog verder oplopen en onzekerheid wat betreft conflict Rusland/Oekraïne speelt ook mee denk ik. Stel dat het straks nog wel flink stijgt, dan is het voor een energieleverancier ongunstig om nu allemaal contracten af te sluiten voor 1,40 per KwH en laten ze klanten liever variabel betalen. Zelf heb je natuurlijk wel zekerheid dat je niet meer gaat betalen dan die 1,55, ook al stijgen de prijzen nog explosief. Dus of het voordeliger is, is nu lastig te zeggen.

4 likes

Geloof niet dat ik hier nog op kan besparen :rofl: Gas mag wel iets lager helaas maar ja, dat krijg je met een oud huis…

8 likes

Teach us your ways

7 likes

Wij zitten met 2 personen aan 240-260 kwh per maand!
Echter zit ik thuis door een burn-out en mn vriend zit thuis omdat hij vanuit huis les krijgt anders zaten we aan de helft van het verbruik.

1 like

Ik heb geen idee. Ons stroomverbruik is altijd wel laag hoor. Maar dit lijkt me wel heel extreem haha, die prijs tenminste.

1 like

Is dat niet verrekend met vermindering energiebelasting? Die is ruim 800 euro dit jaar dus dat is ruim 2 euro per dag
Mijn stroomverbruik komt ook altijd uit tussen -3 en +5 per maand, afhankelijk van het seizoen

7 likes

Leuk, zo’n gasloos huis met een warmtepomp die niet zuinig is. :sweat_smile:

We wonen in een hoekhuis met z’n tweeën. De buren naast ons wonen er met 6 personen. Ik ben heel erg benieuwd naar hun verbruik.

2 likes

Wij hebben echt de minst energiezuinige warmtepomp die er is. Het is echt een drama. Niet alleen qua verbruik maar ook qua lawaai. :sob: We hebben zelfs al eens gehad dat we wilden verhuizen (ongeveer 3 maand nadat we hier woonden) omdat we gek werden van het geluid.

Oh ik schrik hier van! Hebben jullie een elektrisch laadpaal? Hoe oud is je huis? Heb je zonnepanelen?

5 likes

Nee, geen bijzondere dingen. Alles is natuurlijk op elektra en we hebben vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer. Boven hebben we de verwarming nooit aan.
Het huis is van 2020 en we hebben 15 zonnepanelen.
Het totale verbruik valt jaarlijks wel mee icm de teruglevering. De schatting van 10.000 kWh per jaar is veel te hoog. Maar ik schrik altijd wel van de wintermaanden qua verbruik.

1 like

Nope. :pensive: We hebben thermo dynamische panelen en die zijn er niet zo heel veel in Nederland. Onder onze zonnepanelen liggen panelen en we hebben op zolder 2 units staan die het dan omzetten. Die maken mega veel lawaai als ze aan slaan.

De aannemer is na de oplevering nog een keer terug geweest om er een geïsoleerd hok om heen te bouwen. Dat heeft wel iets geholpen maar alsnog is het geen prettig geluid.

3 likes

Ik zou hier echt zo teleurgesteld over zijn :open_mouth: Dit verwacht je toch niet als je zo’n nieuw huis hebt met zonnepanelen en een warmtepomp. Temperatuur van warmtepomp staat ook niet te hoog ofzo?

Dit hebben wij ook! Ook een hoekhuis en wonen met z’n tweeën. Schrik me elke keer kapot. Welke warmtepomp hebben jullie?

1 like

Nee, ze zijn hier al een aantal keer geweest om hem goed af te stellen vanuit het installatiebedrijf en hij zou goed afgesteld staan volgens hun. Andere installateurs hebben er ook naar gekeken en zij konden ook geen bijzonderheden zien.

1 like